Barmarksdrag/canicross

Hur lär ni in ett lägre tempo? När vi ska köra med cykeln så öser han på i fullt ös medvetslös och jag får hänga på bromsen för att det går för fort vilket då resulterar i att han drar som en tok och blir helt slut efter en inte så lång sträcka 🙄 det tar ju massor på hans krafter att dra en bromsad cykel men jag tycker det går alldeles för fort annars.
Jag har exakt samma utmaning så är också intresserad av svar 😁
Nu har vi lång paus pga skada men ännu viktigare att kunna hålla ett lugnare tempo när vi sedan ska komma igång igen tänker jag.

Hur lär ni in ett lägre tempo? När vi ska köra med cykeln så öser han på i fullt ös medvetslös och jag får hänga på bromsen för att det går för fort vilket då resulterar i att han drar som en tok och blir helt slut efter en inte så lång sträcka 🙄 det tar ju massor på hans krafter att dra en bromsad cykel men jag tycker det går alldeles för fort annars.
Jag säger åt dom att om inte får springa asfort. 😅 Men bromsar tills dom kommer ner i rätt tempo och säger till att dom får lugna sig, och sen berömmer när det är rätt. Dom lär sig fort tycker jag.

Jag bromsar med rösten och med skidorna/cykeln. Tycker dom förstår rätt fort, men försökte nog också välja vägar/spår där de kunde blåsa ur sig i början för att sedan kunna lyssna bättre när vi tränade på detta😊

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
553
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 037
Senast: Sasse
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 948
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 675
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023