Barnmisshadlare...

Sv: Barnmisshadlare...

Fast som jour och fosterhem har man blivit utredd först, och barnen blir skrivna på den adressen.
Att kvarnarna mal långsamt för giras bror, kan bro på att barnen fortfarande står skrivna hos mamman, och att hon är vårdnadshavare.
Får se om Görel har bättre koll.

Det är ju inte mitt specialområde, men lite vet jag.

Lagen säger att om man ska ta emot andras barn i sitt hem "för stadigvarande vård och fostran" måste man vara utredd och godkänd av socialnämnden. När man blivit det kan man få arvode och omkostnad som familjehem.

Man kan också vara jourhem, men för att bli det måste man också godkännas. är man inte godkänd får man ingen ersättning. Jag gissar att trådskaparens släktingar är under utredning. Kanske är delegationsordingen i den kommunen så att det inte går att betala ut mer pengar innan jourfamiljen blivit godkänd av socialnämnden?

Fy f*n vad hemskt! Det är konstigt att socielaen reagerar olika i olika kommuner. I Västmanland där jag bor var det en familj som fråntogs sin 5-åring lite innan jul, eftersom 5åringen kommit till dagis med sår på halsen. Dagispersonalen frågade honom vad som hade hänt gång på gång och när de fått det svaret dom ville ("Det var mamma") så såg de till att ungen praktiskt taget beslagtogs i en månad och familjen fick inte vara med sin son över julen. Nu är han tillbaka dock och socialen har fått mycket stark kritik för sitt agerande då familjen var glad ochlycklig innan ungen togs ifrån dem. Det är helt sjukt hur olika det kan vara.

Ja, så har jag uppfattat det.
Tack för att du beskriver mer i klarspråk än vad jag gör!

Men kan inte socialen gå in och stötta ändå ekonomiskt i ett sådant här akut läge?
Ungarna måste ju ha mat och kläder.

Ja jag håller med dig, för mig veterligen kostar mina ungar mer än 1200:- vardera i månaden. Så varför skulle inte dessa tonårstjejer göra det?

Mabuse,
De hade nästan inga kläder, så framför allt underkläder,byxor, vinterskor etc. har måst köpas in.
Brorsan bor på landet och barnan har fått busskort för att kunna ta sig till skolan. Men dessa barn behöver ju också skjuts hem från kompis etc.
Barnen vräker i sig mat, precis som om de ingen fått innan. Detta visade sig vara ganska nära sanningen, så de bunkrar mer eller mindre. :eek:
De talar i telefon, använder duschen vilket kostar ganska mycket i rena pengar eftersom varmvattnet värms på elpatron. Det är även mer tvätt och disk etc.
När man redan har dåligt med pengar så märks varenda krona i extra utgift direkt. Svägerskan och brorsan menar inte att de ska ha lön för mödan -vilket jag nog anser att de kunde få. För det här sliter ganska hårt på dom då det ofta är långa samtal med flickorna om vad som ska hända/händer osv. Samt att barnen även behöver daglig handledning precis som alla barn/tonåringar.

Ingen vet heller hur länge de ska bo hos dom. De har ju varit där ganska länge redan, med tanke på att det är en tillfällig placering tills de vet vad som ska hända med mamman.
Jag tycker det är lite klent av personalen på soc. För svägerskan är ju i underläge. Det är hennes syskon, den enda familj hon har på sin sida, och hur som helst. Blod är tjockare än vatten. Så nog skulle jag också öppnat min dörr för mina småsyskon om det varit de/vi som råkat ut för denna hemska situation. (fast det skulle nog väldigt många göra om man kom i denna situationen).

Så det jag menar med ersättning är att de ska gå igenom detta med orubbad egen kassa om jag får uttrycka det så. Att de inte får betalt för sin tid må så vara, men att betala för att få bekymmer på halsen......

Gira

Men stackars barn! Kanske går det att prata med det sociala om det ekonomiska, åtminstone att de kan få barnbidragen och underhållet?

Ja jag var på svägerskan om det. För jag tycker det är mer "fair play" om de får barnbidragen och underhållsbidragen än att mamman fortfarande får dom.
Snabb huvudräkning: är väl i runda slängar dryga tvåtusen per barn och månad. Anser det som mer skälig ersättning. :idea: Dessutom slipper ju soc. isåfall ta pengar ur sin kassa som nu och betala under tiden....
För :devil: i mig, mamman ska ju inte kunna supa upp dom tycker jag.. *morr*

Din bror och svägerka skall ha underhåll från både barnens mamma och barnens pappa samt barnbidraget.
Ungefär 1200+1200+1100=3500:-/barn.
Mamman skall nämligen också betala underhåll då hon ju inte har barnen i sin vård.

kolla med försäkringskassan vem som ska ha vad och även soc
hoppas det löser sej ekonomiskt tonnåring är inte det billigaste och enklaste att ha

LYCKA TILL MED ALLT
TUR ATT DET FINNS GODA MÄNNISKOR ATT TA TILL NÄR ANDRA
FALLER UT UR RAMARNA
MÅNGA KRAMAR

Hur går det nuförtiden för dem?
Jag funderar över deras liv och öde ibland.
Och hoppas så att de skall få det bra alla 5.

Barnen bor fortfarande hos bror + svägerska och det verkar gå ganska bra. I övrigt väntas det på rättegång mot mamman och den ska bli ganska ordentlig då de rotar många år bakåt i tiden för att få med så mycket som möjligt. För hur det än är, så kommer det ju fram mer och mer att även svägerskan fick stryk ganska ofta som barn. Nu är det "bara" hotfulla sms m.m. -trots att det är under utredning..

Så tills rättegång och dom fallit så kommer barnen bo där de är nu. Sedan måste soc. bestämma vidare...

Gira :banana:

Ekonomin då?
Får de någon hjälp?

Vad duktiga din bror och svägerska är.
Det måste ni alla berätta för dem.

Vad gäller ersättning så går det oerhört trögt för soc. att vilja lätta på plånboken. Har inte pratat med svägerska på två veckor nu, men då hade inget mer hänt.

:love: Klart de är duktiga!

Den här tråden har berört mig väldigt mycket.
Och jag går och funderar på hur de har det.

Så hur går det för dem?

Ja, soc (ursäkta nu alla BRA soc-människor) har inte imponerat på mig.

Det är otroligt svårt för barn som antingen själva har styrkan att ta sig ur en vidrig familjesituation eller får hjälp av andra vuxna.

Jag har själv nyligen varit inblanda i ngt liknande, en flicka som vårdat sin alkoholiserade mamma i många år och som tillslut vågat ta steget bort. Hur otroligt långsamt kvarnarna mal. Jag är så förundrad över vart man har tänkt att barnen som far illa skall ta vägen i mellantiden, innan det fixats ett utrett hem... alla har inte någon som faktiskt tar emot dem. Dessa veckor (eller i värsta fall månader kan ju göra hur stor skillnad som helst). I detta fall hittade vi själva ett fantasktisk hem, som redan har fosterbarn (det tog inte många dagar) det skulle dock utredas av socialnämden där hon var skriven, det tog ungefär tre veckor innan hon kunde få flytta dit. Som tur var så kunde hon bo kvar här med min familj. Vart skulle hon annars ha tagit vägen ? Detta var ändå en akut placering.

Vad gäller ersättning så går det oerhört trögt för soc. att vilja lätta på plånboken. Har inte pratat med svägerska på två veckor nu, men då hade inget mer hänt.

:love: Klart de är duktiga!

Jag tror försäkringskassan kan hjälpa er.När jag ville ha ut underhåll en gång så räknade de nätter var han fysiskt befunnit sig och då fixade det sig.

Lycka till!!!

Försäkringskassan ! Det vore väl största korset i taket i så fall ! Men bra förstås.

Apropå FK, det finns en pappa som bloggar http://blogg.aftonbladet.se/8482 om just sin och hans cancersjuka sons kamp mot FK. Det är så jävla absurt.. (Oj, nu kapade jag visst tråden)

Försäkringskassan ! Det vore väl största korset i taket i så fall ! Men bra förstås.

Apropå FK, det finns en pappa som bloggar http://blogg.aftonbladet.se/8482 om just sin och hans cancersjuka sons kamp mot FK. Det är så jävla absurt.. (Oj, nu kapade jag visst tråden)

Ja jag tycker också att de är helt puckade där.man ska vara glad att man slipper dem.
Men de hjälpte mig den gången när xet var stönig och inte ville betala underhåll om jag inte hämtade det hos honom.Då bestämde jag mig för att fixa de där pengarna för att han skulle se vem som bestämmer.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 599
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: Ava22
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023