Barnomsorgsfråga - restid?

Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

För vanliga dödliga eller mig själv f.b. (före barn) skulle den lilla slingan upp och ner för några backar om dagen varit avklarat i ett huj till fots eller på cykel. Men jag kommer inte ur den totala styrkeförlusten efter foglossningen och proteinläckaget, har ju bytt massor av muskler mot 30 kg fläsk Jag bara SLITER NER kroppen när jag rör mig. Lederna är slut långt innan musklerna hinner bygga upp styrka. Jag klarar inte att cykla när det är kallt. Jag klarar ingenting när det är kallt Kunde inte ens sitta upp på hästen (142 cm) idag för knäet höll inte. Patetiskt!:
Bortsett från att jag tycker ni verkar ha en väldigt konstig beräkning av dagistid som strular till det alldeles i onödan så måste jag bara få le åt dina ord i citatet.
Snacka om att läkare är dåliga patienter :)
Det gamla ordspråket skomakarens ungar och smedens häst har sämsta skorna stämmer bra!
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jag håller med om att det är felaktig uppfostran att köra barn 500 meter till skolan. MEN det är fel på en massa sätt att slita ut sig som du gör också, och det måste ju bli att du säger att du inte orkar/vill/kan till barnen, därför att du har ont. Ett ont som i viss mån hade kunnat undvikas.

Gående skolbuss löser inte ditt problem om det är för att träffa personalen du vill lämna/hämta själv. Annars är det en trevlig idé!

Såhär upplever jag dina familjepusseltrådar: du är så himla kompetent, orkar och kan exceptionellt mycket. Inget tvivel, ingen ironi. Och du har satsat så himla mycket i din familj, i dina barn, du har avstått och avstår från väldigt mycket för att kunna ha barnen på ett vettigt sätt. Det betyder att de humanresurser du avsatt för barnen är ENORMA - och enligt lagen om alltings jäklighet så växer genast barnprojektet och antar ENORMA proportioner. Därför att du har enorma resurser att lägga på det.

Jag vill inte direkt uppmuntra dig att sätta dig i soffan och kedjeröka och dricka billigt dessertvin efter arbetsdagens slut (som om den någonsin tog slut), men ibland undrar jag om inte ett litet, litet inslag av mer normal mänsklig kapacitet skulle kunna få ner projektets format utan att något särskilt egentligen gick förlorat.

Alltså, jag menar verkligen verkligen bara väl och jag vet inte om du alls fattar vad jag menar.

Men jag tror att om en person med mer normalt begränsade resurser hade haft exakt din livssituation och dess konkreta inslag, så skulle den personen ha löst det med en mindre resursinsats, helt enkelt därför att den mindre resursinsatsen är den enda som skulle ha funnits till hands. Och om du då låtsas att du är en sådan person med lite mindre resurser, så får du ju i smyg en massa kraft över!
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jag fattar inte det där. Jag har ALLTID tolkat den tid man sagt som den tid man kommer TILL dagis. Sedan tar man ju över ansvaret för barnet och frikopplar personalen liksom. Byter blöja, klär på etc.

Samma sak gäller för morgonen. Står det 7 så ska ni vara innanför dörren klockan 7. Inte lämna 7 och komma 6.45. Står det 7 så ska jag kunna öppna klockan 7, då börjar min arbetsdag om inga barn skrivit 6.30, 6.45 etc på schemat. Det ska vara tiden när vi behöver låsa upp dörren för att ni ska hinna lämna.

Om du kommer 16.30 så kan ju jag inte gå. Du kanske vill höra hur dagen har varit etc. Dvs. jag måste finnas tillgänglig även om du tagit över ansvaret (vilket du gör direkt du kommer in) 16.30 ska jag kunna gå (hem/byta avdelning etc)

Hur ska föräldrarna veta att det är den tid de är utanför dörren med barnen som ska uppges?

Vi informerar alltid om att det är så tiderna ska skrivas, men alla förstår det inte ändå.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Vi informerar alltid om att det är så tiderna ska skrivas, men alla förstår det inte ändå.

Jag har varken informerats eller förstått i alla fall :p Personalen frågar ju efter när man KOMMER, inte när man är därfrån.

Det finns inte heller skriftligt någonstans.

Man behöver följdaktligen extra 10 min i systemet på em på vintern. Undrar om det ingår i den tillåtna halvtimmen restid :smirk:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Kan kan man ju, det finns massor av folk som gör.

Men varför inte skaffa en moped :idea: ev. en elmoppe. En vuxen får skjutsa barn på moped: http://www.skyddsnatet.se/templates/Article____7962.aspx

Det är ju för att folk gör det som det är livsfarligt för barn att gå till skolan :mad: Man KAN inte uppfostra barn med den typen av dubbelmoral :mad:

Moppe var en kul idé. Mitt röntgenläkarjag får direkt ont i magen av skadepanoramat men jag ska kolla upp det noga :-)
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

:eek:

Gående skolbuss löser inte ditt problem om det är för att träffa personalen du vill lämna/hämta själv. Annars är det en trevlig idé!

Jag går ju med skolbussen då, fast inte VARJE dag utan hinner vila emellan. Idén tycker jag är så bra för barn att det är värt att inte vara med själv. Dessutom är det bara på morgonen, hämtningen kvarstår och då pratar man ju mest.

orkar och kan exceptionellt mycket
.

Det fåniga är att jag jag verkligen inte orkar det mest basala. Den här helgen är tex en kamp om vem som är minst sjuk, sambon är däckad i nåt slags influensa och jag har en vanlig förkylning med bronkit och feber och ont överallt efter veckans backspringande. :crazy:

Kommer man nånsin UR det här totala infektionsträsket :eek: ?

men ibland undrar jag om inte ett litet, litet inslag av mer normal mänsklig kapacitet skulle kunna få ner projektets format utan att något särskilt egentligen gick förlorat.

Hehe. Du har inte sett vår städnivå såna här veckor :angel:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Snacka om att läkare är dåliga patienter :)
Det gamla ordspråket skomakarens ungar och smedens häst har sämsta skorna stämmer bra!

:rofl: Om jag vore patient skulle jag ju säga till mig själv att skaffa mig så mycket vardagsmotion som möjligt för att komma igång och bryta den onda cirkeln.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Sen å andra sian har ni ju bara en bil, men kan ni göra omprioriteringar? Kan din sambo cykla/samåka/åka kommunalt?

.


Nja, vi har prioriterat om så han har min bil. Jag brukar ha den till jobbet på vintern annars :o

Han måste ha den i jobbet, har delvis oförutsägbara resor varje dag i tjänsten.

Kunde man få ha två bilplatser så har vi helt klart övervägt att han skulle ha en ny miljövänligare bil i jobbet och jag min som reservdragbil och åka-till-jobbet-när-jag -inte-orkar-gå-bil.

Men man får bara ha en plats per lägenhet och det är inte behändigt att ha en extrabil ute på gatan där man måste flytta den hela tiden (datumparkering) och inte har någon uppsikt. Det är ganska ofta inbrott i de bilarna som står ute här.

Jag har ställt mig i kö för en plats i grannområdet men det har inte hänt något där under hösten. De som bor i de husen har företräde till platserna så det är svårt att förutsäga när det kan bli en lucka.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

:D

Jag litar obetingat på det här fordonets omdöme:

vidarskjona12.jpg


men inte ett ögonblick på mina medtrafikanter i stadstrafiken :eek:

OT: GUD vilken söt avatar du har :love:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jag skulle faktiskt strunta i miljön med tanke på dina smärtor. Budskapet till ungarna behöver inte alls bli fel. Man ska bry sig om miljön, men inte så mycket att man själv går sönder. Hälsan går först. Du ska ju inte uppfostra barnen till martyrer.

Jag skulle skaffa en till bil och ha den på gatan. Datumparkering är ju trist, men det fungerar. Vad gäller inbrotten så kan ni köpa en äldre saab. Ni kanske får påhälsning i den varje vecka, men å andra sidan är den så enkel att ta sig in i att inget går sönder. Onödigt att krossa rutor, bryta lås och liknande när man i sprincip kan öppna med en hårnål. Se bara till att inte ha något i den som ni vill behålla. Én ny bil har förvisso bättre lås och larm, men det tar under en minut att smacka rutan och plocka en stereo så där har man ingen nytta av vare sig larm eller lås. Alla bilar går att att sig in i, men ju svårare det är desto mer går sönder i processen.

Dessutom är en tom, skruttig bil inte så intressant.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Håller med dig! Folk i stora Gbg och bor i inbrottstäta områden har ofta gamla bilar som de inte ens låser bara för att slippa ev inbrytningsskador.

När vi hade gammal SAAB i centrala Gbg och ofta hittade den upplåst skrev jag en lapp "Snälla lämna vår bil låst, vi har ingenting av värde i den men uppskattar om den får stå orörd över natten" och satte på fönstret och det hjälpte faktiskt. Tror att det ofta var uteliggare som sov i bilen för hade man tex glömt mariekex i bilen kunde de vara uppätna men vilken annan inbrottstjuv skulle göra det?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Det måste vara lokala regler!
Hos oss har hämtningstiden varit när föräldern kommer.
Ofta har vi fått arbetsschemat och har själva lagt till restiden, slutar 16 kommer 16.15 tex.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Det kan inte vara sant att du inte vet att du är extremkompetent?

Hehe. Du har inte sett vår städnivå såna här veckor :angel:

Fusk!

Det där bevisar bara att du tillhör den bohemiska medelklass som inte behöver städa för att hålla självförtroendet uppe. Du kan tvärtom, precis som jag :angel:, snarare bevisa din styrka genom att ha det slarvigt.

Jag menar att du skulle kunna testa att sätta in mindre humankapital/humanresurser på punkter som du bedömer som viktiga!
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Nääää! Då flyttar jag hellre fler punkter till oviktigt-listan :cool:

I morgon har jag dock en oerhört smidig lösning på morgonproblemet. Jag har varit jour över helgen och lånat en etanoldriven jourbil (som jag dessvärre fallit handlöst för, hur får man GÖRA så söta saker :o ) som jag måste leverera tillbaka tidigt i morgon bitti. Så då kan jag köra vägen om skolan :cool:

Där säger de inget om barnen kommer för tidigt. Jag var panikslagen första gången för jag VISSTE att jag inte har rätt till "morgonfritids" eftersom sambon börjar 10.00. Så jag försökte få något slags klarhet i hur man kunde få dispens att utnyttja en halvtimme på morgonen sådana morgnar jag börjar 7.40 och kan lämna 7.30 (ist för magiska 8.00)

Och ingen förstod vad jag menade. Det var ju bara att säga till vilka tider barnet kom, typ. Jag har en fritidsplats, jag uppger de tider som funkar för oss, det är inte så noga.

Det är en helt annan värld än dagis :o Men å andra sidan är det grym skillnad på personaltäthet och tillsynsbehov också förstås.
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 605
Senast: Badger
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 692
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 408
Senast: Soapbubble
·
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 459
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp