Barnomsorgsfråga - restid?

Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Det där med "setts på fel ställe" ger mig rysningar. Det vore ju enklare att vara en dömd brottsling som bär fotboja än att ha barn på dagis i en miljö där man riskerar att ses på fel ställe vid fel tid.

Om man väljer att ha sitt barn i kommunal förskola så bör man väl följa de kommunala reglerna som förälder? Tanken är ju inte att man ska åka och handla medan barnet får en lång vistelsetid på förskolan eller att man till exempel har semester och har barnet på förskolan.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Betalar man för heltid så måste man ha rätt att ha barnen där på heltid. Att förskolan ska stå där med stämpelklocka tycker jag låter helt bisarrt. Jag har den typen av jobb som inte är reglerat i fasta tider (jag anmäler inte kortare sjukfrånvaro, VAB eller semestrar, jag förväntas jobba ikapp), hur skulle det funka för en sån som mig?

Ibland känns det som om föräldrarna ska serva och anpassa sig till dagiset snarare än tvärtom.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Kan man göra det? Alla andra har allt sitt kvar i källaren och på diverse torkplatser :crazy:
A har som sagt med sig allt, utom när det hänger något på tork då hänger de inte om det i ett annat torkskåp. Min son hade ju samma personal förra året som din son har i år :idea:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Betalar man för heltid så måste man ha rätt att ha barnen där på heltid.

De flesta kommuner har reglerna att man får ha sina barn på förskolan under arbetstid + restid till/från arbetet och om man är sjuk/skriven.

Varför ska du vara undantagen från dessa regler?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Men man måste ju ha en viss rätt att kunna avgöra själv som förälder. Jag tycker exempelvis att det är bättre att jag handlar på vägen till dagis och jobbar en stund på kvällen i stället när dottern har somnat. Det finns väldigt många som kan jobba hemma nuförtiden så att dagis tror sig ha bättre omdöme om hur jag ska lägga upp min arbetsdag är inte okej.

På vårt dagis har de uttryckligen sagt att det är okej att göra annat än att jobba när barnet är på dagis. Bättre att hålla fasta tider tycker de. På vårt dagis finns det förövrigt ett barn som har en mamma som i praktiken är hemmafru (egen företagare som tar väldigt få jobb). Men det är helt okej med vårt dagis (privat).
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jag tycker inte man ska ha barnen på dagis om man inte jobbar. Låt gå för 15-timmars, det är bara bra för barnen att ha kontinuitet i det men det är väl inte meningen att man ska vara ledig när barnen är på dagis?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Ja du, alla är vi olika. Det intressanta är att de flesta föräldrar med förskolebarn gnäller över för stora barngrupper - naturligtvis blir grupperna stora när föräldrar inte rättar sig efter de vistelseregler som finns.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Där jag bodde förut och pendlade mellan jobb och hem så var det ok att handla på vägen men man gör ju så klart inga storhandlingar.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Inställningen till detta beror kanske på vilken typ av arbete man har. Jag har en arbetsdator samt arbetsmobil så jag kan bli nådd när som, min arbetstid är som sagt inte reglerad på något sätt. Ingen kräver att jag ska jobba kväll/helg men det är inget konstigt om jag gör det. Jag ser inte min dag som uppdelad i "ledig" vs "arbetar". Det är därför jag tar mig friheten att skriva på buke trots att jag är på arbetet, vilket jag misstänker att många andra också gör TROTS att de har sina barn på dagis, om man nu ska vara petimetrig. Möjligtvis är det också ett Stockholmsfenomen, allt tar lång tid här och jag (som många andra här) har 50 min med kollektivtrafik till dagis.

Men i vårt fall är det som sagt inte ett problem för någon eftersom vårt dagis inte har så stränga regler gällande vad föräldrarna gör när barnet är på dagis. Moraliska omdömen om vad som är bäst för min familj kan jag inte ta på allvar eftersom ni inte har nån insyn i hur våra dagar funkar.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Om man väljer att ha sitt barn i kommunal förskola så bör man väl följa de kommunala reglerna som förälder? Tanken är ju inte att man ska åka och handla medan barnet får en lång vistelsetid på förskolan eller att man till exempel har semester och har barnet på förskolan.

Om det är kommunala regler, så okej. Dessa kan ändras. Man kan ju tex engagera sig politiskt på något vis. De regler personalen i sin uppfostrariver hittar på brukar vara svårare att påverka än kommunala beslut, enligt min erfarenhet.

Men vems tanke det är att man inte ska åka och handla när barnet är på dagis, det undrar jag. Personalens?

Precis som mino har jag ett krävande arbete utan fasta arbetstider och det är inte dagispersonalens sak att avgöra hur jag lägger upp min dag.

Om jag tex gör en lite längre lunch än vanligt och handlar mitt på dagen - ska personalen ha synpunkter på det också? Det förlänger ju i teorin barnets vistelsetid.

(Självklart ska man vara där kl 17 om man sagt att man ska vara där kl 17, det är inte det det här handlar om.)
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Alltså är det sju extra barn som tillkommer? Inga avgångar?
Har ni fått större lokaler och mer personal?
Jag skulle bli väldigt upprörd både som förälder och personal om barngruppen skulle öka så nycket.
Arbetstid + restid är väl det normala och eftersom din restid är x min så skulle jag dels förlänga min arbetsdag med 15-30 min för att vara säker på att hinna samt lägga till den tid det tar att förpassa sig från jobb->skola->dagis utan att drabbas av andnöd.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Alltså är det sju extra barn som tillkommer? Inga avgångar?
Har ni fått större lokaler och mer personal?
Jag skulle bli väldigt upprörd både som förälder och personal om barngruppen skulle öka så nycket.
Arbetstid + restid är väl det normala och eftersom din restid är x min så skulle jag dels förlänga min arbetsdag med 15-30 min för att vara säker på att hinna samt lägga till den tid det tar att förpassa sig från jobb->skola->dagis utan att drabbas av andnöd.

Små lokaler som inte utökas. (det finns tex inga platser för barnvagnar mer än de två befintliga, vi föräldrar får inte lämna vagnarna på dagiset utan måste en extra sväng hem med dem) En extra personal. Inga "avgångar". Sju små som ska skolas in samtidigt :crazy: Annars har det droppat på en liten per termin ungefär! De har istället haft fler stora 15-timmarsbarn.

Jag förstår verkligen att personalen är stressad :eek:

Vi valde det här dagiset - och att bosätta oss nära det - just för småskaligheten och personaltätheten. Det har varit som ett litet "reservat" i stordriftens tid :love:

Men så fick det inte förbli :cry:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Tanken är ju inte att man ska åka och handla medan barnet får en lång vistelsetid på förskolan

Det där tycker jag är lite märkligt.
Jag tror att många barn faktiskt mår bättre av att vara på förskolan när föräldrarna handlar än att följa med och handla.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Vad tråkigt för både personal och barn med "massinskolning". Håller hårt i vår förskola som just nu har 13 barn på 3 heltider...:banana:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jag har den typen av jobb som inte är reglerat i fasta tider (jag anmäler inte kortare sjukfrånvaro, VAB eller semestrar, jag förväntas jobba ikapp), hur skulle det funka för en sån som mig?

.

Nä det är just det :crazy: Jag får vara "ledig" hur mycket jag vill bara jobbet (oförhandlingsbar volym) blir gjort :idea:
Dvs är jag hemma med sjukt barn VABBAR jag inte utan går till jobbet när sambon kommer hem och jobbar nattpass istället.

Jag gör ju en del av arbetstiden när barnen är i barnomsorg, men en större del av min arbetade tid nu när jag högst ofrivilligt fått gå upp i tjänstgöringsgrad pga vakanser ligger utanför den tiden på kvällar nätter och helger :crazy:

Kasta sig iväg mitt i något till magiska dagistider och sedan ha en himla massa jobb kvar att gå upp till när barnen somnat är skittrist.

Jag har krävt en arbetsstation hemma tills nästa år men det är inget som trollas fram snabbt i landstingsvärlden :cool:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Det där tycker jag är lite märkligt.
Jag tror att många barn faktiskt mår bättre av att vara på förskolan när föräldrarna handlar än att följa med och handla.

Fast jag handlar alltid med barnen. Då har man ju inte bråttom längre utan kan umgås och leka med kundvagnarna :)

Det som är BRÅTTOM och stressigt i vardagen är ju inte handling och vardagsbestyr utan uteslutande att försöka passa otäcka dagis- och skoltider :eek:

Hemskt egentligen :crazy:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Om man pendlar och har större utbud av varor etc på orten där man jobbar, är det då "tillåtet" att svänga förbi och handla när man ändå är där?

Eller ska man åka 3-4 mil och hämta barnen på sitt lokala dagis och sen återvända till arbetsorten - för att efter detta åka 3-4 mil tillbaka hem igen?

Hur fungerar det:

Rent samhällsekonomiskt?
För dagispersonalen?
För barnen?
För föräldern?

Jag anser att dagis inte ska hålla på med minutiös övervakning. De allra flesta gör sitt bästa för att få livet att gå ihop någotsånär smidigt. De som inte gör det har antagligen problem att få livet att fungera och kanske behöver stöd i det.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Du måste ju kunna prata med dem om detta, ni kan inte behöva köpa en bil till för att dagis har fått många fler barn?

Jag tycker också att passa dessa tider är bland det mest stressande som finns, ändå hämtar jag i regel alltid före tiden som står på schemat. Jag tar hellre i när jag lämnar schema så jag kan ta det lugnt och inte stressa, så hämtar jag före och personalen blir nöjd...

Man får inte lämna klockslaget si och inte hämta klockslaget så heller. Det är klart att det stör med hämtningar vissa tider men då bör ju viss flexibilitet finnas åt andra hållet.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jo.

Jag måste ändra de officiella tiderna. Jag jobbar dubbelt så många timmar som när de gamla ramarna sattes och då studerade sambon på distans istället för att jobba heltid.

Men jag vill ju inte att barnet ska ha längre dagisdagar heller :o

Och det löser ändå inte grundfrågan - hur snabbt är man skyldig att förflytta sig?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Men du får ihop den akten, det är ju bra, det fick inte jag.
Eftersom mina barn var såpass olika i ålder att det var liksom olika h´behov som styrde.
Och jag är dessutom måttligt road av ungar som leker med kundvagnar.
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 605
Senast: Badger
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 692
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 408
Senast: Soapbubble
·
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 459
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp