Barn namn, vilka gillar ni?

M

_MickiZ

Kul med namn tycker jag, är nyfiken på vad ni tänkte/tänker er för namn till erat barn?

Om ni har barn, vad hade ni för förslag först och vad blev det till slut? :)

Jag kan börja, beräknad att föda 14 Juli och än så länge är Minnah & Lukas på toppen :love:

Sv: Barn namn, vilka gillar ni?

Ingen konstig stavning, inget svårt namn, inget namn som går att göra "ökrim" på, inget jättelångt namn så det blir ett smeknamn.

Det blev Ella Emilia, med tilltalsnamnet Ella.

Min sambos släkt har väldigt många pojkar så vi ville ha ett namn som ingen redan hade. Vi valde Lucas som tilltalsnamn. Mellannamn kommer att vara Bertil och Georg. Lucas farfarsfar hette Bertil, farfar och pappa har det som mellannamn. Georg är från min morfar. Vi ville ha lite "släktnamn" så det var enkelt val.

Jag har inga egna barn, men jag är väldigt facinerad av namn och har funderat mycket på det. Jag vill ha relativt korta namn till mina barn så de slipper smeknamn och en krånglig stavning, inget namn som man kan rimma "roligt" på (har en syster som heter Britta, och har sett hur kul hon har haft med det namnet, i alla fall sen hon blev äldre :grin:) och inga namn som "alla andra" heter, så det riskerar bli tre-fyra i samma klass med samma namn (så hade jag det själv, inte kul). Gärna ett namn utan åäö också, så det funkar hyffsat internationellt.

Flicknamn som jag gillar är:
Linnea
Ingrid (det heter mormor dessutom, och jag vill verkligen döpa en eventuell dotter efter henne)
Lovisa
Isabella

Pojknamn är av någon underlig anledning mycket lättare:
Silas :love: (om jag så ska hjärntvätta den blivande pappan så ska det bli en Silas)
Isak
Emil
Adrian
Sam
Simon
Edward (nu fick kusinen heta det, så det sket sig)
Victor

Sen vill jag gärna ge mina barn ärve-namn i andranamn, har det själv och nu som vuxen är det något jag kan vara stolt över. Då får man ju givetvis ta hänsyn till pappans släkt också, men ett namn jag vill jobba för är ett släktnamn från morfars sida (morfar fick det efter sin far, min morbror heter det också, men han fick bara en dotter så han kunde inte föra det vidare), som är väldigt speciellt.

Mina barn heter Tuva och Lowe.

Vi ville ha korta namn utan krånglig stavning. Lowe stavas visserligen med W, men annars hade han säkert fått höra love (engelska) hela uppväxten.

Andra namnförslag vi hade till barnen innan vi helt bestämde oss var Lova, Maja och Ludvig.

kl

När vi väntade första barnet hade jag Emilia och Elsa som förslag (efter att vi fått reda på att vi väntade en flicka). Min man var inte lika förtjust och en dag hittade jag en matlåda i kylen när jag skulle till jobbet där det stod "Till min älskling och lilla My". My kändes som ett fint och positivt namn och den lilla krabaten i magen var verkligen en liten My när hon kom ut! Hon heter alltså My Laura (efter min mans mormor).

När vi väntade andra barnet var jag nästan säker på att det var en pojke, och jag ville att han skulle heta Sam (efter Sam i Sagan om Ringen då de böckerna haft stor betydelse för mig och min man). Hade vi fått en son hade han alltså fått heta Sam Frejvid (efter min pappa). Det visade sig dock att det bodde en liten tös till i min mage, och eftersom jag hade lovat att maken skulle få bestämma vad en eventuell dotter skulle heta om han gick med på att bebisen fick heta Sam om det var en pojke, blev det en liten Maja Linnea. Jag har alltid varit förtjust i namnet Maja, men varit lite rädd för att det är för lätt att rimma på... Dock kändes det verkligen som en liten Maja, så det var aldrig någon tvekan. Andra namnet däremot har varit jättesvårt att bestämma eftersom jag gärna hade velat ta ett namn från min sida av släkten. Tyvärr fanns det inga som passade med Maja och som vi tyckte var tillräckligt fina, så vi valde ett helt annat namn i stället!

//Julia

Min son heter Per Isak
Per efter pappas farfar och Isak för att det är fint
Hade han varit flicka så hade det nog blivit Isabelle med något mellannamn.

Andra namn som jag gillar:
Killnamn
Elias
William
Sebastian
Amadeus
Wilhelm

Tjejnamn
Wilma
Isabelle/a
Amanda
Vera
Hanna
Natalie
Lova

Senast ändrad:

Här är några av mina favoritnamn!

Pojke:
Milton :love: (heter ju min pojke!)
Love
Sixten

Flicka:
Hedda (vilket sambon aldrig går med på tyvärr..)
Estelle
Stellah
Mynta (tänk att ha en Milton och en Mynta, behöver jag säga att sambon tyckte det förslaget var sådär? ;) )

Som synes så tycker jag om namn som är lite ovanliga, men heller inte svåra att uttala eller stava (skulle vara h:et i Stellah, men vi gillade det om vi hade fått en tös). Jag jobbar ju på förskola (och lite inom äldrevården) och därför är jag lite begränsad. Skitlöjligt kanske, men jag vill inte associera mina framtida barns namn för mycket med dagisbarn eller de gamla inom vården, varken åt det positiva eller negativa (man gillar ju inte alla alltid :D ).

Våran Milton heter förresten Per Edvin. Det är släktnamn, Per på min sida och Edvin på sambons sida.

Mina barn heter Leo BASTIAN Valentin, och Love VINCENT Theodor.
Som namnförslag till kommande bebisen har vi Lilith, Elsa, Elise, August, Herman, Oscar, Niilo, Adolf, Baltazar.
Vi har lite svårt att komma överens om ett namn. 18 dagar kvar till beräknad förlossning.

Ojj vad många namn vissa av er har! :eek: Är jättekräsen så har bara 2 just nu, men känner där emot att jag skulle gärna ha några mer namn på listan, som tur är, är det ett tag kvar till min beräknade BF :D

De namnen som är vanligast nu är väl typ, Elias, Lukas, Maja, Ellinor och sånna namn? Hörde på TV att nästan alla små pojkar som föds hälfen heter Elias och andra hälften heter Lukas ;)

nu lär det ju dröja några år innan jag och sambon skaffar barn men iaf ;)

Pojknamn som jag tycker är fina

Elliott (har älskat det namnet sedan jag var liten, boken Peter och draken Elliotts fel)
Oliver
Jonathan

Flicknamn som är fina:
Lovisa
Lilian (efter min farmor)
Olivia

När äldsta dottern föddes hade vi bara ett namn som vi var rörande överens om: Alde. Något pojknamn hade vi inte ens på förslag.
I andranamn heter hon Victoria Inez, där Victoria är för att min man tycker att det är fint, och Inez efter min farmor.

När andra barnet väntades var vi överens om att barnet skulle heta Kalle om det blev en pojke. Nu blev det en flicka, och det blev jättesvårt att enas om ett namn. Hon hette bebisen ett bra tag ...
Till slut blev det som jag ville, hon fick heta Idun. I andranamn heter hon Nike, vilket var ett av namnen min man ville ha som tilltalsnamn, och Adele efter min farmors syster.

*Två andra namn som jag tycker är jättefina är Hedda och Embla.
Pojknamn är supersvåra tycker jag.

Mina tilltänkte eventuella namn håller jag hemliga men för mig är det viktigt att de är ovanliga utan att vara svåra att uttala eller stava till. Sen tycker jag det beror lite på efternamnet vilken typ av namn som passar. Jag har tre väldigt ovanliga namn och hade inte haft något emot att ha åtminstone ett vanligt eller vanligare iaf.

När namn ändå är ämnet så måste jag passa på att ställa en fråga som säkert kommer tolkas som kritik men det är inte menat så. Varför döper man sitt barn till samma namn som alla andra? Personligen ser jag bara nackdelar med det och har då lite svårt att se varför.

Av de nedan skrivna exemplen tycker jag ju alla namnen är fina men det faktum att de ligger eller legat på top 10 de senaste åren gör att de utgår direkt. Jag skulle tom vara mycket tveksam till att ta ett namn som ligger på topp 100 men jag är ju extrem:)

Maja, Emma, Julia, Ella, Elsa, Alice, Alva, Linnea, Wilma, Klara, Ebba, Olivia.
Lucas, Oscar, William, Elias, Hugo, Alexander, Isak, Erik, Filip, Emil, Oliver, Viktor, Theo, Liam, Leo.

För att man gillar namnet, jag kunde inte bry mig mindre om att andra också gillar namnet. Man måste ju döpa sitt barn till det man själv tycker om och då kan jag ju inte välja ett mindre "passande" namn för att det ska vara ovanligt ?

Jag har svårt för konstiga ovanliga namn ( lätt att stava eller ej ) så för mig går sådana namn helt bort. Jag har hört att Ella är vanligt, men hittills har jag aldrig träffat på ett annat barn som heter Ella. Inte heller på förskolan finns någon Ella :)

Nej jag tolkar inte din fråga som kritik, bara att du och jag ser annorlunda på det här med namn helt enkelt.

Jag har en Amanda som heter Ingrid i andranamn eftersom både jag, mamma, mormor och farmor heter det.
Andra barnet heter Arvid, i andranamn heter han Gösta efter sin pappa, farfar och min morfar.

Vi har alltså valt ett ganska vanligt enkelt namn och ett släktnamn till våra barn. Hade Amanda varit en kille hade hon hetat Anton och om Arvid blivit en tjej hade han fått heta Isabella eller Alice.

För att man gillar namnet, jag kunde inte bry mig mindre om att andra också gillar namnet. Man måste ju döpa sitt barn till det man själv tycker om och då kan jag ju inte välja ett mindre "passande" namn för att det ska vara ovanligt ?

Jag har svårt för konstiga ovanliga namn ( lätt att stava eller ej ) så för mig går sådana namn helt bort. Jag har hört att Ella är vanligt, men hittills har jag aldrig träffat på ett annat barn som heter Ella. Inte heller på förskolan finns någon Ella :)

Nej jag tolkar inte din fråga som kritik, bara att du och jag ser annorlunda på det här med namn helt enkelt.

Var detta till mig? Isåfall så vill jag meddela att jag ändå har Lukas på topp, även om de är ett av de vanligaste. Jag gillar inte heller direkt ovanliga krångliga namn.. Så om de var till mig, så missuppfattade du nog :)

Om du kikar i högra hörnet på varje inlägg så ser du vem man skriver till :)

Jag svarade på Minna86 #14 inlägg.

Har valt att vara lite anonym här på buke och har därför aldrig talat om mina barns namn då de är relativt ovanliga men kan ist berätta om lite namn som jag tycker är fina och som vi funderade på, vi gillar mer lite äldre och ovanliga namn:

Flicka:

Judit
Elvi
Eira
Vendla

Pojke:

Manfred
Edvin
Algot

Våran som heter Theo. Ganska vanligt namn men eftersom sambon promt ville att han skulle heta nåt på T så var det det finaste och mest passande vi kunde ge. Theodor var inget alternativ eftersom det ändå skulle bli Theo som smeknamn. Han heter TheoHugo Edvin Elias. Hugo efter sambons morfar och Edvin efter min farfar, Elias la vi till bara för att jag tycker det är fint.

Annars tycker jag Ebba är ett mkt fint flicknamn, hade Theo vart en tjej hade han nog fått heta det. Både min farmor och sambons farmor hette Ebba dessutom :laugh:

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 111
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 894
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar