Barnmat på burk

Tink

Trådstartare
Har fått för mig att mer eller mindre "alla" ger sina små färdig "burkmat". Varför är det så?
Varför har man inte tid (prioriterar?) att ge sina barn näringsrik hemlagad, färsk mat?
Är detta av bekvämlighetsskäl?
 
Senast ändrad:
Sv: Barnmat på burk

Jag har inte fött ännu så det är en bit bort från min verklighet.

Jag kommer inte prioritera att göra hemkokt mat till vårt spädbarn om det finns burkmat som är vettigt sammansatt att ge istället. Det verkar enklare att slippa finfördela maten till en liten bebbe själv. Då kan jag lägga tiden på annat att göra än att mosa ärtor eller majs..... tex umgås med bebin istället.

När barnet blir större och kan äta mer "riktig" mat kommer jag försöka vara flitigare vid grytorna. Men då äter den ju samma sak som oss.
 
Sv: Barnmat på burk

Varför har man inte tid (prioriterar?) att ge sina barn näringsrik hemlagad, färsk mat?
Är detta av bekvämlighetsskäl?

Burkmaten ÄR näringsrik!!
Den är ju komplett med alla vitaminer och allt nödvändigt som den lilla behöver.
Man behöver aldrig oroa sig för att det fattas nått...

:banana:*squirlett som ger burkmat, UTAN att skämmas.*:banana:

Slipper helst kommentarer om att man är lat, bekväm, inte har tid, prioriterar bort....:devil:
 
Sv: Barnmat på burk

Vi ger bägge ock. När vi åker hem till andra är burkmaten ett smidigt alternativ då han är allergisk mot mjölk, och de flesta har inte mjölkfriaprodukter hemma. Men hemma blir det mest ihopkok ala caza.
 
Sv: Barnmat på burk

Burkmaten ÄR näringsrik!!
Den är ju komplett med alla vitaminer och allt nödvändigt som den lilla behöver.
Man behöver aldrig oroa sig för att det fattas nått...

:banana:*squirlett som ger burkmat, UTAN att skämmas.*:banana:

Slipper helst kommentarer om att man är lat, bekväm, inte har tid, prioriterar bort....:devil:

Precis min mening och vad jag tänkte på!:bow:
 
Sv: Barnmat på burk

Det är lite beroende på barn oxå... Min Elin tvärvägrade alla mina försök till egen händigt lagad barnmat... Burkmat var mums...
 
Sv: Barnmat på burk

Det är faktiskt inget fel på burkmat, och köper du burkmat så är du faktiskt helt säker på att den är näringsrik. Ingen mat kan väl vara så välkontrollerad som barnmat.

Dessutom är det både smidigt och billigt.

Jag syftar nu på mat för de mindre barnen. Så fort barnet kan äta fastare mat tycker jag man ska i möjligaste mån äta den maten man gör hemma. Men det är svårt att "bunkra upp" med egenlagad barnmat, eftersom man inte alls har samma möjligheter att förvara maten som om man köper den på burk. Det är ett bra alternativ att ha hemma och ta till om barnet inte kan äta det man själv äter, och det är ett bra alternativ att kunna ta med sig om man ska bort.

Jag slutade köpa barnmat på burk när min son var runt ett år. Som mest köpte jag när han var mellan sex till tio månader, vid tio månader åt han nästan enbart det vi åt, och vid året åt han samma mat som oss.

Dock har jag aldrig varit orolig över att min son inte ska få i sig det han behöver, eftersom vi äter varierat och bra mat. Burkmaten är ändå ett bra alternativ och jag tycker absolut inte att det är ett tecken på att man som förälder är lat för att man inte gör storkok med barnmat.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnmat på burk

Egentligen går det ursnabbt att göra mat till barn., En stavmixer, sen är den maten klar. Dessutom kan man INNAN man börjar krydda o dyl plocka undan en del från sin egen mat och mosa i hop. Så himla svårt och tidskrävande är det inte att göra egen mat.
 
Sv: Barnmat på burk

När barnen är så små så de kräver mixad mat är det ju som sagt urenkelt att göra mat åt dom. Potatismos var något min son är uppvuxen på, eftersom det är urenkelt och snabbt att göra, sedan komplettera med mixade grönsaker av något slag. Och frukt har min son älskat från första stund, så banan och kiwi och allt som går att mosa med en gaffel var höjdare.

Det är när de ska ha den här "halvhackade" maten, inte puré eller mixad mat, men ändå med halvstora bitar i, som jag tyckte var lite knepig. Men min son började äta störra bitar och grövre mat så snabbt att jag aldrig behövde greja med det.
 
Sv: Barnmat på burk

KL

Min son får både och.

han gillar hemlagat mest, för att det smakar mer.

Men han är också väldigt aktiv och det är svårt att ta med sig hemlagad mat och behålla den i ätbart skick när man är i lekparken några timmar. Då får han burkmat.

jag har lite svårt för burkmaten själv, då jag tycker den luktar hundmat. Vill gärna ge honom hemlagat då han verkar tycka att det smakar bättre, men näringsmässigt oroar jag mig inte. Man ska bara komma ihåg att ge extra fett eftersom de innehåller väldigt lite av den varan.

Fny
 
Sv: Barnmat på burk

Det är nog så att när folk ska ut med sina barn så tar de med sej en burk eftersom det är behändigt och enkelt.
Alltså, man ser flest personer med burkar, trots att det kanske inte alls är så på hemmaplan.
 
Sv: Barnmat på burk

Egentligen går det ursnabbt att göra mat till barn., En stavmixer, sen är den maten klar. Dessutom kan man INNAN man börjar krydda o dyl plocka undan en del från sin egen mat och mosa i hop. Så himla svårt och tidskrävande är det inte att göra egen mat.

Men visst går det fort, men när sen ungen tvärvägrar för att det inte är tillräckligt slät... Som sagt gjorde jag en mängd olika puréer till Elin som hon tvärvägrade, men den köpte burkmaten, slank ner med ett leende...

Fast det där med innan man börjar krydda... Egentligen är det bara salt som är farligt för små barn, och extremt starka kryddor, lite kryddor är absolut ingen fara, snarare gör det att de tycker att det är godare...
 
Sv: Barnmat på burk

Det är nog bara något du fått för dig. Hoppas jag i alla fall. Vi tar med nån burk (dels matburk dels sempers blå grötburk) när vi är iväg. Mest som nödproviant ifall det kniper, vår son (16 mån) äter så gott som allt vi äter, vare sig vi är hemma eller på restaurang. :D
 
Sv: Barnmat på burk

Vi har faktiskt aldrig använt oss av dessa burkar. Bortsett från katrinplommonpure som hon fick när hon hade problem med magen så har Alma nog ätit 2-3 burkar med barnmat i hela sitt liv, som hon har fått hos mormor...

Jag har kokat och mosat/mixat all hennes mat från 15 veckors ålder..., tycker det känns mkt bättre att laga egen barnmat på färska, svenska och helst ekologiska råvaror i stället för att ge dessa små burkar som håller sig i en evighet och ofta har ngn konstig tillsats förutom själva maten sas. :crazy: Nu äter hon ju exakt samma mat som oss (även om vi snålar med saltet), men jag har tyckt det var jätteenkelt hela tiden.
 
Sv: Barnmat på burk

Jag har lagat mat till min son från den dagen han började äta mat. Fruktpure burkar hade jag med mig om jag skulle ner på stan eller någon annanstans där man inte kunde riva frukten. Mina vänninor gav alltid burkmat det spelade ingen roll om man var hemma eller inte. Det beror kanske på hur stort intresse man har för att laga mat, man vill ju att de små ska få i sig allt som de behöver. Har man inte intresse för att laga mat eller tycker det är svårt att få till näringsrik mat så är burkarna ett utmärkt alternativ.
 
Sv: Barnmat på burk

Jag är en av dem som tyckte det var skitjobbigt att göra egen barnmat. Kyckling som trådade sig i stavmixern, bökigt att plocka undan mat innan saltning och ev. även före kryddning (jag kryddar UNDER TIDEN jag lagar mat, och slänger inte bara i salt och peppar på slutet), konstig konsistens när det väl var klart, och en dotter som tyckte det var äckligt.... Så mellan ca 6 och 12 månader var dottern storkonsument av burkmat, och åt det mesta med god aptit. Visst fick hon smaka av vår mat under den tiden också - en del är ju "lättmosat", t.ex. potatis - men huvudfödan var burkmat och pulvergröt, kompletterat med mosade/rivna färska frukter. När hon sedan kunde äta mat med lite större "bitar", och det dessutom spelade mindre roll med saltet, så var det plötsligt mycket enklare att ge henne av vår mat.

Ja, jag är för LAT och BEKVÄM för att PRIORITERA att stressa upp mig över barnmatstillverkning som inte funkar när det finns ett fullgott alternativ att köpa!
 
Sv: Barnmat på burk

Nej, i mitt fall stämmer det inte att burkmatsanvändningen har något med det egna matlagningsintresset att göra. Jag är normalt mycket matlagningsintresserad, men att göra barnmat, det var bara jobbigt och tråkigt så därför fick det vara för min del....
 
Sv: Barnmat på burk

Jag gjorde både och men mest egen mat,är ju så kort tid man inte skall krydda och utesluta saker från den "vanliga" maten. Fast jag gjorde storkok och frös in,sedan blev det väl en burk emellanåt av bekvämlighetsskäl.Rätt snart kan man ju ge samma mat man äter själv om man tar av innan man kryddat sin egen mat.Dock gjorde jag det för att jag var intresserad och ville,dömer inte någon som bara ger burk.
 
Sv: Barnmat på burk

När jag var ensamstående med tvillingar så åkte jag och köpte ett par flak med burkmat en gång i veckan. Att stå vid spisen och dona var liksom inte på kartan. Jag var mycket tacksam för den näringsrika och färdiga maten.

Jag tycker att det är skitsnack att man nedprioriterar barnen för att man väljer bort att stå vid spisen.

När de blev lite äldre så fick de samma mat som jag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 088
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 427
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 677
Senast: Tualma
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 135
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp