Barnpedagogik.?

A

Aeternum

Som ordförande i våran US hemma på ridklubben så håller jag i små ridlekis lektioner som vi kallar "ponnyskoj" meningen med detta är alltså att dom små barnen ska få komma och rida och ha kul tillsammans med hästarna.
Jag har alltid haft lätt för att umgås med barn och dom flesta barnen tycker om mig.
Men hur lär man egentligen barn hur man beter sig i stallet och hur man sitter på häster, styr osv.
Det känns lite för strikt på fakta nu faktiskt :crazy:
 
Sv: Barnpedagogik.?

Hur länge har du vart ledare?
är inte det nånting man måste kunna innan.

Jag kör på dom här reglerna
I staller
Ska det vara tyst, så man inte stör hästarna
Alltid bära hjälm när man går innanför dörrarna
Inte gå bakom hästen
Inte stoppa in fingrarna till någon häst brukar skämta om att då tror hästarna att det är smp mini morötter från mc donalds som kommer

När dom rider
Sittsen beror på hur duktiga dom är. Men jag brukar köra på att dom kan rida lätt sen får du koncentrera sig på sittsen med. När dom ska svänga provar vi med en träns i stallet först så får dom hålla i bettet när en kompis svänger. Då känner dom att man inte kan dra så hårt.

Jag tror inte att små barn förstår sånt som handlar om sitsen och sånt förens dom blir lite äldre.
Visst kan man säga att man ska försöka sitt rak i ryggen och så men varför ska man göra det?
Vissa barn försöker sitta raka i ryggen men då blir styrningen eller nånting annat offtas fel. I början åker man häst men man svänger själv.
 
Sv: Barnpedagogik.?

Jag har haft sådana lektioner med barn från tre år och uppåt och det går oftast riktigt bra även med de riktigt små! Så länge man håller sig till få grundläggande saker gällande både stallet och ridningen så är även de allra minsta duktiga på att komma ihåg! Och glömmer de bort sig är det ju bara att påminna igen.

I stallet brukar jag köra de grundläggande reglerna:
- Lugnt i stallet, ej skrik och spring
- Gå inte bakom hästen
- Se till att hästen märker dig om du ska gå in till den

Eftersom mina grupper haft 50/50 ridning och teori så har många andra saker kommit "på köpet". Barnen har fått vara med sina ledare och borsta, sadla och tränsa. Borstning gås igenom enkelt ett par gånger, och sedan praktiserar de ju det varje gång. Gällande teorin brukar jag ha den kort och koncis! De orkar ju inte koncentrera sig på den mer än någon minut, så sedan brukar de få omsätta det fått höra om i praktiken.

Gällande ridningen tycker jag det fungerar bäst att både tala om och sedan visa dem. Trä in tyglarna mellan fingrarna osv om det behövs, och sedan får deras ledare ha koll och hjälpa till om de tappar tyglar/stigbyglar etc. Sitter man exempelvis med tyglarna "rätt" från början och får hjälp med att rätta till om man glömmer bort så sätter det sig oftast ganska snabbt. Även om barnen i början kanske mest sitter med långa tyglar och håller sig i sadeln så känner de ju tyglarna i handen och hur de ligger, hur fötterna sitter i stigbyglarna och så vidare.

Till skillnad från ovanstående börjar jag prata om sitsen från första början, men såklart enkelt och grundläggande. Brukar ha fyra punkter: Blicken framåt, rak rygg, tummen "överst på handen", hälarna ner. (Kan ju illustreras lite pedagogiskt, som att "se mallig ut" om att sträcka på ryggen etc..) Dock behöver de ju bara tänka på en sak i taget. Ska de svänga läggs koncentrationen på att de gör sin sväng osv, men då och då kan man ju ta ett par varv i skritt på fyrkantsspåret då eleverna bara får koncentrera sig på sitsen. Brukar dessutom försöka ha koll på hälen någorlunda neråt, då det utgör en säkerhetsrisk om foten halkar för långt in i stigbygeln.

Mycket och svamligt, men sammanfattat kan man väl säga
- kort och tydlig information
- en sak i taget
- visa och låt dem sedan pröva själva så mkt som möjligt

lycka till! :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Barnpedagogik.?

Se till att din ridklubb skickar dig på ULK-kurs! Det är kanonbra, annordnas genom DUS.
 
Sv: Barnpedagogik.?

Nej alltså jag har ridit i 9 år själv. Tar fortfarande lektioner.
Håller bara små leklektioner för barn som är runt 4-5 år för att introducera dem till riktiga ridlektioner sedan.
Men jag vill att de ska bli lite mer lek och så eftersom att jag börjar få slut på ideér om vad man ska hitta på på lektionen.

Pmm:
Ska höra med ridskolechefen :)

Smalle: Tack :)
 
Sv: Barnpedagogik.?

Istället bara för att säga regler rätt upp och ner så gör det på ett sätt som känns mer konkret för barnen och om något barn fortfarande inte vill exempelvis vara tyst så ställ perspektivet mot dom.

Exempel, du vill att de inte ska springa runt och vara tysta. Säg det från hästarnas perspektiv - Jo jag pratade med Olle (vi låtsas att en häst heter så) och han kunde inte sova när ni sprang så. Eller äta osv. Om ni smyger riktigt tyst häromkring så blir hästarna gladare och snällare osv. Eller berätta en kul hästhistoria där regler ingår på ett smidigt sätt.

Om barnen fortfarande inte förstår så fråga om vad de skulle göra om någon sprang omkring i deras rum när de vill ha det lugnt, eller om någon förstör deras leksaker osv på ett trevligt sätt.

Eller gör lekar där tysnad osv ingår, exempelvis tysta leken, smyg följa John, tja det finns massor. Jag arbetar mest med 6-åringar och vid matväntan "lurar" jag in dem med att vi ska blunda och känna hur lång en minut är till exempel och sen räcka upp en hand när man tror den har gått. De gillar det och förstår inte att min mening var att vi ville dämpa ljudnivån, de tror att vi leker :idea: Kan vara kul för dem och fördelar för en annan.

Viktigast tror jag är att inte "banna" fram vilka reglerna är, utan få fram dem på roliga sätt genom lekar! Då har e även fått leka :banana:

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 200
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 307
Senast: Farao
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp