Barn och Vegetarian

Sv: Barn och Vegetarian

Ja, det funkar lika bra eller kanske bättre. Både kött och rödtjut kan man ju välja att inkludera i sin kosthållning när man är äldre.

Jag tycker det är minst lika illa att "tvingas bli köttätare" som att "tvingas bli vegetarian". Grejen är ju att köttätande ses som det normala och allt annat är ett avsteg från det. Så ser förstås inte jag det.

Det finns mycket man kan välja bort utan att prova.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Men det är ju skillnad på att låta bli att prova något som anses farlig mot att prova något som anses normalt.
Jag anser att det är normalt både att inte äta kött och att äta kött.
Men om det kom fram att det var farligt att äta kött så skulle jag sluta med det.
 
Sv: Barn och Vegetarian

För just mig - och antagligen många andra - är det farligare att äta kött än att inte äta det.

Men nu blev det personligt.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jo, men riskerar det därför att vara farligt för mig?

Som en jordnötsallergiker som inte kan äta jordnötter gör det ju inte farligt för alla andra att äta jordnötter.
Men för alla jordnötsallegiker så är det livsfarligt.

Jag tycker fortfarande att rökning var ett dåligt exempel.
Rödvin är farligt för alkoholister, men inte därför farligt för alla.
Ett bättre exempel.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Rökning var bara ett exempel på att man inte måste prova allt för att välja bort det.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Ah, nu fattar jag.
Trögt idag.....

(För mycket Gazzan)
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och Vegetarian

Jag skrev heller inte att det innehöll både och. Järnbrist är vanligt bland veganer, inte speciellt bland vegetarianer...villket det finns olika sorter av.

Järn = spannmålsprodukter, grönsaker, rotfrukter och frukt


Nej, för jag tyckte att du skrev vilseledande.
Ägg, mjölk och fisk innehåller inte b-vitaminer och järn, utan bara B-vitaminer.
Och just järnbrist är mycket vanligt bland unga vegetarianer.
Det var därför som jag tog upp det.

Så om du vet några fler bra järnkällor för vegetarianer än broccoli och spenat, så får du gärna berätta det.

Grönsaker är inte ett bra svar, för det är ju inte alla grönsaker som gör det.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Det är inte mycket järn i mjölet längre, sen man slutade tillsätta det på 90-talet.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag bör kanske tillägga att jag bara är intresserad av att att diskutera ts frågeställning om barnets val kontra föräldrarna, inte träta om vegetarianer och köttätare.

Fast när det gäller val så är det ju massor av värderingar som barnen får från föräldrarna och inte har möjlighet att ta ställning till förrän de blir lite äldre.

Vegetarisk kost syns mer, eftersom det är en värdering som inte omfattas av alla i vårt samhälle.

Om man ska erbjuda allt som är nyttigt borde vi även erbjuda kött från katter och hundar. I vissa kulturer är det en vanlig kost, så varför ska svenska föräldrar välja bort det åt sina barn?

Likaså borde väl i så fall muslimer erbjuda sina barn griskött, trots att de inte äter det själva?

Jag tycker det finns en poäng med att låta barnen växa upp med de värderingar och den tradition föräldrarna själva har. Förhoppningsvis har man valt att leva som man gör för att man tycker det är ett BRA val. Att "skydda" barnen från sina egna ställningstaganden låter opersonligt och osäkert. Som att säga en sak och göra en annan. Jag tycker det känns tryggare när ord och handling stämmer överens. Däremot ska det kombineras med en öppenhet för andra sätt att leva/resonera/välja på.
 
Sv: Barn och Vegetarian

*kl*

Intressant diskussion:)

Jag har varit veg sen -82, (då tio år) men mina barn har alltid fått blandkost, av den enkla andledning att jag själv slutade växa när jag blev veg...

Detta var ju för att jag inte fick tillräckligt med protein i mig givetvis:smirk:

Eftersom jag inte kände mig tillräckligt säker på att jag kunde ge mina barn en tillräckligt bra veg kost så valde jag blandkost.

Jag blev veg för att jag inte tyckte om kött och som bonus försvann min barnreumatism...

Mina barn har alltid fått välja vad de vill äta men det ska antingen vara veg kost eller blandkost, inga uteslutare!!!

Jag tycker att jag som förälder har ett ansvar gentemot mina barn att inte särskilja dem från andra barn genom maten i skolan tex, nu får de ju special mat ändå pga laktosintollerans men det har jag ju inte valt åt dem;)

Tycker att det är intressant att höra att så många inte kan tänka sig att laga kött till sina barn...Det ställer ju andra i annan dager som vägrat att laga veg mat till mig, ät vad som bjuds typ...

Ja jag lagar "köttmat" till min familj och veg mat till mig:angel:
 
Sv: Barn och Vegetarian

B-vitamin och järn är ingenting man behöver oroa sig för om man inte är VEGAN. Detta får man tillräckligt av om man väljer äta ägg, mjölk/fisk.

Jo - om man festar mycket. Alkohol minskar nämligen B-vitaminupptaget. Så det gäller att inte vara så bergsäker i sina svar innan man vet något om folks livsstil. Studentfester och sådant. :)

Men för att återgå till barn...vi slutade med kött under vår tid i Belgien när landet drabbades av dioxinskandal efter dioxinskandal (i djurfodret) förutom att det även var fullt med Belgian Blue där. Vår väldigt belgiske (läs: köttätande) barnläkare tyckte det var bara bra. Tyckte bara att vi skulle fortsätta äta fisk och ägg.

Efter några år i KRAV-Sverige har vi börjat med lite kött och faktiskt inte haft några problem med "farligheter" under omställningen trots fem år utan kött.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag är allätare och alldeles övertygad om att jag skulle kunna laga vegetarisk mat med utmärkt näringsinnehåll.
Även om jag nu själv äter kött.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag har varit veg sen -82, (då tio år) men mina barn har alltid fått blandkost, av den enkla andledning att jag själv slutade växa när jag blev veg...

Detta var ju för att jag inte fick tillräckligt med protein i mig givetvis:smirk:


Men det är en enorm skillnad på vegetarisk mat då när du va rung och nu...Sen det här med protein är en alldeles för enkel bortförklaring. Det finns protein i det mesta man äter. Men om du åt dåligt då så är det kanske inte så konstigt.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Om varianten hemma var sås, potatis och sallad om man inte ville äta kött, så blir det lätt fel.
 
Sv: Barn och Vegetarian

När min son gick i nollan hade han en klasskompis som frågade sin mamma vad man pratade för språk i Vetetarianien. Hon hade nämligen hört att min son var Vetetarian.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Hm sallad vad är det??????????

I skolan bestod den vegetariska maten av en bit gurka eller tomat;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 874
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 483
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 381
Senast: warg
·
Äldre Jag har förstått att det finns en del veganer på Buke och behöver hjälp att handtera veganer i ett familjesällskap. En person i min...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 528
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp