Barnets längd som vuxen?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ramlade över en sida på nätet där det stod olika formler för att räkna ut barnets längd som vuxen.
Jag såg 3 formler som skulle vara "seriösa":
-Lägga ihop föräldrarnas längd +/- 13 (+ för kille - för tjej) /2
-Dubbla barnets längd vid 2 år
-(För tjej) Längden vid första mens + 8

Hur väl stämmer dessa på dig själv resp. dina barn? :D
Stämmer de, eller är formlerna bara ren "bluff"?

På mig stämmer ingen av formlerna alls.

Jag är 162 cm lång, slutade växa som 11 åring.

Mina föräldrar är 172 resp. 192 cm.
Så första formeln blir 172+192-13/2= 175.5 cm.

Som 2 åring var jag 88 cm lång.
88*2= 176 cm.

Jag var 162 cm (hade slutat växa redan!) när jag fick mens (11 år).
162+8= 170 cm.

Vem i hela friden har koll på sin längd som tvååring och längd när man fick mens? :confused:

Ja, det var faktiskt min spontana reaktion också! :eek:
(Iaf för en vuxen person).
Längd som 2-åring fick jag fråga mamma om, men att jag minns längd när jag fick mens är för att jag inte växt sedan dess.

Det är ju inte som att man fick sin första mens och så skyndade sig ens föräldrar att mäta en.
Herregud, jag hade stenkoll! Älskade min lille c-ponny (min och min, ridskolans) så dyrt och heligt att jag kunnat göra vad som helst för att inte växa mer och hade stenkoll på hur lång jag var när jag fick mens och alla formler knutna därtill. :D Och nej, ingen formel stämde (är typ för lång för min minsta storhäst på 1,64-ish idag).

Liknande trådar

Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 496
Senast: Mirre
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
28 512
Senast: Petruska
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 588
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 681
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar