Barmarksdrag/canicross

Jag köpte en ny cykel med handbroms (som jag inte var van vid) men såg till att cykla själv ett par gånger och när jag var bekväm så tog jag med hunden.
Jag ville ha fjädring på framgaffeln så det var det jag hade att välja på.
Men så visste jag att jag ville cykla en del i skogen.
Jag köpte en hybridcykel på stadium för det var enklast och lagom dyrt.
Jag bestämde mig också för en hybridcykel med dämpning fram! Hittade en begagnad och har hunnit provcykla en gång med hunden. Supernöjd än så länge!

Alltså det är såå kul att springa med Toke, jag som alltid hatat att springa. Han är superduktig på att dra. Men hur får man kroppen att hålla 😫 mina fötter, knän och höfter skriker av dom hårda stötarna som blir och då har jag ändå en rätt problemfri kropp som annars är utan skador och krämpor. Vänjer man sig? Vad kan man tänka på mer än bra skor?

Alltså det är såå kul att springa med Toke, jag som alltid hatat att springa. Han är superduktig på att dra. Men hur får man kroppen att hålla 😫 mina fötter, knän och höfter skriker av dom hårda stötarna som blir och då har jag ändå en rätt problemfri kropp som annars är utan skador och krämpor. Vänjer man sig? Vad kan man tänka på mer än bra skor?
Att vänja kroppen vid löpningen långsamt. Började springa nyss efter en massa års uppehåll. Det visade sig att jag hade både bra kondis och ett bra pannben pga annan träning. Däremot var kroppen inte helt van med den belastning som just löpningen medförde. Skadade mig ganska så direkt. Nu är det knästabiliserande övningar och löprundor på max tio minuter som gäller en god tid framöver. Så rådet här ifrån är nog mest: ta det varsamt och öka inte på för snabbt!

Någon annan vars hund inte gillar det där momentet när frambenen ska träs in i selen? Försöker att göra det så smidigt som möjligt men ofta ska det muttras. (Tycker att det ser så himla lätt och smidigt ut när andra "klär på" sina hundar.) Har givetvis funderat över om det är smärta/obehag men någonstans landat i att han bara tycker att det är en bökig procedur. Är alltid det sista benet som han tycker är jobbigt att få I oavsett om vi börjar på höger eller vänster sida. Försöker få selen så långt över på sidan det går och så långt fram det går när sista benet ska i men det går aldrig smidigt. Tips någon?

Vad den här killen älskar att dra! Han tjuter när dragselen kommer fram 🙈
Igår efter en 1,5 timmes promenad med bara lös-spring i skogen så kunde han faktiskt hålla riktigt bra tempo på våran lilla löptur efteråt. Jag fick dock lite känningar i höfter/knän ändå men ändå betydligt bättre än när han hänger i selen och försöker galoppera och jag får bromsa för mitt liv. Nu höll han en lugn trav hela turen med jämnt drag i selen, perfekt tempo för mig 😅 så härligt det är att springa då! Jag som aldrig kunnat springa utan hund, har alltid avskytt det även när jag varit i bra kondition och ägnat mig åt andra idrotter. Springa har alltid varit usch, tills nu :D
20240924_182925.webp

Igår efter en 1,5 timmes promenad med bara lös-spring i skogen så kunde han faktiskt hålla riktigt bra tempo på våran lilla löptur efteråt. Jag fick dock lite känningar i höfter/knän ändå men ändå betydligt bättre än när han hänger i selen och försöker galoppera och jag får bromsa för mitt liv. Nu höll han en lugn trav hela turen med jämnt drag i selen, perfekt tempo för mig 😅 så härligt det är att springa då! Jag som aldrig kunnat springa utan hund, har alltid avskytt det även när jag varit i bra kondition och ägnat mig åt andra idrotter. Springa har alltid varit usch, tills nu :D
Visa bifogad fil 153947

Va roligt! Jag tycker faktiskt också det är roligare med hund :) Men jag är ingen sprinter direkt, kroppsmässigt men borde ta mig ut oftare så kommer de ju bli bättre/lättare!

Knut och jag var ute igår med cykeln och han hoppade jämfota i början när jag gick med cykeln :rofl::rofl: superglad

Kort träning i spöregn. Vi försöker köra in ständigt drag (eller kanske för vår del mer tryck i selen). 4 kg kettlebell längst bak. Inte optimalt att det han drar ligger så lågt om jag förstått det rätt. Men tipset var ändå träning på detta vis ibland. Sorry för suddig bild men jag fick skynda mig efter.
20240926_105740.webp

Visa bifogad fil 153947
Älskar minen! "Alltså, vad är det som tar sån tid där bak?!" 😆 :heart

En hund jag hade gjorde jag tvärt om med, benen först och sen så tröck hon in huvudet.

(Hon hade dock ocd i bogar och armbågsleder i efterhand förstår jag att det nog var därför hon föredrog det när vi tränade förberedande med dragselen, hon var bara 6-10mån så han aldrig börja dra på riktigt)

Nuvarande är lite känslig och henne ser jag till att skjuta selen åt det håll jag trär i benet just då.

Någon annan vars hund inte gillar det där momentet när frambenen ska träs in i selen? Försöker att göra det så smidigt som möjligt men ofta ska det muttras. (Tycker att det ser så himla lätt och smidigt ut när andra "klär på" sina hundar.) Har givetvis funderat över om det är smärta/obehag men någonstans landat i att han bara tycker att det är en bökig procedur. Är alltid det sista benet som han tycker är jobbigt att få I oavsett om vi börjar på höger eller vänster sida. Försöker få selen så långt över på sidan det går och så långt fram det går när sista benet ska i men det går aldrig smidigt. Tips någon?

Tjoho! Första rundan framför cykeln efter sommaren, vi har haft en väldigt varm höst (som alla andra).
Högre medeltempo än vad jag egentligen vill ha, men ville mest att hon skulle ha kul och hon gillar när hon får göra "rivstarter" men det blev en del trav också.

Hon tycker cykeln är lite läskig (sen jag råkade cykla över en tass när hon tvärnitade efter ett missförstånd när jag cyklade med två hundar) men när hon springer så funkar det bra och verkar obrydd.

Hon blev inte så varm som hon blivit i våras, oklart om det är pga att det är vädret som är svalare eller om det är konditionen som är bättre.
Hon har både simmat och kört "fysträning" i havet nu i höst.

1000020513.webp

Vad har ni andra för bälten? 🙂 jag har ju varit sån snålvarg länge nu och sprungit med ett bredare läderskärp bara 🙈 Men det är sjukt obekvämt😅 har ju dessutom bestämt mig för att det här med drag är absolut något vi ska fortsätta med. Hunden älskar det och han är så fint musklad. Så har kollat på Non-stop trekking belt. Någon som har det?

Vad har ni andra för bälten? 🙂 jag har ju varit sån snålvarg länge nu och sprungit med ett bredare läderskärp bara 🙈 Men det är sjukt obekvämt😅 har ju dessutom bestämt mig för att det här med drag är absolut något vi ska fortsätta med. Hunden älskar det och han är så fint musklad. Så har kollat på Non-stop trekking belt. Någon som har det?

Non-Stop Dogwear Canix belt är det bästa bältet jag provat. Använder inte bensnörena, men det sitter bra ändå.

Jag har samma som @Tonto, Non-Stop Dogwear Canix belt. Är så nöjd med det! Använder bensnörena.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka