Barnmat på burk

Sv: Barnmat på burk

Maten kan hålla så länge för att den är värmebehandlad. Såhär skriver en av tillverkarna (Semper) om konserveringsmetoden:

"Maten konserveras genom värmesterilisering. Efter det att maten fyllts på burkar och locket satts på sänks burkarna ned i ett vattenbad. Maten värms upp till 120 grader i 40 minuter. Klickljudet när burken öppnas kommer av att undertrycket i burken släpper. I och med det försvinner den konserverande effekten och maten ska behandlas som en färskvara."

Och såhär skriver de om bäst-före-datumet:

"Det är inte farligt att servera en burk som passerat bäst före-datumet med ett par månader. Klickljudet när du öppnar burken garanterar att den är steril fortfarande. "

Även om det inte var just det märket som du hade hemma, så tror jag principen är densamma oavsett tillverkare, åtminstone vad gäller svensk burkmat.
 
Sv: Barnmat på burk

När små barn blir hungriga vill de ha mat NU!
Att ställa sig vid spisen ett par gånger om dagen för att göra en miniportion känns lite onödigt.
Jag gjorde storkok som jag frös in, så det var ju inte färskt. Sen varvade jag med burkar för att han skulle få lite variation. Smidigt ha med om man skulle bort dessutom.
 
Sv: Barnmat på burk

Har fått för mig att mer eller mindre "alla" ger sina små färdig "burkmat". Varför är det så?
Varför har man inte tid (prioriterar?) att ge sina barn näringsrik hemlagad, färsk mat?
Är detta av bekvämlighetsskäl?

Anledningen att mina barn ibland fått färdig burkmat är för att prova fler rätter. Med handen på hjärtat, hur ofta gör jag moussaka eller dillkött???!!!! Man har ju oftast en rätt bekant smaksättning på många av sina "egna" rätter och då är det utvecklande för barnen att prova på andra smaker. När de var riktigt pyttiga upplevde jag ibland att det var svårt att få till den rätta konsistensen på min hemlagade mat, ex.vis palsternacka var lögn att få annat än trådig men den var av utmärkt konsistens på burk. Vi har nog kört 75% hemmalagad, 25% burkmat.
Sedan har jag överhuvudtaget lite svårt för "duktighetspoliser" när det gäller barnmat; anser man att man får mer ork och tid över att umgås med sina barn genom att servera dem burkmat så ser jag det som enbart positivt.
 
Sv: Barnmat på burk

vill ju ge det bästa till mitt barn (ekologiskta, färska och fräscha råvaror) kan ju meddela att jag äter mestadels ekologiskt själv.

Att laga egen barnmat som är helt ekologisk är mycket svårare än att köpa en burk, tycker jag. Det är sällan jag lyckas hitta samtliga ingredienser ekologiska.

Jag har lagat ganska mycket barnmat själv - för att det blir billigare. Men jag föredrar burkarna. De som gör barnmat är proffs. Jag tror inte att jag lagar bättre sammansatt och näringsriktigare mat än dem. Men jag väljer i stort sett alltid krav-märkt barnmat. HIPPS barnmat är alltid ekologisk.
 
Sv: Barnmat på burk

Min dotter på 10 år är uppvuxen på burkmat mellan 6 månader-1 år men lite vanlig mat vid sidan om ibland speciellt när hon började att använda händerna då makaroner och liknande var tacksamt och roligt. Mest för att stimulera motorik och för att lära sig att äta för egen maskin.
När hon blev ett år fick hon gå på våran mat och vi lagar stort sätt alltid vår egen mat för det mesta från grunden. Större delen av året äter hon därför fortarande middag två gånger om dagen.
Inte har hon tagit någon skada av burkmaten lika lite som jag saknat att stå och mecka med egenlagad mat heller ;)
Burkmat är frukansvärt praktiskt överlag och jag tycker nog inte barnet vinner eller förlorar på hemmalagat versa burk. Det som då påverkar är väl mest plånboken och hur mycket man gillar att laga mat och hålla på att pyssla. Vi ansåg att det var värt pengarna för att slippa stå och fixa vid sidan om eller med storkock.
Vissa kanske ser det som lathet men jag ser det som väldigt praktisk lösning :D
 
Sv: Barnmat på burk

*KL*

Fråga till alla som kan mycket mer än jag:

Stämmer det att det är alldeles för mycket socker i barnmaten? Har fått för mig att det var nån jättegrej om det för nåt år sen, att barnmaten var översockrad och kunde göra barnen sockerberoende eller nåt. Eller har jag bara drömt det?
 
Sv: Barnmat på burk

*KL*

Fråga till alla som kan mycket mer än jag:

Stämmer det att det är alldeles för mycket socker i barnmaten? Har fått för mig att det var nån jättegrej om det för nåt år sen, att barnmaten var översockrad och kunde göra barnen sockerberoende eller nåt. Eller har jag bara drömt det?

Det är nog inte småbarnsmat, utan att barn på dagis får en massa äppeljuice, jordgubbskräm, kex, etc istället för hela äpplet, något som jordgubbar faktiskt varit i närheten av och fullkornsbröd. Sammanlagt blev det tydligen väldigt mycket snabba kolhydrater och väldigt lite näring.

Kommer själv ihåg att vi fikade saft och mariekex när vi var ute och badade på somrarna. Hade varit bättre med en ostmacka, faktiskt.

Fny
 
Sv: Barnmat på burk

Jaha, då har jag missförstått. Tack för svaret!
 
Sv: Barnmat på burk

Vi ger vår son burkmat. Det är helt suveränt. Han älskar det.

Visst är det av bekvämlighetsskäl, jag ser inte en enda anledning till att laga motsvarande mat själv när det finns att köpa färdigt. Jag tror inte att det kan bli så mycker näringsrikare o riktigare än vad burkmaten är men det är ju vad jag tror. Dessutom har våran gosse fått smaka på sådant som jag aldrig hade lagat till honom.
 
Sv: Barnmat på burk

Här är det bara hemlagat som gäller, ja förrutom i början då vi körde lite burkar (som inte uppskattades direkt)
 
Sv: Barnmat på burk

Vi gav våra burkmat. Enkelt, bekvämt och för vår del var det BILLIGT. Jo då. Det var superbilligt när vi hade småbarn så vi höll på länge med det. Gav även de med bitar i, som är tänkta till de större barnen. (Mina barn är 15 och 13 år idag).

Anledningen till att vi gav burkmat var just för att då visste jag med säkerhet att de fick den näring de behövde och för att det var så himla billigt. Mycket billigare än att själv göra maten. JO. Jag lovar. Fast lite fusk var det kanske. En släkting jobbade på ett av barnmatsföretagen på den tiden och vi fick en massa prover (särskilt när det var dags för en ny smak att presenteras i butikerna). Och gratis är mycket billigare än hemlagat. :)

Sen läste jag någonstans helt nyligen - kommer tyvärr inte ihåg var - att burkmaten är så otroligt noga kontrollerad att det till och med är onödigt att betala extra pengen det kostar att köpa ekologiskt för att alla råvaror som används måste kontrolleras supernoga osv. osv.
 
Sv: Barnmat på burk

Det var lite skriverier om det för ett tag sedan - att det var socker tillsatt i burkarna. Därför är det nog bra att läsa på burkarna innan man köper dem, men vad jag har förstått så har det blivit ändring på sista tiden.
 
Sv: Barnmat på burk

Det är inte tillåtet att tillsätta varken socker eller salt i barnmaten
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 088
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 427
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 677
Senast: Tualma
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 135
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp