Barnets bästa?

Boop

Trådstartare
Jag har ett barn från ett tidigare förhållande. Vi gick i sär och barnet har bott varannan vecka. Nu har barnets pappa träffat en ny och flyttat till henne, många mil bort. Det gör att det är omöjligt för barnet att bo varannan vecka. Pappan och hans nya sambo vill inte bo här, ingen av dom har något som binder dem där, dock har pappan sitt jobb här. Jag tycker att han är självisk.

Nu har pappan kontaktat socialen eftersom han vill ha ensam vårdnad.

Jag tycker att barn har rätt till båda sina föräldrar, att ha en regelbunden nära relation med båda. Nu är det fysiskt omöjligt på grund av att han flyttat. Barnet kan bara bo hos en av oss. Det gör mig förbannad att han helt kallt räknar med att jag glatt ska stå tillbaka och ge upp mitt barn. Jag har försökt att prata med honom men allt handlar bara om att det är synd om honom. Han kan inte se att det varken handlar om mig eller honom, utan om vad som är bäst för barnet.
Vi har varit på möten med socialen tidigare, och på torsdag är det dags igen. Om vi inte kommer fram till en lösning då så kommer det startas en förundersökning som ska ligga till grund för ett domstolsbeslut. Jag vill absolut inte att mitt barn ska genomlida en traumatisk och uppslitande domstolsprocess. Hur kan det vara för barnets bästa? Barnet blir ju den största förloraren av alla. Just nu känns det som att det enda sättet att skydda barnet från det är att ge upp. Det käns inte rätt, men det kanske blir minst fel.
Samtidigt känns det inte rättvist att jag ska förlora mitt barn för att jag sätter barnets bästa först, medans pappan som inte bryr sig om vad det "kostar", så länge han får "rätt", ska få behålla kontakten med barnet.

Hur säger man hej då till sitt barn för sista gången?

Jag vet inte riktigt vad jag vill uppnå med den här tåden. Känner mig bara så förtvivlat ledsen.

Sv: Barnets bästa?

Alltid ett dilemma om någon flyttar.

Hur gammalt är barnet ? har det rotat sig i skoa/dagis på orten där du bor ?
Hur många mil har han flyttat?

Det framgår inte riktigt hur gammalt barnet är men är det mer än tolv år har det rätt att själv bestämma. Annars tas stor hänsyn till hur pass rotat barnet är på en viss plats med kompisar, skola, fritidsintressen etc. En klen men kanske ändå en liten tröst är att mammor statistiskt sett är "vinnarna" när det gäller vårdnadstvister om barnen:grin: Hoppas dock att ni lyckas hitta en lösning som är så bra som möjligt för alla inblandade parter.

En stor tröst & Peppkram / S :bow:

Svarar båda:
Barnet är sex år. Har gått på dagis i samma byggnad och med samma kompisar som det nu gå på förskola och fritids.

Det spelar ingen roll att jag har störst chans att "vinna". Jag vägrar utsätta mitt barn för en domstolsprocess. Det är inte att sätta barnets bästa först. Och gör man inte det, är man då värdig barnet?

Grejjen är att om vi inte kommer fram till något på torsdag så påbörjas förundersökningen. Som jag ser det måste en av oss kliva tillbaka. Jag är rädd för att det blir jag. För pappan är det för mycket prestige i detta.

Fast - är det barnets bästa att bo hos pappan och den "nya"? Försök se hur barnets tillvaro hos pappa skulle se ut. Hurdan är den "nya"? Kommer de att skaffa barn tillsammans?

Men vad skulle det finnas för orsak till att han skulle få ensam vårdnad? Att han ska flytta är ingen orsak till något sådant. Och förundersökning? Det görs väl bara i samband med brott?

Men snälla rara.
Så kan du ju inte tänka.

Barnet mår inte bäst av att bo hos en förälder som ser det som prestige att vinna ensam vårdnad.
Och varför skulle domstolsprocessen vara uppslitande för barnet?
Den blir ju bara ett bevis på att barnet är älskat och önskat av båda föräldrarna.

Om du däremot backar så kan det ge signaler om att du inte ville ha honom.
Och det är inte bra.

Men är det bättre att du ger upp och bara lämnar över vårdnanden för barnet? Då sänder du ju meddelandet till barnet att han/hon inte är värd att kämpa för? Det är inte ditt fel att fadern går till domstol, men du kan ju inte ge upp barnet för det!

Det är ingen dålig pappa, och hans nya är helt ok. Känner henne inte men av det lilla jag träffat henne så verkar hon normal.

Jag tror inte att barnet egentligen får det sämre eller bättre hos den ena eller andra. Jag tycker att det är synd att barnet ska behöva förlora en förälder, oavsett vem det blir.
Pappan är vuxen. Han fattar ju att om han flyttar så pass långt bort så kommer varannan vecka-boendet inte att funka. Det är ett aktivt, medvetet val som han gör. Ett val som varken jag eller barnet kan påverka, men vi ska rätta oss efter det. Han räknar dessutom med att jag ska ge upp. DET gör mig ledsen och förbannad.
Ja, dom kommer att skaffa barn i hop. På vilket sätt spelar det roll?

Men vad skulle det finnas för orsak till att han skulle få ensam vårdnad? Att han ska flytta är ingen orsak till något sådant. Och förundersökning? Det görs väl bara i samband med brott?

En av oss kommer att få ensam vårdnad eftersom barnet bara kan bo på ett ställe.
Han har redan flyttat.
Vad är det som säger att jag får vårdnaden?
Kvinnan på socialen kallade det för förundersökning. Dom samlar in information till domstolen att ha som underlag för sitt beslut. Förundersökning kanske inte är rätt ord...

Jag är inte bevandrad i föräldrabalken - eller vad det heter. Men man tycker ju att du borde ha förtur till vårdnaden då det är fadern som VÄLJER att flytta från barnet. Det är ett aktivt val från honom, vilket jag då tycker att han har gjort från barnet också.

Men visst förstår man din känsla och sorg för barnet. Det är hemskt att den nya betyder mer än barnets bästa. :cry:

Om du vill ditt barns bästa i detta, visa då att du går genom eld och vatten för honom/henne. Inget i hela världen är viktigare är han/hon och att du strider till sista droppen. Det tror jag är jätteviktigt. Dessutom har du hela Buke bakom dig, vi stöttar dig. Lovar! Pepp till dig!:banana::banana:

En av oss kommer att få ensam vårdnad eftersom barnet bara kan bo på ett ställe.

Så fungerar det inte alls.
Man kan ga gemensam vårdnad även om man bor på olika ställen.
Däremot blir en av er boförälder, vilket är den plats där barnet är skrivet.

Olika.

Men snälla rara.
Så kan du ju inte tänka.

Barnet mår inte bäst av att bo hos en förälder som ser det som prestige att vinna ensam vårdnad.
Och varför skulle domstolsprocessen vara uppslitande för barnet?
Den blir ju bara ett bevis på att barnet är älskat och önskat av båda föräldrarna.

Om du däremot backar så kan det ge signaler om att du inte ville ha honom.
Och det är inte bra.

I "förundersökningen" ingår det bland annat intervjuer med barnet, hemma hos sin pappa, hemma hos mig, och på socialen. Jag har varit i den här situationen som barn. Jag vill inte att mitt barn ska gå igenom samma sak som jag.

Jag har funderat på vilka signaler det sänder. Jag känner mig väldigt kluven.
Det känns som att det inte går att göra rätt. Kanske kan man göra minst fel? Men vad är minst fel?

Det är klart att det spelar roll om det blir fler barn med i bilden. Det kan bli antingen något positivt eller något negativt. Det är förstås oerhört viktigt hurdan den nya partnern är. Är hon beredd att älska ditt barn som (nästan) sitt eget?

Det som ger mig dåliga vibbar är detta med att pappan "vill ha rätt" till varje pris, att han vill hävda sig på din bekostnad. Det kommer kanske att visa sig på andra sätt också, i framtiden.

Men är det bättre att du ger upp och bara lämnar över vårdnanden för barnet? Då sänder du ju meddelandet till barnet att han/hon inte är värd att kämpa för? Det är inte ditt fel att fadern går till domstol, men du kan ju inte ge upp barnet för det!

Kanske är det så att min vårdnadstvist som barn (mellan mina föräldrar) spökar. Klart att jag vill kämpa. Det känns bara så fel att kämpa i domstol.
Tre nämndemän som inte känner mig, pappan eller barnet ska med hjälp av materialet från förundersökningen avgöra vilket som är barnets bästa. Hur kan det vara brnets bästa. Det måste finnas något annat sätt.

Minst fel är att strida för att få behålla sitt barn.
Och intervjuerna behöver inte alls vara hemska för barnet.
Utan det känns nog som att barnet i stället får en möjlighet att påverka sin situation.
Som att någon lyssnar.

Man är mycket bättre på att prata med barn i dag än man var för 20 år sedan.

Det är skillnad på vårdnad och boende. Man kan ha gemensam vårdnad fast barnet bor hos den ena föräldern.

Du kommer med största sannolikhet ha förtur till boendet eftersom fadern väljer att flytta.
Varför skulle du bara ge upp? Det sänder ju snarare signaler till barnet att du inte bryr dig om det?

Ni kan ha gemensam vårdnad ändå
Han har redan flyttat.
Vad är det som säger att jag får vårdnaden?
Du har goda chanser att få boendet eftersom barnet rotat sig på förskola och du bor kvar
Kvinnan på socialen kallade det för förundersökning. Dom samlar in information till domstolen att ha som underlag för sitt beslut. Förundersökning kanske inte är rätt ord...

Det behöver inte bli en uppslitande process. Verkar pappan vettig så ta det lugnt. Det mest troliga är att ni får fortsatt gemensam vårdnad och att domstolen bestämmer var barnet ska bo och där ligger du bra till. Sedan kan ni upprätta avtal om umgänget.

Är barnet boskrivet hos dig?
Är pappan boskriven på annan ort?
Domstolen försöker att inte ändra på det som är. Barnets situation bör förändras så lite som möjligt.
Du betalar % på vad du tjänar så kostnaden behöver inte bli orimlig.
Ta det lugnt och ställ upp på förundersökningen, svara sakligt på frågor.

Senast ändrad:

Att ge upp är att överge. Så tror jag att barnet skulle tänka och känna. Om du nu förlorar så VET barnet att du inte har valt bort det med flit. Utan helt emot dina val och önskningar. Då har du inte gett upp och du har inte övergett det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 764
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 611
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar