Barnomsorgsfråga - restid?

Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Och ingen förstod vad jag menade. Det var ju bara att säga till vilka tider barnet kom, typ. Jag har en fritidsplats, jag uppger de tider som funkar för oss, det är inte så noga.

Det är en helt annan värld än dagis :o Men å andra sidan är det grym skillnad på personaltäthet och tillsynsbehov också förstås.

Som förälder har jag upplevt precis samma sak. Jag jobbade skift en period och fritids sade aldrig någonting om barnets vistelsetider, tjafset kom från förskolan...

Men det är skillnad på förskolebarn och de som går i skolan - dessutom är fritids mest barnförvaring tyvärr.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Nääää! Då flyttar jag hellre fler punkter till oviktigt-listan :cool:

Nå, det kan vara en bra början, en kompromisslösning. ;)

Det är en helt annan värld än dagis :o Men å andra sidan är det grym skillnad på personaltäthet och tillsynsbehov också förstås.

Ojdå! Min upplevelse var hela tiden att ingen tid är för tidig på morgonen. Barnomsorgsdagar tycks inte kunna bli långa genom tidig lämning, bara genom så kallat sen hämtning. Detta gäller hur sent på förmiddagen man än lämnat barnen - vilket närmast verkar vara förbjudet för då missar de samlingen och andra oumbärliga pedagogiska insatser.

Alltså! Klockan 17 kallades för kväll på min sons dagis.

Medan klockan 6.15, då nämnda inrättning oppnade, kallades morgon, och inte vid sitt rätta namn: mitt i natten.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Man behöver följdaktligen extra 10 min i systemet på em på vintern. Undrar om det ingår i den tillåtna halvtimmen restid :smirk:


Vad tror du man behöver lägga till i snöstorm i mörker när den normala restiden i dagsljus på sommarvägar är 45-50 minuter? ;)

Då kan man börja snacka.

Jag tycker fortfarande du krånglar. Det här med restid finns självklart med i förläderns planering. Inget som dagis eller kommunen behöver bry sig om. Föräldern anger en tid som barnet ska hämtas. Föräldern planerar sin arbetstid och restid efter det. Sommmartid går det antagligen snabbare för de flesta att ta sig till och från arbetet. Inget konstigt med det.

Synd att ni inte får plats med en bil till. Synd att kommunen behöver snåla på personal på dagis. Synd att du får slita för fler på ditt jobb. Hoppas sambon får tillräckligt med bra objekt att sälja. Hoppas du tänker på din kropp, slit inte ut dig, du om någon borde veta bättre.

:banana:Flytta från Karlskoga :banana: Flytta från Karlskoga. :banana:Flytta från Karlskoga :banana:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jaa, här i Södertälje lämnar man in sina arbetstider samt restid till och från jobbet. Som många säger är det ju helt omöjlig att veta hur det går i trafiken, om pendeln inte funkar för det är -grader, om man kan gå som planerat osv...

Tycker det är helt sjukt!

Fick dessutom veta att när jag jobbar natt får jag bara ha mina barn på dagis DAGEN EFTER ATT JAG JOBBAT, dvs en sovdag. (De skulle bara få gå 6 dagar på tre veckor då). Inte samma dag so jag går på... Bara en fundering då, jobbar inom vården och ska blanda läkemedel, räkna dropp, använda diverse apparater och VARA PÅ TOPP för att inte riskera livet på mina patienter. Hur ska detta rimligen fungera om man inte får sova på dagen? Man förväntas alltså vara vaken 26 timmar, inte behöva sova extra när man går av efter tredje natten osv.

Vi hade TUR, för damen på kommunen vi pratade med sa att hon vet hur man funkar då man jobbar natt, så självklart fick vi ha barnen på dagis när VI behöver. Känns konstigt att vara "särbehandlad", men JAG funkar ju inte annars!

Nä, reglerna för barnomsorgen kan inte vara skrivna av någon som har barn och arbetar samtidigt...:mad:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jaa, här i Södertälje lämnar man in sina arbetstider samt restid till och från jobbet.

:confused: Så det är verkligen så?

När jag arbetatde skift och konstiga hejsanhoppsantider en period fick min flicka gå regelbundna tider på förskolan ändå. Förskolepersonalen och jag kom överens om det eftersom det var viktig för min dotter.

Jag kunde alltås vara ledig en dag mitt i veckan och hon gå på förkolan i alla fall. Hon var fyra-fem, och vi bodde mitt ute på landet. Förskolepersonalen ansåg att hon behövde regelbundenhehet, och jag höll med.

När jag pluggade och hade småbarn för 10-12 år sedan gick barnen på förskolan regelbudna tider, vare sig jag hade föreläsningar eller inte. Visserligen korta dagar, till klockan 14 varjedag, och jag kunde både träna och handla medan de var på förskolan utan att jag tänkte på det. Det viktiga var att jag skötte mina studier. Sen kunde jag ju plugga på kvälls och nattetid medan de sov.

Undrar hur din kommun kollar studerande föräldrar?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Ja, de verkar inte kloka här allt som oftast tycker jag. Nu har jag "myglat" och inte lämnat in någon tidslapp på länge:cool:. (La ju schema själv när jag jobbade dag, så de fick nya lappar stup i kvarten, för varje lapp räckte endast 4 veckor. när jag gick över på natten hade vi rullande för 3 veckor i taget).

Har en kompis som studerar. Hon var mammaledig, men skrev då in sig på ett antal extra kurser, hon fullföljde några, men inte alla och fortsatte lämna heltid på dagis. Det tycker jag isf är värre, än att lämna någon dag då man egentligen är ledig.

Det är inte så lätt att ta med barnen till vet då man vet att man ska röntga djuret, ska man lämna barnet själv i väntrummet då??? Det hände mig sist vi skulle till kliniken, de frågade på dagis om jag skulle till jobbet. Nä,sa jag, till kliniken. Då vägrade de ta emot min son! Försök boka en röntgentid till hästen kl 19.30 på kvällen så att pappan kan ta hand om barnen... Senast gick det bra, eftersom jag är gravid, så jag kunde inte gå in på röntgen, men det är ju annars en RISK för barnet att följa med på sådana äventyr...


Nu är jag sjukskriven pga ryggproblem och trötthet i samband med grav, men DÅ ÄR DET OK ATT LÄMNA PÅ DAGIS...
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Det är inte så lätt att ta med barnen till vet då man vet att man ska röntga djuret, ska man lämna barnet själv i väntrummet då??? ..

Men sånt har jag alltid löst. Jag har ändå hästföretaget som "dagisgrundande" men utnyttjar det bara när jag ska göra sånt som barn verkligen inte kan vara med på, tex verkning av vilda unghästar.

Man ställer pållen på "plats" och går ut. Jag har aldrig behövt vara med inne på röntgen. Mina har iofs stått absolut still, men det finns ju personal där som kan hålla om det behövs, är du gravid får du ju hjälp tex.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jag tycker fortfarande du krånglar. Det här med restid finns självklart med i förläderns planering. Inget som dagis eller kommunen behöver bry sig om. Föräldern anger en tid som barnet ska hämtas. Föräldern planerar sin arbetstid och restid efter det. Sommmartid går det antagligen snabbare för de flesta att ta sig till och från arbetet. Inget konstigt med det.
:

Tycker DU nej.

Men man måste foga sig i det byråkratiska systemet som råder i kommunen annars går det ut över ens barn.

Det gjorde det på Vidars första dagis så jag är livrädd för det :eek:

Det hjälper nog inte att flytta, de flesta kommuner har samma regler.....
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Fusk!

Det där bevisar bara att du tillhör den bohemiska medelklass som inte behöver städa för att hålla självförtroendet uppe. Du kan tvärtom, precis som jag :angel:, snarare bevisa din styrka genom att ha det slarvigt.

TACK! Nu vet jag varför det jämt är så stökigt här!
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Har du ens pratat med rektorn på ditt barns förskola?
Frågor som rör regler diskuteras sällan med personalen på vår förskola utan det tar man med rektorn.

Vår rektor kanske är ovanlig för hon säger att även om reglerna säger en sak så behöver man ju inte följa allt. Hon som rektor är inte till för att krångla till det för barn eller föräldrar!

Så trots att vi verkar ha samma regelverk i vår kommun så har hon inga problem med att jag lämnar min son kl 10 de dagar jag börjar kl 13!
Allt pga att det blir fel med hans mat och vilotider annars.

Så ring upp rekton och förklara läget, du kanske blir förvånad över att problemet inte är ett problem!
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Har just bytt chef för förskolan, innan var det inga problem. Nu tänkte jag att jag måste veta de exakta REGLERNA innan jag lyfter upp frågan igen. Har sökt nya chefen men hon har inte varit anträffbar.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Hos oss har förskolan/verksamheten hela möjligheten att lägga upp tiderna för 15-timmarsbarnen, så bestäms det att det är 8-11 så är det det. Då har vi inte längre 15 timmar för arbetslösa utan här likställs de med barn till arbetande, tidigare har det sagts att önskemålet är att förskolorna kan vara lite mer flexibla med de timmarna pga träffar med af och blivande ag, vikariat etc...

Om du har en heltidsplats (=ditt behov för din arbetstid + tid fram och tillbaka till jobbet) så borde du kunna utöka ditt barns vistelsetid så att det går att planera personalen efter det. Hos oss är det beräknat en restid på 30 min fram och till arbete, men det är för att man säger att förskola öppnar 07.30 och stänger 18.30 men att man dessutom måste ta hänsyn till att föräldern har en restid på 30 minuter till jobbet, och förskolan kan alltså inte neka att ta emot ett barn 06.00. Har man ett barnomsorgsbehov som hamnar utanför dessa ramar, så kan inte kommunen tillfredsställa det.

Om ni dessutom har önskat att byta till ett dagis där ni skulle kunna hålla 30-mingränsen men ej fått det, så är det ju inte så mycket ni kan göra åt det? Jag kan inte tänka mig att kommunen skulle kunna kräva att ni skaffar en till bil - om inte det står i villkoren någonstans, vilket jag har svårt att föreställa mig.

Jag har själv 45 min i bil mellan min arbetsplats och dagmamma plus den tid det tar att ta mig till fots mellan bil och destination, så där håller inga 30 minuter. Men det är å andra sidan ingen som varit intresserad av mer än barnens vistelsetid. Vad står det på er blankett? Har ni däremot en lägre nivå/taxa är det ju så klart viktigt att ni håller er inom den, annars är det ju "fusk".

Jag kan inte hålla med om att man ska kunna åka och handla under barnets tid i barnomsorg. Visst kan det vara så att det kan vara motiverat utifrån barnets behov av regelbundenhet, men då är det ju bestämt i samråd med personal, dvs det finns tillräckligt med personal för detta. Lagen om att föräldralediga och arbetslösa får ha kvar sina platser har ställt till det i kommunerna och framför allt under vårarna är det väldigt tight med platser och man kan tvingas utöka barnen i grupperna.

Jag skulle önska att alla kommer ihåg att den taxa man betalar för barnomsorg är kraftigt skattesubventionerad och jag har ingen lust att betala för att andra ska gå och shoppa/vara ledig medan andra tar hand om deras barn. Just det där med studier är ju ett mer och mer använt kryphål, man har alltså rätt till den tid man behöver för att kunna studera men inte heltid bara för att man har en sådan plats och studerar 25%. Behöver man handla på väg hem så får man väl skippa lunchrasten istället!

Silverkedjan: jag skulle inte oroa mig om jag vore du. Ta inte till vistelsetiderna för snålt (personal som inte får sluta i tid är ju inte så lätta att samarbeta med) utan se till att du har på fötterna så att du kan förklara din sits och strunta i resten så ska du se att de har inte så mycket att komma med. Jag tycker faktiskt att det låter mer som att du inte prickar dina tider och att personalen egentligen är sur över det. Förläng tiderna så att du hinner alt ta ditt ansvar och lämna ditt jobb i tid så att andra också kan det!
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Silverkedjan: jag skulle inte oroa mig om jag vore du. Ta inte till vistelsetiderna för snålt (personal som inte får sluta i tid är ju inte så lätta att samarbeta med) utan se till att du har på fötterna så att du kan förklara din sits och strunta i resten så ska du se att de har inte så mycket att komma med. Jag tycker faktiskt att det låter mer som att du inte prickar dina tider och att personalen egentligen är sur över det. Förläng tiderna så att du hinner alt ta ditt ansvar och lämna ditt jobb i tid så att andra också kan det!

Lämna jobbet i "tid" är uteslutet eftersom det liksom håller på till minst 17 oavsett vår officiella sluttid 16.00. Det är de akutaste patienterna som kommer sist, så just tiden mellan 15-17 är den viktigaste på dagen.

Men jag har gjort ungefär som du förslår - vi har ändrat till 9.30-18 alla dagar.

Fast vi utnyttjar ändå i snitt inte mer än 25-30 timmar/vecka.

Särskilt inte nu när de knött in massor av nya småbarn i gruppen och aldrig är ute - då är ju barnen sjuka hela tiden :p

Det jobbiga är att personalen räknar ändå med att jag ska hinna som förut, för de vill ju stänga då, det är sällan andra barn efter halv fem :crazy:

Å andra sidan är det perfekt tid för Eskil att vara i mindre grupp så någon hinner med honom när alla "bebisarna" hämtats :devil:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Jag skulle önska att alla kommer ihåg att den taxa man betalar för barnomsorg är kraftigt skattesubventionerad och jag har ingen lust att betala för att andra ska gå och shoppa/vara ledig medan andra tar hand om deras barn. Just det där med studier är ju ett mer och mer använt kryphål, man har alltså rätt till den tid man behöver för att kunna studera men inte heltid bara för att man har en sådan plats och studerar 25%. Behöver man handla på väg hem så får man väl skippa lunchrasten istället!
Du glömmer att arbetssituationen ser väldigt annorlunda ut för många numera, det är inte arbete vs fritid längre, många har mobiltelefoner och laptops så att de kan och i viss mån förväntas ta tag i saker även under tid som egentligen är semester eller fritid. Jag har tex ett sånt jobb där jag inte har fasta arbetstider utan en viss mängd arbete som ska göras. Jag kan jobba hemma och jag kan jobba när jag vill, kvällar när dottern sover eller söndagar när hon är i parken med pappa. Det betyder att jag aldrig har tagit ut en en enda VAB-dag eftersom jag likaväl kan jobba en annan tid än den hon behöver mig. Vi anmäler fö inte heller semestrar (förväntas vi ta ändå) och kortare sjukdom eftersom vi kan arbeta in när som. Jag tycker mao att man ska vara försiktig med att moralisera över vad andra väljer att göra när barnet är på dagis, de allra flesta föräldrar kämpar för att få vardagen att gå ihop och är fullt kapabla att bedöma vad som är lämpligt för deras familj i en given situation. Det finns mycket annat jag tycker är problematiskt att "betala för" med mina skattepengar än att en heltidsarbetande mamma passar på att gå och klippa sig när barnet är på dagis.
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Vi har efter årsskiftet fått massor av välutbildade föräldrar ;) Jättemånga läser helt plötsligt på högskola för att komma runt 15 h-regeln! För mig kvittar det, men det finns alltid de som vill komma runt reglerna. Vi får inte mer personaltimmar för att vi får x antal fler timmar barn per vecka. Många kanske tror att vi får utökade resurser?
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Exakt.

Gissa om det är enkelt att ha TVÅ såna jobb i familjen i en liten bruksortskommun :crazy:

Nu gör vi aldrig något "otillåtet" den tiden barnen är på dagis, men jag är övertygad om att hade man tid att göra det vore det bättre för barnen att ändå gå ganska regelbundna tider på dagiset även om föräldern tog en håltimme utan att hämta ut barnet en stund mitt i något.

Mina är ju MED mig eller sambon när vi jobbar FLER timmar än de är i barnomsorg så det känns onekligen småsnålt när det gnälls om en minuts dagistid när man hämtar barnet på väg tillbaka till jobbet :crazy:
 
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Ja det är verkligen helt sjukt. Jag orkar inte läsa om hela tråden om det är kommunalt eller ej. Det måste ju finnas någon som kan plussa arbetstid och restid inom rimliga gränser. Jag skulle aldrig se att någon hos oss INTE skulle få den restiden som man faktiskt har. Det har ju inte vi något med att göra, utan det sköts ju administrativt högre upp. Sen är det så att stänger man så stänger man. Man har inte sista tiden för att lulla hem tidigare, dessutom får man betalt :smirk: Jag städar inte ens om det bara finns 1-2 barn kvar. Det är så jäkla oprofessionellt tycker jag. Går de hem sent om det är ostädat kastar jag upp allt på hyllorna så att golvet blir rent och så får man ta det på morgonen istället. Vill någon att barnen ska vara påklkädda och startklara när föräldrarna kommer så får de ringa om det eller att vi pratar om det innan. Jag klär absolut inte på några barn och sen sitter och väntar med kläderna på *ryyysa*
 
Senast ändrad:
Sv: Barnomsorgsfråga - restid?

Vi har efter årsskiftet fått massor av välutbildade föräldrar ;) Jättemånga läser helt plötsligt på högskola för att komma runt 15 h-regeln! För mig kvittar det, men det finns alltid de som vill komma runt reglerna. Vi får inte mer personaltimmar för att vi får x antal fler timmar barn per vecka. Många kanske tror att vi får utökade resurser?

Jag hoppas verkligen inte att det är så personalen på mina barns dagis ser på mig! Jag läser på högskola på heltid, 30 poäng. Vi har föreläsningar och seminarium två gånger i veckan bara, ungefär 2 timmar per gång.
Säg att jag börjar kl 13 så får jag ta tåget som går från Höör till Malmö 11:23. Det är i Malmö 12:08 eller något liknande Det innebär att barnen måste lämnas då senast kl 11, absolut senast. En kvart tidigare om jag ska GÅ mellan tåg och dagis. Slutar jag då kl 15 så tar jag tåget som går kl 15:52 från Malmö och är i Höör kl 16:35, vilket innebär att jag får hämta barnen kl 17.
De dagarna jag inte är i Malmö så lämnar jag vid lite olika tider, men jag måste rätta mig efter mammas tider då det är hon som kör och hon jobbar mellan 6- 8:30 och så mellan 12:30 -17.... I morgon lämnas de kl 12 och hämtas kl 17:30.
Eftersom jag pluggar heltid har jag rätt till heltid, men utnyttjar inte det.
Och ja, det händer att jag handlar precis innan jag hämtar barnen.....eftersom jag har rätt till heltid, men inte utnyttjar det, eftersom jag pluggar och då kan ta den där "lunchrasten" en timme innan jag hämtar barnen.
Jag började plugget två veckor innan jag kunde utnyttja dagisplatsen och den veckan som nu har gått har jag hat barnen hemma sedan i tisdags eftermiddag för att de är sjuka- och missat två viktiga seminarier.....Samt också en veckas pluggtid... Det ÄR ett rent helvete att försöka plugga med sjuka barn hemma!:crazy:
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 605
Senast: Badger
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 692
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 408
Senast: Soapbubble
·
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 459
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp