Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jo, det har jag med tänkt på, men det är så stor skillnad på honom när de leker under inseende, och D uppskattar hans sällskap när det inte stollar till sig för pojken i fråga.
usch vad hemskt!
Vi håller koll här, och so sagt, jag kommer vara med i skolan för att se vad som händer och när.
Går på rektorn en gång till till, sedan blir det skolinspektionen.
VÄGRAR låta det utvecklas till mobbing på mer avancerad nivå.
jo, det har jag med tänkt på, men det är så stor skillnad på honom när de leker under inseende, och D uppskattar hans sällskap när det inte stollar till sig för pojken i fråga.
Är det? Jag har aldrig hört talas om nåt sånt möte. Möjligen kan det bero på att problem som härrör från eventuella diagnoser faller under skolans tystnadsplikt och således inte är något som utomstående ska vara med och prata om.
OM problemen bror på djupgående konflikter mellan parterna, möjligen kanske. Men det är sällan såna det handlar om när det gäller lågstadiebarn.
Problemet är antagligen att de får inte säga ett pip om vad som görs med andra barn, vilket gör att det kan låta väldigt svävande men att de faktiskt gör väldigt mycket. De kommer inte att kunna diskutera med dig vad som görs för och med andra barn, däremot kan de kanske säga vad de gör för att ditt barn ska känna sig tryggt.har fått svar från rektor nu, och ett möte är inbokat med lärare, rektor och vi.
Hennes svar var ganska flytande och lite intetsägande, men att få till ett möte är ju bra iallafall. Ska bli mycket intressant att se vad det ger.
Nej, man gör inte så då det strider mot sekretessen.Men visst är det väl brukligt att de inblandade (din pojke, den som slår samt flickan som "styr") tillsammans med föräldrar, lärare (rektor) och ev. kurator har ett möte där man adresserar problemet och även kan fundera ut lösningar?
Jag hade propsat på ett sådant möte samt skrivit till skolinspektionen.
Är också imponerad av din pojke som visar sådan empati och förståelse!
Det låter underligt eftersom jag hört om flera sådana samtal. när det gäller sekretessen så har ju antagligen barnet redan berättat för föräldrarna vem som mobbarNej, man gör inte så då det strider mot sekretessen.
Det är skolans sak att prata med vart och en av barnens föräldrar med utgångspunkt från just deras barns problematik.
På skolan är det skolans ansvar att styra upp så att kränkningar uppmärksammas och förhindras.
Från skolans sida är det önskvärt att föräldrarna samarbetar och försöker "uppfostra" (hittar inget bättre ord) sina egna barn.
Men de barnen kanske inte alls låg under utredning eller hade diagnoser?Det låter underligt eftersom jag hört om flera sådana samtal. när det gäller sekretessen så har ju antagligen barnet redan berättat för föräldrarna vem som mobbar
Men jag tycket inte att det är mobbning. Jag ser ett barn med svåra problem som han inte kan lösa själv. Det gör att andra runt omkring straffas.Visst kan det vara så. Däremot ser jag inte riktigt skillnaden mellan ett mobbat/ ett mobbande barn med diagnos eller inte. Det som diskuteras på mötet är ju inte huruvida något av barnet har diagnoser utan om mobbingssituationen och hur den ska lösas.
fast om det inte handlar om mobbning utan kanske är ett barn med bristande impulskontroll, som i kombination att hen överreagerar när hen blir besviken på någotJag antar att det är en retorisk fråga men frågar du mig då är det väl självklart att barn ska gå den hjälp de behöver gör att klara sin skolgång. Och ingen ska behöva vara rädd för att bli mobbad och slagen under skoldagen ( och helst inte annars heller!)
Så är det säkert. De möten jag har hört talats om har varit vid upprepade kränkningar från ett barn till ett annat.fast om det inte handlar om mobbning utan kanske är ett barn med bristande impulskontroll, som i kombination att hen överreagerar när hen blir besviken på något
Det kanske är bästa kompisar egentligen, men att det går överstyr om de blir oense om något. Eller nåt så enkelt som att kompisen "inte gör som NN har byggt upp en förväntan om att kompisen ska göra".
Allt är inte mobbning, bara för att barn är oeniga eller att det till och med blir fysiskt. Det finns fler orsaker till det.
Sen de möten du pratar om - möjligen kan det ha någon effekt om problemen handlar om två personer som ständigt råkar i luven på varandra.
Men handlar det om ett barn med bristande impulskontroll som kanske lappar till den som råkar stå närmast, när "det rinner över", då hjälper säkerligen inga samtal elever och familjer mellan. Utan barnet, som förmodligen har någon form av diagnos, behöver hjälp på helt andra plan.