Barnbidrag!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnbidrag!

Inte_Ung skrev:
Prova att ta och läs litet Nationalekonomi, så kommer du att förstå.

Själv har jag en magisterexamen i nationalekonomi och tycker ändå att vårt barnbidragsystem är fel:smirk:. Om man pratar ekonomi och effektivitet så hade det nog varit bättre med ett skatteavdrag, men det är politikerna för fega för att ta upp. Barnbidrag är en helig ko. Sen handlar det inte bara om ekonomi utan även ideologi.
 
Sv: Barnbidrag!

Visst, men nog förstår du då varför alla skall betala för alla barnen?
Det måste du ju göra!
Att du sedan kanske inte håller med eller tycker att det görs på fel sätt, är ju en annan sak.
Eller hur?
 
Sv: Barnbidrag!

Måste jag ;) ? Jag tycker faktiskt att hela barnbidragsystemet är fel, jag tycker inte att vi behöver det. Det är kanske inte det första jag hade ändrat på om jag blev enväldig härskare men jag hade absolut inte infört det själv.

Sedan är det dessutom så att de flesta ändå hjäper till att betala för barnen i vårt samhälle. Tänk bara på föräldrapenning, sjukvård, skola, dagis och alla andra skattefinansierade tjänster som en barnfamilj utnyttjar.

Jag har som princip att man ska betala för det man utnyttjar men också slippa kostnader för det man inte använder. Det finns naturligtvis undantag och om man hamnar i en situation där man inte klarar sig så bör det självklart finnas försäkringar och stöd som täcker upp. Peronsligen hjälper jag gärna till så att barn i Sverige inte svälter och så att de får nödvändig sjukvård. Däremot har jag inte lust att bekosta nya datorspel och det årliga Lisebergbesöket. Och handen på hjärtat, är det inte precis sånt som pengarna går till i många svenska familjer?
 
Sv: Barnbidrag!

Instämmer i allt.

Det kommer aldrig finnas ett parti som pillar på barnbidraget för det skulle bli partiets död.

Som sagt, grundtanken med barnbidraget är god men nog slår det helt fel i praktiken.
 
Sv: Barnbidrag!

TILL Pem ::

En liten reaktion.......om inte våra barn går i skolan så har vi ingen framtid...eller ska vi ha skolor som vi betalar ur egen ficka...hade inte klarat av att betala det med min lön - fast det är klart - jag hade ju kanske inte haft ngn lön eftersom det är skatte pengar som används då jag har ett kommunalt arbete...
Gammla o sjuka människor ska klara sig själva, dö själva...:mad: Därför att du inte vill betala för något som du själv inte utnyttjar:confused: :confused: Vill du ha det som i USA ?? har du ingen försäkring så får du ingen hjälp...eller ställ dig i kö på ett sjukhus som inte hinner med dig för det är så många före...som inte heller har försäkringar.. jag tycker faktiskt att vi trots allt ska vara tacksamma för hur vi har det...visst kunde det säkert vara bättre både här o där men som sagt jag utnyttjar(enligt dig ) inte barnomsorgen då jag kan vara hemma eftersom jag har barnbidrag...:D så man kan väl säga att jag utnyttjar barnbidraget:cool: :cool: även till lisebergsbesök...hahaha
 
Senast ändrad:
Sv: Barnbidrag!

Pem skrev:
Måste jag ;) ? Jag tycker faktiskt att hela barnbidragsystemet är fel,
Visst, men det är inte samma sak som att inte förstå det.
Man kan förstå en sak och ändå tycka att den är fel.
Eller kanske tycka att den är fel just därför att man förstår den.

Men nu så handlade det inte om just barnbidraget utan om ett svar till uttalandet:
"Själv har jag aldrig förstått varför jag ska vara med och betala för kostnader som andra drar på sig?"

Pem skrev:
Sedan är det dessutom så att de flesta ändå hjäper till att betala för barnen i vårt samhälle. Tänk bara på föräldrapenning, sjukvård, skola, dagis och alla andra skattefinansierade tjänster som en barnfamilj utnyttjar.
Och det räknar du ju upp en hel drös med exempel på här.
Att betala för kostnader som andra drar på sig.
D.v.s. barnen.

När jag ändå har ett proffs här, så kan jag ju passa på att fråga:
När barnlösa blir gamla, visst är det de barnen som de tidigare hjälpte till att betala för de som då som dels betalar för den sammhälls-service som då behövs, typ sjukvård och färdtjänst o.s.v. samt även de som utför den?
Och då så får väl alla även del av de dyra utbildningar som dessa barn har kostat?
Så att skola och barnomsorg och andra dyra kostnader liksom kommmer alla till godo?

Du får även gärna förklara det rättvisa och goda i ett ev. skatteavdrag i stället för barnbidrag.
Jag tycker att det borde vara behovsprövat jag, och det blir ju tvärt-emot effekt mot skatteavdrag som ju gynnar höginkomsttagarna mest.
Ett gynnande som i ännu högre grad skulle betala "nya datorspel och det årliga Lisebergbesöket".
 
Sv: Barnbidrag!

indian-charlie skrev:
TILL Pem ::
Vill du ha det som i USA ?? har du ingen försäkring så får du ingen hjälp...eller ställ dig i kö på ett sjukhus som inte hinner med dig för det är så många före...som inte heller har försäkringar..
Precis... Är man då inte inte intreserad av att betala för sånt man inte utnyttja så kan man ju flytta till USA... Då behöver man inte betala för andra... Men samtidigt måste man ha pengar till sig...

Tycker det är bra här i landet där man faktist inte behöver vara rik för att vara sjuk osv... :bow: :bow:
 
Sv: Barnbidrag!

Carolus skrev:
Precis... Är man då inte inte intreserad av att betala för sånt man inte utnyttja så kan man ju flytta till USA... Då behöver man inte betala för andra... Men samtidigt måste man ha pengar till sig...
Tycker det är bra här i landet där man faktist inte behöver vara rik för att vara sjuk osv... :bow: :bow:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Barnbidrag!

Svar på båda: NEJ! Barnbidraget var inte ens lite med i tankarna när vi funderade på att skaffa barn och nu efter att vi fått barn så åker det in på sparkonto.
 
Sv: Barnbidrag!

us_lover skrev:
Jag hade faktiskt redan i tonåren lååååångt innan jag fick barn bestämt mig för att om ekonomin tillåter spara barnbidraget så att barnet skulle ha en grundplåt när h*n flyttar hemifrån.
Skall barnbidraget verkligen vara ett "flytta hemifrån"-bidrag?
 
Sv: Barnbidrag!

indian-charlie skrev:
TILL Pem ::
En liten reaktion.......om inte våra barn går i skolan så har vi ingen framtid...eller ska vi ha skolor som vi betalar ur egen ficka...hade inte klarat av att betala det med min lön - fast det är klart - jag hade ju kanske inte haft ngn lön eftersom det är skatte pengar som används då jag har ett kommunalt arbete...
Gammla o sjuka människor ska klara sig själva, dö själva...:mad: Därför att du inte vill betala för något som du själv inte utnyttjar:confused: :confused:

Jag tror du har missförstårr mitt inlägg lite. Läste du inte biten där jag skriver att jag gärna hjälper till så att folk inte ska svälta och så att de ska få sjukvård, skola osv? Det som är nödvändigt för att överleva tycker jag att staten ska ska gå in och garantera. Vad jag vänder mig emot är att skattepengar ska gå till vanliga barnfamiljer som har det ganska hyfsat ställt. Det är ju folk på socialbidrag som faktiskt behöver använda dessa gemensamma resurser.
 
Sv: Barnbidrag!

Skulle barnbidraget försvinna skulle det inte göra mig ett dugg, jag är väldigt emot alla bidrag som sverige har. Sen kan jag inte förstå vad 950kr kan hjälpa till med idag, säg att man har en dotter på 15 år som vill ha nya jeans, ja då är dom där slantarna borta direkt.

Visst kan jag förstå dom familjer som verkligen har det dåligt ställt men då används bidraget till det de ska som t.ex mat och hygienartiklar.

Men sen kan jag inte rikigt förstå hur man vill sätta ett barn till världen med en start där man själv inte har en krona när man börjar baka.

Jag tänker inte sätta in bidraget på något konto för mina blivande barn, den dagen de fyller 16 kommer de få studiebidraget på sitt eget konto.
Att spara ihop flera tusen och ge en 18 åring på födelsedagen, ja, då kan man lika gärna elda upp pengarna för jag tror inte det är många 18 åringar som sparar och använder pengarna till vettiga/smarta saker som lägga undan för ett ev. bostadsköp senare i livet.
 
Sv: Barnbidrag!

Inte_Ung skrev:
"Själv har jag aldrig förstått varför jag ska vara med och betala för kostnader som andra drar på sig?"

Och det räknar du ju upp en hel drös med exempel på här.
Att betala för kostnader som andra drar på sig.
D.v.s. barnen.

Jag uttryckte mig inte tillräckligt klart. Jag är emot att betala de kostnader som andra frivilligt tar på sig för att finansiera en ej nödvändig konsumtion. Hyra, mat, sjukvård och grundläggande utbildning är dock en betydligt mer nödvändig konsumtion. Att finansiera de senaste datorspelen är naturligtvis inte det.

Inte_Ung skrev:
När barnlösa blir gamla, visst är det de barnen som de tidigare hjälpte till att betala för de som då som dels betalar för den sammhälls-service som då behövs, typ sjukvård och färdtjänst o.s.v. samt även de som utför den?
Och då så får väl alla även del av de dyra utbildningar som dessa barn har kostat?Så att skola och barnomsorg och andra dyra kostnader liksom kommmer alla till godo?
Absolut, men en normalinkomsttagare betalar väldigt mycket skatt under sitt liv, antagligen mer än man sedan kostar som gammal. Vårt system är ju (tyvärr) uppbyggt så att vi som idag jobbar till största del ger pengar till dagens pensionärer medan vi själva kommer får pengar från de som idag är barn. (Om vi hade folkomröstat på ett annat sätt 1957 så hade vi alla själva sparat ihop till vår pension. Mer rättvist tycker jag, och så hade pensionerna blivit högre)

Sen har jag faktiskt inte sagt att vi inte ska betala barnens utbildning, jag har bara sagt att vi borde skippa barnbidraget.

Inte_Ung skrev:
Du får även gärna förklara det rättvisa och goda i ett ev. skatteavdrag i stället för barnbidrag.
Jag tycker att det borde vara behovsprövat jag, och det blir ju tvärt-emot effekt mot skatteavdrag som ju gynnar höginkomsttagarna mest.
Nu pratar vi egentligen om två olika saker. För det första, den typ av skatteavdrag som jag talar om gynnar alla med en inkomst lika. Det är inte en procentsats utan en fast summa. Den skulle kunna vara samma storlek som bidraget, men man slipper rundgågnen i systemet. Jag är egentligen också för någon typ av behovsprövat barnbidrag. Jag tycker att socialbidragstagare ska få ett mycket stort barnbidrag medan hög- och normalinkomsttagare inte borde få något alls.
 
Sv: Barnbidrag!

Pem skrev:
Jag är egentligen också för någon typ av behovsprövat barnbidrag. Jag tycker att socialbidragstagare ska få ett mycket stort barnbidrag medan hög- och normalinkomsttagare inte borde få något alls.
Just så tycker jag också då.
Det borde gå att lägga direkt på bostadsbidraget, som ju är oerhört barninriktat.
Och så kan man bara slopa barnbidraget rakt av.
Och justera upp bostadsbidraget med motsvarande pengar.
 
Sv: Barnbidrag!

:angel:
Inte_Ung skrev:
Just så tycker jag också då.
Det borde gå att lägga direkt på bostadsbidraget, som ju är oerhört barninriktat.
Och så kan man bara slopa barnbidraget rakt av.
Och justera upp bostadsbidraget med motsvarande pengar.

Så då skulle jag tex inte få barnbidrag eftersom jag inte har bostadsbidrag...;)
Jag tillhör normalinkomsttagare (antar jag) då jag tjänar ca 290.000 innan skatt - alltså skulle jag inte få ngt b-bidrag enligt dig-er..Så mina barn skulle inte kunna ha mig hemma...utan jag skulle få sätta min lilla på dagis, och mina tonåringar skulle få komma hem till ett tomt hus..hua:eek:
Jag håller väl kanske med om att det kunde vara inkomstprövat men nu e det inte det och det lär nog inte bli så heller...Visst kan det vara orättvist att vissa kan spara hela barnbidraget...Vilket fall som helst så roar vi oss :angel: kungligt värre :angel: på barnbidraget..sagt med ironi...
 
Sv: Barnbidrag!

barn är trots allt inget man MÅSTE ha för att överleva. Att skaffa barn bör i möjligaste mån vara görligt men det betyder inte att det är en rättighet. Därför har jag mycket svårt att se att vissas barnalstring ska vara värt en bonus och vissas inte. Allt handlar inte om pengar, jag har en hög utbildning och ett kvalificerat jobb som jag väljer att "offra" under en period. Även om jag inte behöver pengarna lika mycket som en arbetslös 20-åring är kanske min uppoffring minst lika stor, om inte större om man ser det ekonomiskt. Nej ska man ha ett bidrag så ska det ges till alla av skälet att alla barn teoretiskt sett bidrar lika mycket till framtiden. Att ge barnbidrag av skälet att vuxna har skaffat barn utan att ha råd med dem är ett icke-skäl i dessa upplysta tider med gratis aborter och kondomer i närmaste seveneleven.
 
Sv: Barnbidrag!

indian-charlie skrev:
..Så mina barn skulle inte kunna ha mig hemma...utan jag skulle få sätta min lilla på dagis, och mina tonåringar skulle få komma hem till ett tomt hus..hua:eek:..
Det är ju liksom det vanliga i dagens Sverige.
Varför skulle det vara värre för dig (er) än för andra?
 
Sv: Barnbidrag!

mino skrev:
... Därför har jag mycket svårt att se att vissas barnalstring ska vara värt en bonus och vissas inte. Allt handlar inte om pengar, jag har en hög utbildning och ett kvalificerat jobb som jag väljer att "offra" under en period. Även om jag inte behöver pengarna lika mycket som en arbetslös 20-åring är kanske min uppoffring minst lika stor, om inte större om man ser det ekonomiskt.
Jaha, så trots att allt inte handlar om pengar, så vill du bli ekonomiskt kompencerad för din "uppoffring - barnen" med pengar som du inte behöver?
Vari ligger logiken i det?

Barnbidraget skall väl inte vara en "bonus" att ha kul för?
Det är nog inte skattebetalare egentligen intresserade av att betala för.
Om du nu tycker att uppoffringen är så stor att du vill ha ekonomisk kompensation, så kanske att du skall ta och skippa det där med barn.
 
Sv: Barnbidrag!

Inte_Ung skrev:
Det är ju liksom det vanliga i dagens Sverige.
Varför skulle det vara värre för dig (er) än för andra?

Det har jag inte sagt...:( Men hos oss så har vi lyckats pussla ihop det så ..:) att jag alltid finns där..Och det är något som jag är väldigt glad för..:D och mina barn med..(kan ju tillägga att vi iallafall inte kostar massa pengar för barnomsorg också..)Vi nöjer oss med barnbidraget eftersom det ändå redan finns där..;)
 
Sv: Barnbidrag!

Den där blev ju knepig.
För där så ger ju barnbidraget en besparing i den allmänna kassan.
Barnomsorg är betydligt dyrare än 3st barnbidrag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 765
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp