Höhöandet kan ha många olika orsaker och många olika effekter på folk, det känns som du drar alla över en kam och stoppar in den i en mall jag inte alls känner igen. Inte så att din "förklaringsmodell" inte stämmer, det gör den säkert för en hel del men andra har andra erfarenheter. Jag reagerar inte särskillt på höhöande, jag tänker mest att personerna har erfarenheter de kanske inte vill eller orkar ta tag i eller att det faktiskt är deras erfarenhet att "lite stryk" inte skadade. De kan ha haft andra saker i hemmiljön som uppvägde eller saker som var värre, såsom psykisk misshandel, så att stryk liksom är en liten bisak i sammanhanget. Det kan också vara ett sätt att närma sig det otäcka eller att hantera det, vi är alla olika. Om det är att bearbeta att höhöa beror på personen och dennes erfarenheter, för dig är det uppenbarligen inte så.
Jag anser heller inte att höhöande skadar någon i sig, det det kan göra är att väcka upp obehagliga minnen, minnen som man kanske inte fullt bearbetat och helst vill glömma/gömma och att det är dessa minnen som skadar och gör ont. Reagerar man starkt på saker folk säger som inte alls är avsett att skada eller vara illvilligt, kanske man behöver äga problemet. Det går i vilket fall som helst inte att styra över omvärlden så att de alltid undviker känsliga ämenen. Vi har dessutom olika saker som triggar så folk vet inte vad som är känsligt alltid. Kanske är det så att man behöver man bearbete de tankar som väcks, kanske är man inte redo och behöver undvika samtalsämnet/dessa människor, eller om det är någon som står en nära be dem undvika ämnet och förklara varför och hur man känner det.