Barnbidrag!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnbidrag!

Smulu skrev:
I mina funderingar om när det är dags att "skaffa" barn finns inte barnbidraget med i funderingarna alls.

Däremot, frågor/funderingar om Karriär, arbete, föräldrapenning. Och tankar om kommer jag klara av att vara förälder och uppfostra ett barn i vårt hårda samhälle?

Det där har jag också tänkt på och vad jag har att erbjuda...
 
Sv: Barnbidrag!

1. Om barnbidraget försvann imorgon, skulle det ändra ert ställningstagande till barnalstrande?

Absolut inte. Jag skaffade inte barn för att få de pengarna. De går rakt in på hennes konto iaf.

För er som redan har alla barn ni vill ha:
2. Om barnbidraget försvann, har ni gjort er så pass bidragsberoende att ni skulle ni få ekonomiska problem?
Nej vi sätter in pengarna rakt in på dotterns sparkonto så vi märker inte av de iaf. Tack och lov tjänar sambon en ganska stor slant:D
 
Sv: Barnbidrag!

Fullblod skrev:
Nej vi sätter in pengarna rakt in på dotterns sparkonto
Det kommer att bli minst 201 600:- på 16 år.
Med litet smart placering så kan det bli upp till det dubbla för dottern.
Det är mycket pengar det.

För en 5-barnsfamilj så skulle det totalt bli 1 461 696:-, och då så är frågan om det är rimligt att förvänta sig att de skall spara dessa pengar till barnen.
 
Sv: Barnbidrag!

vaddå förvänta sig?? vem har sagt att jag förväntar mig att alla gör likadant som jag... tror nog att det är många som behöver använda de pengarna till barnet tidigare... jag är bara tacksam att vi har den ekonomin att spara till henne istället...
 
Sv: Barnbidrag!

Svar nej o nej
Men jag använder slantarna - det är ju 25000 att förgylla vardagen med. Vi sparar till barnen också.
 
Sv: Barnbidrag!

Vi är i barnavlar-tankar, men barnbidraget har aldrig ens kommit upp i samtalen!
Kommer göra som mina föräldrar: lägga undan barnbidraget på ett konto till barnet. Kommer även användas till ev. framtida vecko/månadspengar (själv fick jag inte månadspeng, fick en islandsresa när jag fyllde 18 år i stället).

Så nej på fråga 1!
 
Sv: Barnbidrag!

Barnbidraget var i början bara som ett glädjebidrag man kunde gå och shoppa för innan föräldrapenningen kom. Nu sparas barnbidragen på konton inför större investeringar.
 
Sv: Barnbidrag!

*lånar*

Jag hade faktiskt redan i tonåren lååååångt innan jag fick barn bestämt mig för att om ekonomin tillåter spara barnbidraget så att barnet skulle ha en grundplåt när h*n flyttar hemifrån. Jag hade själv bara 2000 kr när jag flyttade hemifrån 1987 och de pengarna räckte inte till att möblera lägenheten ens.

Har däremot full förståelse för de föräldrar som inte har haft den ekonomiska möjligheten utan varit tvungna att använda barnbidraget för att få det att gå ihop.
 
Sv: Barnbidrag!

Svarar så här; Visst kan jag tycka att barnbidrag e ganska löjligt,,,;) om nu staten vill att barnfamiljer ska ha det bättre så hade det varit smidigare att ha sänkt skatt under ett ental år..Visst vi "använder" barnbidragen i vår familj..äldsta får hela som månadspeng, mellan barnet får 500 att använda och resten ingår i budgeten(har tre barn=3.604:-):angel:förutom dom pengarna så har jag ett underhåll och ett barn som får barnpension(hennes pappa dog förra våren)..Men sparar till barnen gör jag inte..det gör mina föräldrar:angel: Istället kan jag arbeta mindre och vara hemma mer..:banana: så skulle man ta bort bidraget i dag så skulle jag nog snällt få jobba mer..hästen som dottern har kan vi ju inte sälja...:( och min "lilla" skulle få börja på dagis..:crazy:
Summan av vad jag tycker är alltså; nu har vi bidraget o då använder vi oss av det för att förgylla vår tillvaro:)
 
Sv: Barnbidrag!

Fråga:
1. Om barnbidraget försvann imorgon, skulle det ändra ert ställningstagande till barnalstrande?
´
Nej inte ett dugg

För er som redan har alla barn ni vill ha:
2. Om barnbidraget försvann, har ni gjort er så pass bidragsberoende att ni skulle ni få ekonomiska problem?
Nej, visserligen sätter vi inte in pengarna på barnens konton, men mest pga att de redan har ärvt en varsin rejäl summa som förvaltas åt dem, så barnbidraget ingår i "vanliga" hushållskassan...
Men vi är så pass ekonimskt fria att jag inte kommer att ta ut någon föräldrapenning alls första året utan ev lite lön istället, och sedan kunna ta ut heltid när Fredrik har fyllt 1...

Jag är inne på samma tanke att barnbidraget borde vara inkomstprövat, eller göras om på något lämpligt sätt... tex till en barnpeng som kan användas om man väljer barnomsorg/skola och ge mer pengar till de områdena och till de som kanske vill vara hemma längre med sina barn genom att ha andra barn hemma hos sig.
 
Sv: Barnbidrag!

Själv har jag aldrig förstått varför jag ska vara med och betala för kostnader som andra drar på sig?
Om jag tex skaffar en häst, så förväntar jag mig inte att svenska folket ska vara med och betala mat och uppehälle för den?

(jo jag förstår visst glädjen med barn, har själv 2 gudbarn.
Och jag förstår nödvändigheten av att det föds många barn som kan jobba ihop till min pension)
 
Sv: Barnbidrag!

Prakas skrev:
Själv har jag aldrig förstått varför jag ska vara med och betala för kostnader som andra drar på sig?
Prova att ta och läs litet Nationalekonomi, så kommer du att förstå.
 
Sv: Barnbidrag!

1. Nej
2. Nej, men vi skulle få prioritera bort något eller jobba mer.
Rent generellt tycker jag att barnbidraget skulle vara inkomstbeprövat, men jag har en gång hört ett väldigt bra argument mot det. (Naturligtvis har jag glömt bort vad det innebar, vilket är sååå typiskt mej!) :mad: Jag har ingen aning om vilket ekonomiskt system som skulle vara "bäst", men oavsett system så vet jag ingen som skaffar barn bara för att tjäna pengar på det! Man investerar massor i sina barn som inte har ett dugg med ekonomi att göra
 
Sv: Barnbidrag!

Jag förstår inte vad du är upprörd över. De flesta länder i västvärlden har någon form av stöd för barnfamiljer och Sverige har inte det mest generösa.

Självklart skall barnfamiljer få lite extra hjälp då de bidrar till samhällets tillväxt. Barnen kostar, men som vuxna drar de in pengar.

Så vad är problemet? Jag kan inte föreställa mig att någon skulle bilda familj för att komma åt lite extra pengar. Då har de ingen aning om vad det kostar i både tid, pengar och engagemang att försörja en familj.

Nej skall du starta en tråd om hur "bidragsberoende" svenskarna är så kanske du skall förorda att sjukvården inte längre skall subventioneras. Barnbidraget är ingen enorm utgift för staten i jämförelse med annat... :smirk:

Detta var en av de mer intelligensbefriade trådarna jag stött på tror jag.

Tillägg: Frågan hur bidraget skall betalas ut, om det skall vara inkomstprövat, skattebaserat eller i nuvarande form - det är dock en relevant fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnbidrag!

Prakas skrev:
Själv har jag aldrig förstått varför jag ska vara med och betala för kostnader som andra drar på sig?
Om jag tex skaffar en häst, så förväntar jag mig inte att svenska folket ska vara med och betala mat och uppehälle för den?

På vilket sätt bidrar din häst till samhället? Åh så dum du är.... :crazy:
 
Sv: Barnbidrag!

Prakas skrev:
Själv har jag aldrig förstått varför jag ska vara med och betala för kostnader som andra drar på sig?
Om jag tex skaffar en häst, så förväntar jag mig inte att svenska folket ska vara med och betala mat och uppehälle för den?


:confused: Vad i hela friden har hästar med detta att göra:confused:
Hoppas att du aldrig tänkt skaffa barn-för då måste du ju få barnbidrag..
 
Sv: Barnbidrag!

prinsessfeminist skrev:
På vilket sätt bidrar din häst till samhället? Åh så dum du är.... :crazy:
En f.d. kollega till min sambo tyckte att barnbidraget var orättvist och krävde hästbidrag till sin häst.

Off topic, men ändå.
 
Sv: Barnbidrag!

Vissa bidrag ges för att man gör något som samhället stärks och har nytta av (tex pluggar el producerar barn), andra bidrag ges för att man ska klara av att överleva någorlunda (mat och tak över huvudet) när man har dålig ekonomi. På vilket sätt skulle hästar överhuvudtaget kunna komma in i den ekvationen?
 
Sv: Barnbidrag!

Jag menar det. Vi hade mycket roligt åt denna f.d. kollega som uppenbarligen inte tänkte längre än näsan räcker.
 
Sv: Barnbidrag!

Givetvis syftar jag inte på att man skaffar barn för att få barnbidraget.

Däremot har jag många gånger hört att OM barnbidraget inte fanns skulle det bli svårt att skaffa barn tex båda arbetslösa, båda studerande osv.

Därutöver gör det gällande att det finns en stor grupp människor som menar att utan barnbidraget skulle det aldrig gå runt och de skulle bli tvungna att söka socialbidrag utöver bostadsbidraget...om de inte redan har det vs och det är ensamstående mammor.

Så visst finns det ett beroende av barnbidrag.


Barnbidragets grundtanke, uttalat av våra två senaste socialdemokratiska statsministrar, var att det skulle vara barnens bidrag. Ingen särskiljning utan lika för alla.

Jag tycker att det är ju en jättegullig tanke men då Sveriges ekonomiska möjligheter att ge god service till sina invånare försämrats något så tycker jag barnbidraget är ett av de absolut mest orättvisa bidrag.

Ta antingen bort bidraget helt och lägg in det i socialbidragets ramar eller inkomstbepröva det helt och hållet.

Det är inte rättvist att vissa ekonomiskt belevade ska kunna ge sina barn ett par hundratusen i sparade barnbidrag när ungarna fyller 18 medan andra ungar fått glädjas över mat på bordet,.
De som ändå har råd att lägga undan hela barnbidraget skulle med all säkerhet kunna ge sina barn visst ekonomiskt stöd ändå.

Jag tillhör dem som fick mitt barnbidrag som 18åring i form av värdepapper. Skaffade nya möbler till lägenheten och köpte bil, inget dyrt flådigt men ändå, hade en fin buffert över. Känns HELT fel.

Sedan blir jag jätteglad när jag läser inlägg där barnbidraget inte i första hand läggs på konsumtion utan på att kunna jobba mindre för att ha mer tid med barnen! DET känns helt rätt.

Nä, tanken måste vara att försöka få alla att kunna ha barn och ändå överleva utan bidrag. Att kunna leva på sin lön.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 765
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp