Barn och Vegetarian

Sv: Barn och Vegetarian

Jag vet inte men jag tänkte mest för att jag hört att det är svårare att börja äta kött än att sluta... Att det kunde vara farligt att börja äta kött när man inte är van så att säga... Alltså jag vet ingenting om det här ämnet jag var bara tvungen att vädra mina åsikter :D
 
Sv: Barn och Vegetarian

Det viktigaste är väl att man har koll på näringsvärdet i det man stoppar i sig.
En av mina söner har en "vegetariskt uppfödd" klasskamrat men det barnet har på dagis och skola själv fått bestämma om veg eller vanlig kost. Jag tror att det är precis det samma som att pracka på sitt barn tex religösa åsikter, är man för stenhård slår det tillbaka.
När barnet börjar fråga tala om varför, men betona att det själv får välja.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag tycker att man ska ge sina barn mat som man tror är mest hälsosam för dem. Oavsätt vad man själv tycker om eller äter.

Och oavsätt barnens ålder tycker jag att de ska ha rätt att äta kött om de vill det. Med tanke på att man inte vet hur vi påverkas av vegetarisk kost. Det finns olika åsikter där, det behöver vi inte gå in på.


Det viktigaste är att man gör sitt bästa för sitt barns hälsa. Och ger dem möjlighet att utveckla egna värderingar och åsiker kring sånt som vi inte kan säga är varken rätt eller fel.

Jag tror att det kommer att gå jättebra och allt kommer att falla på plats när du väl får barn. ;)
 
Sv: Barn och Vegetarian

NU har jag inte läst alla svar, men jag svara själv...
Tror inte heller att det är några problem att låta barnen vara vegetarianer, bara påståendet "tills barnen kan bestämma själv" stör mig.
När är barnen så stora då?
Menar man då myndig?
Eller menar man när tvååringen står och pekar på den där köttbullen som kompisen äter?
Får barnet smaka då?

Det är som sagt det enda som jag "stör" mig på just i vegetarianfrågan. Sen får alla som vill vara vegetarianer vara det för mig :bow: . För just det påståendet kommer väldigt ofta i de här diskussionerna.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Nu är jag köttätare och det färgar säkert mitt svar....:crazy:
Jag tror på det fria valet och för att ha ett fritt val måste man ju veta vad man väljer mellan. Jag skulle nog ge barnet hemlagad vegetarisk mat och köpa ekologiska barnmatsburkar med kött, fisk och kyckling. Så jag själv slapp laga maten om jag skulle tycka att det var ett problem.
Även på förskolan skulle barnet få äta maten som serveras.
Skulle barnet sedan visa tecken eller säga att det inte vill äta kött så har det gjort sitt eget val som självklart ska respekteras. Annars får man helt enkelt acceptera att ens barn gillar blandkost bäst.
Jag har lite svårt för totalt rigid uppfattning angående uteslutande av födoämnen i ens barns kost och gillar inte att barn singlas ut från gruppen på ex.vis förskola eller skola i samband med mat p.g.a. föräldrarnas uppfattning i frågan. Men det har säkert med min köttätande inställning att göra, folk har ju faktiskt rätt att göra precis som de tycker i frågan! :p
 
Sv: Barn och Vegetarian

B-vitamin och järn är ingenting man behöver oroa sig för om man inte är VEGAN. Detta får man tillräckligt av om man väljer äta ägg, mjölk/fisk.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Mycket bra tänkt ang kött. Oftast har dom som är vegetarianer bättre koll på näringen än köttätare. Köttätare äter oftast fel samt får dom i sig för lite av vitaminer/mineraler och oftast enorma mängder proteiner. Dessutom väljer ju du att spara på jordens resurser och på miljön....och det hoppas man fler vill göra.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Nu är jag köttätare och det färgar säkert mitt svar....:crazy:
Jag tror på det fria valet och för att ha ett fritt val måste man ju veta vad man väljer mellan. Jag skulle nog ge barnet hemlagad vegetarisk mat och köpa ekologiska barnmatsburkar med kött, fisk och kyckling. Så jag själv slapp laga maten om jag skulle tycka att det var ett problem.
Även på förskolan skulle barnet få äta maten som serveras.
Skulle barnet sedan visa tecken eller säga att det inte vill äta kött så har det gjort sitt eget val som självklart ska respekteras. Annars får man helt enkelt acceptera att ens barn gillar blandkost bäst.
Jag har lite svårt för totalt rigid uppfattning angående uteslutande av födoämnen i ens barns kost och gillar inte att barn singlas ut från gruppen på ex.vis förskola eller skola i samband med mat p.g.a. föräldrarnas uppfattning i frågan. Men det har säkert med min köttätande inställning att göra, folk har ju faktiskt rätt att göra precis som de tycker i frågan! :p

Mnja..alltså..Många "köttätare" som jag stött på har resonerat så att "jag tycker det är fel att låta barnet vara vegetarian för barn ska inte tvingas till att inte äta kött, man måste få välja om man vill bli vegetarian"...Men om man vänder på det. Någon måste ju från början ha bestämt att barnet ska äta kött också. Och hur vet man att det vill det då? Om jag fick se tillbaka hade ju jag velat vara vegeterian från början precis som min pojkvän varit..Har mina föräldrar "tvingat" i mig kött då? ..Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Barn och Vegetarian

Du blev erbjuden kött och kunde ju egentligen tidigt valt att välja bort det. Det är svårt att välja bort något man inte blir erbjuden.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Du blev erbjuden kött och kunde ju egentligen tidigt valt att välja bort det. Det är svårt att välja bort något man inte blir erbjuden.

Nej det kunde jag inte iom att jag är uppfostrad att äta kött och mina föräldrar haft en väldigt negativt inställning till icke köttätare.
Jag slutade när jag var 12-13 år för att jag inte fick sluta äta kött tidigare iom att mina föräldrar inte kan ngt om vegetarisk mat och inte ansåg att ett barn skulle bli vegeteraian då de är militanta kötterianer. Visst, jag kunde ju vägrat. Men jag tänkte inte så på den tiden utan gjorde som jag blev tillsagd...Och det är det jag menar. Man äter ju oftast det familjen värderar som ätbart.
 
Sv: Barn och Vegetarian

"Tills barnen kan bestämma själv" betyder i vår familj att barnen ska veta vad kött är, varför jag inte äter kött och varför de inte har fått kött under sin uppväxt.

De är 11 och 13 nu och vill de äta kött, t ex hos sin pappa, får de göra det. Sonen har dock valt att inte äta kött, dottern äter numera kyckling.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Nej, det är inte farligt att äta kött om man inte är van, men det kan ta ett tag att vänja sig.
 
Sv: Barn och Vegetarian

B-vitamin och järn är ingenting man behöver oroa sig för om man inte är VEGAN. Detta får man tillräckligt av om man väljer äta ägg, mjölk/fisk.
Ägg, mjölk och fisk är väldigt dåliga källor för järn.
Så du får allt komma med något bättre där.
Och man får vara ganska så mycket kalv för att få i sig alla B-vitaminerna från bara mjölk.

Men det löser det stora problemet som veganer har, B12, det gör det.

Det är ju annars inga problem i sig.
Men lösningen heter inte ägg, mjölk och fisk.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Ägg, mjölk och fisk är väldigt dåliga källor för järn.
Så du får allt komma med något bättre där.
Och man får vara ganska så mycket kalv för att få i sig alla B-vitaminerna från bara mjölk.

Men det löser det stora problemet som veganer har, B12, det gör det.

Det är ju annars inga problem i sig.
Men lösningen heter inte ägg, mjölk och fisk.

Jag säger bara.... spenat! Broccoli! :d
 
Sv: Barn och Vegetarian

"Tills barnen kan bestämma själv" betyder i vår familj att barnen ska veta vad kött är, varför jag inte äter kött och varför de inte har fått kött under sin uppväxt.

De är 11 och 13 nu och vill de äta kött, t ex hos sin pappa, får de göra det. Sonen har dock valt att inte äta kött, dottern äter numera kyckling.

Menar du att barnen inte vet själva förrens de är över 10 år?
Sonen äter kött och är fullt medveten om vad det är, han är 4. Han har sett på när morfar slaktat rådjur osv.
Själv har jag också alltid varit med vid slakt och visste tidigt vad "kött" var.

Sen tror jag faktsikt att man färgar sitt barn väldigt mycket med sina egna åsikter, så att de oftast väljer det föräldern väljer, bara för att man är uppfostrad så, inte för att man valde det som en egen åsikt, oavsett om man är köttätare eller vegetarian!
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag säger bara.... spenat! Broccoli! :d

Jo jag vet.
Och jag vet att du vet.
Men frågan är om Mynta2 vet?

För övrigt anser jag att Broccoli är en välsignelse.

Kalk är ju ett annat problem, om man inte dricker mjölk och äter ost då, har du något förslag där.
Förutom sesamfrön, som blir litet tradigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och Vegetarian

jag är vegetarian å pojkvännen köttätare(kallas det så?:angel: )
Vi har bestämt att barnen ska äta vegetariskt tills de är nog gamla att bestämma själv men då får deras far laga kött åt dem då det är emot mina principer.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Om mina barn vill äta kött hemma lär de få laga det själv - för jag vet inte hur man gör :)
 
Sv: Barn och Vegetarian

Kalk är ju ett annat problem, om man inte dricker mjölk och äter ost då, har du något förslag där.
Förutom sesamfrön, som blir litet tradigt.

Det är kanske lite kinkigare. Eftersom vi alla tre dricker som kalvar har jag inte behövt fundera över det lika mycket.
Yoghurt....? I värsta fall får man ta till kalktabletter.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 881
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 483
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 381
Senast: warg
·
Äldre Jag har förstått att det finns en del veganer på Buke och behöver hjälp att handtera veganer i ett familjesällskap. En person i min...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 528
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Sämsta filmen?
  • Samsung tar min data!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp