Barn och Vegetarian

Sv: Barn och Vegetarian

Det kan nog vara brist på både fettsyrorna omega-3 och -6.
Samt vissa av de för intelligensen viktiga B-vitaminerna.
Kombinerat med ett allmänt utslag av Nitton.

Jag är övertygad om att Cilla är insatt nog att se till att få i sig de viktiga näringsämnena.
Det är nämligen bara en fråga om att kunna tänka efter litet.
Och inte en fråga om att äta kött.

*Sitter just och äter brysselkål med rapsoljebaserat margarin för att häva min näsblod som beror på allmän blödningsbenägenhet. Brysselkål är bökfullt av K-vitamin. Rapsolja innehåller BÅDE K-vitamin och omega-3 och -6. Med det vill jag illustrera vikten av att veta vad man stoppar i sig.*
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och Vegetarian

Jag vet att du är intelligent och inte äter fisk, men inte ens min mormor sa att fisk var den enda vägen till intelligens.

Jag tänkte bara att jag var en möjlig förklaring på spåren, jag uppfattar inte homofobi som något direkt tecken på smarthet, nämligen.

Tack raring, men fisk äter jag :)
 
Sv: Barn och Vegetarian

Tack raring, men fisk äter jag :)

Och med tanke på hur sjuk jag blev av fisk (och skaldjur Musslor från Limfjorden, det du) så verkar även det beslutet som mycket klokt.
Jag gjorde ett uppehåll med fisk på ett år, åt massor av selen och blev bra.
Jag gillar fisk men är numera både restriktiv och noga med varifrån den kommer.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag är halv-vegetarian dvs äter fisk och skaldjur men ej kött eller kyckling, och mycket matlagningsintresserad-och kostintresserad, äter bra och allsidigt (tycker jag själv) Min sambo ääälskar kött och innan vi träffades var det fläskkotlett med pommes frites och bearnesesås, köttbullar med makaroner eller salami-smörgåsar som var det enda som tillagades hos honom. Grönsaker förekom inte förutom kanske en halv tomat bredvid pommes fritesen på Fredagkvällen. Är övertygad om att "min" kosthållning ger mycket mer av alla möjliga näringsämnen än hans trots att jag inte äter kött. Jag vill överföra min kost på vår son i den mån att grönskaer ska vara huvudingrediensen i måltiden, sen kan en liten bit kött också ingå om han vill äta kött. Han kommer att få äta kött när det bjuds hos andra, på dagis samt när hans far lagar mat men jag kommer inte att ställa mig och koka kött. Vill att han inte ska få börja sitt liv med restriktioner kring mat utan prova fritt, sen får han välja vad av allt han provar som han vill fortsätta med senare i livet, och då väga in både etik, smak, och ekonomi.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Mina framtida barn kommer att få välja själva.
så länge jag slipper äta kött så får gärna den potentiella pappan och barnen äta kött.
Jag kan nog lära mig steka köttbullar också om barnen vill ha:crazy:

Ett vettigt svar :bow: jag anser inte att man ger sitt barn ett bra val om man inte låter dem själva bestämma om de vill äta kött o fisk. Här äts allt. Om man inte gillar något så ska man åtminstone smaka först innan man säjer blä. Den enda vegeterian jag lagar annan mat åt är Moflo när hon är på besök, andra får allt äta vad som bjuds på i huset.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Kött är inte så viktigt faktiskt.
Men annat är viktigt.
Jag tror att man bara behöver typ 2dl mjölk/dag för att få de nödvändiga B-12 vitaminerna.
Så det är ju ganska så lätt ordnat.

Jag är allätare.
Dvs jag äter både grönsaker och kött och saknar inte köttet alls vid en god vegetarisk måltid.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag tycker nog att måltiden skall vara så varierad att den delen som är utan kött är tillräcklig för en vegetarian.
Köttdelen är bara en liten tillsats.
 
Sv: Barn och Vegetarian

När jag var i tonåren och var på mkt kurser där middag serverades så fick jag ofta vegetarisk mat då det inte fanns annan laktosfri mat. Jag minns alla dessa middagar med fasa trots att de var väldigt konstfärdigt gjorda:cool: Jag brukar ibland ta veg mat när jag är ute el borta så jag anser att man ska prova det mesta men hitills har jag inte hittat någon veg mat som är god. Därav har jag väldigt svårt att göra mat som inte innerhåller kött som proteinkälla. Jag försöker men det är svårt.:(
 
Sv: Barn och Vegetarian

Med tanke på dina uttalanden i en annan tråd verkar det som om du lider brist på något viktigt ämne.

Det var ett riktigt konkret uttalande måste jag säga. För att inte nämna respektfullt och genomtänkt. - Inte.
 
Sv: Barn och Vegetarian

*kl*

Jag är mest vegeterian(äter fisk då och då) och min man är köttätare. Vi äter mest vegetariskt hemma och om han vill äta kött så lagar han det själv. Våra barn kommer troligen att äta övervägande vegetariskt men kanske kött då och då om de vill. Jag är rädd för att inte kunna ge dem tillräckligt med protein i maten, är helt enkelt lite feg eftersom jag vet att kött är en bra proteinkälla. Jag vet vad för kött jag vill ge dem i så fall, vi har ett fint gårdsslakteri i stan med ekologiskt uppfödda djur. Det är så långt som jag kan komma. Sen hoppas jag på att min man vill laga det för jag tycker att det är ganska äckligt att hantera det, men vad gör man inte för att ens barn skall må bra? :love:
Min övertygelse att inte äta kött kommer från 3 saker : Jag kan inte äta sånt som jag inte kunde döda själv dvs rent djuretiskt(inkl slaktransporter och dessa läskiga rena djurfabriker), miljö belastas enormt med djuruppfödningen och jag tror att jag själv mår bättre fysiskt utan kött. Allt detta kommer jag att berätta för mina barn. De skall veta att köttbiten som ligger på tallriken har varit ett levande djur, en individ med känslor och som man tagit livet av för att föda sig.
Men de får själva ta ställning till om det är ok för dem eller ej. Min man tar ställning och jag respekterar honom för det. Hans kropp verkar mer eller mindre verkligen kräva kött ibland och kanske blir våra barn sådana, de får ju gener från både honom och mig...;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 880
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 483
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 381
Senast: warg
·
Äldre Jag har förstått att det finns en del veganer på Buke och behöver hjälp att handtera veganer i ett familjesällskap. En person i min...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 528
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp