Barmarksdrag/canicross

Lite nära döden igår när hund som fattat grejen springer fullt ös medvetslös och bromsarna på kickbiken går sönder :meh: måste trampat till med foten så att vajern hoppat ur. Måste träna stenhårt med sakta ner kommando nu om vi ska överleva det här 😅
Och kanske investera en rejälare kickbike om vi ska fortsätta
 
Lite nära döden igår när hund som fattat grejen springer fullt ös medvetslös och bromsarna på kickbiken går sönder :meh: måste trampat till med foten så att vajern hoppat ur. Måste träna stenhårt med sakta ner kommando nu om vi ska överleva det här 😅
Och kanske investera en rejälare kickbike om vi ska fortsätta
Är det skivbromsar på den? (Annars är det the shit :up:.)
 
Det straffar sig att köpa en billig kickbike 😅 först krångel med bromsar och nu punktering(hela däcket har fläkt upp sig typ) efter typ 5 gångers körning på 5-10 min vardera 😅
Funderar på om jag ska våga mig på cykeln istället tills kickbiken är lagad. Vet inte varför det känns så mycket läskigare 🤔 men känns som man är mer låst med benen liksom. Men kanska ska prova i alla fall 😅 han har verkligen kommit på grejen nu både med kickbiken och när vi springer. Jättekul!
 
Det straffar sig att köpa en billig kickbike 😅 först krångel med bromsar och nu punktering(hela däcket har fläkt upp sig typ) efter typ 5 gångers körning på 5-10 min vardera 😅
Funderar på om jag ska våga mig på cykeln istället tills kickbiken är lagad. Vet inte varför det känns så mycket läskigare 🤔 men känns som man är mer låst med benen liksom. Men kanska ska prova i alla fall 😅 han har verkligen kommit på grejen nu både med kickbiken och när vi springer. Jättekul!
Vad har du för cykel? (Du råkar inte ha en mtb där sadeln går att trycka ned en massa?) När jag cyklar kör jag ofta stående och med sadeln i botten så att det snabbt går att få ned fötterna vid behov. Men så kan jag också höja och sänka min sadel med en liten spak på styret. Tycker det är mindre otäckt att stå upp med sänkt sadel än att sitta ned med hög...
 
Vad har du för cykel? (Du råkar inte ha en mtb där sadeln går att trycka ned en massa?) När jag cyklar kör jag ofta stående och med sadeln i botten så att det snabbt går att få ned fötterna vid behov. Men så kan jag också höja och sänka min sadel med en liten spak på styret. Tycker det är mindre otäckt att stå upp med sänkt sadel än att sitta ned med hög...
Tack för tipset, det går att sänka enkelt på min med 😁 ska testa och se om jag känner mig tryggare med det 🙂
 
Vad har du för cykel? (Du råkar inte ha en mtb där sadeln går att trycka ned en massa?) När jag cyklar kör jag ofta stående och med sadeln i botten så att det snabbt går att få ned fötterna vid behov. Men så kan jag också höja och sänka min sadel med en liten spak på styret. Tycker det är mindre otäckt att stå upp med sänkt sadel än att sitta ned med hög...
Alltså verkligen tack för tipset! Testade lite nu ikväll och det kändes jättebra! Konstigt att jag inte tänkt på det själv 🙂 kändes mycket tryggare, närmare marken och lätt att komma av. Snurrade dessutom bara draglinan ett varv runt styret och höll i änden med handen så jag snabbt kunde släppa om han skulle göra ett dikeshopp(vilket inte hänt än) istället för att sätta fast den helt. Kanske finns andra bättre lösningar på det med typ skothake?
 
Alltså verkligen tack för tipset! Testade lite nu ikväll och det kändes jättebra! Konstigt att jag inte tänkt på det själv 🙂 kändes mycket tryggare, närmare marken och lätt att komma av. Snurrade dessutom bara draglinan ett varv runt styret och höll i änden med handen så jag snabbt kunde släppa om han skulle göra ett dikeshopp(vilket inte hänt än) istället för att sätta fast den helt. Kanske finns andra bättre lösningar på det med typ skothake?
Vad roligt att det blev bra!

Jag har har också funderat på hur någon typ av "paniklösning" hade kunnat se ut. Hade ju också velat kunna lossa hunden snabbt vid behov. Just nu sitter linan fast i styret och det medför vissa utmaningar 😅.
 
Vad roligt att det blev bra!

Jag har har också funderat på hur någon typ av "paniklösning" hade kunnat se ut. Hade ju också velat kunna lossa hunden snabbt vid behov. Just nu sitter linan fast i styret och det medför vissa utmaningar 😅.
Kul att det funkade med cykel! Jag själv tycker det känns säkrare än kickbike :p

Mitt tips till paniklösning:
Jag har ett gammalt snabbfäste från ett Baggen bälte runt styret, som jag sen sätter kopplet i. Har aldrig behövt lösa ut det men det känns lite säkrare och lättare att få upp än att sätta fast kopplet direkt i styret. Har alltså remmen runt styret och fäster draglinan i ringen, så tvärtemot hur det är tänkt att ha i bältet. Har hitintills hållt i minst 5 år och jag har oftast två (eller tre) framför cykeln som är fästa i den.

IMG_7864.jpeg
 
Alltså verkligen tack för tipset! Testade lite nu ikväll och det kändes jättebra! Konstigt att jag inte tänkt på det själv 🙂 kändes mycket tryggare, närmare marken och lätt att komma av. Snurrade dessutom bara draglinan ett varv runt styret och höll i änden med handen så jag snabbt kunde släppa om han skulle göra ett dikeshopp(vilket inte hänt än) istället för att sätta fast den helt. Kanske finns andra bättre lösningar på det med typ skothake?
Det va ju smart o snurra ett varv runt styret!
Ja har inte vågat sätta fast Knut än 🙈
 
Det va ju smart o snurra ett varv runt styret!
Ja har inte vågat sätta fast Knut än 🙈
Det var min man som sa det. Jag tänkte att det håller väl inte med bara ett varv men det gjorde det faktiskt, blev inget drag i snutten man håller i, räcker att bara lägga handen på den på den, men lossnar ändå lätt om man släpper😁

Superskönt med pålitliga bromsar i alla fall, dom behövs 😅
 
Jag såg så mycket fram emot Muddy Paws, men nu när vovve blev sjuk får vi ställa in det. Den andra hunden skulle hellre dö än att följa med på något sånt, så kan inte byta hund heller. Typiskt! Men det kommer ju fler år!
 
Läääängtar till svalare väder, termometern har visat 28 grader några dagar och är nu nere på 19. Det blåser svalt så jag hoppas vi kan komma ut en lugnare tur ikväll.
Jag hade en svag förhoppning om att kunna cykla lös i sommar om kvällen, men det kryllar av harar vilket är det djur Tipp drar efter...
 
Kanske redan har diskuterats i tråden men undrar vilken typ av cykel som är bäst att använda för drag med hund? Kommer nog mest köra på asfalt och grus.
 
Kanske redan har diskuterats i tråden men undrar vilken typ av cykel som är bäst att använda för drag med hund? Kommer nog mest köra på asfalt och grus.
Jag tänker att det nog är bra att helt enkelt börja med någon typ av cykel som man är van vid. Så blir det lättare att parrera plötsliga händelser typ oväntade stopp osv. Jag hade tex aldrig fått för mig att köra med endast hand-&skivbroms om jag inte varit bekväm med det sedan tidigare (utan hund). Det låter som att du hade kunnat klara dig på en "vanlig" cykel om du bara tänkte köra på asfalt och grus. Sen går det alltid att uppgradera efterhand :up:
 
Jag tänker att det nog är bra att helt enkelt börja med någon typ av cykel som man är van vid. Så blir det lättare att parrera plötsliga händelser typ oväntade stopp osv. Jag hade tex aldrig fått för mig att köra med endast hand-&skivbroms om jag inte varit bekväm med det sedan tidigare (utan hund). Det låter som att du hade kunnat klara dig på en "vanlig" cykel om du bara tänkte köra på asfalt och grus. Sen går det alltid att uppgradera efterhand :up:
Tack!
 
Ni med små hundar, vad har ni för selar och kan ni posta bilder? Hon är bara 10 månader ännu och ca 6kg men kommer nog inte bli flera kg tyngre iaf.
 
Kanske redan har diskuterats i tråden men undrar vilken typ av cykel som är bäst att använda för drag med hund? Kommer nog mest köra på asfalt och grus.
Jag köpte en ny cykel med handbroms (som jag inte var van vid) men såg till att cykla själv ett par gånger och när jag var bekväm så tog jag med hunden.
Jag ville ha fjädring på framgaffeln så det var det jag hade att välja på.
Men så visste jag att jag ville cykla en del i skogen.
Jag köpte en hybridcykel på stadium för det var enklast och lagom dyrt.
 
Fasen va dragig min blir i kopplet när han fått dra cykeln. Koppelgåendet blir katastrof 😒 har alltid halsband på promenad så ändå en stor skillnad i utrustningen. Inte direkt så att han får sitt behov av att dra tillgodosett och sen kan gå fint och nöjd på promenaderna 😅
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 208
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 990
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 050
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 679
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp