1.
Jag misstänker att du har rätt, särskilt om jag ser till det ramaskri som utlöses på samtliga nivåer så fort en politiker ens andas om att föra föräldraledigheten mot jämlikhet.
Det är fascinerande hur förutsägbara kommentarerna är:
Mall 1.1:
"VI i MIN familj vill ha det såhär, varför ska någon politiker få komma och bestämma hur VI ska leva?"
Den som då påpekar att föräldrapenning liksom sjukförsäkring är en förmån från staten och att det då är rimligt att staten beslutar vilket regelverk denna försäkring/förmån ska omfattas av vill på fullaste allvar att staten ska detaljstyra varje individs liv ner till färgen på var och ens strumpor.
Och den som så grundligt vill kränka individens rätt till självbestämmande att den svarar något i stil med "DU får göra precis som DU vill med din föräldraledighet, det är din rättighet enligt föräldraledighetslagen. Du kan däremot inte kräva att staten ska subventionera dina privata val. Vill ta del av allmänna medel, i.e föräldrapenning, får du lov att göra det på det sätt som staten beslutar främjar de mål som gynnar vårt samhälle." Ja, den personen propagerar i princip för införandet av en totalitär stat av 1984-modell.
2.
Att du orkar @Kattennizze (med flera). Att om och om igen framföra argument för hur individens val påverkar strukturer och samhället i stort och få till svar "Ja men JAG VILL". Respekt för tålamodet!
Jag håller med i ditt resonemang och tycker inte det är självklart att staten ska "sponsra" som idag. Samtidigt kan jag inte komma ifrån att det inte känns som en vinst för mig att ge bort dagar. Det är jag som ska ha ett bra jobb, vara pigg och arbeta lika hårt samtidigt som en graviditet med alla dess krämpor.
Sen ska jag föda barn och skynda mig tillbaka till jobbet. Jag orkar inte! Jag vill njuta av min bebis!
De problemen som pekas ut, att kvinnan blir projektledare tror jag redan finns i förhållandena, sen blir de tydligare iochmed barnet men FL är inte den syndabocken som många gör den till.