Barmarksdrag/canicross

Hur lär ni in ett lägre tempo? När vi ska köra med cykeln så öser han på i fullt ös medvetslös och jag får hänga på bromsen för att det går för fort vilket då resulterar i att han drar som en tok och blir helt slut efter en inte så lång sträcka 🙄 det tar ju massor på hans krafter att dra en bromsad cykel men jag tycker det går alldeles för fort annars.
Jag har exakt samma utmaning så är också intresserad av svar 😁
Nu har vi lång paus pga skada men ännu viktigare att kunna hålla ett lugnare tempo när vi sedan ska komma igång igen tänker jag.

Hur lär ni in ett lägre tempo? När vi ska köra med cykeln så öser han på i fullt ös medvetslös och jag får hänga på bromsen för att det går för fort vilket då resulterar i att han drar som en tok och blir helt slut efter en inte så lång sträcka 🙄 det tar ju massor på hans krafter att dra en bromsad cykel men jag tycker det går alldeles för fort annars.
Jag säger åt dom att om inte får springa asfort. 😅 Men bromsar tills dom kommer ner i rätt tempo och säger till att dom får lugna sig, och sen berömmer när det är rätt. Dom lär sig fort tycker jag.

Jag bromsar med rösten och med skidorna/cykeln. Tycker dom förstår rätt fort, men försökte nog också välja vägar/spår där de kunde blåsa ur sig i början för att sedan kunna lyssna bättre när vi tränade på detta😊

Å, vinst idag när jag frågade om vi skulle ut och cykla, tog fram selen och han började hoppa efter den :up: . (Så gör han när jag tar fram halsbandet för promenad också, betyder glad.) Vi tog en runda på byn så det blev asfalt, gräs och grus. Hemma efter cirka en kvart. Lite taskigt runda eftersom det finns mycket att lukta på. Tyckte ändå att han skötte sig fint trots några stopp. Tror och hoppas att vi ligger på en bra nivå belastningsmässigt. Jag hjälper honom en hel del del genom att trampa mycket. Han fick dock ta i och dra riktigt en liten bit när vi var på mjukare underlag idag. Han bryter självmant av till trav efter kanske 3/4 av rundan. Går då brevid cykeln. Tänker att jag inte kommer att växla upp i distans förrän han orkar galoppera hela kvarten och orkar dra mer. Vill lägga det på en lagom nivå så att han inte tappar intresset.

Jag vet att frågan har varit uppe här för, men vad har ni på hundarna när ni cyklar i mörkret?
Jag har både reflexjacka och pannlampa på mig, och hunden har reflexväst och blinkande halsband. Det är mest vid möte framifrån där jag tänker att hunden inte syns. Nu tänker jag mest på bilister när vi cyklar hemma på grusvägarna.

Jag vet att frågan har varit uppe här för, men vad har ni på hundarna när ni cyklar i mörkret?
Jag har både reflexjacka och pannlampa på mig, och hunden har reflexväst och blinkande halsband. Det är mest vid möte framifrån där jag tänker att hunden inte syns. Nu tänker jag mest på bilister när vi cyklar hemma på grusvägarna.
Jag har reflexväst o en blå blinkande orbiloc eller blåblinkande halsband o just blått e för att dom flesta reagerar på att de blinkar blått o e mer uppmärksamma än när jag har tjejernas rosa blink… Folk tror ju nämligen att de e någon annan än lilla mej o hund när dom ser något blinka blått :angel:

Jag har reflexväst o en blå blinkande orbiloc eller blåblinkande halsband o just blått e för att dom flesta reagerar på att de blinkar blått o e mer uppmärksamma än när jag har tjejernas rosa blink… Folk tror ju nämligen att de e någon annan än lilla mej o hund när dom ser något blinka blått :angel:
Alltså, ÄLSKAR idén! Shit vad smart! (Kanske får ned hastigheten på vägarna med. Hos oss kör folk som idioter.)

Blått ljus är det bästa för att få uppmärksamhet! Jag har en benreflex i mjukt material fastsatt fram på bröstet av selen och ett reflexhalsband med flärpar för att synas framifrån. Och reflexväst såklart!

Haft en underbar runda 🥰 blev 2 timmar men vi gick mycket med. Knut är som ett godståg i traven och känns aldrig som han blir trött 😅 jag är rädd för att han ska skada sig eller överanstränga sig så jag pausar o går ganska mycket.
Men bakskärmen tar inte all lera 😂 så jag har som en ler-rand upp på ryggen! Den kanske är för liten. Mindre snyggt men vem bryr sig när de är så kul.
Ska nog ha med vatten o kanske nån frukt till mig nästa gång.
O ta bilen kanske så vi slipper asfalten.

Tråkigt att 9/10 hundar en passerar gör utfall/skäller.
Säger alltid till innan när ja kommer bakom. Plingar och säger jag ska passera med hund o väntar med att åka förbi tills jag fått ok

Efter att @Nordthor svarade fattade jag vad du menade! :laugh:
Smart!

Haft en underbar runda 🥰 blev 2 timmar men vi gick mycket med. Knut är som ett godståg i traven och känns aldrig som han blir trött 😅 jag är rädd för att han ska skada sig eller överanstränga sig så jag pausar o går ganska mycket.
Men bakskärmen tar inte all lera 😂 så jag har som en ler-rand upp på ryggen! Den kanske är för liten. Mindre snyggt men vem bryr sig när de är så kul.
Ska nog ha med vatten o kanske nån frukt till mig nästa gång.
O ta bilen kanske så vi slipper asfalten.

Tråkigt att 9/10 hundar en passerar gör utfall/skäller.
Säger alltid till innan när ja kommer bakom. Plingar och säger jag ska passera med hund o väntar med att åka förbi tills jag fått ok
Googla "mudguard" (små plastskärmar som är ganska så enkelt monterade). Så slipper du det värsta (av leran).

Haha ja alltså jag vart så glad när jag upptäckte vilken effekt de blå blinket hade när jag rörde mej mycket längs en väg där folk körde riktigt vårdslöst så min blåa orbiloc e guldvärd längs med vägar ;)
Kan ha beställt en sån efter att du skrev... :angel:

Kan ha beställt en sån efter att du skrev... :angel:
Haha jag har utöver den även ett blinkande blått halsband nu för tiden :angel: De e sällan jag går ute längs med vägen här men de händer dagligen att bilar här e nära på att smälla för att dom kör så vårdslöst, genar o har sej i kurvorna så de e ju knappt så jag vågar köra ut med bilen ibland. Så när jag väl går längs vägen o förarna ser något blått blinka i mörkret så saktar dom ner otroligt mycket:cool:

Haha jag har utöver den även ett blinkande blått halsband nu för tiden :angel: De e sällan jag går ute längs med vägen här men de händer dagligen att bilar här e nära på att smälla för att dom kör så vårdslöst, genar o har sej i kurvorna så de e ju knappt så jag vågar köra ut med bilen ibland. Så när jag väl går längs vägen o förarna ser något blått blinka i mörkret så saktar dom ner otroligt mycket:cool:
Nu har jag också beställt blå orbiloc åt våra tre hundar i familjen 😇

Det finns kortare och bredare. (Annars är det bara att gilla läget, ha vattentäta brallor och ombyte till när det är dags att sätta sig i bilen 😅.) Jag brukar också se ut så som du beskriver 😆.
Jag ska se om jag kan fästa ett bredare 😅
men smart iofs o ha en tunn jacka (typ regn) över iofs.. Då är det ju bara ta av den.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 568
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
603
Senast: Masse
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
667
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 114
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka