Barnbidrag till barnet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnbidrag till barnet?

Har man inte råd så har man ju inte.
Men om barnet gärna vill ha en mobil så kanske det är en sån sak som de i så fall ska betala från barnbidragspengen? Och kanske även bredbandskostnaden?

Jo, pengarna räcker ju inte till allt som barnen vill ha om man inte har en väldigt bra ekonomi. Och även rika barn mår ju bra av attt inte få allt som de pekar på. Men jag erkänner att vår dotter är lite:angel: bortskämd med prylar. Ett extremt efterlängtat barn med lite äldre föräldrar har ju lätt mer saker än ett barn med en ensamstående lågavlönad mamma som jag växte upp med.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag fick hela barnbidraget i högstadiet. 200 kr :D Men jag betalade allt med det; kläder, skor, resor, aktiviteter, nöjen etc.

Skulle tro att det är synnerligen lönsamt för föräldrar.

Minns fortfarande vilken tankeverksamhet som föregick köpet av den kornblå dunjackan med avtagbara ärmar på Industribolaget för 149 spänn. Och jag klarade inte att kasta den förrän 27 år senare efter att den de sista äret tjänat som extra värmeväst under stalloverallen.. :smirk:

För att inte tala om hur lärorikt det var när man som ung tonåring köpte "moderna" stövlar med nåt slags klack på, som lossade första veckan... Efter det höll jag mig till superbilliga svarta arbetarskor eller näbbstövlarna :D
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Hola,
Inga barn i min bekantskapskrets får hela barnbidraget att spendera fritt.

Min egen 14-åring har sedan ett år tillbaka eget konto med tillhörande Elektron så hon kan ta ut pengar eller betala med kortet på de flesta ställen.
Hon har mycket lättare att hålla rätt på sina pengar efter hon fick kort och konto.

Hon får 200:- månaden, överfört till hennes konto. Hon äter inget godis. Har sina sportaktiviteter flera dagar i veckan så hon hinner inte spendera pengarna. Oftast blir det ett automatiskt sparande som hon då och då gräver ett hål i om hon får för sig att handla tex ett dyrt dataspel.

Jag håller henne med mobiltelefon som hon knappt ringer på (mest till mig då jag hämtar vid bussen, vi bor lite yxigt). Vidare får hon utökat terminskort så hon kan åka fritt på buss, tåg och t-bana.
Hon brukar få en rikskupong att äta lunch för om hon skall till stan och träffa kompisarna.
Hon är ganska billig i kläder, kräver inga märkes.

Skulle hon få barnbidraget själv så gissar jag att hon skulle snåla och inte handla tex kläder varför hon skulle se ut som en lumphög efter ett tag.

mvh Eva
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Glömde,

Min dotter drar sitt strå till stacken i hemmet för förmånen att ha tex teminskortet, få de där skorna, ha en egen dator med internet, fäktningsresa till Frankrike. (Vilket kanske låter mycket men jämför jag med hennes klasskamrater så är det inte det.)

Denna vecka gör hon tex morgonfodring och utsläpp mån-tis-ons. Normalt eftermiddagsfodring varje vardag efter skolan.
Plockar i och ur diskmaskinen gör hon åtminstone till 80%. Dammsuger huset varannan vecka. Mopsar husets golv 1 gång/månad. Städar sitt rum. Lagar mat om man ber henne. Otroligt snäll och duktig med sin lillebror.

När jag var sängliggande 3 månader med hennes lillebror lagade hon maten varje vardag. Fodrade hästar flera ggr per dag. Då var det lätt att ge henne en splitter ny dator i julklapp.

mvh Eva
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Mitt äldsta barn får sitt barnbidrag. Han går i åttan och har haft det sedan i sjuan.

För mig är det billigare att låta honom ansvara för sina egna pengar. Han får köpa allt själv. Så det gäller för honom att planera vilket han inte är så himla bra på alla ggr men då blir det istället att vara utan.

Han är jätteduktig på att köpa kläder, nästan för duktig ibland.. Märkesfreak är han så grejerna kostar ju också.. Men då är han helt enkelt utan andra grejer istället. Han önskar sig saker till jul och födelsedag så han klarar sig rätt bra.

Förr var det ett väldigt tjat att han ville ha tex nya skor för dom gamla var lite slitna. Nu tejpar han över hål i tårna med silvertejp och andra besparingar så nog blir det billigare alltid...

Det är jättenyttigt för ungarna att själva ta ansvar över ekonomin. Det är ju först då som dom får se vad allt kostar. Han har verkligen blivit medveten sedan han fick det ansvaret.

Han håller rätt på rummet, städar minst en gång i veckan och så sköter han sin egen tvätt. Han har kompisar som inte behöver lyfta ett finger och får ändå någon tusenlapp i månaden + alla saker dom behöver...
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Äter inte dina vänners barn då och får de inte kläder och fickpengar. Då går snart barnbidraget åt. Vår dotter är nu snart sexton och nu har vi fixat så att hon får sitt eget barnbidrag plus lite till. Detta för att få övertyga sig själv om att det är dyrt att leva. Den glada överrraskningen har snabbt förbytts i, oj då kostar det så mycket.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Mina barn har fått barnbidraget för egen del från det att dom fyllt 13 år, då har dom fått betala allt som dom ville ha med dom pengarna, husdjur, kläder, smink o.dyl.
Kan påpeka att jag varit ensamstående med 3 barn och haft väldigt dålig ekonomi emellanåt, men insåg ändå att det blev billigare i längden om dom hade pengarna själva, för då fick dom spara till det dom ville ha och jag slapp att ge pengar till höger och vänster :angel:
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Äter inte dina vänners barn då och får de inte kläder och fickpengar. Då går snart barnbidraget åt. Vår dotter är nu snart sexton och nu har vi fixat så att hon får sitt eget barnbidrag plus lite till. Detta för att få övertyga sig själv om att det är dyrt att leva. Den glada överrraskningen har snabbt förbytts i, oj då kostar det så mycket.

Men självklart gör barnen det. Jag uppfattade det som att barn ofta får hela bidraget till egen konsumtion, nöjen. Jag har som sagt inget barn i den åldern ännu men vi pratade om detta under min semester och jag har haft liknande samtal ofta med vänner om att "alla andra" får hela bidraget till nöjen.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

När jag var ung en gång för många år sedan så fick jag mitt barnbidrag själv. Jag tror att det var från det att jag började sjuan. Det skulle räcka till kläder, nöjen, ridning, godis - i stort sett allt utom mat och hygienartiklar. Mamma hjälpte ibland till med att betala en del av vinterjackan - men det var inte ny jacka varje år - då fick jag betala själv.

Ny cykel fick jag betala med pengar jag jobbat in. Jag sommarjobbade från det att jag var 14, när jag var 14-16 år jobbade jag på ridskolan varannan helg och finansierade därmed min ridning.

Om jag gjorde något extra hemma (rensa rabatter, dra maskrosor etc) kunde jag få lite extra pengar.

Jag tror att det har lärt mig att hantera pengar - även om jag alltid varit ganska ekonomisk av mig.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Mina två större barn har fått studiebidraget när de börjat gymnasiet. Innan dess har de sommarjobbat eller hjälpt till här hemma för att få pengar. Sen sparar jag i fonder som de får tillgång till när de fyllt 18 för att de ska kunna betala körkortet. Fortfarande kan de få en extra slant (om de behöver pengar) om de t.ex sköter lillasyster eller gör nåt i hemmet. Men bägge två är riktigt duktiga på att hålla sig till sina 1050:- i månaden.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Han är jätteduktig på att köpa kläder, nästan för duktig ibland.. Märkesfreak är han så grejerna kostar ju också.. Men då är han helt enkelt utan andra grejer istället. Han önskar sig saker till jul och födelsedag så han klarar sig rätt bra.

Exakt som mina grabbar!
Förra året när de skulle till fjällen var det lite gnäll om att den äldsta inte hade någon fleecetröja. Nähä, sa jag, ta en av dina snygga Tiger eller Emiliotröjor då, sådana har du ju gott om...
Nu har han faktiskt rustat sig inför denna vinter med tjock tröja, raggsockar och underställ.
I övrigt så har de generösa mor och farföräldrar som dessutom är skilda och ger julklappar/presenter på varsitt håll = många givare som har det gott ställt ekonomiskt = mycket presenter/pengar.
Jag tycker egentligen inte om att säga det, men de ÄR bortskämda!

De får hjälpa till hemma med städning, diskmaskin, tvätt, gräsklippning, skottning mm och de är trots allt tacksamma och artiga när de får något. :love:
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Mina barn är också bortskämda, det skäms jag inte för att säga. Men de är alltid lika tacksamma när de får saker oavsett vad det är. Som förra julen t.ex när min son fick stickade sockar av sin mormor och blev lika glad för dem som för de dyrare julklapparna :) .
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag kan också tycka att mina ungar är bortskämda (speciellt när jag får höra det utav morsan men samtidigt så är ju hon en av dom som är rätt duktig på att skämma bort, speciellt den äldsta) men när jag tittar mig omkring i samhället och ser hur hans kompisar har det så inser jag att han tillhör absolut inte det gänget som är mest bortskämd.

Jämför jag med dom barn som verkligen inte är bortskämda så är mina ju helt klart bortskämda men jag vill ju inte heller att mina barn ska ha det så. Ofta är det barnen utan regler, rutiner och ansvar också.

Jag kan se att märkeshysterin har lagt sig något sedan han fick barnbidraget. Han har helt enkelt inte råd att köpa ett par brallor för 1500 spänn när månadens peng ligger på 1050. Att han fått egna pengar att ansvara för innebär också att det inte blir något tjat om just dom brallorna. Jag skulle aldrig i livet köpa ett par så dyra jeans till en grabb som växer ur dom efter ett par månader, han har aldrig fått det förut men då fanns ju tjatet om dom. Det är borta nu.

Däremot när han växt ur sina byxor så kan jag betala honom en slant för dom om det är ett par som minsta pojken gillar och vill ha. Det tjänar ju både han och vi på.

Min grabb hjälper också till med gräsklippning och skottning utöver det jag nämnde förut. Även städning om jag ber honom men det är sällan jag gör det. Jag upplever att han har blivit mer tacksam sedan han fick sitt barnbidrag. Förr tackade han artigt men nu ser jag äkta glädje i ögonen när han tackar, för nu vet han vad allt kostar och blir glad över den extra utgiften som han nu slipper iom gåvan.

Nej jag har bara gott att säga om att ge ungarna eget ansvar över ekonomin. Förutsatt att dom klarar av det, förstås.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag fick 250kr av mitt barnbidrag varje månad från jag var 13 tom 18, resterande pengar satte vi in i en fond..

Jag använde ytterst mina pengar till något, och då jag fick en så pass liten del av barnbidraget fick jag det mesta som jag behövde av mina föräldrar.. De 250kr var till nöjen, om jag ville handla något extra, gå på bio eller dylikt.

Funkade för mig och min syster iaf =)
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Det beror väl på hur gammalt barnet är och vad bidraget skall räcka till. Vad menar du med egen konsumtion ?

Mina barn fick barnbidraget när de började åttan men det var inte bara till egna nöjen, det skulle räcka till mobil, busskort och kläder också.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jodå, jag förstår att de gör det. Min fråga var bara för att det är till barnets FÖRSÖRJNING barnbidraget är. Inte till barnets nöjen. Har man sedan råd och väljer att ge barnet barnbidraget själv så är det väl upp till var och en. Men ungarna missuppfattar gärna det här med barnbidrag. Barnbidraget är till för familjen och då handlar det ju inte om föräldrarnas konsumtion så länge barnet erhåller mat och kläder och har en hygglig levnadsstandard.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 974
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 313
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp