Här kan jag fortsätta stånga huvudet väggen utan att nå fram känner jag. Jag pratar inte om att det inte är misshandel såsom vi ser det i dag, jag hävdar inte heller att jag inte tycker att det är misshandel. Vad jag säger är att för att kunna förstå vad det handlade om behöver man kunna se att det på den tiden faktiskt inte räknades som misshandel (vilket inte var tillåtet) utan som ett sätt att uppfostra sina barn.
Jag tänker att man måste se förbi sina egna känslor angående misshandel när man pratar om aga för att ens kunna förstå det. Det är inte vad jag kallar det, utan vad det faktiskt hette. Misshandel var enligt lag förbjudet, barnaga var inte, det var inte jag som uppfann det eller utförde det, och jag ska inte stå till svars för det heller.
Jag säger inte emot något av det du skriver, trist att du tolkar det så.
Och jag säger att det fanns gott om folk på tiden barnaga var lagligt som valde att aldrig misshandla sina barn.
Ja, historisk kontext är viktig - men skulle du slå dina barn bara för att du bodde i USA eller Frankrike och det var lagligt?
För mig är det ett faktum att alla som väljer att misshandla någon i beroendeställning till dom är vidriga idioter, oavsett vad lagen säger.