Barn runt hästar?

Wysiwyg

Trådstartare
Är det bara jag som får grov ångest och genast börjar måla upp diverse scenarion i huvudet när jag ser detta?

Eller är jag bara fånig?

Hur ser ni på ovanstående? Eller över huvud taget så små barn runt hästar?

Sv: Barn runt hästar?

Litar med på hästar än hundar och katter.

Måla upp värsta scenariet kan du ju göra om allt, ramlar ur matstolen, ramlar ner från skötbordet, voltar med bilen, lastbilschauffören du möter somnar vid ratten, hästen brallar, legobit i halsen...Jag tänker inte så och skulle inte fixa att gå runt och göra det heller.

Jag har inga problem med det där, tycker att det syns mycket väl att hästen är vältränad och att barnet också har fått lära sej, så gott det går för den åldern, hur hästen funkar.

Men en häst måste ju tränas medvetet för att kunna hanteras av barn, och det är nog få hästar som är tränade för det, så jag tycker väl inte du är fånig.

Men just med denna film - tycker jag faktiskt det är rätt fint, att se samförståndet mellan barn och häst!

Litar med på hästar än hundar och katter.

Måla upp värsta scenariet kan du ju göra om allt, ramlar ur matstolen, ramlar ner från skötbordet, voltar med bilen, lastbilschauffören du möter somnar vid ratten, hästen brallar, legobit i halsen...Jag tänker inte så och skulle inte fixa att gå runt och göra det heller.

Ja fast en del av de där sakerna går ju att förebygga. Att inte köra över sin förmåga/med dåligt omdöme om det är halt etc, att inte ha barn runt hästar, att inte lämna barnet på skötbordet obevakat, att sätta ungen ordentligt i matstolen typ.

Jag menar att barn ramlar och slår sig kan man inte skydda dem mot men man kan ju försöka att inte få till några dödsolyckor/situationer där barnen utsätts för onödiga risker att bli allvarligt skadade.

Jag har inga problem med det där, tycker att det syns mycket väl att hästen är vältränad och att barnet också har fått lära sej, så gott det går för den åldern, hur hästen funkar.

Men en häst måste ju tränas medvetet för att kunna hanteras av barn, och det är nog få hästar som är tränade för det, så jag tycker väl inte du är fånig.

Men just med denna film - tycker jag faktiskt det är rätt fint, att se samförståndet mellan barn och häst!

Och jag ser bara en rädd häst som springer på en unge som inte ens är en halvmeter lång :o

Först blev jag aningens skeptiskt. Men efter att ha kikat på videouppladdarens övriga filmer på denna häst så har jag förståelse för att hon (gissar att uppladdaren och ägaren är den samma) "törs" göra som hon gör. Hästen verkar vara mkt väluppfostrad och välutbildad vid hand.

Min son kommer däremot aldrig få gå med min häst i grimskaft på det där viset när han är i lilla Elviras ålder, möjligen om jag går bredvid.

Så både ja och nej!

Nej jag tycker inte att du överdriver!

Att rent generellt lita på djur kring så små barn känns för mig främmande och utan hjälm = inte en chans för min del. Det behöver inte ens vara ett "värsta scenario" utan en häst som hoppar till etc. Att lita mer på hästar än hundar ( som någon skrev ) tycker jag är en konstig jämförelse...

I en annan tråd där man lade ut en annons blev det inte samma tongång som i denna tråd, på en bild stod barnet vid/mellan hästens ben.

Filmen var ändå fin, men nej för mig är det big no no att låta E gå ensam med häst och utan hjälm på huvudet!!

Jag tycker inte heller du överdriver.

Hästen kan vara hur snäll som helst, och barnet duktigt, men olyckan kan komma ändå.
Om barnet t ex halkar och trillar när hästen är mitt i ett kliv är det lätt att olyckan är ett faktum.

Moa får klappa på mina hästar när jag håller i henne. Annars får hon stanna utanför hagen när jag är inne hos dem, det har hon lärt sig för länge sen och hon är 17 månader snart. Hon vet också att hon inte får gå in i boxen även när jag är där och dörren är öppen.
Min ena häst är världens snällaste och älskar Moa och skulle säkert bete sig som hästen i filmen, men det betyder inte att jag skulle riskera nåt.

Bland det värsta jag vet är när man ser de som har bundit grimskaftet i barnvagnen:crazy:

:eek::eek::eek:
Nej, du är inte ensam. Jag fick ont i magen av att se detdär och kunde bara tänka på krossad liten skalle och avtrampad ryggrad och ettåring som släpas bakom häst som drar iväg. Fruktansvärt oansvarigt! Hästar är stora och snabba flyktdjur och ettåringar har noll riskbedömningsförmåga.

KL
Men en stor hund kan ju ställa till mycket skada med. Många barn har blivit sönderbitna av hundar. Betydligt färre ihältrampade av häst.

Bland det värsta jag vet är när man ser de som har bundit grimskaftet i barnvagnen:crazy:

Shit, det har jag aldrig sett, tack och lov :eek: Trodde aldrig någon skulle få för sig att göra så. Jag litar massor på min största häst, men jag skulle inte ens få för mig att gå med barnvagn och han samtidigt, jo givetvis om jag gick med häst och sambon med barnvagn etc. men inte att jag skulle ta båda samtidigt.

Ang. filmen så är jag väldigt kluven.. Å ena sidan tycker jag om filmen, samspelet och respekten man ser där mellan barnet och hästen.
Å andra sidan ser jag en häst som kan bli skrämd och skada barnet, såklart inte medvetet. Det är ju ändå flyktdjur..

KL
Men en stor hund kan ju ställa till mycket skada med. Många barn har blivit sönderbitna av hundar. Betydligt färre ihältrampade av häst.

Visst är det som du skriver men tror du inte det kan bero på att folk i allmänhet har större/bättre säkerhetstänk bland hästar än vad de har bland hundar?

Förhoppningsvis. I denna filmen ser man ju att dom verkligen har säkerhetstänk. Så fort grimskaftet släpar i marken stannar hästen. Som alla hästägare för övrigt borde lära sin häst..

Men ett barn kan ju bli omkullsprungen av en kattunge oxå å krossa skallen.

Men du inser väl själv att det är helt galet att jämföra :grin:, snälla säg att du inser det...

Undrar hur många barn som skadats allvarligt av en häst kontra barn som krossat skallen av en kattunge....

Senast ändrad:

Jag tror fortfarande att det är flera barn som skadas av katt/kanin/hund än av häst. I alla fall små barn.

Jag tror fortfarande att det är flera barn som skadas av katt/kanin/hund än av häst. I alla fall små barn.

Men samtidigt måste man väl lite titta på var, om olyckan är framme, skadan blir värst? Att bli omkullsprungen av en katt eller häst etc.

Citerar mig själv först:
Calazirya skrev:
Att rent generellt lita på djur kring så små barn känns för mig främmande

Men det får ju finnas någon hejd på överdrivna liknelser.
Det är ju som att säga att man inte sätter fast ungen i bilstolen när man åker bil eftersom man likaväl kan bli påkörd/överkörd när man går utanför med barnet.

Att låta barnet vistas ( utan hjälm dessutom ) vid benen på ett 500 kg flyktdjur och jämföra det med att vistas vid en lös kattunge som också tar till flykt?

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 289
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama