Barnbidrag till barnet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnbidrag till barnet?

//No1 som anser att barnbidraget skall behovsprövas.

Det håller jag verkligen med om.

Mina barn får månadspeng.
En summa att disponera fritt till olika dumheter.
Den går det inte åt särskilt mycket av.

Dottern som är 15 har ett bankkort knutet till sitt konto där hennes lekpengar sitter.
I övrigt så får barnen allt som de pekar på av oss.
Men det märkliga är att de inte pekar på så mycket.

Om vi frågar dem om de önskar sig något, så svarar det att de har allt som de behöver.
De är väl mätta då på prylar.

Vad de har då.
Dottern 15år:
En begagnad billig moped som hon fick i födelsedagspresent.
Egen häst, lätt vi bor ju på gård.
Just nu så önskar hon sig faktiskt en sadel som passar till hästen och i julas en ridoverall för att slippa frysa.
Hon har en antik fiol som hon har ärvt.
Men hon skall också få en till bra fiol.
Det behöver hon för sin utbildning.
Hon har sin pappas gamla avlaggda laptop och mobil.
Mobil är nödvändigt då vi bor mycket avigt till.
Hon ringer nog för kanske 500:- på ett år.

Sonen 12 år:
Egen häst som han inte behöver men klappar om ibland.
Jag använder den i avel och för ponnyridning.
Egen dator, en begagnad för några hundralappar som fungerar utmärkt för hans behov.
Ett piano som är arvegods.
Mobiltelefon, systerns avlaggda.
Han behöver den också av säkerhetsskäl.
Han ringer nog för kanske 200:- på ett år.

Mobiltelefon behöver inte vara dyrt.
Min egen kontantkorts-telefon kostade 500:- med tillhörande kontantkort.
Och då så kunde jag ringa för 150:- av dessa.

Dator behöver inte heller vara dyr.
Jag tror att sonens kostade 500:- och så hade vi någon gammal skärm över.

Jag är enomt snål, så de lär sig väl av mig.
De är billiga i drift nämligen.
Trots att de får allt som de pekar på.
Deras aktiviteter som kostar är musikundervisning för båda och dotterns ridinstruktioner.

De lever sedan ett hårt liv med många krav.
Vara duktiga i skolan, spela bra, rida bra, hjälpa till med hästarna, hjälpa till med datorarbete o.s.v.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Det beror väl på hur gammalt barnet är och vad bidraget skall räcka till. Vad menar du med egen konsumtion ?

Mina barn fick barnbidraget när de började åttan men det var inte bara till egna nöjen, det skulle räcka till mobil, busskort och kläder också.

Jag har inte funderat så mycket på saken faktiskt. Men jag har hört klagomål från andra föräldrar förut om att "alla andra" får hela bidraget och jag har uppfattat att bidraget då har använts till biobesök, pizzor, godis, och liknande, rena nöjen. Inte till "nyttigheter" såsom mobil, kläder eller maten hemma.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

När barnen är små brukar ju hela bidraget behövas, i alla fall här. (Och speciellt den 20:e när det utbetalas :o)

Det kostar ju inte mindre med t.ex. mat bara för att barnen råkar vara 15 år istället för ett. Eller sparar alla föräldrar de 1050:- man får? Så att skillnaden i utbetalning blir noll, dock ger man barnen pengarna direkt i handen istället för sparar den åt dom, när de nu är mogna för att få det?

Jag lyckas inte spara allt. 500:- sparas när bidraget kommer, till ett speciellt "barnkonto", där pengarna används till barnvagn, säng eller andra nödvändiga "måsteha"-saker. 500:- sparar vi tillsammans när vi får utbetalning, och det går till ett konto som bara är vår sons, och som han ska få när han fyller 15.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Nej det går åt ännu mera massor med pengar.
Men man har ofta bättre ekonomi senare i livet.
Och dagisavgifterna är en stor post under småbarnstiden.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jo det är nog sant.

Tack och lov slipper jag dagisavgiften, tänker inte skola in min ettåring när 2:an kommer, väntar tills året efter när de kan börja tillsammans.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

De lever sedan ett hårt liv med många krav.
Vara duktiga i skolan, spela bra, rida bra, hjälpa till med hästarna, hjälpa till med datorarbete o.s.v.

Jag hoppas att du driver med oss.... att de lever ett hårt liv med många krav, det är väl inga hårda krav?
Barn ska ta ansvar och de ska ha krav på sig så länge de får uppmuntran hemmifrån så är det ju inga "hårda krav".
Det är ju en del av livet's skola att få ta ansvar och ännu bättre att få lära sig det tidigt.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Eva - det du skriver känns vettigt.

Mina barn är 7 resp 11, och ännu är det inte aktuellt med barnbidraget. Månadspeng får de lite då och då, men eftersom vi bor avigt kan de aldrig göra av med en krona utan att vi kör dem, så då blir det lätt lite slarvigt både med utdelningen av pengen och vem som betalar i leksaksaffären. Ingen av döttrarna har någon som helst uppfattning om pengars värde...

Vi tröttnade dock på detta eviga tjat om vardagssysslor, så nu har vi gjort ett schema där döttrarna varje kväll får bocka av att de gjort dagens sysslor: städat sitt rum, matat kaninerna, gjort läxor etc och månadspengen kommer framöver att vara beroende av hur många kryss som eventuellt fattas. Fast jag har mina farhågor - döttarna har sin käre far i ett bra grepp runt lillfingret. Han växte upp oerhört knapert med många syskon och inga andra fickpengar än de han själv kunde tjäna hos bönderna på bygden, och han är fast besluten att hans barn ska slippa känna sig fattiga. Följdaktligen får de allt de pekar på, och ofta saker de inte pekar på men som ju går att motivera med någon slags manlig logik. Behöver jag nämna att han skämmer bort mig också...? :love:
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Uhhhh...

jag fick så dåligt samvete av ditt svar att jag fick en klump i halsen,bokstavligt alltså....
Du lär dina barn jättebra tycker jag,precis som jag skulle vilja och alltid har tänkt.
Jag har tänkt att det är bra om jag lär honom att vara sparsam och försiktig så klarar han sig alltid och om han får god ekonomi som vuxen så blir han klokare med hur han förvaltar dessa pengar.

Min mamma och pappa skämmer bort min son maklöst,och det går inte att prata med dem för de fattar inte.Typ tusen motargument.
Hans pappa är likadan.
Min mormor sticker till honom och mig en varsin 500 lapp varje gång de ses.1-2 gånger i månaden.
Och min sambo är en riktig slösare.Mest på mig och sonen.

Så sonen har det nyaste av allt.Inklusive hästen säng med kontroll....All teknik som tänkas kan likaså sportutrustning.Och drivor med kläder.Köper flera spel varje vecka etc.

Så nej jag sparar inte barnbidraget eller underhållet jag köper mat för de pengarna och kan jobba deltid.Och då kan jag ge honom tid,för det har jag första tjing på.

// Åsa
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Uhhhh...

jag fick så dåligt samvete av ditt svar att jag fick en klump i halsen,bokstavligt alltså....
Varför då?
För att se spyr på grejjor och inte vill ha mera?

Nja, det har nog bara blivit så för att jag är så snål och lat.
Jag vill nog helst inte göra någonting alls.
Och då så måste man förvalta sina pengar.

Deras pappa bara vräker över dem minsta lilla grej de knystar om.
Så de håller tyst av säkerhetsskäl.
De har kommit fram till att de bör fundera om de verkligen vill ha prylen innan de säger något om den.
För annars så får de den i huvudet att ta hand om.

Du lär dina barn jättebra tycker jag,precis som jag skulle vilja och alltid har tänkt.

Gör jag?
Jag tycker bara att jag är allmänt lat och krävande.
Curla t.ex. är jag alldeles för lat för.
Och grejjor som inte används tycker jag att vi kan sälja eller ge bort.
De tar ju bara plats och är ivägen och vi har det ganska så trångt.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Vet du hur många timmar/dag man måste öva på ett instrument för att bli riktigt bra?
Ungarna måste ju hinna sova också.


Jo.. jag vet. :crazy: halva min barndom gick åt till sådant.

Men jag tycker ändå att det är vettigt att de har hårt krav på sig om det finns talang och att det är bra med föräldrar som ställer krav.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Min dotter har talang att bli hur bra som helst på fiol.
Så jag tänker inte låta henne smita undan det.
Numera så är spelandet ett behov hos henne själv.
Men det tar ändå mycket tid och kraft.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Är det vettigt att kräva att ungen ska spela fiol bara för att denna råkar vara någorlunda hyfsad?

Förlåt, men ni pratar om krav som om det vore total oexisterande för en tonåring. De finns, och om de minskar i antal så är tonåringen snabb på o fixa nya krav, på sig själv. Jag vet inte, kanske är det bara jag som är lite defensiv när jag hör sånt p.g.a. mitt eget schema och egna krav (enda kraven hemifrån är att jag ska sköta rummet, göra som jag blir tillsagd och hålla betygen på MVG)..

Själv får jag inga pengar i handen direkt. Har någon fond vet jag, och ett bankkonto jag inte får röra. Har sedan ett konto jag får ta ut pengar från, där har jag väl en 7000 kr i dagsläget. Har inte alls koll på tillflödet, men tror ma/pa sätter in ngra hundralappar per månad. Tar sällan ut pengar själv. Mina föräldrar betalar alltså, men jag är rätt sparsam av mig, känner ofta att jag har det mesta jag behöver o.s.v. Hade kanske inte haft råd med en del av de klädesplagg jag har om jag varit tvungen att betala allt själv, men jag är faktiskt kapabel till att lista ut att saker o ting kostar.


Halvspinoff på Ponnylolls inlägg: Jag har viss erfarenhet av att skilsmässobarn verkar ha det rätt gott ekonomiskt, förutsatt att föräldrarna inte har det alltför knapert. Har en kompis som varje månad håvar in en bit över 2000 kr. Hon får hela barnbidraget + månadspeng från både mamman och pappan. Och hon är duktig på¨o spendera dem också, förra sommaren köpte hon ex. ett par brillor för 2200 kr (hymn. kanske förförra...) och iår ska hon köpa ett par nya i liknande prisklass..

Är född 1990 btw, blir alltså 17 iår
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag tror inte att barnbidraget har en så stor roll egentligen på hur bra barnen blir på att hantera pengar. Det handlar mer om hur föräldrarna uppfostrar sina barn!!

Jag fick barnbidraget från och med att jag gick i 8:an. I början kändes det som ganska ok med pengar, men efter ett tag insåg jag att det inte var det.
Jag gick helt klart back på att få barnbidraget!!
Spenderade mer pengar innan.

Jag har dock blivit uppmuntrad att jobba under hela mitt liv. Min pappa hade eget företag så jag började nog som 6-7 åring med att paketera kataloger, göra kopior, damma, vattna blommorna och annat jag klarade av för en liten slant då och då. När jag var 12 år fick jag jobb på ett lokalt företag (växthus). Jag började att paketera pelagonier. Det börjar redan i maj och var det mycket att göra fick jag tillåtelse från mina föräldrar att skippa skolan och jobba istället.
Att jag gick upp tidigt, tjänade mina egna pengar, var viktigare än att jag fick högsta betyg för mina föräldrar. Det har hjälp mej enormt idag måste jag erkänna. Jag hade fortfarande betyg som var över medel, men jag lärde mej att jobba för mina pengar så att jag kunde unna mej saker och ting.
När jag var runt 16 år gammal tjänade jag ca 60.000:- om året i rena extra pengar. Jag åkte massor med snowboard etc och spenderade pengarna. Levde gott eftersom jag inte betalade någonting hem! ;)
När jag gick ut gymnasiet hade jag redan ett jobb som jag hade fixat själv. Absolut inget flashigt jobb, utan jag började kl 6 på morgonen och jobbade skift. Den dagen jag tog studenten fick jag börja betala hyra hemma!
Jag har alltid tjänat mina egna pengar! Mina föräldrar gjorde det lätt för mej faktiskt då de inte sa att utbildning är det viktigaste. Idag är jag övertygad om att de hade rätt. Utbildning gör massor för en person - men det gör inte en "arbetare" av en person.
Man blir en "arbetare" när man har viljan att tjäna egna pengar och veta hur bra man mår när man försörjer sej själv!!

Jag har flera kompisar som bara blev tillsagda att skaffa sej en bra utbildning för då skulle allting ordna sej, idag är det de personerna som inte har ett fast jobb, eller som har ett jobb de hatar. De personerna har noll initiativ i sej.

Att ge barnbidraget tror jag är ett budgetalternativ till att inte ge barnen barnbidraget. Det blir billigare att barnen tar hand om sin egen ekonomi - men man måste ju vara konsekvent med det också. Sen är det bra för alla barn att skaffa sej ett jobb och lära sej vikten av att tjäna egna pengar!!
Jag är antagligen en av de lataste personerna som går i ett par skor, vilket också har gjort att jag blivit djävligt bra på att effektivisera saker till så lönande och enkelt som möjligt.
Idag lever jag ett bra ekonomiskt liv. Jag har pengar sparade, jag har pengar att ta av och jag lever bra.....så mina föräldrar lärde mej bra!
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Min dotter har talang att bli hur bra som helst på fiol.
Så jag tänker inte låta henne smita undan det.
Numera så är spelandet ett behov hos henne själv.
Men det tar ändå mycket tid och kraft.

Skall inte barn och ungdommar ha någon som helst fri vilja, i alla fall när det gäller fritidsintressen? Ska man bli tvungen att spela ett instrument även om man inte vill... Barn skall vell kunna "smita undan", lägga av med ett fritidsintresse om de vill...?
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Är det vettigt att kräva att ungen ska spela fiol bara för att denna råkar vara någorlunda hyfsad?

Hon är "litet" mer än hyffsad.
Och skall gå musiklinje på gymnasiet.
Hennes största intressen är att spela konsert och att åka på spelmansstämma.
Och hon drömmer om en karriär som orkestermusiker.

Då så måste man banne mig öva också.
Det kommer inte utav sig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnbidrag till barnet?

Skall inte barn och ungdommar ha någon som helst fri vilja, i alla fall när det gäller fritidsintressen?
Jodå, det är bara att välja vad man vill göra.
Men sedan så kräver jag faktiskt att man gör det också.
Som om man får en egen häst.
Då så får man vackert se till att rida och sköta om den sedan.

Ska man bli tvungen att spela ett instrument även om man inte vill...?
Nej, men om man vill så skall man faktiskt vara tvungen.

Barn skall vell kunna "smita undan", lägga av med ett fritidsintresse om de vill...?
Jodå.
Men om man nu vill spela, så skall man se till att göra det också.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

När jag var runt 16 år gammal tjänade jag ca 60.000:- om året i rena extra pengar. Jag åkte massor med snowboard etc och spenderade pengarna. Levde gott eftersom jag inte betalade någonting hemma.

Det finns en fara i det där också.
Och det är att det kan bli svårt att acceptera att leva på den standard som man har som student.
Om man nu vill plugga vidare.

Jag har sett exempel på undomar som haft det jättebra ekonomiskt under gymnasie-tiden och sedan får en chock när de skall försörja sig själva.
Plötsligt så går alla pengar som de förut hade roligt för till trista saker som hyra, mat, varma skor och liknande.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Och det är att det kan bli svårt att acceptera att leva på den standard som man har som student.
Om man nu vill plugga vidare.
Nu har jag jobbat några år emellan gymnasietiden och nu när jag började plugga på universitetet, men jag har byggt upp en standard som är lite svår att hålla som student. Därför var jag tvungen att dra ner lite på levnadsstandarden, tex resor. Men jag har kvar min bil och den tänker jag inte göra mej av med..kommer jag ha så dåligt ställt är det dags att tänka om hur jag tjänar mer pengar!
Just nu har jag studiemedel, men jag kör fortfarande en del med företaget så jag överlever i alla fall.

Jag tror att det bara är nyttigt för ungdomar att ha ett jobb. Som förälder får man se till att om barnen tjänar tillräckligt så får de betala hem. Mina föräldrar är absolut inga fattiglappar och behövde egentligen inga pengar av mej, men det handlade om att lära mej att det inte är gratis att bo.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

.... men det handlade om att lära mej att det inte är gratis att bo.

Det där tror jag att många missar.
Och så blir det en enorm överraskning att betala hyra.

Jag ser ju hur det är i Uppsala.
Massor av studenter som vill hyra en central 1a på förstahandskortakt för max 2500:-/månad.
Något som ju över huvud taget inte existerar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 974
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 309
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp