Barmarksdrag/canicross

Hur gör ni som har större/starka hundar som drar rejält? Jag har försökt springa med min vorsteh, men det är ju bara i uppförsbackarna det är roligt eller känns bekvämt? Annars är det bara att bromsa, med rösten eller fysiskt med kroppen?

Har jag gett upp förtidigt med att träna honom att springa saktare eller är jag för otränad?

Min labbe väger 32kg och kan gå på som ett ånglok men han är så mjuk o lyhörd att jag kan ”saaaktaaa, saaktaaa” med rösten.

Annars kan en ha halsband också? Typ göra halvhalt med.
Tänker även att de är något de lär sig. De kan va lite övertaggade i början 🙂
 
Min labbe väger 32kg och kan gå på som ett ånglok men han är så mjuk o lyhörd att jag kan ”saaaktaaa, saaktaaa” med rösten.

Annars kan en ha halsband också? Typ göra halvhalt med.
Tänker även att de är något de lär sig. De kan va lite övertaggade i början 🙂
Ja han lyssnar när jag säger åt honom att sakta, men det blir just bara en halvhalt så får upprepa det varannan meter… Men ja kanske bara är nöta vidare, i takt med att jag får bättre kondition med.

Tänker du att ha både sele och halsband?
 
Ja han lyssnar när jag säger åt honom att sakta, men det blir just bara en halvhalt så får upprepa det varannan meter… Men ja kanske bara är nöta vidare, i takt med att jag får bättre kondition med.

Tänker du att ha både sele och halsband?

Ja jag hade de i början (både sele och halsband) för säkerhet 😅
Han drog liksom mig o cykeln även fast jag hade bromsen i.
Hade även de på settern då det var endel viltintresse
 
Hur gör ni som har större/starka hundar som drar rejält? Jag har försökt springa med min vorsteh, men det är ju bara i uppförsbackarna det är roligt eller känns bekvämt? Annars är det bara att bromsa, med rösten eller fysiskt med kroppen?

Har jag gett upp förtidigt med att träna honom att springa saktare eller är jag för otränad?
Körde intervalltempo hela tiden bara och höll bara fokus på var jag satte fötterna 😅
Ville personligen inte bromsa dem för mycket (varken med lydnad eller vikt) för jag vill ha den typen av drag glädje och fokus. Men det är säkert en ren smaksak.
 
Körde intervalltempo hela tiden bara och höll bara fokus på var jag satte fötterna 😅
Ville personligen inte bromsa dem för mycket (varken med lydnad eller vikt) för jag vill ha den typen av drag glädje och fokus. Men det är säkert en ren smaksak.
Ja det är ju nån sån variant vi fått köra nu, eller som sagt springa i uppförsbackar😅

Förstår! Nej precis, jag vill ju ta vara på den där glädjen också, framför allt sen till vintern, jag vill ju inte att han ska ta det lugnare när jag åker skidor.
 
Ja det är ju nån sån variant vi fått köra nu, eller som sagt springa i uppförsbackar😅

Förstår! Nej precis, jag vill ju ta vara på den där glädjen också, framför allt sen till vintern, jag vill ju inte att han ska ta det lugnare när jag åker skidor.
Alltså, detta tar ju bort hela problemlösar-biten :angel:. Men ni ska inte bara cykla istället? Tänker om du vill ha tempo till vintern?
 
Hur gör ni som har större/starka hundar som drar rejält? Jag har försökt springa med min vorsteh, men det är ju bara i uppförsbackarna det är roligt eller känns bekvämt? Annars är det bara att bromsa, med rösten eller fysiskt med kroppen?

Har jag gett upp förtidigt med att träna honom att springa saktare eller är jag för otränad?
Jag cyklar i stället 😁
 
Haha, det vore det allra bästa! Men då måste jag ta tag i att köpa en bättre cykel😄
Jag cyklar med mina. Jag håller på att ramla om jag springer. 😅 Det går nästan bra att springa med en av dom åt gången, för dom är ju ganska små, men trots det så håller jag ofta på att fara omkull när jag springer. Mycket enklare med cykel 😅
 
Haha bara för att jag promotade cykel bakom hunden istället för att springa så sprang jag bakom idag :angel: . Pyttekort pass (och tur var väl det pga mitt på dagen). Det är fortsatt lite knepigt att få honom i drag. Finns absolut tillfällen då han galopperar och tar i men det är långt ifrån ständigt drag. När han väl går bra får han massor med beröm och det går att liksom muntligt peppa fram honom till drag men det är, som jag har för mig att någon redan konstaterat, jobbigt att både springa själv och samtidigt hela tiden behöva ropa ut massa pepp. Oh well, vi tar det försiktigt och lever på det som är positivt med träningen. Tänker att det blir toppen när han väl fattar grejen. Målbilden är ungen i cykelvagn längst bak, jag på mtb i mitten och hunden längst fram. Så får jag och hunden motion och lillebror får åka snabbt som han gillar.
 
Jäklar vad han fattat snabbt det här med drag 😅 nu är det fullt ös när jag säger fram tills jag säger stanna. Får se hur det går när jag ska springa nästa gång för nu har vi ju testat med kickbiken några gånger och det har verkligen fått igång honom 😅 måste träna på att sänka tempot.
 
Haha bara för att jag promotade cykel bakom hunden istället för att springa så sprang jag bakom idag :angel: . Pyttekort pass (och tur var väl det pga mitt på dagen). Det är fortsatt lite knepigt att få honom i drag. Finns absolut tillfällen då han galopperar och tar i men det är långt ifrån ständigt drag. När han väl går bra får han massor med beröm och det går att liksom muntligt peppa fram honom till drag men det är, som jag har för mig att någon redan konstaterat, jobbigt att både springa själv och samtidigt hela tiden behöva ropa ut massa pepp. Oh well, vi tar det försiktigt och lever på det som är positivt med träningen. Tänker att det blir toppen när han väl fattar grejen. Målbilden är ungen i cykelvagn längst bak, jag på mtb i mitten och hunden längst fram. Så får jag och hunden motion och lillebror får åka snabbt som han gillar.
Har du provat med draghjälp i form av annan hund med förare på cykel? :) Eller om du känner någon där han kommer överens med den andras hund så att man kan köra båda två tillsammans så att han lär sig från den andra?
 
Våra dragplaner är nog helt borta. Tror inte att Bog kommer att hålla för att dra efter sin faktur i knät. Väldigt trist, men som tur finns det i alla fall annat vi kan hålla på med. Lite trist bara med tredje hunden som inte kommer fungera 100% i draget. 😩
 
Våra dragplaner är nog helt borta. Tror inte att Bog kommer att hålla för att dra efter sin faktur i knät. Väldigt trist, men som tur finns det i alla fall annat vi kan hålla på med. Lite trist bara med tredje hunden som inte kommer fungera 100% i draget. 😩
Har du en teori om vad frakturen beror på?

Jättetråkigt att inte kunna köra fullt ut som man hoppas med din hund.

Vill ändå inge hopp om att en kompis hund fick en fraktur på armbågen som valp efter att ha lekt med en burdus hund, men idag några år senare så kan de köra fullt ut efter att ha byggt upp sakta.
Olika frakturer såklart, men efter att ha fått att han alltid kommer behöva ta det försiktigt så är det ju en stor lättnad (och glädje).
 
Har du en teori om vad frakturen beror på?

Jättetråkigt att inte kunna köra fullt ut som man hoppas med din hund.

Vill ändå inge hopp om att en kompis hund fick en fraktur på armbågen som valp efter att ha lekt med en burdus hund, men idag några år senare så kan de köra fullt ut efter att ha byggt upp sakta.
Olika frakturer såklart, men efter att ha fått att han alltid kommer behöva ta det försiktigt så är det ju en stor lättnad (och glädje).

Vi tror att han har fläkt sig, att fabellan slitits sönder av det. Så den kommer alltid vara i småbitar. Höger bak är instabilare och troligtvis kommer han ha en rörelsestörning hela livet på det benet, det känns lite som att senan är för lång, såvida inte rehabilitering hjälper. Finns en chans att han vant sig vid att avlasta benet och därför får rörelsestörningen. Finns inga skador på senor, muskler osv i övrigt och smärtlindring gör ingen skillnad. Men när han går med tryck i bakbenen så syns rörelsestörningen som mest. När han är avslappnad eller travar syns det ingenting numera.

Som tur är vallar han som sin pappa, han har väldigt lite eye så där är det inte ett problem i alla fall. 🙏
 
Har du provat med draghjälp i form av annan hund med förare på cykel? :) Eller om du känner någon där han kommer överens med den andras hund så att man kan köra båda två tillsammans så att han lär sig från den andra?
Nej, men bra idé! Tror dock att det blir svårt att hitta någon. Bor inte i den draghundstätaste delen av landet 😅. Men funderar på om vi ska köra draghjälp med sambon och barnet springandes framför.
 
Nej, men bra idé! Tror dock att det blir svårt att hitta någon. Bor inte i den draghundstätaste delen av landet 😅. Men funderar på om vi ska köra draghjälp med sambon och barnet springandes framför.
Ni håller inte till runt Stockholm alltså? :) Hade kunnat hjälpa till med Floki i sådana fall. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 208
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 990
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 050
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 679
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp