Barn och Vegetarian

Sv: Barn och Vegetarian

Nä...efter 17 år som vegetarian vet jag inte :angel:

Såg du möjligen att jag skrev B vitamin OCH Järn ? Påstod jag att mjölken enbart är för järnkällan kanske ? En vegetarian lär ju äta ganska bra med grönsaker med...så då brukar inte Järnbrist förekomma. Nöjd eller ?
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och Vegetarian


Nej, för jag tyckte att du skrev vilseledande.
Ägg, mjölk och fisk innehåller inte b-vitaminer och järn, utan bara B-vitaminer.
Och just järnbrist är mycket vanligt bland unga vegetarianer.
Det var därför som jag tog upp det.

Så om du vet några fler bra järnkällor för vegetarianer än broccoli och spenat, så får du gärna berätta det.

Grönsaker är inte ett bra svar, för det är ju inte alla grönsaker som gör det.
 
Sv: Barn och Vegetarian

spenat innehåller inte så mkt järn som alla tror:angel: Va en forskare som räknade fel på en tiopotens och alla andra forskare orkade inte räkna på det, utan bara höll med och sa att de fått samma svar:smirk:

jordgubbar innehåller järn tror jag..

sedan innehåller dill typ mer järn än spenat:p
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag har inte läst tråden, men min mamma är vegetarian. Jag och min bror är inte det, inte heller min pappa men de skiljde sig när jag var 3 år och min bror 1 år.

Mamma har aldrig tvingat oss att äta vegetariskt. Vi har alltid sagt vad vi vill äta och hon har lagat, ofta en rätt till sig och en till oss. När vi frågade henne varför hon inte åt kött sa hon att det inte är gott och vi frågade inte mer, för vem äter något den inte gillar resonerade vi när vi var mindre. Hon sa inte mer heller.

Nu när vi båda är vuxna äter vi båda kött, mamma är fortfarande vegetarian. Jag väljer dock någon eller några dagar i veckan att inte äta kött medan min bror älskar kött.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Va en forskare som räknade fel på en tiopotens och alla andra forskare orkade inte räkna på det, utan bara höll med och sa att de fått samma svar:smirk:

Det där tror jag är en skröna.

Gröna grönsaker innehåller järn. Jordgubbar också.... eh... inte gröna :) men nyttiga!

Cilla
vegetarian sedan 1981
 
Sv: Barn och Vegetarian

Nu tror jag att det finns barn som väljer bort kött långt tidigare 'n 12-13 år. Men för att valet överhuvudtaget ska finnas måste ju barnet ha fått provat! Men det är som sagt en köttätares åsikt!
 
Sv: Barn och Vegetarian

Mina framtida barn kommer att få välja själva.
så länge jag slipper äta kött så får gärna den potentiella pappan och barnen äta kött.
Jag kan nog lära mig steka köttbullar också om barnen vill ha:crazy:
 
Sv: Barn och Vegetarian

Det var väl litet att ta i.
Jag har faktiskt inte sett någon statistik över köttätandets skadeverkning på konsumenten.
Vilka risker medför köttätande egentligen?
 
Sv: Barn och Vegetarian

Oh, spännande.
Särskilt som just tarmcancer verkar att öka.
Vi har råd att äta mycket, kött så då gör vi det och kallar det "lyx".
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag ville visa på att man inte kan resonera som så, att man måste ha provat allt för att kunna välja bort det.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Nu tror jag att det finns barn som väljer bort kött långt tidigare 'n 12-13 år. Men för att valet överhuvudtaget ska finnas måste ju barnet ha fått provat! Men det är som sagt en köttätares åsikt!

Väljer gör man när man är mogen för det. Och som jag skrev i mitt första inlägg så sa jag ju att alla ska ha möjlighet att välja, den negativa responen jag har fått av min inställning är ju att måbga tycker att barnet ska få äta kött från början..för det ska ju inte tvingas att äta vegetariskt..Min inst'ällning är att på den fronten spelar det ingen roll iom att barnen inte har möjlighet från början att välja om de vil äta kött eller inte heller. Tex som jag.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag respekterar din inställning, precis som jag upplever att du respekterar min.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Rökning är skadligt, jag anser inte att kött är det. Jag tyckte det var ett ovanligt fånigt argument, att jämföra livsmedel med nikotin.
Jag bör kanske tillägga att jag bara är intresserad av att att diskutera ts frågeställning om barnets val kontra föräldrarna, inte träta om vegetarianer och köttätare. Jag tycker dock att "Dorinda" har en väldigt bra inställning angående barnets val, jag antar att det var det som stack dig i ögonen...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 881
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 483
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 381
Senast: warg
·
Äldre Jag har förstått att det finns en del veganer på Buke och behöver hjälp att handtera veganer i ett familjesällskap. En person i min...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 528
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp