Barn och Vegetarian

Sv: Barn och Vegetarian

Jag tycker att jag som förälder har ett ansvar gentemot mina barn att inte särskilja dem från andra barn genom maten i skolan tex, nu får de ju special mat ändå pga laktosintollerans men det har jag ju inte valt åt dem;)

Fast jag tycker inte du ska oroa dig så mycket för specialmat. Det finns ofta någon allergisk som får specialmat åtminstonbe vid vissa maträtter, jag har alltid haft någon muslim i klasserna jag jobbat och senaste åren även vegetarianer. Laktosintoleranta finns nog också oftast.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Om man ska erbjuda allt som är nyttigt borde vi även erbjuda kött från katter och hundar. I vissa kulturer är det en vanlig kost, så varför ska svenska föräldrar välja bort det åt sina barn?


Jag skulle tro att det valet är kulturellt betingat. Att inte ge sina barn hund eller kattkött särskiljer dem heller inte från andra barn i Sverige. Hade vi bott i Kina och alla andra barn åt hundkött skulle antagligen mina också få prova.
Det viktigaste för mig är dock att kött jag äter har haft ett värdigt liv (vilket ytterst sällan är fallet med hund- och kattkött från Kina), jag köper gärna lamm, älg och gris från bönder i närheten etc.

Likaså borde väl i så fall muslimer erbjuda sina barn griskött, trots att de inte äter det själva?

För mig är det skillnad på en religiös övertygelse med förbud mot att äta ett visst slags kött och ett självvalt beslut att inte äta vissa livsmedel. Är även barnet muslim har jag förståelse för att det inte får chansen att prova äta kött, är barnet inte muslim tycker jag det är självklart att barnet får prova äta kött fastän föräldrarna inte gör det. Även här faller man in i problematiken om NÄR barnet själv kan uttrycka sin religiösa övertygelse, man får antagligen ANTA att barnet är muslim när det har muslimska föräldrar, samma som med föräldravegetarianer som ANTAR att deras barn har samma värdering.

Jag tycker det finns en poäng med att låta barnen växa upp med de värderingar och den tradition föräldrarna själva har. Förhoppningsvis har man valt att leva som man gör för att man tycker det är ett BRA val. Att "skydda" barnen från sina egna ställningstaganden låter opersonligt och osäkert. Som att säga en sak och göra en annan. Jag tycker det känns tryggare när ord och handling stämmer överens. Däremot ska det kombineras med en öppenhet för andra sätt att leva/resonera/välja på.

Jag håller med dig till stor del och jag kan förstå att det kan bli en konstig situation om man ska erbjuda barnet något man själv sagt nej till. Eller som fallet med din man (om jag förstod dig rätt), att inte själv ha provat men ändå avstått.
Jag tror dock att öppenheten för andra sätt att leva (äta) blir mindre när barnet inte får prova för att sedan eventuellt välja att avstå. Om situationen varit omvänd, om köttätare enbart ätit kött och mjölk/ägg/mjölprodukter, och aldrigt låtit sina barn prova smaka grönsaker, frukt och bär. Hade du ansett att de barnen hade fått möjlighet att verkligen göra ett val?

Självklart har alla föräldrar rätt att göra val för sina barns räkning när det gäller kosten, mina åsikter är ur en köttätares perspektiv och det är inte min mening att låta som om jag klankar ner på ditt val. Jag respekterar det även om jag inte helt förstår det. Jag är dock helt övertygad om att du gör det du tycker är bäst för ditt barn!
 
Sv: Barn och Vegetarian

Det är inte samma att vara allergisk som att vara veg!

Om mina barn varit veg hade det varit mitt val att de måste ha special kost, att de är laktosintoleranta är ju inte ett medvetet val precis;)


Nu är mina barn tonåringar och har länge kunnat göra aktiva val, och de har valt att äta kött...
 
Sv: Barn och Vegetarian

Men hallå!
Att vara vegetarian kan ju vara en form av övertygelse helt i paritet med religion.
Man skall inte se ner på andras tro - vilken den nu än vara må.
Tron att man inte skall äta andra djur är väl så god som Islam?

För mig, som inte tror på något alls, så ser det i alla fall likadant ut.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Du angav allergi eller val som anledning till att äta alternativ kost. Jag ville påpeka att det finns fler skäl.

Fast muslimer är vi inte.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Det är inte samma att vara allergisk som att vara veg!

Om mina barn varit veg hade det varit mitt val att de måste ha special kost, att de är laktosintoleranta är ju inte ett medvetet val precis;)

Det vet jag, men jag ville bara påpeka att i många skolor behöver man inte känna sig utpekad över att få specialmat därför att andra också får det av skäl såsom: allergi, sjukdom, religion, vegetarian, mm.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Om situationen varit omvänd, om köttätare enbart ätit kött och mjölk/ägg/mjölprodukter, och aldrigt låtit sina barn prova smaka grönsaker, frukt och bär. Hade du ansett att de barnen hade fått möjlighet att verkligen göra ett val?

Nej, de hade inte heller fått göra något val. Jag ser inget problem i det, för jag tycker ju att föräldrarna ska göra valet. När barnen blir större kan de göra fler och fler egna val.

Fast jag tvivlar på att en sådan kost ger all näring som man behöver. Jag tycker att "utfodringen" självklart ska förse barnet med all näring det behöver. Men sen har jag inga synpunkter på vilka livsmedel man väljer att servera/inte servera. (Om de inte är skadliga förstås!)
 
Sv: Barn och Vegetarian

*kl*
Har inte orkat läsa hela tråden, men jag är själv vegetarian, blev det som 18-åring och har således snart varit det halva mitt liv. Mina barn äter kött, när de blir vuxna får de själva välja om de vill vara vegetarianer eller inte. Men det är klart att de ofta äter vegetariskt ändå, iom att jag ofta kokar bara en omgång mat. Men jag tror inte att de tänker på att det är vegetarisk mat, faktiskt. Och så får de ju sina köttbullar och sin korv då och då också. :angel: :rofl:
Överlag är jag väldigt noggrann med maten, så jag har öht inget vitt vetemjöl hemma osv. Det går väldigt bra att göra vilken mat som helst på ekologiskt odlad dinkel. Det finns ju olika sorters dinkelmjöl (extrafint, halvgrovt, vetebrödsmjöl, graham, fullkorn...) och dessutom grötflingor och manna, kross och kli av dinkel. Så man klarar sig rätt långt på det. Det går t o m att göra egna tortillas av dinkel! :d
Själv tycker jag att det är bekvämt att ha köttätande barn. Inget extra att tänka på med kalas och skolmat och sånt. Så ja. Av lättja och bekvämlighet tycker jag att det är lättast att de äter kött. Jag har andra utmaningar i livet att sätta min energi på. Och hemma får de ju ofta vegetariskt iaf. :cool:
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag tycker det är en rimlig tanke:bow: , för hos de flesta jag känt så vägrar föräldrarna laga vegetariskt till barnen.Huvudsaken är att barnen får ngt att säga till om när de har så pass starka egna åsikter att de vill vara vegetarian tex, då tycker jag det är fel att förbjuda dem att vara vegetarianer bara för att man som förälder tycker det är svammel.Hjälp istället barnen att komma till en dietist osv så både de å föräldrarna lär sig vad som är viktigt att få i sig.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Det kan ju vara bra att kolla med en dietist så att allt som behövs kommer med i alla fall.
B-vitamin och järn är det man måste hålla koll på.
Men det är inga problem om man vet vad man gör.

Detta är totalt jävla bullshit, och det stör mig något fruktansvärt. människor som äter kött kommer alltid med argumentet att "Det finns vissa ämnen i kött som man behöver och måste kunna ersätta i den vegetariska kosten"

Jag blev vegetarian när jag var 9 år gammal och har ALDRIG tagit ett tillskott hela mitt liv.
De proteiner och vitaminer, för att inte tala om järn, finns i bönor, brocolli, linser, kål, soya och quorn bl a. Sådannt som vegetarianer äter dagligen.
Vi kan även nämna att det är väldigt få vegetarianer som lider av fetma, övervikt, hjärt- och kärlsjukdommar. (De går varandra hand i hand)
 
Sv: Barn och Vegetarian

Ska väl även tillägga att mina starka åsikter kring slakt, slaktdjurshantering och köttätande inte kommer gå mina barn obemärkt. Och som de flesta barn tar de efter sina föräldrars åsikter till stor del.
Om mina barn skulle välja att äta kött skulle jag bli djupt besviken och känna det som ett stort misslyckande. Har jag inte lärt dom bättre ?
 
Sv: Barn och Vegetarian

Detta är totalt jävla bullshit, ...

Inte enligt forskare, läkare och dietister då.
Dessutom så läste du inte mitt inlägg.
Jag skrev att man skulle hålla koll på vad man gör.
Inte behöver ersätta i den vegetariska kosten.

B-12 vitamin finns BARA i animaliska produkter.
Inte i någon växt alls.

Men om man dricker mjölk, äter ost, fisk eller ägg, så får man i sig tillräckligt av B-12.
B-12 lagras i levern och räcker i några år efter att man slutat att tillsätta det.

Veganer får problem med B-12 brist efter några år.
Det är inte trevligt vare sig för dem eller för omgivningen.
Ett tidigt tecken är irritaion och ett riktigt dåligt humör.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Cilla, du som är läkare, stämmer det som min mormor sa, att man blir intelligent av fisk?

Nej man blir kvicksilverförgiftad.
I alla fall så blev jag det när jag var ung.
Fy så sjuk jag var och länge.
Och korkad.

Läkarna skämtade just om det där då.

Annars så är det omega-3 och -6 fettet i fisken som är bra för intelligensen.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Cilla, du som är läkare, stämmer det som min mormor sa, att man blir intelligent av fisk?

Nja.

Fisk är ju ofta ganska nyttigt, men jag misstänker att det är ett trick för att få barn att äta upp sin fisk.

Cilla
icke-köttätare sen 1981
 
Sv: Barn och Vegetarian

Fisk är ju ofta ganska nyttigt, men jag misstänker att det är ett trick för att få barn att äta upp sin fisk.

Jag vet att du är intelligent och inte äter fisk, men inte ens min mormor sa att fisk var den enda vägen till intelligens.

Jag tänkte bara att jag var en möjlig förklaring på spåren, jag uppfattar inte homofobi som något direkt tecken på smarthet, nämligen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 874
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 483
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 381
Senast: warg
·
Äldre Jag har förstått att det finns en del veganer på Buke och behöver hjälp att handtera veganer i ett familjesällskap. En person i min...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 528
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp