Barnbidrag!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnbidrag!

Inte_Ung skrev:
Skall barnbidraget verkligen vara ett "flytta hemifrån"-bidrag?

För min del får det gärna vara ett "flytta hemifrån-bidrag", men hon kanske vill använda pengarna till något annat. Utbildning utan att behöva ta studielån t ex. Så som samhället ser ut idag i detta landet kan man inte ta något för givet. Idag har jag råd att lägga undan barnbidraget så dottern har ett startkapital. Jag vet inte hur vår situation ser ut om 10 år, inte ens om 5 år. Då kanske jag inte längre har den möjligheten. Jag tror ju visserligen inte att vi någonsin ska behöva tulla på hennes pengar, men visst behövs det så gör vi det.

Jag fick 100 kr i doppresent när jag döptes 1968. Mina föräldrar hade ont om pengar så för att vi skulle kunna äta oss mätta så använde de "mina" pengar. Det tycker jag var helt ok för annars kanske jag inte suttit här idag.

Jag har aldrig haft det svårt under min uppväxt men inte heller något överflöd, men det förändrar inte min vilja att hjälpa min dotter till ett bättre liv om jag kan!

Dessutom anser jag att vad folk gör med sina pengar är deras egen ensak så länge ingen annan blir lidande. Att Sveriges bidrags- kontra skattesystem är käpprätt åt råttorna enl min åsikt är en helt annan sak.
 
Sv: Barnbidrag!

Jag och sambon har inga barn än men det finns i planerna men vi har aldrig räknat med barnbidraget så svaret är nej det skulle inte påverka vårt beslut om det försvann.
 
Sv: Barnbidrag!

Där argumenten tar slut tar påhoppen vid i vanlig ordning ser jag.

Det jag skriver är att det enda rättvisa är att alla (eller ingen!) som skaffar barn får en ersättning. Varför ska vissa vara värda en statlig ersättning för en situation de själva frivilligt har tagit på sig och inte andra, ge mig gärna ett vettigt (!) svar på den frågan. Barn är inte ett grundbehov som man måste ha för att överleva däremot är det positivt för samhället att det föds nya barn. Ett barn innebär ett ekonomiskt avbräck för alla, inte bara för låginkomsttagare.Det enda rimliga för något som kallas barnbidrag är att ALLA som skaffar barn får det, eller att man tar bort det helt.

Varför ska man vara mer värd ett bidrag för att man har varit oansvarig nog att skaffa sig barn som man inte kan försörja?
 
Sv: Barnbidrag!

mino skrev:
Det jag skriver är att det enda rättvisa är att alla (eller ingen!) som skaffar barn får en ersättning.
Vari ligger det rättvisa i att barn skall cemeteras fast i sina föräldrars samhällsklass?
Jag trodde att vi hade kommit längre än så när det gäller solidaritet.

I övrigt så tycker jag att ditt inlägg luktar så mycket självgod överklass att jag inte vill kommentera mera.
Eller så är det "nyrik" som du är.

Din ovilja till samhällsolidaritet gör mig illamående.
 
Sv: Barnbidrag!

Inte_Ung skrev:
Vari ligger det rättvisa i att barn skall cemeteras fast i sina föräldrars samhällsklass?
Jag trodde att vi hade kommit längre än så när det gäller solidaritet.
Du är väl den första att donera dina barnbidragspengar då som du verkligen inte behöver med din miljongård och dina hästar. Jag hoppas också att du inte tog ut någon föräldrapenning eller nånsin VABar utan tar av din semester eller är tjänstledig. Det är ju bättre och mer rättvist att du inte får ut nåt av staten så att människor som har det sämre ställt än du kan bli lite mer jämlik dig.

Förmåner såsom barnbidrag, föräldrapenning, mm ska självklart gälla till alla medborgare. Det finns mängder av andra bidrag och politiska insatser för att fördela ekonomin på ett mer jämlikt sätt. Du får komma med ett bättre argument om du ska övertyga någon om att vissa föräldrar är värda en förmån för att de har barn och andra inte.
 
Sv: Barnbidrag!

No1 skrev:
Fråga:
1. Om barnbidraget försvann imorgon, skulle det ändra ert ställningstagande till barnalstrande?

För er som redan har alla barn ni vill ha:
2. Om barnbidraget försvann, har ni gjort er så pass bidragsberoende att ni skulle ni få ekonomiska problem?.

1. Nej, det är inget argument
2. Nej, så stort är inte barnbidraget och jag har förmånen att både gubben och jag har relöativt väl betalda jobb

Har däremot träffat på folk som tyvärr är beroende av det och vars "barnalstrande" ökat pga arbetslöhet och de eftertraktade flerbarnstilläggen.

Min personliga åsikt är at bidrag är av ondo, det kan aldrig bli helt rättvist och kostar åt h*e för mycket att administrera. Men som samhället ser ut så har jag ingen bra lösning på det.

Någon som läste artikeln om medborgarlön? om man fördelade alla bidrag mm på samtliga svenska medborgare så skulle vi få 13000kr/månad av staten, de som arbetade får sedan fått påslag från sin arbetsgivare. men grunden för alla föräldrlediga/pensionärer/knegare var lika. Lite kul tankar, kanske skulle funka ??????
 
Sv: Barnbidrag!

Du uttrycker dig som om du vore avundsjuk på mig.

Men det var den här meningen som fick mig att må illa.
mino skrev:
Varför ska man vara mer värd ett bidrag för att man har varit oansvarig nog att skaffa sig barn som man inte kan försörja?
 
Sv: Barnbidrag!

mino skrev:
Du är väl den första att donera dina barnbidragspengar då som du verkligen inte behöver med din miljongård och dina hästar. Jag hoppas också att du inte tog ut någon föräldrapenning eller nånsin VABar utan tar av din semester eller är tjänstledig. Det är ju bättre och mer rättvist att du inte får ut nåt av staten så att människor som har det sämre ställt än du kan bli lite mer jämlik dig.
Du tycker alltså inte heller att det är vettigt att jag får 3 604:-/månad i barnbidrag?

Vari ligger då den logiken?
Du kräver ekonomisk kompensation för din uppoffring att skaffa barn.
Medan jag minsan inget skall ha för att jag är så rik.
Eller är det så att jag inget skall ha för att jag ser barnen som en gåva, medans du skall ha för att du ser det där med barn som en uppoffring.

Jag skulle inte vilja vara barn till någon som ser mig som en uppoffring.
 
Sv: Barnbidrag!

Men det jag har frågat nu ett antal gånger är vilken den underliggande motiveringen ska vara till att vissa ska få barnbidrag och andra inte och jag köper som sagt inte ditt blurrande om jämlikhet just i det här fallet.

Den nuvarande motiveringe är att alla som väljer att bli föräldrar ska få vissa förmåner (föräldrapenning, barnbidrag, subventionerad barnomsorg, etc) för att man vill gynna föräldraskapet. Det är redan så att i stort sett alla av dessa förmåner är inkomstrelaterade. Men själva barnbidraget var tänkt som en rättvis och lika ersättning för alla som väljer att skaffa barn, som en motiverande bonus för att det faktiskt kostar pengar att ha barn, även för folk som lever över existensminimum.

Det ett individprövat barnbidrag skulle säga är att du som har väntat med ditt barnafödande till du har råd att finansiera ditt barn får färre förmåner än någon som skaffat barn utan att ha möjlighet att försörja det. Observera, igen, att jag inte är emot bidrag och fördelningspolitik i sig, men då ska man inte kalla det för BARNbidrag (bidrag för att du har barn).
 
Sv: Barnbidrag!

Att skaffa barn ger väl tillgång till den största av skatteåterbäringar?

Iom barnet tar du del av skola, omsorg, läkarvård.

Därutöver vill man ha ren cash?!

Om barnbidraget användes för att tillbringa mer tid med sina barn iom arbetstidsförkortning så känns det ok. Då går pengarna till kvalitetstid med barnen vilket ger valuta för samhället i form av en harmonisk människa med lycklig barndom, förhoppningsvis;) .
Men barnbidraget ska inte gå till konsumtion eller för den delen delas ut som månadspeng, placeras på kapitalkonto eller subventionera resa, billån eller nytt badrum.


Tanken att vi ger pengar till människor som redan har får ögonbrynen att studsa upp till hårfästet.
Barnbidraget som även går till medelklass och andra välställda, kommer från skatter som bla den ensamstående FATTIGA mamman är med och sliter för.
Är det inte ironi?

Barnbidraget förtydligar klasskillnaderna, inte minst för barnen. I skolan jämförs månadspengen och materiella tillgångar, där spelar barnbidraget en viss roll.

Min solidariska gen säger att vi ger till de fattiga med barn och vi övriga är med och sponsrar den möjligheten.
 
Sv: Barnbidrag!

Svaret på båda dina frågor är: NEJ!

Jag hade absolut skaffat barn även om barnbidraget inte funnits.
Jag är absolut inte beroende av barnbidraget på något sätt eftersom båda mina barn får det insatt på varsitt konto.

Familjen har utökats med ytterligare ett barn, ett sk familjehemsbarn. Även där sätter vi in barnbidraget på ett spec konto.

Jag kan känna att det är fel gentemot andra som inte har råd att göra så. Jag skulle kunna tänka mig att mina barns bidrag gick till typ ensamstående mammor som bättre behöver det.

När mina barn var små umgicks jag med en annan krets än jag gör idag. Vissa av dessa vänner var oerhört "avundsjuka" för att vi lade undan pengar till våra barn. Men var denna avundsjuka kommer ifrån kan jag än idag inte förstå, därför att flera av dom hade det då bättre ställt ekonomiskt än vad vi hade. Dom hade med lätthet kunna lägga undan samma peng + lite till men gjorde det inte. Och när barnbidraget kom gick dom ut på krogen...... :confused:

För min del handlar det om prioriteringar.....
 
Sv: Barnbidrag!

mino skrev:
Men det jag har frågat nu ett antal gånger är vilken den underliggande motiveringen ska vara till att vissa ska få barnbidrag och andra inte
Att vissa behöver det och andra inte.

mino skrev:
Det ett individprövat barnbidrag skulle säga är att du som har väntat med ditt barnafödande till du har råd att finansiera ditt barn får färre förmåner än någon som skaffat barn utan att ha möjlighet att försörja det. Observera, igen, att jag inte är emot bidrag och fördelningspolitik i sig, men då ska man inte kalla det för BARNbidrag (bidrag för att du har barn).
Bidrag skall inte vara en "förmån" bidrag skall vara något som man behöver.
Namnet barnbidrag kan vi väl ta bort.
Och så utöka det behovsprövade bostadsbidraget i stället.
Men jag får inte bostadsbidrag och jag bor ju, det är väl förresten samma sak i sådana fall.

Aja hårklyverier.

Ett litet räknexempel i stället:
Om någon som har väntat med att skaffa barn till att den har en stor inkomst är barnledig ett år och inte får barnbidrag så kostar det staten:
18 000:-/månad i föräldrapeng i 390 dagar.
= 234 000:-
Förlorade inkomster i form av skatter på en lön i 35 000:- klassen.
141 000:- totalt = 375 050:-

Lågavlönad ung mamma som får fullt barnbidrag:
9 600:-/månad i föräldrapeng i 390 dagar.
= 124 800:-
Förlorade inkomster i form av skatter på en lön i 12 000:- klassen.
48 360:- totalt = 173 160:-
Med barnbidrag på totalt 201 600:- i 16 år blir den sammanlagda summan = 374 760:-

D.v.s. en nästan identisk kostnad för staten för dessa båda barn.

Varför skall de högavlönades barn kosta samhället mera än de lågavlönades barn?
Det borde ju vara tvärt om!
 
Sv: Barnbidrag!

Inte_Ung skrev:
Det är ju liksom det vanliga i dagens Sverige.
Varför skulle det vara värre för dig (er) än för andra?

Värre är det väl inte, men vissa av oss föräldrar föredrar att vara just Föräldrar och inte lasta över våra barns uppfostran på dagis, skol och fritidspesonal :smirk:
 
Sv: Barnbidrag!

*lånar knapp*
Det känns rätt givet att man inte skaffar barn för att håva in bidrag, det är ju knappast så att man går plus i slutändan.

Jag och min sambo kommer dock att använda barnbidraget till våra löpande månadskostnader till en början. Vi pluggar båda två så vi har det inte alltför fett ekonomiskt. När vi senare börjar jobba kommer vi säkert att kunna lägga undan pengar, men inte i dagsläget.
 
Sv: Barnbidrag!

ecssory skrev:
Därutöver vill man ha ren cash?!
Vill man? Är det någon i denna tråd som skrivit att de inte behöver barnbidraget men ändå vill ha det? Det jag själv har skrivit är att om det ska finnas ett barnbidrag så ska alla som har barn få det (en förmån som gäller alla). Annars får det kallas nåt annat eller bakas in i andra bidrag.

Barnbidraget förtydligar klasskillnaderna, inte minst för barnen. I skolan jämförs månadspengen och materiella tillgångar, där spelar barnbidraget en viss roll.
Du menar alltså att vi inte kan ha en allmän förmån eftersom den leder till mobbing? Jag skulle tro att det sambandet är ganska litet. Mobbning slår blint så vitt jag vet, att inte ha råd med allt som andra har råd med är inte en avgörande anledning till mobbning. Dessutom har jag svårt att se att just individuellt barnbidrag skulle göra nån större skillnad, det är alldeles för litet för det.

Min solidariska gen säger att vi ger till de fattiga med barn och vi övriga är med och sponsrar den möjligheten.
Jag tror att ni hänger upp er på själva ordet bidrag. Samhället ger förmåner för olika ändamål som man vill gynna, tex barn eller studier. Det här är inte ett av de bidrag som ges för att folk inte har råd. Jag har dessutom mycket svårt att tro att om vi plockade bort det allmänna barnbidraget så skulle fortfarande samma pott delas ut fast enbart till behövande alltså att fattiga helt plötsligt skulle få 5000 per barn i stället för 950. Därmed känns det som ett feltänk att det skulle spela någon som helst roll för en person med små inkomster huruvida grannen får pengar eller inte.
 
Sv: Barnbidrag!

> Men jag får inte bostadsbidrag och jag bor ju, det är väl förresten samma sak i sådana fall.

Nej det är det inte eftersom det är skillnad på förmåner som ges i syfte att gynna ett ändamål som är positivt för samhällets utveckling och det som ges som ersättning/bidrag för att alla ska kunna ha en dräglig levnadsstandard.
 
Sv: Barnbidrag!

Barnbidrag kan väl ges för att ge alla barn en dräglig levnadsstandard på samma sätt som bostadsbidrag.
Varför i hela världen skall det bidraget vara generellt för?
 
Sv: Barnbidrag!

Därför att skillnaden mellan din ekonomiska standard om du har barn i jämförelse med om du inte hade haft barn inte ska bli alltför stor. Det är tydligen också så (efter en snabbkoll på socialdepartementet sida) att man vill fördela resurserna jämnare mellan familjer med barn och utan barn. Det ska helt enkelt inte vara alltför ofördelaktigt ekonomiskt att ha barn.
http://www.regeringen.se/content/1/c4/25/93/b86b9f6b.pdf
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 765
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp