Barmarksdrag/canicross

Tack för alla svar! Då ska vi våga köra på i galopp :) Det var så vi började men sen började jag googla och blev osäker så då gick vi över till trav, men får inte alls lika bra flyt och sug framåt där.
När vi började så tänkte jag att viktigaste är att hon tycker det är kul, så tempo framåt (inte stanna och sniffa) men vill hon springa gör vi det och vill hon trava gör hon det.
 
10 min pass idag på morgonen. Blåsigt och mestadels skugga. Skulle nog vilja påstå att det var bästa passet hittills. Han är fortfarande inte så pepp som jag trodde att han skulle vara (trots att han blir helt vild när jag cyklar och han är okopplad). Den amatörmässiga gissningen är att han inte helt fattat grejen än samt att kondisen nog är sådär. Han brukar köra milen några gånger per vecka med husse men då travar han lös brevid så det kan inte riktigt räknas som samma typ av träning misstänker jag.
 
Nu är vi åter på banan efter "värmeböljan". Körde ett pyttepass idag men utanför gården. Blev en liten runda längs en trottoar vilket på vägen hemifrån fungerade förvånansvärt bra. Däremot blev det lite kiss- & luktstopp på väg tillbaka. Körde en runda runt hagen hemma med. Även om han inte drar konstant så kändes det idag som att han fattat grejen lite mer. Han var med på noterna från start och sprang ut och ställde sig vid cykeln så fort dragselen var på.

Inser dock att jag måste ut ur bekvämlighetszonen (min egen). Nu har jag mer koll på all utrustning och lite handlingsberedskap för diverse knepiga situationer så vi borde verkligen ge oss hemifrån mer nu.
 
Nu är vi åter på banan efter "värmeböljan". Körde ett pyttepass idag men utanför gården. Blev en liten runda längs en trottoar vilket på vägen hemifrån fungerade förvånansvärt bra. Däremot blev det lite kiss- & luktstopp på väg tillbaka. Körde en runda runt hagen hemma med. Även om han inte drar konstant så kändes det idag som att han fattat grejen lite mer. Han var med på noterna från start och sprang ut och ställde sig vid cykeln så fort dragselen var på.

Inser dock att jag måste ut ur bekvämlighetszonen (min egen). Nu har jag mer koll på all utrustning och lite handlingsberedskap för diverse knepiga situationer så vi borde verkligen ge oss hemifrån mer nu.
Jag tyckte det var mycket lättare i början att köra på skogstigar, det var bara framåt som gällde då.
De första gångerna gick vi rundorna innan så att vi hittade och hon visste var vi skulle innan styrningen var på plats.
 
Beställde ju en sele från björkis för lite mer än en månad sen, men fick svar nu att min hund är för liten för att de ska kunna göra en. Så tillbaka till ruta ett :( Någon som har något tips på en dragsele i liten storlek? Hon väger 3,4kg och har 25-30 i täckesstorlek om det säger något. Vi har provat nonstop freemotion i minsta storlek men den var för kort, en storlek större är för stor.
 
Beställde ju en sele från björkis för lite mer än en månad sen, men fick svar nu att min hund är för liten för att de ska kunna göra en. Så tillbaka till ruta ett :( Någon som har något tips på en dragsele i liten storlek? Hon väger 3,4kg och har 25-30 i täckesstorlek om det säger något. Vi har provat nonstop freemotion i minsta storlek men den var för kort, en storlek större är för stor.
Vad är det hon ska dra?
 
Hittat en billig begagnad kickbike inte allt för långt bort som jag funderar på att åka och köpa för att testa 🤔 har ju sprungit med honom några gånger men kommer alltid saker i vägen som gör att vi inte riktigt kommer igång och kan springa längre sträckor. Det senaste har jag haft både ont i ett knä och en superförkylning som inte vill ge sig. Vanlig cykel vågar jag inte då han är lite för oberäknelig för det och kan kasta sig åt sidan.
 
Drar hon supermycket? Ena gråhunden vi har drar inte mycket när vi springer så på henne har jag en vanlig y-sele, skulle det kunna funka för er? :)
Hon drar inte supermycket men ligger på rejält på vägen hem så det blir visst tryck i selen iallafall. Det är en y-sele vi springer i nu och det funkar ju, men vill såklart att hon ska ha det bästa (= bekvämaste) :)

Fick tips om att prova spårselar, så det kanske kan vara ett alternativ?
 
Hon drar inte supermycket men ligger på rejält på vägen hem så det blir visst tryck i selen iallafall. Det är en y-sele vi springer i nu och det funkar ju, men vill såklart att hon ska ha det bästa (= bekvämaste) :)

Fick tips om att prova spårselar, så det kanske kan vara ett alternativ?
Jag vet att tex zero dc har både lång och kort modell, enda ner till storlek mini.

Jag har en liten hund och jag tycker nämligen att de flesta selar sitter kasst på henne. Är storleken bra är remmarna för grova/spännena eller så är det smala remmar som skär in vid tryck i selen.

Det vore inte helt omöjligt att sy en egen eller modifiera om en redan passande sele?
 
Jag vet att tex zero dc har både lång och kort modell, enda ner till storlek mini.

Jag har en liten hund och jag tycker nämligen att de flesta selar sitter kasst på henne. Är storleken bra är remmarna för grova/spännena eller så är det smala remmar som skär in vid tryck i selen.

Det vore inte helt omöjligt att sy en egen eller modifiera om en redan passande sele?
Jag har spanat på zero dc men den korta är för kort i vad som övrigt skulle vara rätt storlek och den långa är lagom lång men för stor runt om. Typiskt!

Jag har haft jättesvårt att hitta ens en vanlig sele till henne så jag håller med, de flesta sitter dåligt tyvärr. Den vi har nu är bäst av alla vi prövat men egentligen för stor runt halsen och i fram.

Att sy/fixa en egen vore ju optimalt men jag tror inte jag är duktig nog för att fixa det, tyvärr :D
 
Beställde ju en sele från björkis för lite mer än en månad sen, men fick svar nu att min hund är för liten för att de ska kunna göra en. Så tillbaka till ruta ett :( Någon som har något tips på en dragsele i liten storlek? Hon väger 3,4kg och har 25-30 i täckesstorlek om det säger något. Vi har provat nonstop freemotion i minsta storlek men den var för kort, en storlek större är för stor.
Men nä vad tråkigt! Var det inte någon här som sa att deras chihuahua fått en sele måttsydd från Björkis?
Zero DC tror jag är ganska lätt att fixa. Om den är för stor runt om går det säkert att klippa bort en bit på vardera sida och sen sy ihop igen.
 
Jag har spanat på zero dc men den korta är för kort i vad som övrigt skulle vara rätt storlek och den långa är lagom lång men för stor runt om. Typiskt!

Jag har haft jättesvårt att hitta ens en vanlig sele till henne så jag håller med, de flesta sitter dåligt tyvärr. Den vi har nu är bäst av alla vi prövat men egentligen för stor runt halsen och i fram.

Att sy/fixa en egen vore ju optimalt men jag tror inte jag är duktig nog för att fixa det, tyvärr :D
Jag har hört gott om anni-x men när jag skulle beställa från dogmania var rätt storlek slut (de är rätt dyra).
 
Jag har hört gott om anni-x men när jag skulle beställa från dogmania var rätt storlek slut (de är rätt dyra).
Åh, den skulle jag gärna prova! Men det var ganska dyr retur såg jag så frågan är om jag vågar chansa. Vet inte om hon ska ha xxs eller xxs long heller 🤔
 
Äsch vafan, jag beställde en vanlig xxs, den var på rea. Enligt mina mätningar så borde den passa, men det har jag iof tyckt om andra förut. Är den för stor får jag sy in den, är den för liten är jag körd 😅
 
Äsch vafan, jag beställde en vanlig xxs, den var på rea. Enligt mina mätningar så borde den passa, men det har jag iof tyckt om andra förut. Är den för stor får jag sy in den, är den för liten är jag körd 😅
Du får jättegärna visa bilder sen när den kommer. Har ju också en liten plutt, 4,4kg. Nu är hon inte året än så förhoppningsvis ska hon ju växa lite till, men någon gigantisk mellanpudel kommer hon inte bli.b
 
Testade en liten bit ikväll och det fungerade superbra och var ju hur kul som helst 😃
Får köra lite mer och sen se om jag ska investera i en dyrare/bättre/större kickbike. Och så klart en sån där pinne och sätta linan i, detta var ju bara test 😁 han fattade verkligen grejen direkt och drog så fint.
20240716_201828.jpg
 
Nu har selen kommit och jag tror att den funkar. Jag skulle förmodligen ha följt magkänslan och valt den extra långa, men när vi måttade såg det ut som att den skulle bli alldeles för lång. Men den här sitter helt klart bäst hittills :)

IMG_20240717_130017.jpg
 
Hur gör ni som har större/starka hundar som drar rejält? Jag har försökt springa med min vorsteh, men det är ju bara i uppförsbackarna det är roligt eller känns bekvämt? Annars är det bara att bromsa, med rösten eller fysiskt med kroppen?

Har jag gett upp förtidigt med att träna honom att springa saktare eller är jag för otränad?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 208
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 990
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 050
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 679
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp