Barnmisshandel

@Wille @Rosett och eventuella andra som har blivit utsatta, snälla tro inte på de som säger att det beror på hur man är. Det gör inte det. De som säger det är precis som de som säger att aga inte har skadat dem de som har farit så illa av det de har blivit utsatta för att de inte kan hantera det alls. De som säger att syskon har vuxit upp likadant och den ena har tagit skada medans den andre inte har det vet inte, de tror bara. Sanningen är att inga syskon växer upp likadant. Inga syskon blir likadant behandlade även om folk i gemen tror det.

De som faktiskt ser vilken skada våldet har gjort dem är de som har styrkan att bryta den hemska cirkeln. De som liksom jag aldrig skulle använda någon typ av våld mot någon. Ingen av oss skulle komma på tanken att skuldbelägga någon annan och mena att det beror på hur man är. Att det på något sjukt vis skulle vara okej att utöver den misshandel någon varit utsatt för dessutom lägger skulden på hen för att hen har farit så illa och fortfarande far illa av det hen har blivit utsatt för.

Endel är naiva nog att tro att misshandel av barn innebär en örfil eller en dask på rumpan. Hej och välkomna till verkligheten. Misshandel av barn följer exakt samma mönster som misshandel av partners. Man bryts ner psykiskt, ingen förklarar världen för en utan tvärtom, de som borde skydda, älska och värna en gör världen totalt obegriplig och oförutsägbar. Det här är såklart plättlätt när det handlar om ett litet barn. Ett barn som aldrig någonsin har fått höra något positivt om sin person eller sig själv, aldrig har blivit älskad, omhändertagen eller skyddad tror precis som alla andra barn på sina föräldrar och de är precis lika lojala. Den fysiska misshandeln börjar såklart tidigt. En unge som bajsar ner sig, en unge som skriker otröstligt, att ungen ens finns, allt resulterar i misshandel fysisk såväl som psykisk men även sexuell. För många handlar det också om ekonomiskt våld. Det ekonomiska våldet kan handla om att inte få tillräckligt av livets nödtorft som mat, kläder, skor och någonstans att bo medans föräldern själv inte lider någon nöd. Det handlar alltså inte om fattigdom utan om ett val föräldern gör. Vad sexuellt våld är behöver jag nog knappast förklara. Psykiskt våld är många gånger det värsta. Att aldrig veta, att alltid gå på tå, alltid lyssna in men ändå inte kunna förutse eftersom det oförutsägbara inte är förutsägbart. Att ständigt få höra glåpord, hur dålig man är, att man aldrig kommer kunna klara ditt eller datt, att man är totalt värdelös. Eller, att man inte finns alls. Att man inte blir ropad på när det är mat. Att det inte finns någon tallrik framdukad till en. Att ingen pratar med en eller ser en. Att man, om man är ivägen enbart får en hård knuff. Att man inte räknas, att inte få följa med när övriga familjen åker iväg utan att man lämnas ensam redan som mycket liten. Och, dödshoten såklart. De där hoten om att hen en dag kommer döda en och man vet att det är ett hot som vilken sekund som helst kan bli verklighet. Det är barnmisshadel och den som går ur det och mår toppenbra finns inte.
Det finns väl en glidande skala på hur allvarlig misshandeln är. Som jag själv t.ex. så fick jag mat på bordet, kläder på kroppen och tak över huvudet. Men jag kunde aldrig förutsäga när jag skulle bli slagen. Jag visste bara att jag gjort "något", men inte vad. Fullständigt obegripligt.

Men jag har inte upplevt allt det du beskriver. Dock en del annat.
 
@Wille @Rosett och eventuella andra som har blivit utsatta, snälla tro inte på de som säger att det beror på hur man är. Det gör inte det. De som säger det är precis som de som säger att aga inte har skadat dem de som har farit så illa av det de har blivit utsatta för att de inte kan hantera det alls. De som säger att syskon har vuxit upp likadant och den ena har tagit skada medans den andre inte har det vet inte, de tror bara. Sanningen är att inga syskon växer upp likadant. Inga syskon blir likadant behandlade även om folk i gemen tror det.

De som faktiskt ser vilken skada våldet har gjort dem är de som har styrkan att bryta den hemska cirkeln. De som liksom jag aldrig skulle använda någon typ av våld mot någon. Ingen av oss skulle komma på tanken att skuldbelägga någon annan och mena att det beror på hur man är. Att det på något sjukt vis skulle vara okej att utöver den misshandel någon varit utsatt för dessutom lägger skulden på hen för att hen har farit så illa och fortfarande far illa av det hen har blivit utsatt för.

Endel är naiva nog att tro att misshandel av barn innebär en örfil eller en dask på rumpan. Hej och välkomna till verkligheten. Misshandel av barn följer exakt samma mönster som misshandel av partners. Man bryts ner psykiskt, ingen förklarar världen för en utan tvärtom, de som borde skydda, älska och värna en gör världen totalt obegriplig och oförutsägbar. Det här är såklart plättlätt när det handlar om ett litet barn. Ett barn som aldrig någonsin har fått höra något positivt om sin person eller sig själv, aldrig har blivit älskad, omhändertagen eller skyddad tror precis som alla andra barn på sina föräldrar och de är precis lika lojala. Den fysiska misshandeln börjar såklart tidigt. En unge som bajsar ner sig, en unge som skriker otröstligt, att ungen ens finns, allt resulterar i misshandel fysisk såväl som psykisk men även sexuell. För många handlar det också om ekonomiskt våld. Det ekonomiska våldet kan handla om att inte få tillräckligt av livets nödtorft som mat, kläder, skor och någonstans att bo medans föräldern själv inte lider någon nöd. Det handlar alltså inte om fattigdom utan om ett val föräldern gör. Vad sexuellt våld är behöver jag nog knappast förklara. Psykiskt våld är många gånger det värsta. Att aldrig veta, att alltid gå på tå, alltid lyssna in men ändå inte kunna förutse eftersom det oförutsägbara inte är förutsägbart. Att ständigt få höra glåpord, hur dålig man är, att man aldrig kommer kunna klara ditt eller datt, att man är totalt värdelös. Eller, att man inte finns alls. Att man inte blir ropad på när det är mat. Att det inte finns någon tallrik framdukad till en. Att ingen pratar med en eller ser en. Att man, om man är ivägen enbart får en hård knuff. Att man inte räknas, att inte få följa med när övriga familjen åker iväg utan att man lämnas ensam redan som mycket liten. Och, dödshoten såklart. De där hoten om att hen en dag kommer döda en och man vet att det är ett hot som vilken sekund som helst kan bli verklighet. Det är barnmisshadel och den som går ur det och mår toppenbra finns inte.
O va vet du hur alla upplever det? Vilket hemskt inlägg.
 
Jag tycker inte att konstaterandet att den långsiktiga påverkan och konsekvenserna varierar stort är samma sak som att lägga skuld på offret.

Det är för jävligt att barn blir utsatta, och det leder alltid till skador och svårigheter, men därifrån kan (dvs förmåga) och väljer olika människor att hantera det på olika vis och behöver olika mycket hjälp för att komma vidare till ett bättre fungerande liv.

Idrottspsykologer pratar ofta om påverkanssfärer och det finns mycket där att hämta även för andra typer av utmaningar. Där man väljer att lägga kraften på det man kan påverka och inte lägga kraft på det man inte kan påverka. Och för det tycker jag mig kunna se att människor har olika förmåga, och behöver olika mycket hjälp med att hantera.

Nånstans skulle vi som samhälle behöva bli bättre på att identifiera och bryta misshandeln tidigare för att begränsa skadorna. Att få ut barnen ur situationen tidigare.

Att vifta bort aga och barnmisshandel som inte så farligt, är helt fel väg att gå. Tvärtom behövs det uppmärksammas tidigare och bättre, som utomstående har man heller ingen aning om det bara är toppen på ett isberg av omfattande misshandel på olika plan.
 
Vad händer med barns psykiska hälsa när de blir misshandlade av sina föräldrar?

Nu infördes ju barnagalagen 1979, gudskelov. Men jag kan tänka mig att misshandel var jättevanligt förr. Men vad var konsekvensen av det? Hur trasiga som vuxna blev de?
Jag har ju blivit misshandlad kontinuerligt under min uppväxt. Det som var värst då var inte slag/ sparkar mm utan väntan på det. Spänningen i luften, att hela tiden vara på helspänn och inte kunna slappna av.

Som vuxen har jag svårt att ha folk bakom mig. Det tar på energin att vara bland mycket folk då jag hela tiden är beredd på ett överfall. Jag är konstant orolig över att min familj (man och barn) ska försvinna så att jag återigen ska vara utan känslan att bli älskad. Har ett enormt behov av att ha kontroll över situationer och är ständigt 10 steg fram i tanken.

Klart som F att barnmisshandel sätter sina spår. Det gör det för vuxna som blir utsatta så varför skulle barn inte få trauma?

Ursäkta om jag låter brysk TS, det är inte riktat mot dig.
 
Det finns ju faktiskt forskning att läsa inom ämnet för den som är intresserad. Just detta citat kommer från en c-uppsats där man har undersökt hur barn trots svåra uppväxtförhållanden kan fungera väl som vuxna:
"Mer än hälften av samtliga barn vars uppväxt präglas av svåra uppväxtförhållanden utvecklar själva inte allvarliga psykiska problem. Det som skyddar dem är att de utvecklar resiliens. En skyddsmekanism hos barn som utvecklar resiliens är att de har en förmåga att behärska risker snarare än att undvika risker. Detta innebär att de klarar av påfrestningar gradvis vilket i sin tur möjliggör utveckling av motståndskraft samt styrka (Helmen Borge 2012)."
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1523802/FULLTEXT01.pdf
 
Tidigare forskning om maskrosbarn har visat att det är ganska slumpmässigt om ett barn klara sig bra eller inte. Ofta har räddningen varit andra vuxna som bara funnits och kanske sagt rätt sak vid rätt tidpunkt. Människor som kanske inte ens vet att de i förbifarten räddat ett liv. Verklighetens änglar som går genom rummet (så behandla alltid barn med respekt och hänsyn - ni kan rädda någons tillvaro)

Min vän hade syskon
 
Det finns ju faktiskt forskning att läsa inom ämnet för den som är intresserad. Just detta citat kommer från en c-uppsats där man har undersökt hur barn trots svåra uppväxtförhållanden kan fungera väl som vuxna:
"Mer än hälften av samtliga barn vars uppväxt präglas av svåra uppväxtförhållanden utvecklar själva inte allvarliga psykiska problem. Det som skyddar dem är att de utvecklar resiliens. En skyddsmekanism hos barn som utvecklar resiliens är att de har en förmåga att behärska risker snarare än att undvika risker. Detta innebär att de klarar av påfrestningar gradvis vilket i sin tur möjliggör utveckling av motståndskraft samt styrka (Helmen Borge 2012)."
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1523802/FULLTEXT01.pdf
Ja precis och det innebär givetvis inte att man föringar misshandel eller att man lägger någon skuld på den som är utsatt.
 
Det är våld som föräldrar tar till när de inte kan uppfostra sina barn utan. Det är också straffbart i lagens mening.
Men det finns ju annat våld också.
Våld helt utan något begripligt motiv hos utövaren.
Vissa människor slår på andra människor för att de tappar kontrollen, gillar att se andra lida eller bara för att de inte begriper bättre.
Jag vet föräldrar som har misshandlat sina barn därför att de njuter av att åsamka andra smärta.
Det är ett helt annat våld än uppfostringsvåld. (Bra ord f.ö.)

Till TS.
De misshandlade barnen blev aldrig fungerande människor.
 
Men det finns ju annat våld också.
Våld helt utan något begripligt motiv hos utövaren.
Vissa människor slår på andra människor för att de tappar kontrollen, gillar att se andra lida eller bara för att de inte begriper bättre.
Jag vet föräldrar som har misshandlat sina barn därför att de njuter av att åsamka andra smärta.
Det är ett helt annat våld än uppfostringsvåld. (Bra ord f.ö.)

Till TS.
De misshandlade barnen blev aldrig fungerande människor.
Man kan bli misshandlad för att det är dåligt väder, traktorn gick sönder eller priset på betor är för lågt 🤷‍♀️
Eller för att man glömde säga tack för maten, slängde käft med ett syskon eller "såg fel ut"

Det går ALLTID att hitta en anledning om man VILL slå någon
 
Jag var tillsammans med en amerikansk kille som var helt övertygad om att han var en bättre människa för att han fick smisk på rumpan som barn i uppfostringssyfte. Han är född 1976.
Jag var i USA 1980 och fick då på allvar frågan hur Svenskarna skulle kunna lära sina barn skillnaden mellan rätt och fel om de inte fick ge dem smisk. (De använde ordet smack.)
 
Jag var tillsammans med en amerikansk kille som var helt övertygad om att han var en bättre människa för att han fick smisk på rumpan som barn i uppfostringssyfte. Han är född 1976.
Det är ungefär det jag ser och hör därifrån (och härifrån) också. Med en massa "roliga" historier från barndomen där det höhöas om läderbälten och tofflor.
 
Det är ungefär det jag ser och hör därifrån (och härifrån) också. Med en massa "roliga" historier från barndomen där det höhöas om läderbälten och tofflor.
Jag har inte samma erfarenhet om att det höhöas eller att folk har "roliga" historier, inte ens på Irland där typ alla i min ålder fick smisk/spank/smack som barn. Eller så är det jag som inte plockar upp på just den biten. I USA har debatten varit att vi i Sverige inte får uppfostra våra barn och så har de spunnit vidare på den.

Min upplevelse är dessutom att de varit på resa någonstans, tex spanska solkusten och tycker att svenska barn är dåligt uppfostrade och får utbrott ifall de inte får som de vill. Tack och lov brukar jag kunna ducka den med att säga att jag inte har egna barn och inte är så intresserad av att prata barnuppfostran.
 
Jag har inte samma erfarenhet om att det höhöas eller att folk har "roliga" historier, inte ens på Irland där typ alla i min ålder fick smisk/spank/smack som barn. Eller så är det jag som inte plockar upp på just den biten. I USA har debatten varit att vi i Sverige inte får uppfostra våra barn och så har de spunnit vidare på den.

Min upplevelse är dessutom att de varit på resa någonstans, tex spanska solkusten och tycker att svenska barn är dåligt uppfostrade och får utbrott ifall de inte får som de vill. Tack och lov brukar jag kunna ducka den med att säga att jag inte har egna barn och inte är så intresserad av att prata barnuppfostran.
Nu är ju britter notoriska för att vara rätt gräsliga utomlands så de vill kanske inte dra upp den biten. 😅 Men när det kommer upp i sällskap här är det nästan alltid i samband med rätt humoristiska anekdoter där en fick smaka på det ena eller det andra, hur de fick passa sig och ducka och akta sig för den eller den läraren eller släktingen. det brukar altid komma i tonen av att "Inte tog jag skada av det!".
Sedan har jag aldrig pratat med någon i det här landet som själva medgett att de aktivt agar eller skulle vilja aga sina barn, men här är det ju också olagligt, det är det inte i USA. Där pratar folk öppet om att de slår sina barn, tycker att de gör dem en tjänst. Ofta förekommer liknande "humoristiska" anekdoter i diskussionen.
De skrattar dock inte när de talar om att slå/tillrättavisa sina egna barn.
 
Det finns ju faktiskt forskning att läsa inom ämnet för den som är intresserad. Just detta citat kommer från en c-uppsats där man har undersökt hur barn trots svåra uppväxtförhållanden kan fungera väl som vuxna:
"Mer än hälften av samtliga barn vars uppväxt präglas av svåra uppväxtförhållanden utvecklar själva inte allvarliga psykiska problem. Det som skyddar dem är att de utvecklar resiliens. En skyddsmekanism hos barn som utvecklar resiliens är att de har en förmåga att behärska risker snarare än att undvika risker. Detta innebär att de klarar av påfrestningar gradvis vilket i sin tur möjliggör utveckling av motståndskraft samt styrka (Helmen Borge 2012)."
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1523802/FULLTEXT01.pdf
"Just enough love" är ett begrepp jag fått höra när jag gått i terapi för att hantera det som hände mig under uppväxten och gå vidare därifrån. Dvs att det precis som @BornAgain skrev fanns nån annan vuxen som såg/älskade/gav tillräckligt mycket stöd för att ett utsatt barn skulle kunna fungera hjälpligt. I mitt fall var det mina mor- och farföräldrar. I övrigt känner jag att det är mycket tur och slump som gjort att jag kommit dit jag kommit. Jag hade turen att mitt första vuxna förhållande var med en man som var väldigt stöttande och omhändertagande. Jag kunde ju lika gärna råkat träffa på nån som behandlade mig illa när jag var ung och väldigt skör. Plus att jag har väldigt lojala vänner runt mig - så när jag väl hamnade i ett förhållande där saker blev riktigt dåliga så fanns de där för mig.
 
Det finns väl en glidande skala på hur allvarlig misshandeln är. Som jag själv t.ex. så fick jag mat på bordet, kläder på kroppen och tak över huvudet. Men jag kunde aldrig förutsäga när jag skulle bli slagen. Jag visste bara att jag gjort "något", men inte vad. Fullständigt obegripligt.

Men jag har inte upplevt allt det du beskriver. Dock en del annat.
Såklart det är en glidande skala och det kan se enormt olika ut vad man utsätts för. Kärnan är dock densamma, den som borde älska, värna och skydda en är den som utsätter en för en tortyr ingen människa någonsin ska behöva uppleva och det går man inte skadelös ur.
 
Jag har som socialarbetare flera gånger fått höra från föräldrar med rötter i andra länder att det inte går att uppfostra barn i Sverige eftersom man inte får slå dem.
Det har jag också hört många gånger, och tyvärr blir ofta konsekvensen att de låter barnen göra som de vill och vara uppe på nätterna osv eftersom de inte har några andra strategier. Man skulle ju önska att de samtidigt som de får info om att uppfostringsvåld är förbjudet även fick möjlighet till att få stöd i att hitta andra strategier.
 
Det har jag också hört många gånger, och tyvärr blir ofta konsekvensen att de låter barnen göra som de vill och vara uppe på nätterna osv eftersom de inte har några andra strategier. Man skulle ju önska att de samtidigt som de får info om att uppfostringsvåld är förbjudet även fick möjlighet till att få stöd i att hitta andra strategier.
Blir lite problematiskt när man samtidigt på andra plan i samhället driver på om att det är straff och hot om repressalier som ska vara det dominerande konceptet för att styra beteende. Inklusive alla uttalanden om ett det behövs för att det "det ska kännas att en gjort fel" och "annars förstår hen inte vad som är rätt" etc.
Varifrån ska man då lära sig att stöd och möjligheter att kunna göra rätt är ett mer önskvärt bemötande och ofta även mer framgångsrikt?
 
Blir lite problematiskt när man samtidigt på andra plan i samhället driver på om att det är straff och hot om repressalier som ska vara det dominerande konceptet för att styra beteende. Inklusive alla uttalanden om ett det behövs för att det "det ska kännas att en gjort fel" och "annars förstår hen inte vad som är rätt" etc.
Varifrån ska man då lära sig att stöd och möjligheter att kunna göra rätt är ett mer önskvärt bemötande och ofta även mer framgångsrikt?
Ja eller hur! Måste vara extremt förvirrande!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 933
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 060
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 747
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp