Barnmisshandel

För mig finns ingen skillnad. Har ju också skrivit misshandel i mitt inledande inlägg.
Om man inte kan se skillnad på barnaga och misshandel så kan man inte heller prata om barnaga eller förstå vad det handlade om och varför det användes och hur folk använde det. Det är faktiskt skillnad även om du inte kan se skillnad. Det du beskriver hände dig var nog inte heller barnaga utan barnmisshandel och det är inte samma sak.
 
Om man inte kan se skillnad på barnaga och misshandel så kan man inte heller prata om barnaga eller förstå vad det handlade om och varför det användes och hur folk använde det. Det är faktiskt skillnad även om du inte kan se skillnad. Det du beskriver hände dig var nog inte heller barnaga utan barnmisshandel och det är inte samma sak.

Men gjorde naturligtvis lika ont för @Wille, oavsett vilken benämning på det som är korrekt. Apropå att det i det inlägg du svarade på, framhölls att slagen på rumpan gjorde ont.
 
Om man inte kan se skillnad på barnaga och misshandel så kan man inte heller prata om barnaga eller förstå vad det handlade om och varför det användes och hur folk använde det. Det är faktiskt skillnad även om du inte kan se skillnad. Det du beskriver hände dig var nog inte heller barnaga utan barnmisshandel och det är inte samma sak.
I mitt första inlägg frågade jag "Vad händer med barns psykiska hälsa när de blir misshandlade av sina föräldrar?"

Sen har tråden kommit att handla om barnaga i stället. Uppenbarligen är det fler än jag som inte vet skillnaden. Eller bara missade min första fråga.
 
I mitt första inlägg frågade jag "Vad händer med barns psykiska hälsa när de blir misshandlade av sina föräldrar?"

Sen har tråden kommit att handla om barnaga i stället. Uppenbarligen är det fler än jag som inte vet skillnaden. Eller bara missade min första fråga.
Det var vad jag trodde tråden handlade om. Fel av mig. Ber om ursäkt för det.
 
Men gjorde naturligtvis lika ont för @Wille, oavsett vilken benämning på det som är korrekt. Apropå att det i det inlägg du svarade på, framhölls att slagen på rumpan gjorde ont.
Jag har inte påstått att det inte gjorde ont, bara att det inte handlar om barnaga och snarare barnmisshandel.
 
Det jag också tycker är problematiskt om aga är tillåtet är vad aga lär barnen dvs att om någon inte gör som vi vill så är fysiskt våld okej. Eller rättare sagt att det är okej om det är ett barn och en vuxen. För mellan två vuxna är samma beteende inte okej och är straffbart. Eller som förr i tiden då husbonden även hade rätt att aga sina anställda- dvs den med makt har rätt att bruka fysiskt våld men inte det omvända.
 
Okej.

Själv kan jag inte riktigt förstå hur det missförståndet uppstått. Tråden heter ju barnmisshandel och inte barnaga.
Jag tycker att det är väldigt bra att du klargör. För de flesta så blir det nog så automatiskt att de tänker på det fysiska våldet, medan det psykiska våldet en del vuxna utövar mot barn kan vara minst lika illa. För mig är bägge två barnmisshandel, oavsett grad.
 
@Enya fast aga är ju misshandel oavsett pedagogisk tanke i grunden eller inte. Kvinnoaga var samma jäkla dam som kvinnomisshandel så barnaga är samma sak som barnmisshandel.
Ja med våra ögon och vår syn på hur man beter sig mot varandra. Förr var det en uppfostringsmetod. Inte misshandel. Misshandel av barn var faktiskt inte tillåtet 1970 även om barnaga var det.
 
Ja med våra ögon och vår syn på hur man beter sig mot varandra. Förr var det en uppfostringsmetod. Inte misshandel. Misshandel av barn var faktiskt inte tillåtet 1970 även om barnaga var det.
Inte enbart med våra ögon (även om vi har en hårdare syn på det idag än tidigare.)

Aga och misshandel är synonymer (se bifogad bild) ur ett rent språkligt perspektiv.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230225_113104_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20230225_113104_com.android.chrome.jpg
    122,4 KB · Visningar: 19
Nu för tiden är uppfostringsvåld den termen som används för det som du kallar barnaga.
Det är ju en bra beskrivning av vad det är. Många av de som använde det såg ju sig inte som misshandlare. Min morfar misshandlade ju inte sina barn tex. Och det var ingen som såg honom som något annat än en kärleksfull, men sträng far. absolut inte som en barnmisshandlare.
 
Fast är det då barnaga det handlar om eller ren och skär misshandel? Gränsen är ju hårfin, men den finns faktiskt även om man gärna kalla aga för misshandel i dag. Om man tänker med dåtidens ögon så var ju syftet att uppfostra, att lära barnen att det ungen gjort inte är ok så den inte gör om det. Om man slår när ungen inte ens kan förutse det och inte vet varför det får stryk, hur ska man lära sitt barn att inte göra om det man ska uppfostra det att inte göra om?

för mig är det du beskriver inte barnaga, det är misshandel. Du hade vetat varför du fick stryk om du blivit agad. Sedan har misshandlande föräldrar funnits i alla år, misshandlande personer. I dag gömmer de sig mer bara.
Fast i Sverige finns det ingen juridisk skillnad mellan barnaga och misshandel. En örfil är misshandel enligt dagens lagstiftning. Att någon säger att det är för uppfostringssyfte har noll betydelse.

Sen även i länder där barnaga är tillåtet tror jag att barn sällan faktiskt förstår varför de blir slagna, får en örfil eller "sätts i skamvrån". Utifrån diskussioner från amerikanska Instagram konto mm så tycker jag vuxna ofta ställer mkt höga krav på barn att tex kontrollera sina känslor (när föräldrarna själva inte klarar det utan det brister för förälden och denna skriker på barnet eller ger barnet en örfil). Jag tror barn, framförallt barn under 8-10 år, sällan har den emotionella mognaden att förstå konsekvensena av deras agerande och än mindre varför de/de personerna som ska skydda och ta hand om dom bestraffar dom med våld (aga) eller liknande. Än svårare att förstå detta tänker jag att det när barn samtidigt får höra att våld etc är fel.

Att ge tex en 4 åring en örfil eller smäl på rumpan tror jag sällan 4 åringen förstår anledning till. Barnet har inte den emotionella/mentala utveckling för det. Och varför ska barnet förstå det när det inte är tillåtet att göra samma sak mot en vuxen person.
 
Ok. Fel av mig.
Du är inte den första och troligtvis inte den sista som inte har koll på att de faktiskt är synonymer. Väldigt många använder samma särskiljande som du men det gör det inte mer rätt för det.

Jag kan absolut se varför man lägger en skillnad i dem med mtp att det ligger nån form av 'lärande' i ordet.
 
Fast i Sverige finns det ingen juridisk skillnad mellan barnaga och misshandel. En örfil är misshandel enligt dagens lagstiftning. Att någon säger att det är för uppfostringssyfte har noll betydelse.

Sen även i länder där barnaga är tillåtet tror jag att barn sällan faktiskt förstår varför de blir slagna, får en örfil eller "sätts i skamvrån". Utifrån diskussioner från amerikanska Instagram konto mm så tycker jag vuxna ofta ställer mkt höga krav på barn att tex kontrollera sina känslor (när föräldrarna själva inte klarar det utan det brister för förälden och denna skriker på barnet eller ger barnet en örfil). Jag tror barn, framförallt barn under 8-10 år, sällan har den emotionella mognaden att förstå konsekvensena av deras agerande och än mindre varför de/de personerna som ska skydda och ta hand om dom bestraffar dom med våld (aga) eller liknande. Än svårare att förstå detta tänker jag att det när barn samtidigt får höra att våld etc är fel.

Att ge tex en 4 åring en örfil eller smäl på rumpan tror jag sällan 4 åringen förstår anledning till. Barnet har inte den emotionella/mentala utveckling för det. Och varför ska barnet förstå det när det inte är tillåtet att göra samma sak mot en vuxen person.
Jag har inte påstått något annat?
 
Du är inte den första och troligtvis inte den sista som inte har koll på att de faktiskt är synonymer. Väldigt många använder samma särskiljande som du men det gör det inte mer rätt för det.

Jag kan absolut se varför man lägger en skillnad i dem med mtp att det ligger nån form av 'lärande' i ordet.
Fast det var skillnad förr. Det är ju det som är poängen. Det användes förr i Sverige som uppfostring och ansågs inte vara misshandel. Jag förespråkar inte någon misshandel av ungar i dag bara för att jag kan se skillnad på barnaga och barnmisshandel.
Jag vet att barnaga är barnmisshandel nu, det borde alla veta vid det här laget då det varit förbjudet att slå barn sedan 1979.
 
Det är ju en bra beskrivning av vad det är. Många av de som använde det såg ju sig inte som misshandlare. Min morfar misshandlade ju inte sina barn tex. Och det var ingen som såg honom som något annat än en kärleksfull, men sträng far. absolut inte som en barnmisshandlare.
Det är våld som föräldrar tar till när de inte kan uppfostra sina barn utan. Det är också straffbart i lagens mening.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 934
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 063
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 747
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp