Klarade du dig alltså från skam- och skuldkänslor, relationsproblem, negativ självbild och bristande känsloreglering?
Skam- och skuldkänslor över att jag blev misshandlad har jag aldrig haft, det var inte jag som slog eller psykade ner någon annan, så det är inte jag som skämmas.
Däremot lärde jag mig snabbt att den enda personen jag kan lita på fullt ut är mig själv.
Jag vet inte om jag har relationsproblem, jag har valt att inte ha så mycket relationer och det kan ju vara en bakomliggande orsak, att jag inte kan lita på folk. Men jag har förlikat mig med det, jag är trevlig och social i jobbet, omtyckt där, men asocial på min fritid pga låg ork med andra människor. Så visst kan det vara så att det har påverkat.
Negativ självbild, jovisst men jag har arbetat hårt med det, både själv och med terapi. Att lära mig vända tankarna, tänka på hur jag uttrycker mig mot mig själv, vad jag skriver osv. Om den negativa självbilden kom pga misshandel? Det tror jag inte, jag tror mer det handlade om att jag var ensam och ingen ville vara kompis med mig när jag var ung. Men ja, det kan ju vara en del av det.
Bristande känsloreglering...nja, jag vet att jag har en "missbrukshjärna" men har aldrig missbrukat något. Jag slutade dricka alkohol för 20 år sedan för att minimera risken för alkoholmissbruk. Däremot märker jag att jag hamnar i vissa tankar när jag mår psykiskt dåligt, tex kan jag få för mig att äta massor och så mår jag dåligt av det, jag har aldrig kräkt upp maten men vet att den gränsen är hårfin, skulle jag någongång ge hjärnan den kontrollen kommer jag hamna i självskadebeteende.
Jag mådde dåligt psykiskt under hela min uppväxt, mycket pga ensamheten, då den enda föräldern misshandlade och den andra föräldern bodde på annan ort. Jag tog själv kontakt med kurator när jag var runt 19 år och tillsammans med henne behövde jag ett avslut av min barndom. På något sätt var det viktigt för mitt mående och faktiskt, för mig själv, säga "nu är barndomen över, nu är jag fri".
Observera nu, INTE GLÖMMA OCH FÖRNEKA, utan för min egen skull att bearbeta och kunna gå vidare. För min del innehöll avslutet en polisanmälan. När den var gjord bestämde jag mig att nu har jag lagt tillräckligt mycket tid att fundera över varför misshandeln skedde osv, nu är det dags att ta hand om mig själv, göra mig fri från detta. Det är jag som mår dåligt, jag måste reda upp detta i min hjärna och kropp.