Barnbidrag till barnet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag fick i princip 50kr/vecka. That's it. Jag fick aldrig pengar om jag behövde köpa kläder, utan fick bara ynka 300kr i presentkort varje födelsedag/jul. Så att säga att jag har kunnat köpa kläder är ju till att ljuga, jag fick i princip aldrig pengar utöver ngt till att köpa kläder (även om jag nu behövde).. Mina föräldrar bidrog heller inte till kläder.. bara till sig själva.. Jag sökte jobb, utan att få ett.
Även om jag skulle hjälpa till hemma så skulle jag inte få pengar..

Så sen jag började på gymnasiet så fick jag mitt hela studiebidrag. Jag sparar en hel del av det (500+) varje månad för att kunna köpa kläder om jag någon gång skulle behöva det.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Barnbidraget för mig satte mina föräldrar in på ett sparkonto i mitt namn. De pengarna har jag sedan haft stor nytta av i "efterhand", t.ex. till körkortet. :)

När jag senare fick studiebidrag (13-14-årsåldern?) fick jag ett konto med kort som de pengarna sattes in på. De skulle då räcka till en del kläder, små hästprylar, nöjen, mat på stan o.s.v. Kostnader för hästen och dyrare kläd- och skoinköp betalade mamma och pappa. Jag tror faktiskt att jag var ganska duktig på att spara ihop till saker jag ville ha på den tiden, kanske duktigare än vad jag är nu när jag har lön och ansvarar för mig själv. :crazy: ;)
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Hyfsad vart bara ett begrepp jag använda mig av, hoppas att du inte störde dig på det. Men, likväl, om ungen är intresserad av musiken och har så höga drömmar som du beskriver så torde det väl ligga i hennes eget intresse att öva?
Kanske är det inte så hemma hos er, men det låter på dig som att du säger åt henne att öva. Du jämförde det med en häst, ska man ha en, tar man hand om den, helt ok. Men, tar man inte hand om den själv, så anser jag inte att föräldrar ska gå på o tjata, utan nehe, då försvinner hästen ist.
Måsten är jobbiga - man har så många andra planer.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Kanske är det inte så hemma hos er, men det låter på dig som att du säger åt henne att öva.
Självklart så tjatar jag.
Annars så skull det inte hända särskillt mycket alls.

Måsten är jobbiga - man har så många andra planer.

Visst, som att ligga i soffa och dega och titta på TV eller surfa ihjäl datorn då?
Måsten är en del av livet om man skall komma någonstans.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Du gör helt rätt i att tjata!!

Jag fattar inte vad människor tror egentligen. Vill man bli en av de bästa, eller i alla fall nå upp till en gräns att man får vara med de bästa så måste man träna och satsa. Det gäller ju precis allting - spela fiol, ridning, fotboll, löpning, dataprogramering etc.

Tror folk att Chopin mfl bara satt hemma och tittade ut genom fönstret??
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag är nyss fyllda 16 år och började få pengar när jag började gymnasiet i höstas. Jag bor i egen lägenhet som min mamma står för. Jag får barnbidrag fortf. men den summan går till mat och mobilen. Ridningen står min mamma också för. Kläder får jag nästintill aldrig, går i trasiga skor nu också :rofl: Har jag pengar över prioriterar jag kurser istället för kläder. Är ganska duktig på att spara, tror jag börjar bli lite snål :crazy:
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag tror att 15 är en lagom ålder, vilket då finansierar kläder, och nöjen. Då hinner barnen ifråga lära sig att hantera pengar och en begränsad ekonomi. Bra förberedelse inför vuxenlivet.
Innan dess kan det ju fungera bra med en veckopeng. Jag tror att jag började få någon tia i veckan när jag var 7 år. (Detta var enormt för mig :P) Sedan höjdes den för varje år och när jag var 13 fick jag halva barnbidraget..
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Barnbidraget för mig satte mina föräldrar in på ett sparkonto i mitt namn. De pengarna har jag sedan haft stor nytta av i "efterhand", t.ex. till körkortet. :)

När jag senare fick studiebidrag (13-14-årsåldern?) fick jag ett konto med kort som de pengarna sattes in på. De skulle då räcka till en del kläder, små hästprylar, nöjen, mat på stan o.s.v. Kostnader för hästen och dyrare kläd- och skoinköp betalade mamma och pappa. Jag tror faktiskt att jag var ganska duktig på att spara ihop till saker jag ville ha på den tiden, kanske duktigare än vad jag är nu när jag har lön och ansvarar för mig själv. :crazy: ;)

Det fungerar ju tyvärr bara i familjer med riktigt bra ekonomi. Alla har inte råd att lägga undan dryga 1000.- varje månad, tyvärr :/
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Men vill man det tillräckligt ser man väl till att fortsätta av sig självt? Jag har så ruskigt svårt för föräldrar som pressar sina ungar till tusen bara för att de har en fallenhet för något. Om man måste tjata på barnet så betyder det väl att det egentligen inte vill? Jag ville ha bra betyg, jag ville kunna söka till det universitet jag ville -> alltså pluggade jag. Jag ville kunna tävla i höga klasser med min häst-> alltså tränade jag. "Bestraffningen" kom ju av sig självt annars (sämre betyg exempelvis). Mina föräldrar har aldrig någonsin tjatat på mig om såna saker och jag har klarat mig alldeles utmärkt (if I may say so my self).
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag har aldrig fått hela barnbidraget. En annan sak är det med studiebidraget, men fick inte hela det heller. Mina föräldrar satte in pengar av det varje månad i en fond och jag hade ett extrajobb under gymnasiet och med de pengarna fick jag göra vad jag ville (även om minderåriga enligt lag inte måste ha rätt till lönen!). Fondpengarna fick jag sen ta del av när jag var 18 år. Det ser jag nu som mer bra än jag gjorde innan jag fick ett jobb och då "bara" fick en månadspeng på ca några hundra.

Tycker att barnbidraget är till för föräldrarna som ska försörja barnet. Det ska alltså eg. räcka till mat, kläder och sånt. Eller hjälpa till att betala sådant iaf. Kan inte se hur en 14-15-åring innan gymnasiet t ex kan behöva så mycket pengar 950-1050 kr helt själv! Finns säkert ansvariga barn som köper kläder de behöver o s v, men det går ju isf oftast bara till just nöjen och sådant. Jag kommer iaf aldrig ge mina barn hela barnbidraget, kanske studiebidraget eller göra som mina föräldrar gjorde, då jag själv gärna vill hålla koll på vad mina barn köper för saker. Barn behöver inte nya kläder varje månad och de blir nog mer ekonomiska av att inte få så mkt pengar i månaden vid så tidig ålder. När jag var liten tjänade jag småsummor på att hjälpa till med vissa saker hemma ibland eller någon annanstans. Då hade man kanske något man önskade sig som man kunde spara till om man inte fick det i present t ex. Saker som kanske kostade några hundra. Då lär man sig hushålla med pengarna. Barn behöver inte bli storkonsumenter och gå och köpa dyra prylar som kanske inte ens deras föräldrar vet om.

Lär man barn att redan från tidig ålder hållas med så mycket pengar är det lätt att de köper saker bara för att de tycker sig ha så mycket pengar! Barnbidraget tycker jag även ska kunna gå till (alternativt då) aktiviteter och så. Inte konstigt att många föräldrar tycker att barn är dyra om de ger hela bidraget till barnen. Visst kanske inte summan känns så stor, men för ett barn är den det och beroende på vad barnet har för fritid och hur ofta man köper kläder o s v så kan det räcka rätt långt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barnbidrag till barnet?

"Bestraffningen" kom ju av sig självt annars (sämre betyg exempelvis).

Den bestraffningen kan vara för hård.
Om självförtroendet är lågt, så kan ett misslyckande gör att man slutar i stället.
För man är ju ändå så kas att det inte är någon idé.

Och det är ju ett tråkigt resultat om man har en stor begåvning på något.
Nu så tjatade jag och min dotter slapp att misslyckas.
Och jag var i stället den "dumma och tjatiga".
Det kan jag ta.

Nu så spelar hon av egen drivkraft - för att det går så bra.
Hon har just fått en ny fantastisk fiol till sina studier på Gymnasiet.
Så nu spelas det som bara den hela tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 974
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 313
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp