Barn i bilstol

R

Revontuli

Vad säger lagen om det..? Jag har för mig att man inte får ha ett barn på under 140cm i framsätet, men gäller det bara om biler har airbag? Jag vill inte ha dottern (110cm lång) i bilstol i framsätet, då hon är lång nog att sparka på stereo, pilla på växelspaken, öppna dörren osv..(Tvådörrars bil med larm, går inte att låsa utan att larma.) Försöker säga till och förklara men det är ju inte så lätt när hon är så liten ännu och lite sen i talet (2,5 år). Sambon tycker dock det är helt ok att ha henne där framme. Jag har henne i baksätet och ser inget problem i att prata/se henne när hon sitter där. Nu måste jag fråga hur ni gör? Jag skulle gärna vänta tills hon "mognar" lite så hon förstår varför man måste sitta "fint" om man ska sitta i framsätet. Tycker det känns säkrare också vid eventuell krock att ha henne bak. Finns det någon lag om hur det ska vara eller är det upp till var och en att bestämma själv?

/Revo som undrar om hon ska ge sig, eller tjata lite till på sambon.

Sv: Barn i bilstol

Är hon 110 cm lång och 2,5 år? Hon är ganska lång för sin ålder va?

Men ialla fall så sitter min snart 3 åring i baksätet, bakåtvänd minst tills i vinter, då han är 3,5 år. Jag skulle aldrig vända honom tidigare än så, även om det skulle vara smidigare.

Min snart 6 åring får sitta fram ibland när hon åker själv med någon av oss, då på bältesstol, och ingen airbag. Men hon förstår ju begreppet sitta fint oxå utan problem.
Men för få det lugnt i bilen när båda barnen är med så får de sitta bak båda två, mindre tjafs på det viset!

Lag finns det bara att barn under 135 cm ska ha en bilstol.

Rekommenderat är att åka bakåtvänt så länge det bara går, även om barnet sparkar på ryggstödet. Och helst i baksätet, för där sitter de säkrast.

Det finns ju speglar man kan köpa och fästa i bak så man kan kolla i backspegeln och se barnet, lika så kan barnet få ögonkontakt med den som kör via backspegeln.

Vår pojk är bara 15 månader men att barn ska åka bakåtvända tills de är fyra år har jag läst och hört hur många gånger som helst. Även om de är långa. Ska visst inte göra så mycket om de har benen böjda. Tror inte det är lag utan rekommendation. Fast jag tycker redan vår gosse börjar få långa ben i sin stol så jag undrar hur det ska gå att ha honom i den stolen tills han blir fyra år. Men som sagt det ska visst vara viktigare att de åker bakåtvända än att de sitter "bekvämt". Det där med att de inte ska sitta fram (framåtvända) om de är kortare än 140 känner jag också igen.

Vet inte vad det heter men på vår bil har vi en liten spärr som gör att man inte kan öppna dörren inifrån, bara utifrån. Låter ju märkligt att man inte kan låsa en dörr om man skulle vilja. Känns lurigt med barn att inte ha dörren låst. Går det inte att låsa dörren skulle jag hellre ha mitt barn bak (utan dörr).

Jag skulle nog också rösta för baksätet om hon nu åker framåtvänd. Vet inte varför, bara känns säkrare. Och är hon under 140 cm och åker framåtvänd "ska" hon som sagt troligtsvis åka bak. Men om det är lag eller rekommendation vet jag inte. Om det spelar roll om man har airbag i detta fallet vet jag inte.

Borde inte dottern förstå "sitta fint" om hon är 2,5 år? Det är ju rätt basic om man säger så och vid den åldern borde man väl ha rätt hög förståelse även om man inte säger så mycket? Om det funkar med din sambo kanske just detta handlar om nåt annat. Jag reagerar på att du tycker hon är liten och inte förstår så mycket. Visst är hon liten men att hon inte förstår tvivlar jag på. Det är inte precis svårt att förstå att hålla armar och ben i styr. Svårare att genomföra kanske:) Men det är en annan sak om hon inte gör som du säger men att hon förstår, det måste hon väl göra?

OT: Kan berätta en historia om sent tal. Det var en pojke hos en granne till min sambos mormor som var "sen". En dag frågade han "var är smöret". Hans svar på att han visst kunde prata men inte gjorde det var att "smöret inte hade fattats förut".

Borde inte dottern förstå "sitta fint" om hon är 2,5 år? Det är ju rätt basic om man säger så och vid den åldern borde man väl ha rätt hög förståelse även om man inte säger så mycket?
:crazy: Pratar vi hundar eller barn? Visst, förstå är en sak - göra som man blir tillsagd en annan. Vår äldsta är drygt tre och förstår avancerat språk men inte gör han alltid som vi säger ändå ;)

(Sen finns det visst barn som gör som föräldrarna säger också, men nån sån har inte vi fått :D)

Klart jag tycker att hon är "liten" hon kommer att vara min bejbis till hon står i dörrn med en kille med moppemusche :D :love:

Men nej, det fungerar inte med sambon heller att hon sitter fram. Han vill dock hellre ha det för att han tycker det är säkrare.
Jag känner mig lite nedsatt nu i min föräldraroll eftersom det känns som att du anklagar mig för att jag ser ned på och inte förstår "mitt" barn.. :(
Det råkar vara så av andra orsaker än just vår fostran, att hon inte förstår vad nej betyder. Vi har altid varit väldigt strikta med att nej betyder nej, men så fort hon kommer från sitt andra hem så betyder nej att man får trotsa och göra som man vill, för då får man som man vill. Det tolkar då jag som att man inte förstår att ett nej inte går att ändra. Trots det så börjar det komma här hemma hos oss att man inte får göra som man vill.
Barnlås har vi inte på bilen eftersom det är en tvådörrars.

Snurrfian: Jo, hon tar efter far sin som växte så knäna inte hängde med när han var liten. Idag är han cirka två meter lång.

Men som sagt det ska visst vara viktigare att de åker bakåtvända än att de sitter "bekvämt".
Till oss sa de att så länge barnet är nöjd och det fungerar att åka baklänges så gör det, man ska ablsolut inte pressa ner barnet i bakåtvändstol om barnet verkligen inte vill det.

Vet inte vad det heter men på vår bil har vi en liten spärr som gör att man inte kan öppna dörren inifrån, bara utifrån.
Jag kallar det för barnspärr och det har vår bil också, en väldigt liten "plupp" som säkert är lätt att missa.

Tack! :) Där ser man, det blir ett nyköp av bilbarnstol. Stolen vi har nu är märkt med bara ett T.

Barnlås/Barnspärr finns det på nästan alla bilar. Tror det är någonslags "måste" på alla nyare bilar också.

Om hon sitter framåtvänd spelar det nog inte så stor roll vid en krock vilken plats hon sitter på.
Risken för stora skador eller död är stor vid framåtvänt åkande för en som är 2½.

Om hon sitter framåtvänd spelar det nog inte så stor roll vid en krock vilken plats hon sitter på.
Risken för stora skador eller död är stor vid framåtvänt åkande för en som är 2½.

Det är ännu större risk om de sitter fram, för där hamnar älgarna.

Men absolut att de ska sitta baklänges. Min 3½-åring knorrar ibland men fattar argumenten och gillar läget efter att ha varit med på mammas jobb på sjukhuset och sett brutna barnnackar :eek:

Nu skriver du igen att hon inte förstår. Jag tror hon förstår. Sen att hon inte gör som du säger är en annan sak. Precis som jag skrev i mitt första inlägg.

Du behöver inte alls känna dig anklagad på något vis.

sparka på stereo, pilla på växelspaken, öppna dörren osv...

Hon förstår säkert vad nej betyder, men "pill- och sparkbehovet" kanske är större än lusten att sitta fint. ;)

Jag hade nog förklarat för henne vad som kan hända ifall man pillar på instrumentpanelens knappar, och sedan tagit med henne till leksaksaffären där hon fick välja en egen leksak att ha och pilla på i bilen. Det finns kanske något som liknar en intrumentpanel, eller kanske en ratt eller liknande.

Barn som är yngre än 4 år har inte "vuxit i huvudet". Så om du låter dottern sitta framåtvänd, fram eller bak, och krockar, så är risken stor att hon får allvarliga skador. Jag tycker att du ska ta dig en funderare och kanske ska ni placera henne bakåtvänt igen ett drygt år till som rekommenderat. Det är värt det, skulle något hända har du gjort allt rätt och slipper anklaga dig själv eller hennes pappa.

*KL*

Satt och funderade lite på det här med längd och bakvänd bilstol.

Min son är 5 år och 104 cm lång. Han sitter framåt-vänd sedan han var i 4 års åldern (har för mig att detta var rekommendationen då).

Har det med annat än vikt och längd att göra?

*KL*

Satt och funderade lite på det här med längd och bakvänd bilstol.

Min son är 5 år och 104 cm lång. Han sitter framåt-vänd sedan han var i 4 års åldern (har för mig att detta var rekommendationen då).

Har det med annat än vikt och längd att göra?

Nja, det är snarare så att barn vid ca 4 års ålder är mer proportionerliga och huvudet är inte lika tungt i förhållande till kroppen.

Vår pojk är bara 15 månader men att barn ska åka bakåtvända tills de är fyra år har jag läst och hört hur många gånger som helst. Även om de är långa. Ska visst inte göra så mycket om de har benen böjda.
Att de får sitta med böjda ben får man leva med.
Det som är viktigt är att huvudet inte sticker upp ovanför ryggstödskanten. Huvudet får sticka upp till ögonhöjd/öronens överkant, sen är det snarare farligt att ha dem bakåtvända.

Jag har långa barn och har varit tvungen att vända dem framåt när de varit 3 år och några månader. Just nu håller jag koll efter ett bra erbjudande på den typ av stol jag vill ha, så att jag kan vända sonen också. Han är precis på gränsen i sin bakåtvända.

Något man kan tänka på är att barn inte ska sitta framåtvända på plats i bilen där det finns krockkudde. Först när de är ca 140 cm långa är det säkert för barnet att sitta på plats med krockkudde.

Jag förstår om hon är för lång att sitta bakåtvänd om hon 110cm redan. Jag skulle köpa en BRA bilstol som är för att ha framåtvänd och sedan ha henne i baksätet. Framsätet är mkt farligare vid en ev krock när hon är så liten, speciellt om bilen har airbag på passagerar sidan:eek:

Jag vände fram min dotter när hon var 3,5, hon är nu 4 år + några månader och ca 114 cm, för då gick det bara inte längre med hennes långa ben:grin:.

Jag köpte en stol med rygg och "öronlappar" så att hon sitter lite "inbäddad" om hon ex somnar så ar hon stöd för huvudet åt sidan.

Vi använder kudde bara vid korta turer och som extra när vi ska åka i någon annans bil.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 966
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka