Sv: Barnmisshadlare...
Ja jag håller med dig, för mig veterligen kostar mina ungar mer än 1200:- vardera i månaden. Så varför skulle inte dessa tonårstjejer göra det?
Mabuse,
De hade nästan inga kläder, så framför allt underkläder,byxor, vinterskor etc. har måst köpas in.
Brorsan bor på landet och barnan har fått busskort för att kunna ta sig till skolan. Men dessa barn behöver ju också skjuts hem från kompis etc.
Barnen vräker i sig mat, precis som om de ingen fått innan. Detta visade sig vara ganska nära sanningen, så de bunkrar mer eller mindre.
De talar i telefon, använder duschen vilket kostar ganska mycket i rena pengar eftersom varmvattnet värms på elpatron. Det är även mer tvätt och disk etc.
När man redan har dåligt med pengar så märks varenda krona i extra utgift direkt. Svägerskan och brorsan menar inte att de ska ha lön för mödan -vilket jag nog anser att de kunde få. För det här sliter ganska hårt på dom då det ofta är långa samtal med flickorna om vad som ska hända/händer osv. Samt att barnen även behöver daglig handledning precis som alla barn/tonåringar.
Ingen vet heller hur länge de ska bo hos dom. De har ju varit där ganska länge redan, med tanke på att det är en tillfällig placering tills de vet vad som ska hända med mamman.
Jag tycker det är lite klent av personalen på soc. För svägerskan är ju i underläge. Det är hennes syskon, den enda familj hon har på sin sida, och hur som helst. Blod är tjockare än vatten. Så nog skulle jag också öppnat min dörr för mina småsyskon om det varit de/vi som råkat ut för denna hemska situation. (fast det skulle nog väldigt många göra om man kom i denna situationen).
Så det jag menar med ersättning är att de ska gå igenom detta med orubbad egen kassa om jag får uttrycka det så. Att de inte får betalt för sin tid må så vara, men att betala för att få bekymmer på halsen......
Gira