Barmarksdrag/canicross

Första löpturen med dragselen idag, varit förkyld men nu har jag mått bra i ett antal dagar.
Kul att springa med Speja! Hon har inte fattat att hon verkligen kan dra i selen ännu, springer mycket framför men utan tryck. Hoppas jag ska lyckas lära henne att dra och ta i.

Vi ska flytta ut på landet. Skogen utanför verkar ganska snårig, men huset ligger invid en grusväg (säkert makadam). Vågar jag låta hunden dra på den utan tossor? Vill inte ha honom lös eftersom det står 70 på hastighetsskylten (förmodligen en irländare som satte den begränsningen).

Jag beställde en måttbeställd från Björkis och det skiljde typ 50kr i pris. Lätt att mäta utifrån deras instruktioner och selen sitter perfekt.
Ja, min plan är nog en måttbeställd därifrån men inte prio just nu, eftersom det tillkommer midjeband till mig och koppel också så blir det lite mer pengar som ska ut än för bara selen :)
Den jag köpte igår kostade liksom under 50 kr (ej trasig eller så, nog bara nån som inte vad den fått in på sin loppis 😂), så därför blev det ett "impulsköp" 😂

Jag hatar också att springa själv men kommer ihåg att jag sprang 4-5 km med hund första gången utan problem, det var som att flyga fram, men varnar för en fruktansvärd träningsvärk om man springer så långt som otränad (vilket jag var/är), kunde inte gå på flera dagar. 😆
Jag varnar också för att vänja benhinnorna lite om man har en stark hund som drar😬

Vågar knappt posta (riktigt deppigt om även denna selen är bortkastade pengar). Men här är nya från Björkis! Skickade mått men de beslutade att 3+ skulle funka. Snabbt drag efter kastad leksak (svårt att få honom i dragläge utan muta). Ska känna och klämma lite noggrannare när jag får tid.
Screenshot_20240605_163350_Video Player.webp

Vågar knappt posta (riktigt deppigt om även denna selen är bortkastade pengar). Men här är nya från Björkis! Skickade mått men de beslutade att 3+ skulle funka. Snabbt drag efter kastad leksak (svårt att få honom i dragläge utan muta). Ska känna och klämma lite noggrannare när jag får tid.Visa bifogad fil 146773
Inte lätt att se på bild, men rent spontant vid en första anblick så ser den ut att sitta helt ok. Hur upplever du den i halsen?

Inte lätt att se på bild, men rent spontant vid en första anblick så ser den ut att sitta helt ok. Hur upplever du den i halsen?
Nej, och vinkeln är ganska så bedrövlig :nailbiting:. Halsen känns, med reservation för att jag är helt ny på detta, bra. Lite knepigt att känna efter bara.

Vågar knappt posta (riktigt deppigt om även denna selen är bortkastade pengar). Men här är nya från Björkis! Skickade mått men de beslutade att 3+ skulle funka. Snabbt drag efter kastad leksak (svårt att få honom i dragläge utan muta). Ska känna och klämma lite noggrannare när jag får tid.Visa bifogad fil 146773
Det man kan se på bilden ser bra ut! Du kan alltid fota och skicka till Björkis också om du är osäker.

Lika hastigt och lustigt som vi testade selen igår så testade vi att springa ett par hundra meter på kvällen. Håller med om att det kändes som att flyga fram när han väl tog i. Däremot tyckte min bäckenbotten att det var en himla onödig övning. Så det blir nog att han får gå framför cykeln även här i början. (Annars får jag nog komplettera mitt drag-kit med vuxenblöjor :crazy::angel:.) #födettbarndetblirkul

Lika hastigt och lustigt som vi testade selen igår så testade vi att springa ett par hundra meter på kvällen. Håller med om att det kändes som att flyga fram när han väl tog i. Däremot tyckte min bäckenbotten att det var en himla onödig övning. Så det blir nog att han får gå framför cykeln även här i början. (Annars får jag nog komplettera mitt drag-kit med vuxenblöjor :crazy::angel:.) #födettbarndetblirkul
Och när han tänt till på att dra cykel får du berätta hur du gör för att få honom att gå framför cykeln 😅
Hälsningar fullt ös - medvetslös med en matte som har svårt att jogga för uppvärmning 😊

Och när han tänt till på att dra cykel får du berätta hur du gör för att få honom att gå framför cykeln 😅
Hälsningar fullt ös - medvetslös med en matte som har svårt att jogga för uppvärmning 😊
Ja, gå i ordets rätta bemärkelse kommer han nog inte att göra. Vi har bara kört stig när han haft med cyklar att göra tidigare (han har fått springa lös framför i spåret). Det har typ räckt för att göra honom helt cykeltokig. Varje gång jag kommer hem från en tur och cyklar genom trädgården så kör han fullt "räk-race". Tror att det blir fullface-hjälm och ryggskydd för mig här i början.

1,6 km på cykel igår kväll (premiär). Drog inte fullt och växlade mellan trav och galopp. Men det blir nog bra detta. Dock så blev det några helt crazy tvärstopp pga tikfläckar :rage:. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det men jag tänkte se hur det utvecklar sig. Tror att det krävs några turer innan han helt fattar grejen och börjar strunta i omgivningen (precis som han gör vid annan träning).

1,6 km på cykel igår kväll (premiär). Drog inte fullt och växlade mellan trav och galopp. Men det blir nog bra detta. Dock så blev det några helt crazy tvärstopp pga tikfläckar :rage:. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det men jag tänkte se hur det utvecklar sig. Tror att det krävs några turer innan han helt fattar grejen och börjar strunta i omgivningen (precis som han gör vid annan träning).
Tror som du, att när han mer förstår uppgiften, kommer andra störningar inte ha samma dragning. Min lillskit bryr sig inte om rådjur framför cykeln även om de är svåra att nonchalera annars 🙂

Det är säkerligen en vanesak. Våran münster struntar nästan i vilt när vi cyklar nuförtiden, då är han så inne i arbete att han glömmer vad han heter :p

Vi har kört två kortisar runt hagen idag. Funderingar som uppstår är:
1. Vad har ni för lina? Just nu kör vi en som är delvis statisk/delvis bungee. Bör man ha "helbungee"?
2. Har ni alltid skor? På hundarna alltså :p

Har kommit fram till att min endurocykel nog är lätt överdimensionerad för aktiviteten ifråga. Nästa gång vi kör ska jag testa stigcykeln. Den har kortare slaglängd på framdämparen. Dessutom är både fram-&bakdämpning låsbar. Lägre vikt med :up:.

1. Vad har ni för lina? Just nu kör vi en som är delvis statisk/delvis bungee. Bör man ha "helbungee"?

Har kommit fram till att min endurocykel nog är lätt överdimensionerad för aktiviteten ifråga. Nästa gång vi kör ska jag testa stigcykeln. Den har kortare slaglängd på framdämparen. Dessutom är både fram-&bakdämpning låsbar. Lägre vikt med :up:.
Jag har inte investerat i bälte eller lina, har ett kit jag köpte på Clas Ohlson som fungerar bra för mig med liten hund. Där är linan halv-bungee och helt vanligt bälte runt om midjan typ.
Inte kört med skor men min hund har också en hel del päls mellan trampdynorna.
Hade jag haft stor hund hade jag nog tänkt annorlunda.

Jag har bungee från nonstop och den är väl åtminstone 80% elastisk, det är handtaget + en bit framme vid spännet som är stumt.
Jag tror att det viktigaste är att om man har en delvis bungee att den elastiska är närmst hunden för att motverka stötar/ryck.
Jag använder inte skor men trodde dock att jag skulle göra det. Ska jag däremot cykla längre rundor där jag är osäker på underlaget/långt hem tar jag med mig dem i fickan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 764
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka