Barnmisshadlare...

Sv: Barnmisshadlare...

Det är skillnad på olika...

Jag får också UH't utbetalat från FK, men x-et betalar det till FK. Enkelt och bra arrangemang där jag inte behöver tjafsa med honom om han glömmer av att betala.

Men därifrån till att få ut nån form av tillfällig peng för att man har ett barn boende hos sig är nog milsvid, eftersom de inte har ngn de kan kräva in pengarna ifrån senare.

*kl*

Nu har barnen fått en stadigvarande placering av vad jag förstod på mamma. Träffade svägerskan men det var inte läge att fråga då små öron lyssnade.....

Den ersättning de får nu är 6000:- totalt och för båda barnen. Anser det nästan lite snålt iallafall. För någon lön får de ju inte. Räkna ett barnbidrag + underhåll från mamman samt lika från pappan -även om nu soc betalar så får de ju ut mindre per barn än vad det blir tillsammans om de fått bidrag + 2 underhåll gånger 2....
Måste verkligen kolla med brorsan. Nu har svägerskan dessutom fått jobb som timanställd som personlig assistent samt även precis i dagarna påbörjat en 1½ år lång utbildning till uska. Så jag klurar lite på hur de ska orka med.... Nä, måste nog ringa och kolla läget!

I övrigt går det ganska bra, men tjejerna har dåliga vanor i det mesta så just nu för de en riktig pärs om vad, när och hur man bör äta osv. Skolan fungerar och livet rullar på.

Vad gäller deras mamma så händer just ingenting utan man fortsätter vänta på rättegång.

Gira :banana:

Jo litet snålt är det ju.
Men de går inte på knäna i varje fall.
Jag tycker att de är så jätteduktiga som tar hand om detta.
Ring och peppa vet jag.

Och rapportera gärna sedan.
Jag önskar dem allt gott.

6000 i månaden för bägge två lät i snålaste laget. Jag hade en tjej boende hos mig i 6 veckor medan hennes föräldrar var på behandling för sin alkoholism (nyktra idag). Jag fick ut totalt strax över 11000 för henne bara i kostnadsersättning även om jag hade gjort det utan att få en spänn.

Skillnaden kan vara att när barn placeras hos släktingar så utgår i många fall inget arvode, endast ersättning.

Varför? är det så att soc. utgår från att blod är tjockare än vatten och släktingar på så vis ett billigare alternativ? Jag menar, visst tusan vill man hjälpa sina nära och kära! Därmed inte sagt att jag själv skulle arbeta gratis, spec som jag kanske fått betalt om jag haft "grannens" ungar istället? Oftast så tar ju familjehemsplacerade barn tid, vilket gör att man kanske dessutom minskar sin egen arbetstid för att kunna tillgodose de här barnens behov.
Det borde ju på ett ungefär vara samma arbete och nästan tyngre psykiskt då i detta fall är tungt att bära då anledningen är en gemensam nära släkting. Jag utgår kallt ifrån att svägerskan gör detta för kärlek till sina syskon ,men hon är i en otroligt känslig sits, för hur den än är så är man ju alltid barn till sin förälder om du hänger med på hur jag menar.

Nu blev det grötigt.

Gira :banana: *undrande och nyfiken*

Jag vet inte varför det är så, bara att det många gånger resoneras på det sättet.

Vad gäller ersättningsnivårer brukar de flesta kommuner följa Kommunförbundets rekommendationner, kanske finns det såna rekommendationer för anhörigplaceringar också?

Skillnaden kan vara att när barn placeras hos släktingar så utgår i många fall inget arvode, endast ersättning.

Ja det kan du ju ha rätt i.

Men som Gira säger: varför anses det att släktingar är ett billigare alternativ? Dess två tjejer är ju dessutom i den ålderna att de behöver mer "passning" (om ni förstår vad jag menar) än den tjejen som jag hade hemma som då var 15 år. Ska de dessutom bo hos sina släktingar så behöver de ju inte bara mat, sovplats, telefon och TV. Kläder, kanske nåt fritidsintresse, skjuts till och från vänner/aktiviteter...ja listan kan göras lång.
Men när utredningen är helt klar så kanske de får mer pengar (hoppas jag i alla fall).

Vet fortfarande inte varför, bara hur det många gånger är. Jobbar inte med familjehem själv men har kollegor i min arbetsgrupp som gör det.

Vet fortfarande inte varför, bara hur det många gånger är. Jobbar inte med familjehem själv men har kollegor i min arbetsgrupp som gör det.

Oj jag menade inte att fråga dig en gång till. Det var bara en reflektion från min sida....sorry...:crazy:

Hej.
Hur går det nu för tiden då?
Har de det bra?

Barnen bor kvar hos brorsan + tant, som för övrigt gifter sig nästa lördag :)

Datum för rättegång skjuts upp hela tiden och nu verkar det som att det talas om att lägga ner åtalet. Konstigt eftersom hon till viss del erkänt!!! Jag fattar ingenting. Men tills detta är beslutat så kommer barnen att vara kvar där de är. Men de träffar sin mamma under tiden.

Kan konstatera att barnen verkligen blivit en aning rubbade i planeten av sin uppväxt. Båda är nu i yngre tonåren och har ju inte bästa uppförandet. Men jag tycker det är helt åt skogen med den äldsta. De jobbar på det.
Sedan så verkar den äldsta även ha ett stört förhållande till mat. Hon äter jämt och tigger mat hos andra. Det syns även på figuren om vi säger så -fast det är ju det lilla i det hela.

Vi får se hur det går... är inte helt uppdaterad nu, jobbar ju ganska mycket..

De barnen mår ju inte bra.
Men din bror och hans tjej är hjältar!

Att rättegången skjuts upp kan vara bra.
För då så blir barnen ju kvar så länge.
Och det kan vara en fördel senare i livet att inte ha en mamma som är dömd för misshandel.

Att tigga mat är en enorm brist på trygghet.
"Bäst att äta för man vet inte när det blir nästa gång."
Det är synd om de här barnen.

Ja, det är jättesynd om dem... Känns lite kymigt att träffa mamman deras på bröllopet. Jag vet ju att hon är psykiskt labil och oberäknelig. Kan ju bli en intressant upplevelse. Funderar på hur barnen kommer ta det om hon inte sköter sig. Som tur är kommer vi inte bli sådär jättemånga samt det blir lite enklare, med smörgåstårta och sedan kaffe och tårta.

Egentligen är det ju ganska synd om mamman som har det såhär också. Om jag fattat det rätt så vill hon sköta sig, men klarar bara av det i perioder. Sanningsenligt, jag jobbar bl. a som vårdare (har 2 jobb till) och vi har några vårdtagare som hon liknar ganska mycket till sättet. Kanske hade hon behövt såväl kontaktperson som god man för att få livet någorlunda sansat.

Annat som jag tycker känns lite sisådär är ju att maskineriet maler så långsamt. Jag menar, soc har ju tagit barnen ifrån henne tidigare ju... Så hon är ju inte direkt okänd om man säger så.

Som socialsekreterare (inom familjerätt) måste jag säga att olika socialkontor har olika traditioner. En del har is i magen och tvångsomhändertar nästan aldrig barn, medan andra är tvärtom och väntar inte tills familjen själva kanske lyckats lösa sina problem.

Det finns inga problem att lösa om barnen blir slagna hemma av sina föräldrar, om det sker vid upprepade tillfällen även, vad jag tycker, enstaka tillfällen.
Har det gått så långt gör soc alldeles rätt att tvångsomhänderta barnen

:devil: Nu är jag smått irriterad.

Fick idag höra att min lillasyster helt plötsligt ska vara tärna på bröllopet pga att sambons tants lillasyster inte får vara det eftersom hon och mamman är jehovas vittnen. Om hon är involverad i bröllopet så utesluts hon ur jehovas??!!!

Mamman har tagit med sig dottern och åkt norrut på nåt Jehovasgrejs.... (Den äldsta dottern) Den yngre vill inte vara med. Det jag tycker är lite lustigt är att soc tycker att det är ok. Hur kan de tycka det då hon pucklat på barnen innan? Efter vad jag förstod på min mamma så vill dottern följa med av fri vilja och då kan de inte göra något? Ja jisses...

:crazy: Känns som att jag kan få spelet på detta bröllop om nu mamman kommer att närvara. Jag kan inte jehovas regler. Får hon vara gäst på bröllopet sålänge hon inte har någon " given roll" eller får hon inte närvara men vara med på festen efter?

*funderar* Var det inte just vigsel man firar i Jehovas, men hoppar över jul och födelsedag? öhhh blir helt snurrig.

Näpp, jag får så vackert bita ihop -för jag tänker inte vara den som förstör deras dag...

Vad trassligt.
Men då så borde hon ju vara med på brölloppet.
Blir hon utesluten så är hon ju fri sedan.

Jo fast den äldre dottern är ganska så hjärntvättad... Mamman har stooor makt över henne och hon säger ofta saker som mamman trutat i henne. Far med osanning och sådant. Synd. Men vi kan inte göra så mycket.

Gira

*Gira utan internet, uppdatering via telefon*

Barnen har tills för någon vecka sedan bott kvar hos min bror och svägerska, den äldsta av flickorna vill flytta hem till mamman vilket soc. godkände!!! Hur de nu kan göra det mitt under pågående utredning. Detta gick bra de första dagarna, lillasyster skulle åka dit och bo några dagar, då hade mamman sagt att om NN kommer hit så kommer hon aldrig mer härifrån.

Resultat: Akut omhändertagande och båda barnen sitter nu på barnhem i väntan på fostehemsplacering. Snabbt jobbat av soc. :bow:

Flickorna har själva önskat att få komma till en familj utan släktanknytning, min bror och svägerska som hade flickorna på tillfällig placering tycker att detta är bra, då de hade svårt att stå emot mamman, pga. trakasserier.

Mamman har själv i sommar tänt eld på papper i sin lägenhet och därefter larmat SOS, utredning om mordbrand pågår. Hon har även hotat poliser.

Svägerskan har den gångna helgen fått 28 hotfulla sms av sin mamma. Detta är polisanmält.

Själva barnmisshandelsutredningen har man skjutit på vid ett flertal tillfällen, varför vet vi ej. Dock har den åter blivit högaktuell pga den senaste tidens händelser.

Äntligen så verkar soc. ha fått tummarna ur och fattat allvaret och förhoppningsvis så kommer flickorna att få en placering dom är värda.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 600
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: Ava22
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV