Barnomsorgsfråga - restid?

Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Är du ens skyldig att tala om DINA arbetstider ?
Jag trodde att det som dagiset behövde veta var vilka tider barnen skall vara på dagis.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Barnen ska vara på dagis den tid föräldrarna inte kan se till dem pga arbete, inkl den tid det tar att ta sig till och från arbetet samt äta lunch i de flesta fall :idea:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

*kl*

Av någon anledning så är de högre tjänstemännen på kommunen med ansvar för den aktuella förskolan inte tillgängliga på tel den här veckan :cool:

De andra jag pratat med "på vägen" sa att de också visste att man hade max en halvtimme på sig.

Alltså, ponera att du är fullt operationsklädd och behöver duscha av dig diverse kroppsvätskor.

Vår arbetstid innefattar inte ombyte så halva "restiden" går ju då åt att bara komma ut ur huset :smirk:

Jag inser att för att anpassa mig till systemet så ska jag ändra arbetstiderna så jag har mer marginal. Och då behöver jag visa ett arbetsgivarintyg på det :p vilket är lite komplicerat eftersom jag jobbar på beting och flextid utan övertidsersätting...

Men jag tycker restidsreglerna är orättvisa :mad:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Barnen ska vara på dagis den tid föräldrarna inte kan se till dem pga arbete, inkl den tid det tar att ta sig till och från arbetet samt äta lunch i de flesta fall :idea:

Ja, jag har inga problem med att någon enstaka gång synas på lunch "på stan" utan barn!

Jag tror inte det "fuskas" vid min förskola alls, utan att personalen känner sig trängd nu när de får för mycket att göra.

Då borde jag alltså öka barnets officiella tider till 9.00-18 alla dagar så får de på papper att de är så fullbokade som möjligt :smirk: och så ändå hämta tidigare nästan alla dagar.

Nu är de officiella tiderna "9.30-16.30 + enstaka längre dagar".
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

så bad R's dagis att vi skulle göra - ha "fulltid" som "offentlig" redovisningstid och hämta tidigare de dagar allt klaffade med kombinationen tunnelbana-pendeltåg-buss.... vilket inte inträffade varje dag direkt :angel: (sommartid när politikerna inte ansåg att folk behövde passatiderna så att buss och pendeltåg inte längre var anpassade efter varandra så kunde det ta 2 tim att åka kollektivt, med bil tog det 20 min)
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Ja, jag har inga problem med att någon enstaka gång synas på lunch "på stan" utan barn!
Jag tror att dagis skulle störas i sin verksamhet om man hämtade barnen för en kort runda på stan på lunchen ;)
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

*kl*
Hur många av er tycker att förskolegrupperna är för stora?

Det finns exempelvis ensamstående föräldrar som arbetar heltid och är tvungna att ha sina barn på förskolan 7-18 och som kanske inte har möjlighet att vara ledig klämdagar, hämta tidigare någon dag. Ska inte dessa barn någon gång under dagen kunna få vara i mindre barngrupp? Chansen blir iaf mindre om föräldrarna struntar i de regler som förskolan/kommunen har för vistelsetiden.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jag vet att det inte var själva hämtningen som var ditt problem, utan att restiden mellan som är för lång. Det var bara en lite lösryckt komentar.

För mig verkar det helt knasigt att det skulle finnas en sådan gräns. Jag har ingen aning om när våra föräldrar slutar, jag vet bara när det förväntas att de dyker upp och hämta sina barn. De som hämtar på två ställen har så klart olika tider. T.ex. 15 minuter senare för 2:a barnet om det är nära och kanske 30 min om det andra barnet går skola längre bort.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

I min kommun får föräldrar lämna in schema från arbetsgivaren och sen plussa på restid, men någon generell restid finns inte.
Apropå barngruppens storlek, när jag började som förskollärare hade vi 15 barn på 4x100% min avd hade då en utvecklingsstörd som hade egen assistent men vi fick ändå ett barn mindre i kompensation.
Samma avdelning i dag har 21 barn och 3,75x100%.
Det var bättre förr!
När får vi se ett föräldrauppror?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Hur gamla barn? Vi är 3 heltider på 21 stycken 5-åringar. Egentligen så ska vi nog klämma in 24 stycken...
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Fast håller du de vistelsetiderna och de längre dagarna är enstaka så förstår jag inte varför du behöver ändra. Jag skulle däremot ändra tiden på det barn jag hämtar sist...

Nä jag missar alltid med 4 min även om jag springer och tar den minsta först. De 4 min vi fått längre väg för att de stängt av vår genväg pga nybygge :p (testade idag)

Det visade sig dock vid koll med personalen att de där enstaka längre dagarna inte kommer med tillbaka från kommunen. Allt som inte är regelbundet en viss veckodag vet de inte hur de ska skriva så det hoppas över.

Så vi bestämde att vi skriver nya med den längsta tiden varje dag istället på det officiella schemat.

Restiden tog jag inte upp, vill kolla reglerna först.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Ja ! Det verkar dags både för föräldra uppror och faktiskt uppror från barnomsorgspersonalen. Som det är nu är det ju helt vansinnigt.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Sebastians dagis har 12 platser, men det har hittills aldrig varit mer än sammanlagt 7 barn där samtidigt. Dom har 2 st på 100% och en på 50%, och jag älskar upplägget! Känns underbart att veta att personalen alltid har tid till alla barnen, speciellt eftersom dom är så pass små också. Det är en avdelning för 1-3 år.

Jag hoppas att samma upplägg fortsätter så länge som han ska gå där.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

*kl*
Sist jag arbetade med 1-3 åringar hade vi 17 st på 2,75 personal (dock ska man vara tre heltid)....I Sthlmsområdet är det störst tryck på platserna på "småbarnsavdelningarna".
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Ja ! Det verkar dags både för föräldra uppror och faktiskt uppror från barnomsorgspersonalen. Som det är nu är det ju helt vansinnigt.

Fast jag tycker ju först och främst att föräldrar ska rätta sig efter kommunens regler för vistelsetid, sedan kan de med gott samvete gnälla på kommunpolitikerna;)

Alla som arbetar inom förskolan är ju medvetna om att barngrupperna är alldeles för stora och kritik framförs, men vad hjälper det när kommunen har de pengar de har? Jag har arbetat "privat" också, det var inte någon skillnad på barngrupperna där.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Undra när det kommer förskolor utan maxtaxa? Dvs. privata förskolor där man får betala mycket i månaden, men även få mycket personal för pengarna...
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Undra när det kommer förskolor utan maxtaxa? Dvs. privata förskolor där man får betala mycket i månaden, men även få mycket personal för pengarna...

Är det tillåtet? Grundskolor får ju inte ta betalt, men jag vet ej hur det är med förskolor. Känns ju väldigt segregerande.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Om inte jag är helt fel ute så får kommunerna avsäga sig från maxtaxa, men det är det nog ingen kommun som har gjort. Det är alltså ett kommunalt beslut, enskilda förskolor kan inte göra som de vill, oavsett om de är kommunala eller ej.
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 605
Senast: Badger
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 692
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 408
Senast: Soapbubble
·
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 459
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp