Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?
Fast med handen på hjärtat.
Du öser ur dig en massa skit om föräldrar som använder förskolan och sedan förväntar du dig att man ska tolka den meningen positivt?
De ligger något i det du säger!
Men jag är så himla less på föräldrar som gömmer sig bakom att barnen behöver pedagogik. Jo, men det bästa pedagog, och den bästa start i livet kommer alltid FÖR MEJ att vara med sina föräldrar.
Det är jobbigt med flera barn! men det kan väl inte varit en hemlighet för alla flerbarnsföräldrar?
Det känns som om föräldrar idag inte törs lita på att dom är det bästa för barnen, Det är dom!
Föräldrar är underbara med sina barn
Men då kan man inte bara säga: mina barn behöver pedagogik. Alltså vill jag ha mina barn borta från hemmet så många timmar som möjligt varje dag.
15 Timmars regeln är toppen, då får barnen det bästa av 2 världar, men detta att ha så många timmar som möjligt varje dag, utan att behöva det, tar resurser av den befintliga verksamheten.
Ingen kommun sätter in flera pedagoger bara för att folk inte vill ha sina barn hemma när dom själva är hemma.
Utan dessa barn OCH dom barn som verkligen behöver omsorg får dela på de befintliga resurserna. Jag tycker inte det är rättvist mot barnen, och inte heller mot pedagogerna
Ville man verkligen ha en rättvis förskola, så skulle väl föräldrarna betala det som det verkligen kostar att ha verksamhet, och då få ha så många timmar dom vill.
Helt okey om resurserna ökade, och barngrupperna minskade, och pedagogerna verkligen kunde avsätta den tid som varje barn behöver.
Det låter så bra när pedagogerna berättar om allt dom gör under dagen, men givetvis berättar man sällan om det kaos man hade när för många barn, skulle göra samma sak, och en fröken fattades.
Sånt mörkar man... Man vill ju inte vara en dålig misslyckad fröken.
Jag har älskat mitt jobb, men i takt med ökade barngrupper, minskad personal, och mer och mer pappersjobb känns det inte roligt längre.
Förskolepedagoger kommer alltid att vara hero i mitt liv, men jag har ingen önskan att tillhöra dom längre.
Nu lägger jag mej utan ångest över att ha missat höra på det "kalle" berättade, eller att jag glömt skicka hem "lottas" tutte.
Förr hade jag tid att höra på det barnen berättade, och hade koll på alla tuttar, men jag står inte bakom det barnomsorgen står för längre.
Föräldrar är det bästa som finns för sina barn, våga lita på det!!!
Ni har så underbara ungar, och det är härligt att ni vill dela era guldklimpar med pedagoger, men våga vara lite egoistiska, och njut av varje värdefull sekund av era barns liv!
Den här superkorta tid kommer inte tillbaka!
Jag vill inte skuldlägga någon, men jag måste få belysa hur värdefull ni verkligen är. Om det sedan uppfattas som om jag inte värdesätter förskolan så beklagar jag. Då är jag dålig på att få fram mitt budskap.
Förskola är bra!!!!!! Men bara när den behövs! Inte för att föräldrar inte tror sig om att vara barnens bästa pedagoger.
Det finns föräldrar som säger: jag kan inte sjunga med mina barn... Nähä, men det finns så mycket annat man kan lära sig, varför inte lära sig ett par enkla barnvisor också?
Jag kan inte måla... Nähä, men inhandla ett par vattenfärger kan vi nog alla göra? Barnen målar själv.
Barnen behöver få vara i skogen... Jo men gå en halvtimme i skogen då! Det behövs väl inte pedagoger till det?
Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur viktiga föräldrar är för sina barn, men ingen skulle vilja läsa den. Pedagoger ska sköta barn! Punkt slut!
Ha en bra kväll
* Jenny *