Barmarksdrag/canicross

Vad bra att du skriver det, jag är inte förtjust i bensnören pga sjukt obekväm med utseendet (?).
Blir det en så ska jag testa att köra utan!
Det är ju jättefult och skär in mellan skinkorna. 😆

Älskar att ha det när jag är ute på promenad, har alltid Floki fastspänd runt midjan för jag orkar bara med att hålla en dragig hund i kopplet.

Är det någon som sitter på ett bra tips att testa för att få ner tempot på en (för) het hund?

Jag promenerar alltid en runda innan cykeltur, och då har hon även möjlighet att springa av sig lite men det har cirka noll effekt. Hon älskar att dra och går verkligen igång när jag tar fram selen och ännu mer när jag tar ut cykeln. Börjar med att hon får gå bredvid en stund, men så fort jag kopplar på henne på cykeln och sätter mig på så drar hon på max. Om jag försöker bromsa i det läget blir det mer som weightpull än cykeldrag, hon går inte ner i frekvens eller ansträngning även om hastigheten blir lägre. Bromsar jag inte så är det full galopp från första steget.

Jag skulle vilja hitta en lugnare rytm, där hon gärna får galoppera på men det behöver inte vara med fullt tryck hela tiden. Framförallt är jag rädd att hon tar i så hon blir antingen överhettad eller överansträngd, eller skadar sig på annat sätt. Även om vi inte cyklar när det är varmare än 15 grader så blir hon såklart väldigt flåsig med den energin hon använder.

Jag får se om jag tycker mig ha råd efter räkningarna är betalda, det som jag tittat på från nonstop (canix) kostar 1000 kr och jag tror det finns på närmsta dogman så att jag kan prova det.
Jag har också spanat på canix. Var skeptisk först eftersom det ser lite skumt ut, men SÅ bekvämt. Ligger helt klart på inköpslistan till framtiden. Nu har jag ett från Hurtta som trots allt fungerar, så det känns inte direkt lockande att betala för något nytt när jag ändå inte springer jättemycket med hundarna.

Nu har jag äntligen fått tummarna ur och beställt en dragsele från Björkis. Hoppas att den blir bättre än den från Non stop... Är det någon som vill ha en i storlek grön därifrån och har vägarna förbi skåne så är ni varmt välkomna att hämta den. Bättre att den är hos någon som använder den än att den hänger på en krok här och samlar damm. Pm:a i så fall.

Nu har jag äntligen fått tummarna ur och beställt en dragsele från Björkis. Hoppas att den blir bättre än den från Non stop... Är det någon som vill ha en i storlek grön därifrån och har vägarna förbi skåne så är ni varmt välkomna att hämta den. Bättre att den är hos någon som använder den än att den hänger på en krok här och samlar damm. Pm:a i så fall.
Min måttbeställda från Björkis kom igår, och efter provning är jag så nöjd!

Den ser lite konstig ut när man sätter på den men ställer man hunden i dragläge sitter den som en smäck (och enligt Björkis är det bara i dragläge man kan avgöra om selen passar eller inte).

Snart blir det löptur!!

Nu kör jag ju inte drag med Tilda, men vi har börjat cykla. Men funderade på om man behöver skydda tassarna något extra? Vi har asfalt och grusvägar (hårdpackade med löst grus ovanpå när de fyllt på), alternativt mer skogsväg.
Just nu cyklar vi aktivt ca 4 km med trav och galopp 1-2 gånger i veckan, men min tanke är att kunna öka sträckan så småningom.
Eftersom jag har en Whippet sitter inte skor/strumpor kvar särskilt bra ens vid lugn promenad, så vet inte hur bra det skulle funka i 25 km/h 😂

Nu har vi en dragsele som Lily trivs med! Svårt att få till en vettig bild när man är ensam, hunden står på mjuk soffa osv men ja, såhär kan det se ut i sådan situation :p
1000057951.webp

När hon väl lägger tryck i den osv så hamnar den bra, och här tycker jag det är intressant med hur den är i halsen, för på den här bilden tycker jag den ser liten ut. Men åter igen, med tryck i selen osv känns det precis som det bör kännas.

Nu har vi en dragsele som Lily trivs med! Svårt att få till en vettig bild när man är ensam, hunden står på mjuk soffa osv men ja, såhär kan det se ut i sådan situation :p
Visa bifogad fil 146427

När hon väl lägger tryck i den osv så hamnar den bra, och här tycker jag det är intressant med hur den är i halsen, för på den här bilden tycker jag den ser liten ut. Men åter igen, med tryck i selen osv känns det precis som det bör kännas.
Så ser det ut på Speja med. Men i dragläge ligger selen precis på rätt ställe runt halsen. Är väl också därför en dragsele inte lämpar sig lika bra till en vardagspromenad 😊

Har sprungit några gånger med Toke nu och han börjar fatta grejen. Jag som hatar att springa och inte har kunnat springa trots att jag varit i rätt bra fysisk form är förvånad över hur härlig känsla det är att springa med hund som drar 🙂 nu får jag uppleva det där flytet som jag aldrig lyckats få till när jag sprungit själv.
Nu när jag ser honom dra så tycker jag björkis-selen sitter bra, har ju tyckte att den varit så stor över ryggen men det ändrar sig mycket i drag.

Kom över en Björkis dragsele storlek 3 till väldigt bra pris, så köpte på vinst och förlust men tyvärr gigantisk på Tilda så om någon är på jakt efter en så säljer jag gärna den vidare :)

Kom över en Björkis dragsele storlek 3 till väldigt bra pris, så köpte på vinst och förlust men tyvärr gigantisk på Tilda så om någon är på jakt efter en så säljer jag gärna den vidare :)
Kan tänka mig att den var stor, är ju samma som jag har till min jaktlabbe. Men dom är nog lättsålda 🙂

Tilda väger 14 kg, risken är väl att hon ligger mellan 0 och 1 då 😂

Jag har strl 1 till min bctik på 16 kg och tror hon är kraftigare än din hund men ungefär lika långa i ryggen? (Obs utgår endast från bilder du har lagt upp.)
Till björkis kan du mejla dina mått (stör mig så att det inte går att hitta de online!) så kollar de vilken sele som passar din hund.

Jag har dock en blå nonstopsele till salu i strl 4 om du är intresserad. 😇

Har sprungit några gånger med Toke nu och han börjar fatta grejen. Jag som hatar att springa och inte har kunnat springa trots att jag varit i rätt bra fysisk form är förvånad över hur härlig känsla det är att springa med hund som drar 🙂 nu får jag uppleva det där flytet som jag aldrig lyckats få till när jag sprungit själv.
Nu när jag ser honom dra så tycker jag björkis-selen sitter bra, har ju tyckte att den varit så stor över ryggen men det ändrar sig mycket i drag.
Det låter underbart! Det är precis det jag också hoppas på, gillar inte iheller att springa men lockas av känslan av att göra något ihop och få flyt när jag springer.
Jag tänker också att det blir lättare att komma igång och orka mer från början med en hund som ligger på. 🙂

Jag har strl 1 till min bctik på 16 kg och tror hon är kraftigare än din hund men ungefär lika långa i ryggen? (Obs utgår endast från bilder du har lagt upp.)
Till björkis kan du mejla dina mått (stör mig så att det inte går att hitta de online!) så kollar de vilken sele som passar din hund.

Jag har dock en blå nonstopsele till salu i strl 4 om du är intresserad. 😇
Tilda är 49/50 cm i ryggen, kommer inte riktigt ihåg 😅 just nu är egentligen inte en dragsele något vi behöver, jag behöver öka min kondis lite (och minska vikten lite för känas skull, förmodligen atros i ett knä), men ska ha det i åtanke!

Och ja, det är störigt att dom inte har mått utskrivet på sidan, satt och letade igpr för att se vad storlek tre skulle passa, men fick inte fram mer än "mankhöjd 59-65 cm" 🤦🏼‍♀️

Det låter underbart! Det är precis det jag också hoppas på, gillar inte iheller att springa men lockas av känslan av att göra något ihop och få flyt när jag springer.
Jag tänker också att det blir lättare att komma igång och orka mer från början med en hund som ligger på.

Jag hatar också att springa själv men kommer ihåg att jag sprang 4-5 km med hund första gången utan problem, det var som att flyga fram, men varnar för en fruktansvärd träningsvärk om man springer så långt som otränad (vilket jag var/är), kunde inte gå på flera dagar. 😆

Tilda är 49/50 cm i ryggen, kommer inte riktigt ihåg 😅 just nu är egentligen inte en dragsele något vi behöver, jag behöver öka min kondis lite (och minska vikten lite för känas skull, förmodligen atros i ett knä), men ska ha det i åtanke!

Och ja, det är störigt att dom inte har mått utskrivet på sidan, satt och letade igpr för att se vad storlek tre skulle passa, men fick inte fram mer än "mankhöjd 59-65 cm" 🤦🏼‍♀️
Jag beställde en måttbeställd från Björkis och det skiljde typ 50kr i pris. Lätt att mäta utifrån deras instruktioner och selen sitter perfekt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka