Barmarksdrag/canicross

Vi har kört två kortisar runt hagen idag. Funderingar som uppstår är:
1. Vad har ni för lina? Just nu kör vi en som är delvis statisk/delvis bungee. Bör man ha "helbungee"?
2. Har ni alltid skor? På hundarna alltså :p

Har kommit fram till att min endurocykel nog är lätt överdimensionerad för aktiviteten ifråga. Nästa gång vi kör ska jag testa stigcykeln. Den har kortare slaglängd på framdämparen. Dessutom är både fram-&bakdämpning låsbar. Lägre vikt med :up:.
Jag har också kört två varv runt hagarna idag 😄
1. Har lina från Björkis (min hovleverantör 👍) som är en del fast koppel och en del expander. Båda lätt utbytbara, om/när de slits. Har en längre fast del till cykel och skidor och en något kortare när jag vandrar/joggar (fast jag joggar aldrig, men i teorin 😅). Byter den elastiska delen kanske varannat år, lite beroende på hur mycket den använts.
2. Har oftast skor på snö, har aldrig skor på gräs, har ibland skor på grus, använder dem när de fyllt på nytt grus på vägarna. Skulle jag köra på asfalt skulle jag nog använda skor också.

Vi har kört två kortisar runt hagen idag. Funderingar som uppstår är:
1. Vad har ni för lina? Just nu kör vi en som är delvis statisk/delvis bungee. Bör man ha "helbungee"?
2. Har ni alltid skor? På hundarna alltså :p

Har kommit fram till att min endurocykel nog är lätt överdimensionerad för aktiviteten ifråga. Nästa gång vi kör ska jag testa stigcykeln. Den har kortare slaglängd på framdämparen. Dessutom är både fram-&bakdämpning låsbar. Lägre vikt med :up:.
Jag har en lina som är en kombination mellan bungee och statiskt. Har inte skor på hundar med bra tassar.

I fredags körde jag och min fru en träningsrunda för att få hunden att ligga i och dra ordentligt. Jag vet att det egentligen inte är bästa sättet att köra med ”hare” men jag ville se om hon överhuvudtaget kan tänka sig att dra med kraft och ifall hon tycker att det är kul.
Det gick över förväntan! Hon taggade till rejält.
Igår sprang jag första gången själv med henne och då blev det några fina sträckor där hon verkligen drog, super kul!
Hon kom av sig när vi sprang förbi en tomt där det rusade kram en skällande Beagle så hon hade lite svårt att komma tillbaka till draget efter det. Hon sprang dock före men drog inte riktigt. Inget jag egentligen lägger så stor vikt vid att hon tappade det lite, hon hade simmat mycket och busat med hennes kompis i princip hela dagen i strålande sol så hon var nog lite trött också.

Ett plus var att jag knappt tänkte på hur tråkigt det är att springa 😄 (har alltid hatat att jogga men med hund känns det bättre).

Å, idag gick det inte alls bra! Jag och sambon gjorde upp en gemensam strategi som gick ut på att transportsträckan till själva dragrundan skulle ske i halsband under "här"-kommando. Sagt och gjort, hunden travade brevid cykeln ett par hundra meter fram till starten. Där fick han på dragselen och så peppade jag och tjoade lite (som vi gjort de andra gångerna). Men det funkade inte alls idag. Han sprang framför cykeln en liten bit sedan brevid mig resten av rundan. Hoppas att jag inte förstört något nu. Inser att vi behöver ett tydligare drag-kommando än "pepp och tjo". Får öva hemma (och kanske dra med hare lite).

Å, idag gick det inte alls bra! Jag och sambon gjorde upp en gemensam strategi som gick ut på att transportsträckan till själva dragrundan skulle ske i halsband under "här"-kommando. Sagt och gjort, hunden travade brevid cykeln ett par hundra meter fram till starten. Där fick han på dragselen och så peppade jag och tjoade lite (som vi gjort de andra gångerna). Men det funkade inte alls idag. Han sprang framför cykeln en liten bit sedan brevid mig resten av rundan. Hoppas att jag inte förstört något nu. Inser att vi behöver ett tydligare drag-kommando än "pepp och tjo". Får öva hemma (och kanske dra med hare lite).
Jag hade sen innan ett kommando som är "okej" typ kastar en boll och hon får vänta - "okej" = fullt ös.
Ni har inget sådant som redan ligger och skräpar?

För oss var det också skillnad om jag tjoade och tjimmade, eller om jag sa "bra bra - rätt!" eftersom jag använder det annars när hon behöver pepp medan hon löser en uppgift.

Tror definitivt inte ni har förstört något och om inget annat så lär det ge sig med tiden. 😁

Jag är på jakt efter en dragsele till min papillon. Vi har börjat springa lite, det går varken fort eller långt men på vägen hem ligger hon på väldigt mycket och jag vill att det ska vara så bekvämt som möjligt för henne så därför tänkte jag satsa på en dragsele.

Fick hjälp att prova ut den här i affären. Enligt personalen satt den helt perfekt. Hade bråttom och hann inte kolla så mycket själv, men provade den nu hemma och tycker inte alls den ser ut att sitta bra. Är den inte alldeles för kort så att den hamnar alldeles för nära armbågarna? :crazy: Dålig bild men det var det bästa jag kunde få till.

IMG_20240612_130736.webp

Jag är på jakt efter en dragsele till min papillon. Vi har börjat springa lite, det går varken fort eller långt men på vägen hem ligger hon på väldigt mycket och jag vill att det ska vara så bekvämt som möjligt för henne så därför tänkte jag satsa på en dragsele.

Fick hjälp att prova ut den här i affären. Enligt personalen satt den helt perfekt. Hade bråttom och hann inte kolla så mycket själv, men provade den nu hemma och tycker inte alls den ser ut att sitta bra. Är den inte alldeles för kort så att den hamnar alldeles för nära armbågarna? :crazy: Dålig bild men det var det bästa jag kunde få till.

Visa bifogad fil 147205
Nu är jag verkligen inget proffs på dragselar men jag skulle inte vilja ha en sele som sitter runt bröstkorgen så som den här selen gör. Jämför gärna med bild på Björkis sele några inlägg tidigare, den ligger löst diagonalt över bröstkorgen. Jag tänker att det är bättre för rörelsemekaniken både när de blir flåsiga och när de tar i mer.

Jag smackar 😅
Började redan under promenad när jag vill att de ska röra på sig och har sedan överfört det till draget. Nackdelen kanske är att de undrar vad jag håller på med när jag smackar på hästarna och hundarna inte är "påkopplade" på att kommunicera, då kan de titta lite undrande 😊

Visa bifogad fil 147205
Svårt att se på bild när det är en hund med päls, men så nära ser den inte ut att sitta armbågen.
Tipsar om att kolla upp björkis på Youtube, de har en bra film om hur man testar ut en sele.
Jag tycker det är 50/50 om det är rätt hjälp man få i affären. 😅

Visa bifogad fil 147205
Lämna tillbaka den och beställ en efter hundens mått på Björkis istället. Halva priset och du får en sele som sitter perfekt!

Nu kommer jag med lite förvirrande frågor från en nybörjare :)

När jag googlar på att springa med hund står det överallt att man inte ska springa snabbare än att hunden enkelt kan trava, om den galopperar går det för fort. Att man kan lägga in korta sträckor galopp men att det annars är trav som gäller.

Men när jag läser om canicross och annat drag får jag uppfattningen att man jobbar mer i högre tempo (galopp), eller är det fel?

Hur gör ni när ni springer/cyklar med era hundar? Håller ni er till traven med korta galoppsträckor eller kör ni mer i galopp?

När jag googlar på att springa med hund står det överallt att man inte ska springa snabbare än att hunden enkelt kan trava, om den galopperar går det för fort. Att man kan lägga in korta sträckor galopp men att det annars är trav som gäller.

Men när jag läser om canicross och annat drag får jag uppfattningen att man jobbar mer i högre tempo (galopp), eller är det fel?

Hur gör ni när ni springer/cyklar med era hundar? Håller ni er till traven med korta galoppsträckor eller kör ni mer i galopp?
Jag har bara kört galopp i princip då det är det hunden velat.
Förstår inte varför man skulle hålla sig till trav 🤷‍♀️

Jag vill att min hund jobbar genom hela kroppen o skjuter på bak och därav kör jag galopp.

När vi passerar trångt eller det inte går att köra i den farten går vi ner till trav men då drar han inte utan går bredvid cykeln.

När jag springer med mina så travar de i regel, helt enkelt för att jag inte springer så fort och de är stora.

Bara galopp, har liten hund!

Jag kör galopp till största del, men vill ha ett så jämnt tempo som möjligt vilket gör att vi ligger i en lugnare galopp.

Idealet för oss är uppvärmning i trav 1 km och nedvarvning i trav 1 km och galopp där emellan.
Med trav så är det betydligt svårare att gå rakt utan hon kör "crab walk" när hon inte får plats med bakbenen när hon ligger på och tar i.
Det är ett vanligt problem och för oss kräver det att hon går i rätt tempo så att hon tvärar så lite som möjligt.

Det är svårt att hitta info om bikejoring så man får kolla runt och det finns några FB grupper från Storbritannien som är helt okej. Jag har lyssnat på någon podd och så och jag rekommenderar det. 🙂

Tack för alla svar! Då ska vi våga köra på i galopp :) Det var så vi började men sen började jag googla och blev osäker så då gick vi över till trav, men får inte alls lika bra flyt och sug framåt där.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 564
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka