Barnomsorgsfråga - restid?

Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Fast jag har ju körkort och bor 100m från dagis och 2 km från jobbet, så det är möjligt de räknat ut att det omöjligt kan ta längre tid, typ att INGEN på ett centralt dagis i en småstad kan ha längre tid än en halvtimmes resväg.

Vi hade inga problem alls när vi hade barnen på SAMMA ställe, det är att klättra upp till 6-åringens skola som ställer till det. Det är enklast att gå trappor dit men det eller att skjuta vagnen i backarna fixar jag inte med två-åringen så jag kan inte hämta honom först.

Men om varje barnomsorg räknar som om det barnet som är placerat DÄR är det första som ska hämtas blir det liksom krångligt :crazy:
Men hur kan det ta en timma och 15 min att gå två km? Har du så nära så kan det väl inte vara så svårt att hinna detta på 30 min. Klagar dom så får dom väl möta upp dig med 6 åringen annars. Korkat förslag tycker jag förövrigt.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Det gör det inte. Det tar 22 min att gå från jobbet till dagis, men då ska man vara ombytt och utanför sjukhuset när man börjar räkna, och sista biten inte avspärrad så man får gå runt ett par kvarter extra.

Jag hinner på exakt 33 min från det jag slutar jobba tills jag är inne på dagis i nuläget. På sommaren tar det 16 min med cykel.

Problemet är att 6-åringens skola är att andra hållet liksom, uppe på stadens brantaste "berg". Och jobbet ligger uppe på det näst brantaste...

Det är fin utsikt från båda ställena i alla fall :idea:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Om inte jag är helt fel ute så får kommunerna avsäga sig från maxtaxa, men det är det nog ingen kommun som har gjort. Det är alltså ett kommunalt beslut, enskilda förskolor kan inte göra som de vill, oavsett om de är kommunala eller ej.

Inte idag nej. Men jag tror att det är en tidsfråga. Det är ju dit det lutar med privata försäkringar, privata sjukhus etc etc. Liberal politik.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Inte funderat på att sätta dubbdäck på cykeln och cykla hela vintern?

106 dubb räcker till den som cyklar ibland, med 240 kan du köra rally och med 330 tar du cykeln rakt ur på frusen sjö utan att åka omkull ( det är testat). Komplettera med en lampa på sådär 700 candela eller mer så både syns och ser du alldeles utmärkt.

Rätt utrustad är cykeln toppen på vintern.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Absolut! Cykla är jättebra!

Men jag kan inte ta den uppför hundratals trappsteg till skolan, och backen från mitt jobb är livsfarlig.

Och det går inte att låta barnen cykla i kolmörkret och halkan, så bra är de inte på det. Backarna slutar liksom mot starkt trafikerade vägar :crazy:

Ibland vill jag bara PLATTA UT den här stan :mad: :p

Vi ska försöka stuva om våra arbetstider så gott det går så vi kan hämta ett barn var. Sambon jobbar alldeles vid 6-åringens skola, men jag slutar ju före honom så han får inte hämta.

Fast om jag hämtar den minsta först och ska släpa honom upp till skolan så är jag nog nästan ändå på samma sena tid :p

Det känns ändå som om man vill hämta den stora först, han börjar ju sina dagar två timmar tidigare.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Är det du eller vem som krånglar till saker och ting? :confused:

Hur ska kommunen eller dagis kontrollera när föräldrararna stämplar ut och sedan mäta ut deras restid till dagiset?

Allla har inte stämpelklocka, och som du säger så jobbar du ju även utanför stämpelklocketid om jag fattat rätt.

Du verkar ha en orimlig situation med dina dagishämntningar och få det att passa på minuten. Backar hit och dit, ont och halt. Dagis finns för föräldrarna och barnen, inte tvärtom.

Vad hindrar att du går upp i tid på dagis om det är som du säger, att du faktiskt arbetar en heltid på din halvtid? Ni kan hämta barnen tidigare ändå, men aningen senare än ni gör nu. Hur mycket jobbar din sambo?

Akta hjärtat, kära du!
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jag jobbar inte vare sig hel eller halvtid längre för jag har blivit av med ett helt gäng kollegor :( Ska försöka styra upp det till nästa år vilket jag har lagt ännu fler arbetstimmar på :p (rekrytera till mitt jobb är som att sälja sand i Sahara)

Men man får bara ha barn de tider man har intyg på från arbetsgivaren - jättelätt eller hur för oss som båda har kokobellotider vi aldrig har en aning om i förväg.

Mina officiella arbetsgivartider är superenkla, jag slutar 16.00 alla dagar - om jag inte kommer iväg får jag skylla mig själv :smirk:

Mitt enda sätt att ha "friare" arbetstider på dagis är att jobba officiellt deltid och ha en del av tiden på arbete med egna företaget. Därför hävdar jag fortfarande att jag jobbar deltid och envisas med att börja senare :cool:

Jag inser att ni som tycker det är enkelt att "bara" ange andra arbetstider inte suttit i möte efter möte med diverse kommunala instanser för att överhuvudtaget få rätt till de de dagistider vi haft förut :crazy: Och då var det ändå 10-15 :o

Jag har ju bara bara barnen på dagis en liten del av min totala arbetstid för jag har ofta med mig dem eller jobbar när de sover.

Men jag VILL ju hinna hämta dem i tid :(

Jag tycker bara att man borde ha RÄTT att ta längre restid på sig i skitväder på vintern än i cykelglidarväder på sommaren :mad:

Problemen är egentligen två - dels att jag fysiskt pga bäckeninstabiliteten inte klarar att i kyla och halka gå/klättra till 6-åringens skola två ggr/dag (patetiskt)

dels att dagiset inte mäktar med ökat tidsutrymme för den minsta, även om det bara är 3 minuter.

De har en brytgräns vid 16.30 där det ofta bara är en personal kvar. Så det står någon på övertid och hoppar och väntar på att "16.30-barnen" ska gå hem.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

I den här vårlika värmen behöver man inte ens dubb på cykeln. Det har ju varit varmare i veckan än det brukar vara i maj.

Nu är jag näsvis men det finns "100" vägar upp till skolan på berget och den enklaste med cykel har inte ett enda trappsteg. Och om du cyklar till första hämtningsstället så går det ju att gå resten, du har ju sparat en del tid då :)
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Du kanske kan cykla i de backarna, men jag kan det inte :(

Jag har prövat att cykla hem först för att vinna tid, och det går ju att tjäna 7 min på det, men då blir jag supermer förkyld istället. För att inte tala om astman jag får av att cykla eller dra cykeln TILL jobbet :(

Jag är inte gjord för det här klimatet :cry:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

:( Det var inte roligt.. Men du kan få låna min supercykel ;) men "polare" till mig på ett annat ställe där jag hänger talar sig varma för luftvärmare så de som har astmabesvär kan vara ute på vintern också. Är det något för dig?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

De har en brytgräns vid 16.30 där det ofta bara är en personal kvar. Så det står någon på övertid och hoppar och väntar på att "16.30-barnen" ska gå hem.

Fast det är ju förskolans problem att lösa. Finns det barn med behov av längre vistelsetid så får de ju helt enkelt ändra personalens schema!

Jag förstår att det är tidiga hämtningar i din hemkommun...Där jag har jobbat är man alltid två personal till 17, men då kan man - om man har otur - bli lämnad med 6-7 barn. (Just för att förädrar inte respekterar de tider de skriver på barnets schema....) Förskolan stänger kl 18.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

De har en brytgräns vid 16.30 där det ofta bara är en personal kvar. Så det står någon på övertid och hoppar och väntar på att "16.30-barnen" ska gå hem.

Vi har också haft problem med det och det är för att föräldrarna inte fyller i rätt tider. Våra barns schema går till 16, så då går den mesta av personalen hem. Men 16 innebär att föräldrarna KOMMER 16 och är kvar till 16.15. Hade det stått 16.15 på deras schema så hade vi kunnat schemalägga kvar personal till kanske 16.30. Så det kan vara en kombination av föräldrafel och organisationsproblem. Jag blir arg när jag läser att det är så, för så ska det aldrig vara. Jag brukar aldrig städa och plocka ihop så länge det finns barn kvar. Speciellt de barnen som är kvar sist ska ha guldkant på tillvaron och inte känna sig ivägen.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Men måste just ni rädda klimatproblemen då, varför inte ta bilen om det är så jobbigt för dig att gå den vägen och det är eventuella problem med tiderna?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

7 minuter, 3 minuter och 22 minuter.

Aldrig har jag räknat minuter på det viset när jag lämnat och hämtat mina fyra barn på dagis. Jag tycker du är lite om dig och kring dig!

Visst har det säkert stramats åt, och din dagispersonal verkar stressad upp över öronen och du har ett ansvarfullt arbete där du jobbar för fler än en person.

Jag blir bara så förvånad. Du brukar vara så handlingsinriktad. Ett problem - aha - vi löser det, :idea: känns mer som din stil.

Hade det gällt ett logistikproblem i ditt hästeri då för ett antal år sedan, hade du slitit på så här då? Jag undrar det.

Varför skaffar ni inte en extramormor eller en student som hämtar grabbarna i lugn och ro i god tid klockan fyra. Du tar dig hem på den tid det tar utan stress. Jag vet, du vill hämta grabbarna, men det fungerar ju inte! Är det ett självändamål, själva hämtandet?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

:D

Det är inte jag som tar upp striden om minuterna, det är liv eller död för dagispersonalen. Kommer jag 16.31 så får jag onda ögat :eek:

Min modell att lösa det är att ge dem tid till 18.00 istället så har de rätt att bemanna efter det och får tex inte bara vikarier till 16.30.

Men då ska jag få igenom det på kommunen också och då måste jag veta exakt hur restiden ska räknas för att kunna motivera det och få ett nytt arbetstidsintyg.

Alltså, det kan vara VÄLDIGT byråkratiskt i den här kommunen. Något annat än 8.00-11.00 för "15-timmarsbarn" är tex inte att tänka på, och då får man varken komma för sent eller tidigt.

Mitt dagis har varit en frizon eftersom de varit välbemannade. De ringde ofta efter Eskil för de ville ha med honom på kul grejer utanför hans tider tex.

Men det är det slut med nu, nu har den stora minutjakten börjat. Så jag måste liksom veta alla minuterna inför den stora omförhandlingen :cool:

Basilika - det går bara inte. Jag måste inse att jag har inte fysik för det där maratonloppen. Efter hämtningar och lämningar förra veckan är jag helt färdig, vrålförkyld med tidernas bronkit, "benhinneinflammation", uppsvullna knäleder och sådana bäckensmärtor att jag inte kan sova ens i Tempuren. Och ena fotens främre fotvalv har kollapsat tidigare i nerförsbacken så stortåns grundled ser ut som en röd platt boll.

För vanliga dödliga eller mig själv f.b. (före barn) skulle den lilla slingan upp och ner för några backar om dagen varit avklarat i ett huj till fots eller på cykel. Men jag kommer inte ur den totala styrkeförlusten efter foglossningen och proteinläckaget, har ju bytt massor av muskler mot 30 kg fläsk :p Jag bara SLITER NER kroppen när jag rör mig. Lederna är slut långt innan musklerna hinner bygga upp styrka. Jag klarar inte att cykla när det är kallt. Jag klarar ingenting när det är kallt :o Kunde inte ens sitta upp på hästen (142 cm) idag för knäet höll inte. Patetiskt!

Det tar så på krafterna att jag aldrig blir frisk heller, virustrycket med dagisbarn är ju konstant och man måste ha motståndskraft. Det är lite tröstlöst med sjunde omgången genomförkylning den här hösten :(

oz_joj - det där med bil.

Man KAN väl inte köra barn som bor 500 m från skolan i bil. Vad signalerar man till dem då? Det är dessutom jätteproblem med trafiken och osäkra skolvägar för barn just för att föräldrar gör det. Vidar vet dessutom exakt vilka bilar som spyr ut vilka avgaser och min gamla volvo ligger inte bra till :o

Dessutom har vi bara en bil och sambon måste ju ha den i jobbet. Det känns lite overkill att skaffa en bil till för att hämta och lämna barn, vi behöver det inte annars och kan bara få ha en bilplats här där vi bor.

Urrk.

Nu blev jag motiverad att ta tag i den där "gående skolbussen" igen. :banana:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Varför skaffar ni inte en extramormor eller en student som hämtar grabbarna i lugn och ro i god tid klockan fyra. Du tar dig hem på den tid det tar utan stress. Jag vet, du vill hämta grabbarna, men det fungerar ju inte! Är det ett självändamål, själva hämtandet?

Det här är ingen storstad, det förekommer inte "barnflickor" i den här byn. :D Ska barnen ändå inte träffa oss föräldrar kan de ju lika gärna vara kvar i barnomsorgen som i ett mellanled :confused:

Och nej, jag vill inte lämna bort det regelmässigt. Hämtningen är ju den chans man har att höra vad som hänt och pejla av stämningen på dagis/fritids, se vad barnet gjort som han vill visa, snacka med andra barn och föräldrar och kanske bestämma livsviktiga saker (som vem som ska leka med vem var).
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Vi har också haft problem med det och det är för att föräldrarna inte fyller i rätt tider. Våra barns schema går till 16, så då går den mesta av personalen hem. Men 16 innebär att föräldrarna KOMMER 16 och är kvar till 16.15. Hade det stått 16.15 på deras schema så hade vi kunnat schemalägga kvar personal till kanske 16.30. .

Jag fattar inte det där. Jag har ALLTID tolkat den tid man sagt som den tid man kommer TILL dagis. Sedan tar man ju över ansvaret för barnet och frikopplar personalen liksom. Byter blöja, klär på etc.

Hur ska föräldrarna veta att det är den tid de är utanför dörren med barnen som ska uppges?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

:D

Det är inte jag som tar upp striden om minuterna, det är liv eller död för dagispersonalen. Kommer jag 16.31 så får jag onda ögat :eek:

Min modell att lösa det är att ge dem tid till 18.00 istället så har de rätt att bemanna efter det och får tex inte bara vikarier till 16.30.

Men då ska jag få igenom det på kommunen också och då måste jag veta exakt hur restiden ska räknas för att kunna motivera det och få ett nytt arbetstidsintyg.:

Jag är förvånad. Bor i Finland och har min yngsta i familjedagvård. Här frågar ingen efter arbetstidintyg, utan man bara meddelar den tid man behöver. Inte har nån frågat mig om min restid heller.

:DJag måste inse att jag har inte fysik för det där maratonloppen. Efter hämtningar och lämningar förra veckan är jag helt färdig, vrålförkyld med tidernas bronkit, "benhinneinflammation", uppsvullna knäleder och sådana bäckensmärtor att jag inte kan sova ens i Tempuren. Och ena fotens främre fotvalv har kollapsat tidigare i nerförsbacken så stortåns grundled ser ut som en röd platt boll.

För vanliga dödliga eller mig själv f.b. (före barn) skulle den lilla slingan upp och ner för några backar om dagen varit avklarat i ett huj till fots eller på cykel. Men jag kommer inte ur den totala styrkeförlusten efter foglossningen och proteinläckaget, har ju bytt massor av muskler mot 30 kg fläsk :p Jag bara SLITER NER kroppen när jag rör mig. Lederna är slut långt innan musklerna hinner bygga upp styrka. Jag klarar inte att cykla när det är kallt. Jag klarar ingenting när det är kallt :o Kunde inte ens sitta upp på hästen (142 cm) idag för knäet höll inte. Patetiskt!:

Men snälla du! Du måste du prioritera om! Din egen hälsa går före allt annat.

:Man KAN väl inte köra barn som bor 500 m från skolan i bil. Vad signalerar man till dem då? Det är dessutom jätteproblem med trafiken och osäkra skolvägar för barn just för att föräldrar gör det. Vidar vet dessutom exakt vilka bilar som spyr ut vilka avgaser och min gamla volvo ligger inte bra till :o

Dessutom har vi bara en bil och sambon måste ju ha den i jobbet. Det känns lite overkill att skaffa en bil till för att hämta och lämna barn, vi behöver det inte annars och kan bara få ha en bilplats här där vi bor.

Man KAN om man mår dåligt och inte kan lösa det på nåt annat sätt. Tror att du visst kan förklara det för dina barn, om du bestämmer dig för det alternativet. Är det bättre att det slutar med att du inte kan GÅ ens?

Hoppas du finner en lösning!
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

oz_joj - det där med bil.

Man KAN väl inte köra barn som bor 500 m från skolan i bil. Vad signalerar man till dem då? Det är dessutom jätteproblem med trafiken och osäkra skolvägar för barn just för att föräldrar gör det. Vidar vet dessutom exakt vilka bilar som spyr ut vilka avgaser och min gamla volvo ligger inte bra till :o

Du signalerar att du är för dålig i din kropp för att klara av att gå just nu. Varför ska just du plåga dig själv i onödan när det faktiskt inte är nödvändigt? Du nämnde ju flera skäl till att du har svårt att klara hämtningen som det är nu.

Sen å andra sian har ni ju bara en bil, men kan ni göra omprioriteringar? Kan din sambo cykla/samåka/åka kommunalt?

Håller med någon ovanstående att du verkar göra detta till en stor grej lite i onödan.
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 605
Senast: Badger
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 693
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 408
Senast: Soapbubble
·
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 459
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp