Barnmat på burk

Sv: Barnmat på burk

Jag kommer nog mest ge barnmat på burk, dels för att sonen kommer att få äta mitt på dagen och det kommer jag och pappan inte alltid göra eftersom pappan jobbar skift. Burkmaten är ju näringsrik och bra, så jag kan inte se varför jag ska stå och fixa med det när en burk kostar ca 5,-. Orkar liksom inte vara präktig.;) När sonen kan äta samma mat så vi slutar jag nog med burkmaten.
 
Sv: Barnmat på burk

Men hur GÖR ni (inte bara du, Zaria) när ni lagar mat om ni kan plocka undan innan ni saltat / kryddat?!? I vissa maträtter BÖRJAR jag med kryddorna, dvs fräser t.ex. paprikapulver eller curry eller annan "torr" krydda i smör eller olja innan jag lägger i resten. I pasta-, potatis- och riskok är ju saltet med från början och skall jag göra en soppa eller gryta så använder jag buljong (som ju är salt) som "bas". I köttbullarna och pannbiffen är saltet med i smeten innan de steks osv osv.

Jag kände ofta att jag stod i valet att själv äta osaltad mat mot att göra dotterns mat vid sidan av ända från början, om jag nu skulle laga mat till oss båda, och inte välja burk till dottern. Det blir INTE samma sak att hälla salt på pastan efter kokning, liksom....

Jag tycker också det är en kort tid som barnen bör äta osaltad mat, och just därför valde jag att inte krångla med det, utan köpa burkmat istället. Dottern är nu sju år, och har fått hemlagad mat sedan hon kunde tugga hjälpligt och äta salt utan att det var farligt.
 
Sv: Barnmat på burk

Jag tycker att det är skitsnack att man nedprioriterar barnen för att man väljer bort att stå vid spisen.

Det tycker jag också.

Jag köpte en enda burk, den ville dottern inte äta. :crazy:Hon var väl för van vid min mat.
Jag var för snål för att köpa burkmat, lagade storkok och frös in i portions-youghurtburkar som jag kunde tog fram och micrade, precis som köpeburkar. Men jag tycker ju det är kul att laga mat.
 
Sv: Barnmat på burk

Apropå kryddor
När jag var i Thailand så fanns en sorts super-stark sås (nån sorts piri-piri eller vad det heter) som man kunde lägga typ tre droppar på maten sen rann det ur näsan och ögonen på mig. Jag såg en mamma som matade sin bebbe, men en sked ris, rakt ner i skålen med det starka gojsade runt så riset var genomblött och in i ungens mun....lillen verkar helt obekymrad !

Jag minns inte, men är det så att småttingar inte får äta NÅGOT salt alls ?
 
Sv: Barnmat på burk

Osaltat fram till 6 mån, lågsaltat fram till 12 mån, sedan kan man ge normalsaltat om man vill. Själv saltar jag väldigt lite öht (för lite egentligen, har nästintill för låg natriumhalt i blodet konstant, men jag avskyr salt mat). Man kan gott vara lite försiktig med saltet även en bit efter 12 mån om man vill, helt enkelt för att inte vänja barnet vid salt mat = för stort saltintag som trots allt är ett problem för många vuxna!

Har för mig att det handlar om njurarnas omognad hos små barn.
 
Sv: Barnmat på burk

Intressant med alla svar och åsikter.
Dock verkar detta vara lite "känsligt" för många, jag dömer absolut inte er föräldrar som tycker det är bekvämt med burkmat, det är ju onekligen ett bekvämt alternativ med färdig mat som ändå ska innehålla alla näringsämnen som ett barn behöver, så att man slipper tänka på detta själv.
Men jag resonerar ändå lite som nordsvensken, den dag jag får barn kommer jag vilja laga den mesta barnmaten själv, så att jag vet vad jag stoppar i den, vill ju ge det bästa till mitt barn (ekologiskta, färska och fräscha råvaror) kan ju meddela att jag äter mestadels ekologiskt själv. För er som inte gör det så är ju detta kanske inte prioriterat.

Tilläggas bör också att jag aldrig påstått att "burkmats-föräldrar" nedprioriterar sina barn, utan det är ju själva matlagningen som bortprioriteras.

Jag står ändå fast vid att för mig kommer det kännas bäst att laga min egen barnmat, och att jag faktiskt tycker att det är det bästa alternativet.
Kanske för att jag själv skulle tycka att det var lite olustigt att på daglig basis öppna en burk med färdigblandad gegga och sleva i mig.

Sen är det ju en annan sak att då och då ta med sig en burk på resor och när det är bråttom, men jag har fått intrycket av att det finns föräldrar som enbart ger sina barn burkmat.
Det kanske inte alls är så?
 
Sv: Barnmat på burk

Jag minns inte, men är det så att småttingar inte får äta NÅGOT salt alls ?

Det är väl som med alla andra baby-råd, det är en fingervisning och alla tar det på blodigt allvar. Sambons bror höll på att gå i bitar när deras son åt en bit fetaost när han var 8 månader, för att det är salt.

Om salt hade skadat bäbisar, hade inte jag överlevt själv. Min mamma har alltid saltat överdrivet, även när jag åt hennes hemlagade mat.

Kryddor är inget problem för barn. Chili och annat vänjer man sig vid gradvis, och det är inte farligt på något sätt. Salt är "onödigt" för barn under ett år eftersom det antagligen bara smakar obehagligt (betänk när man själv äter för salt mat) och dövar deras smaklökar. Njurarna är dåliga på att processa salt så det är även onödigt att påfresta dem i onödan.

Jag saltar alltid efter jag har lagat själv. Vill inte göra som min mamma och erbjuda toksalt mat bara för att jag själv gillar salt. I min familj saltar vi efter (eller JAG saltar efter, de andra gillar utan salt) Jag använder saltfri buljong och alla kryddor man kan tänka sig.

Det jag tycker är svårt är när vi äter sallad, eller helt kött. Hämtmat (sambons specialare) är också svårt.

Fny
 
Sv: Barnmat på burk

Jag har ju en som som är 2 veckor yngre än din.

Och jag resonerar som dig.

Ev, kommer jag göra egen barnmat någon enstaka gång bara för att testa, men jag gillar egentligen inte att laga mat. Och när det då finns bra och billigt alternativ - då tänker jag inte vara "duktig mamma" heller.
 
Sv: Barnmat på burk

En annan anledning till att jag själv lagade barnmat var att jag på den tiden hade kyckling, lamm och griskött från min gård. Eftersom barn helst ska ha kokt och inte stekt kött (så var rekommendationerna i alla fall på den tiden) passade bog och andra kokbitar perfekt till långkok till barnmat.
 
Sv: Barnmat på burk

Jag har tänkt mig att laga maten själv.
Tycker inte att det verkar så besvärligt.
Men är ju ett tag kvar så får se....
 
Sv: Barnmat på burk

Du skriver ju såhär:

Varför har man inte tid (prioriterar?) att ge sina barn näringsrik hemlagad, färsk mat?
Är detta av bekvämlighetsskäl?

...vilket i alla fall jag tolkar som ett nedvärderande av dem som ger sina barn burkmat. Då är det väl inte konstigt om folk reagerar som om ämnet vore känsligt? Man känner sig ifrågasatt och trampad på tårna, helt enkelt.

Talar jag för mig själv, så har detta aldrig varit ett "känsligt ämne". Jag hade innan jag fick barn trott att jag skulle fixa barnmaten själv, sedan visade det sig mycket jobbigare än jag trott, så jag lade ner.... No big deal. Däremot blev jag förbaskad när jag läste ditt första inlägg, för plötsligt tog du (som inte ens varit i situationen själv...) dig rätten att säga att jag valde bort det bästa alternativet för mitt barn bara för att jag var bekväm.
 
Sv: Barnmat på burk

Har fått för mig att mer eller mindre "alla" ger sina små färdig "burkmat". Varför är det så?
Varför har man inte tid (prioriterar?) att ge sina barn näringsrik hemlagad, färsk mat?
Är detta av bekvämlighetsskäl?

Mina har i stort sätt bara fått burkmat fram tills de var 1 år.

De föredrog det helt enkelt. Jag provade både och. Men efter först matstrul och sedan efter att ha stått dag efter dag och kokat, mosat, rivit, puréat och endast fått spott, fräs och klökningar till respons, så fick det bli burkmat.

De fick bitar av det vi åt, potatis, pasta, kött, kyckling, grönsaker och frukt osv. Men huvudmålen bestod av burkmat.

När de blev äldre så blev vår mat intressantare och de fick mer av den.

Jag har valt att följa det barnen har velat.

Du får kalla det bekväm, lat, tja vad du vill. Men rent ekonomiskt hade jag definitivt hellre sett att de ätit annat än burkmat!

/Timsetim
 
Sv: Barnmat på burk

Det är faktiskt inget fel på burkmat, och köper du burkmat så är du faktiskt helt säker på att den är näringsrik. Ingen mat kan väl vara så välkontrollerad som barnmat.

Dessutom är det både smidigt och billigt.

Den är klart näringsrik! Smidig också! Men billig är den INTE! Om man jämför med att göra själv.

M får blandat burk o egengjord mat. Fram till han var 6-7 månader åt han så gott som enbart hemmalagad mat men nu när han ska äta två ggr om dagen är det lättare att alternera sig med lite burkmat.

Har köpt "Andra mosboken" som är en kokbok för bebisar. Kanonbra!!
 
Sv: Barnmat på burk

Du behöver verkligen inte bli förbaskad, läser du mitt inlägg en gång till så ser du att det du påstår att jag skrivit (att du är bekväm), är formulerat som en fråga "Är detta av bekvämlighetsskäl?" Inte ett påstående. Du har full rätt att svara att nej det är inte för att du är bekväm eller lat, du tycker helt enkelt att barnmaten är fullt lika bra kvalitetsmässigt som hemlagad mat. Eller vad det nu är du tycker.

Vad spelar det för roll att jag tar mig rätten att säga vad jag tycker?
Alla har väl sina egna åsikter om vad de tycker är bäst för barn generellt, även om det skiljer sig lite från fall till fall.
Du har kanske en annan åsikt som jag inte håller med om angående barn (uppfostran, mat eller något annat), du har väl rätt att tycka vad du vill även om jag inte skulle göra enligt ditt sätt.
Om man ska bli förbaskad över andras åsikter om vad som är rätt eller fel kring barn skulle man ju antagligen vara förbaskad konstant eftersom att många tycker väldigt olika.

Mitt första inlägg var inget personligt påhopp mot dig, så du behöver inte ta det personligt. Det var mer en fråga till småbarnsföräldrar i allmänhet.
Jag accepterar ditt val och dina åsikter kring ditt/dina barn.

Att jag inte har varit i situationen själv ännu har du rätt i, jag kan inte säkert sia om framtiden men utgår jag från mig själv och mina egna intressen (näringslära och matlagning) så tror jag att jag kommer att laga den mesta maten själv. Men det kan jag återkomma om när det blir aktuellt!
 
Sv: Barnmat på burk

Jag hade också förutsatt att jag skulle laga maten själv, men jag har ändrat mig.:angel: Min syster odlade sina barns mat själv också, men jag sa till henne att det tänkte iallafall inte jag göra och då sa hon att det är bara för att jag är äldre och klokare än hon var när hon fick barn.:D Mamma sa att när hon fick mina syskon, som är en del äldre än mig så fanns inte barnmat på burk, så när hon fick mig så kunde hon inte se vad hon skulle hålla på med det, när det fanns färdigt. Däremot åt jag samma som de fr o m jag var ca 8 mån, detta var ju tidigt 70-tal och innan man kanske hade så mycket koll på det här med salter och dyl. Jag överlevde iallafall.
 
Sv: Barnmat på burk

Alltså jag tycker inte man är mer eller mindre duktig för att man lagar maten själv. Det är väl perfekt att det finns färdig mat som innehåller det bebisarna behöver och dessutom är anpassade efter bebisens ålder.
Vi har gjort mestadels av maten själv men nu under sommaren har det följt med burkmat hem lite då och då just för att det ÄR bekvämt. Åker vi iväg följer en sån burk med men det händer här hemma ett par gånger i veckan att jag inte har tid eller ork att fixa egen mat till honom så då är det jättebra att värma på en burk.

Numer äter han i stort sett samma mat som oss. Ibland struntar vi i att salta och då lägger undan en kladd och saltar sen resten. Ibland tillagar vi hans mat seperat men det blir ändå samma ingredienser men de tillagas på olika vis, dvs vi steker vars en kycklingfilé men koker hans.

Sen kan det ju hända att man inte alls får med allt nödvändigt i hemmagjorda maten och då är ju burkmaten bättre kan jag tycka.
 
Sv: Barnmat på burk

Jag verkligen hatar att laga mat och att stå och mosa och purea maten till Elin känns skittråkigt i mina ögon- det finns ju bra mat på burk! :idea:

Jag har kvar burkmat sedan Isaac var liten. Köptes under 2005, men så ville han plötslgit inte ha mer så jag hade 12 sparade.... bäst före datumet var förra sommaren och denna sommaren bjöd jag mina hundar på maten. Luktar fullständigt normalt och och såg inte sjuk ut alls. Och hundarna tyckte det var gott och mådde prima. Dock tycker jag att det är intressant att burkmaten kan hålla sig så länge.....

Jag ger BARA bukrmat till Elin. Har börjat ge henne smörgåsrån också faktiskt. Men annars är det sempers gröt på burk elelr vanlig pulvergröt och så middagar och efterätter.

Tacco, detta var ett medhåll och knapplån:D Glömde skriva det:D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 088
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 427
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 677
Senast: Tualma
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 135
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp