Barnets längd som vuxen?

Herregud, jag hade stenkoll! Älskade min lille c-ponny (min och min, ridskolans) så dyrt och heligt att jag kunnat göra vad som helst för att inte växa mer och hade stenkoll på hur lång jag var när jag fick mens och alla formler knutna därtill. :D Och nej, ingen formel stämde (är typ för lång för min minsta storhäst på 1,64-ish idag).
Skräcken att växa ur ponnyn minns jag ju. Men den yttrade sig snarare genom att jag helt förträngde såväl att jag växte på längden som att jag menstruerade. Kroppen var verkligen en förrädare på den tiden!

Mitt BVC-kort har min mamma sparat! Men dessa kort kanske är något "nytt" påfund, som inte fanns när ni andra i tråden var barn? :)
För som sagt, iaf här i Sthlm, måste det ha funnits/använts under 90-talets andra hälft eftersom att jag född tidig höst -97 har ett.

Jag minns att vi gjorde någon läkarkontroll i skolan - högstadiet, och att de då frågade om man fått mens och då räknade ut hur lång man skulle bli.
Hur väl det stämde har jag ingen aning om.

Testa första formeln (har inte riktigt koll på de andra)
Det stämmer på dottern till pricken, får fram 163 och det är så lång hon är.
Däremot stämmer det inte alls på grabbarna, där får jag fram 176,5 och äldsta är 179 och yngsta 169

Så konstigt är det väl inte att föräldrar sparar information om hur barnen utvecklas?

Själv har jag både ett bvc-kort (som för övrigt har exakt samma design som det vi har till sonen nu..) där längd och vikt och sånt finns, och att mamma har fyllt i en sån där "mina första år-bok". Det finns dock inte med så långt som upp till första mensen :p

Alltså.
Att det ens finns formler för något som spelar noll roll reagerar jag mest på. Ok att man vill förutsäga hur stor en ponny blir- det har ju betydelse i framtiden.
Men om en människa blir 172 eller 168 eller 162 eller 180 spelar ju i gen som helst roll.

Tittar man på alla sina släktingar så lär man märka om det är enhetligt eller spretigt i höjd. Och spretar det så kan det bli hur som helst...
Min släkt är normalkorta kring 165 allihop men på pappans sida spretar det mellan lång och kort. Dottern kan ju släkta på sin far och bli lång- eller farmor och bli kort. Eller hålla medel. Vem vet och vad spelar det alls för roll? Mer än kul att spekulera då.

Jag tycker ju sånthär är lite roligt, men jag är en fåntratt :D
Föräldraformeln stämmer inte på min familj iaf då vi tre systar är 160, 170 och 180 cm långa, med samma föräldrar. 2-årsmetoden vet jag inte, men mensformeln stämmer nog ganska bra på mig. Har ett pass från våren i årskurs 6, där är jag 169cm, sen fick jag mens under sommaren och jag blev 180 till slut. Var färdigväxt när jag var 14 ungefär. Av skolfoton och dagisfoton att döma satte dock inte min längd ordentlig fart förrän i årskurs 3. Minns att skolsyster hade något linjediagram hon följde - enligt den skulle jag bli två meter, så den funkade halvbra.

Frågan är ju varför det finns?
Kan det handla om att sjukvården vill se om det är något "avvikande" i brist på bättre ord?
Dvs någon som drar iväg mkt på längden eller är väldigt kort?

Frågan är ju varför det finns?
Kan det handla om att sjukvården vill se om det är något "avvikande" i brist på bättre ord?
Dvs någon som drar iväg mkt på längden eller är väldigt kort?

Jag skulle tro att det har att göra med att problem med längden kan ha ganska allvarliga orsaker, t.ex. hormonella störningar. Nu är min unge bara två år, men läkaren var - sett till kurvor och tabeller - inte riktigt nöjd med hur hon hade växt vid en kontroll och då fick vi komma in på en extra kontroll några månader senare.

Ramlade över en sida på nätet där det stod olika formler för att räkna ut barnets längd som vuxen.
Jag såg 3 formler som skulle vara "seriösa":
-Lägga ihop föräldrarnas längd +/- 13 (+ för kille - för tjej) /2
-Dubbla barnets längd vid 2 år
-(För tjej) Längden vid första mens + 8

Hur väl stämmer dessa på dig själv resp. dina barn? :D
Stämmer de, eller är formlerna bara ren "bluff"?

På mig stämmer ingen av formlerna alls.

Jag är 162 cm lång, slutade växa som 11 åring.

Mina föräldrar är 172 resp. 192 cm.
Så första formeln blir 172+192-13/2= 175.5 cm.

Som 2 åring var jag 88 cm lång.
88*2= 176 cm.

Jag var 162 cm (hade slutat växa redan!) när jag fick mens (11 år).
162+8= 170 cm.

I staden jag kommer från har vi en egen regel (dock bara för pojkar):

Barnets längd på sin tvåårsdag + 100 = längd som vuxen.
Det skulle innebära att vår son blir 189, någon cm längre än sin pappa. Känns rimligt. :)

Jag var tvungen att leta (litegrann). Jag hittade MAMMAS vaccinationskort (lilla mamma :heart)! :rofl:

Mitt lyser fortfarande med sin frånvaro, dock hittade jag kortet jag fick när jag fick en extra dos stelkrampsvaccin pga pinne i benet :meh:

Edit: För att allt ska dokumenteras korrekt kan jag tillägga att jag är född -73 och mamma -45 :)

Så konstigt är det väl inte att föräldrar sparar information om hur barnen utvecklas?

Själv har jag både ett bvc-kort (som för övrigt har exakt samma design som det vi har till sonen nu..) där längd och vikt och sånt finns, och att mamma har fyllt i en sån där "mina första år-bok". Det finns dock inte med så långt som upp till första mensen :p
Nejdå, men själv har jag bara inte tänkt på längd&vikt som någon intressant aspekt av utveckling. Mer bara som att tiden går och barn blir större. Och det där kortet kom bort innan bebis kunde sitta.

Liknande trådar

Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 496
Senast: Mirre
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
28 512
Senast: Petruska
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 588
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 681
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar