Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Kl.

Om hästen inte kan halvhalter, kan inte arbete på volt mjuka upp bogarna och få ordning på formen? Jag tänker främst på att börja flytta hästens bog utåt på volt? Allt eftersom flytta inåt, behålla ställningen ut på fyrkantspåret.

Min häst kan bli lite tung ibland, då jobbar jag enligt ovanstående. Och skiter i huvudet, det känns när hästen lättar och kommer i arbete. Det är lättare för mig att samordna hjälperna på ej raka spår, vi är väl olika.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?


Jag kände igen anläggningen där dina ridbilder är tagna och tänkte tipsa dig om att rida för instruktören som jobbar där, om det inte är henne du redan provat.
Har du provat skulle jag rekommendera dig att fortsätta. ;)

/Keb - i krokarna
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag rider gärna svagt böjda spår, jag kan gå in på en båge efter långsidorna tex. Det är klart, då kan hon ju inte bli lika framtung. Hon känns faktiskt ganska fin då. Vi far dock inte allt för ofta in till ridhuset. När vi rider ut så brukar jag göra svaga öppnor och ställningar för att jag inte ska bära henne, samt flytta undan skänkel för att hon inte ska kunna bli framtung. Då har jag inte tyngd i handen.

Det är på rakt spår i trav som jag tycker att hon skulle behöva resas upp och samla i hop traven.

På volt så tycker jag lätt att bogen skjuts utåt (i trav) i skritt går det bra att få henne inramad och stabil på volt.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag kände igen anläggningen där dina ridbilder är tagna och tänkte tipsa dig om att rida för instruktören som jobbar där, om det inte är henne du redan provat.
Har du provat skulle jag rekommendera dig att fortsätta. ;)

/Keb - i krokarna

Jaha, ja men det är ju hon som jag rider för :) Jag och min gamla häst har tränat mycket för henne, och den yngre ett par ggr. Hon har även själv ridit den unga ett par ggr. Supernöjd med R som tränare så det kommer bli hon i fortsättningen också! :)
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Då är det hög tid att hästen lär sig halvhaler isåfall. Och är det så att ryttaren inte kan göra halvhalter, då är det hög tid för en tränare som kan hjälpa ryttaren att få in känslan för halvhalterna.

En häst blir inte bekväm och tung i handen pga en stabil och lugn hand. Dom blir tunga pga bristande bärighet, en halvhalt hjälper hästen, rätar upp hästen och förflyttar vikten mera bakåt. Man rider med sätet och sitsen, inte med tygeln och det gäller även unghästar.

Om det är så att hästen biter sig fast osv så kan det också vara en ide att kolla över bettet och munnen på hästen, kolla om det finns bett som hästen kan trivas bättre med och som passar munnen bättre. Det här att uppleva det här tunga och "för stabila" kan vara ett försvar från hästens sida när det är obehagligt.

Jo, jag vet precis hur man gör halvhalter. Men jag kan säga att hästen inte reagerar så som jag vill på halvhalter(trav) Jag skulle vilja att hon väntar i ett steg, samlar sig lite och bli rundare. Ist så är det min förhållning med handen som får henne att minska ner minimalt(bara under själva halvhalten) , sedan paddlar hon på framåt igen.

Att träna halter och igångsättningar där hon inte ska lägga vikt på frambenen och vara så hastig och slarvig har varit ett sätt att förhoppningsvis förändra halvhalterna till de bättre.
När hon gör korrekta halter och igångsättningar (vinklar in bakbenen och känns inte lika flack och lång) så kan jag gå över till att näääästan göra halt och sedan gå framåt igen. Alltså en övertydlig halvhalt, hoppas på sikt att vi får till bra halvhalter med önskad effekt från min sida.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Då låter det ju som att vi är ungefär på "samma ställe" med våra två hästar. Jag jobbar mycket med att lägga in skänkelvikningar på uteritterna när jag känner att han blir för tung eller för het, efter ett antal stycken brukar det komma fram en inställning där han kan börja vänta på signalerna och inte bara ånga på eller hänga. Försöker hålla honom så rak som möjligt i skänkelvikningarna men skiter rätt rejält i hur han går med kroppen bara han är uppmärksam på min skänkel och går undan för den. Efter ett antal skänkelvikningar brukar han bli såpass uppmärksam att det blir riktigt fina vikningar, men det är inte det som är målet utan målet är att få en uppmärksam häst att jobba vidare på.

Förtydligande: Jag använder alltså skänkelvikningarna som förberedande arbete, att göra honom uppmärksam på vad jag gör.

Rakt spår och rakriktning kommer väl rätt sent på utbildningskalan?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Rakt spår och rakriktning kommer väl rätt sent på utbildningskalan?

Jo man kanske ska kalla det skapa balans instället på den nivån, men i dagligt tal använder vi nog rakriktning även om det rent definitionsmässigt enligt utbildningsskalan är mer i det begreppet.

Det krävs en viss balans och rakhet i kroppen för takten, och det är inte så lätt på en häst med ofördelaktig exteriör.

KL

I övrigt tycker jag att Ponnyryttaren gav en bra beskrivning, man måste kanske läsa med inställningen att förstå vad ponnyryttaren menar och hela sammanhanget kan jag tycka?
Det blir en väldigt laddad diskussion av nån anledning.
Vad TS kan förstå och ta till sig och inte kanske TS kan avgöra själv?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jo, jag vet precis hur man gör halvhalter. Men jag kan säga att hästen inte reagerar så som jag vill på halvhalter(trav) Jag skulle vilja att hon väntar i ett steg, samlar sig lite och bli rundare. Ist så är det min förhållning med handen som får henne att minska ner minimalt(bara under själva halvhalten) , sedan paddlar hon på framåt igen.
Tänk på din sits, hästen är ung och känslig för ryttarens sits. Antagligen utan att du tänker på det så faller du framåt innan hästen faller framåt på bogarna och hästen följer dig. Sen testa att sitta till och räta upp dig istället för att ta en förhållning med tyglarna. Gör halvhalter innan hästen far iväg för att ligga före hästen hela tiden och lär dig känna av rätt tillfällen.

Det handlar inte om att kunna eller inte kunna halvhaler, det handlar om rätt tajming för att förebygga saker och ting istället för att fixa det när hästen redan fallit isär och det är inte alltid lätt. Det är därför en tränare behövs när det gäller unghästar så dom får en bra grund och lär sig ta hjälperna på rätt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Ja men dåså! ;)

Önska dig träning av tomten ;) och rid några pass med regelbundna, tätare intervall (än vad du gjort hittills) så ska du se att du kommer tillrätta med problemet fortare än du gör på egen hand, utan att jag för den skull misstror dina kunskaper.

Som någon skrev ovan, en bra tränare är A och O när det gäller unghästar, det är så himla viktigt att göra rätt från början!
Sedan jag flyttade hit har jag hört alltför många som resonerar enligt "Jag är inte tillräckligt duktig för att rida för tränare, jag pysslar på, på egen hand." :eek:
Det är väl just DÅ man SKA ta hjälp?!?!?!:confused:

(Säger alltså inte att du är en av dem, men om resten av stallkamraterna resonerar så kan det ju vara svårt att stå emot)

Lycka till!

/Keb
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Ja men dåså! ;)

Önska dig träning av tomten ;) och rid några pass med regelbundna, tätare intervall (än vad du gjort hittills) så ska du se att du kommer tillrätta med problemet fortare än du gör på egen hand, utan att jag för den skull misstror dina kunskaper.

Som någon skrev ovan, en bra tränare är A och O när det gäller unghästar, det är så himla viktigt att göra rätt från början!
Sedan jag flyttade hit har jag hört alltför många som resonerar enligt "Jag är inte tillräckligt duktig för att rida för tränare, jag pysslar på, på egen hand." :eek:
Det är väl just DÅ man SKA ta hjälp?!?!?!:confused:

(Säger alltså inte att du är en av dem, men om resten av stallkamraterna resonerar så kan det ju vara svårt att stå emot)

Lycka till!

/Keb

Jag håller absoult med om att det hade varit bra att rida för tränare, helst varje vecka. Men det finns inte riktigt tid och pengar för det :P Men nu är jag iaf taggad på att boka in en träning!

Argumentet att man inte är nog duktig för att rida för tränare än brukar jag argumentera emot precis på samma sätt som du säger!

MEN... senaste träningen gick dåligt för hästen tjurade ihop och visade inte alla framsteg och var så duktig som hon hade varit ridturerna veckorna innan. Då blev jag besviken på hur det kunde ha gått så dåligt ( vi fick backa så långt att jag bara skulle berömma för att hon gick framåt på skänkeln, och inte gick i sidled in i sargen och ställde sig för att tjura) Såklart man får räkna med att utvecklingskurvan kan stanna av eller backa under en period när han har unghäst, det är jag egentligen helt medveten om och accepterar.

Men undermedvetet har jag nog dragit mej för att boka in nästa träning för att det inte gick bra och kändes tråkigt då :angel:

Även om jag tränar för tränare så vill jag ju fundera ut en strategi för hur jag ska lägga upp mina ridturer ut i skogen. Har tanken att har man identifierat sina problem och är medveten om vad som kan förbättras så borde det vara hälften vunnet liksom. Jag har kommit fram till VAD, nu har jag NÄR och HUR kvar :grin:
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

MEN... senaste träningen gick dåligt för hästen tjurade ihop och visade inte alla framsteg och var så duktig som hon hade varit ridturerna veckorna innan. Då blev jag besviken på hur det kunde ha gått så dåligt ( vi fick backa så långt att jag bara skulle berömma för att hon gick framåt på skänkeln, och inte gick i sidled in i sargen och ställde sig för att tjura) Såklart man får räkna med att utvecklingskurvan kan stanna av eller backa under en period när han har unghäst, det är jag egentligen helt medveten om och accepterar.

Även om jag tränar för tränare så vill jag ju fundera ut en strategi för hur jag ska lägga upp mina ridturer ut i skogen.



Aha, det har även varit så.

Ja, då står mitt råd ännu mer fast, och vad gäller skogsridningen, upp i formen och framåt, skit i petformen utan bara få till bjudning och så kan du ändå tänka på stöd, rakt, jag skulle även rida bus, ha roligt, lattja. Hellre pigga galoppfattningar med sprutt i än nogrannhet ex.

När mitt första råd går igenom o fungerar hyfsat så skulle jag i nästa steg lägga mig på storvolt o flytta bakdelen typ mellanting skänkelvikning o framdelsvändnng, följa voltspåret o flytta så några steg.
Den gymnastiken i bakkärran, om det görs rätt, kommer din häst behöva innan du kommer till mer riktiga halvhalter, då varje steg måste stämmas av för att framdelen ska följa voltlinjen. Efter någon/några månader-trav.

Jag skulle faktiskt i detta läge inte hålla på o trixa med precisionshalter, absolut inte ryggning, inte heller kräva nedkortning åt samling till-hästen tänker klart alldeles för lite framåt.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Hej
Jag tror att du är på rätt spår och att du behöver veta hur man gör. Jag vill rekommendera att du tar del av vad två internationella tränare, båda fransmän, kommit fram till. De har skrivit böcker och givit ut DVD på engelska där de beskriver hur de gör. Jag talar om
- Jean-Claude Racinet som bl.a. skrivit boken Total Horsemanship. Se mer på http://shop.xenophonpress.com/Total-Horsemanship-by-Jean-Claude-Racinet-4002.htm. Där kan man också få mer information om författaren.
- Philipp Karl som bl.a. gett ut denna serie med DVD “Classical Dressage, Part 1-4”. Se mer på hans hemsida http://www.philippe-karl.com/437/Publications_&_media_»/English/»_Videos.html. Det finns möjlighet att vara med på clinics där hans fru Bea Borelle mycket tydligt lär ut Philippes metoder.
Lycka till
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Ja, hon har en gång dvs. förra träningen, tjurat ihop. När jag försökte ha henne helt rak i kroppen i igångsättning till trav och inte lät henne skjuta ut bogen till höger och ställa sig till vänster i fattningen. Hon ville som rinna iväg i traven framåt och bara trampa iväg. Först tyckte hon att det inte gick att börja trava då, sedan tjurade hon ihop och for i sidled eller stannade när jag skulle trava eller fatta galopp. Så ja, den gången fick vi gå tillbaka till att gå fram - berömma och inte göra något mer avancerat.

Annars har vi inga problem med framåtbjudningen. Allvarligt. Hon är pigg och framåt, vill gärna hellre ha ett övertempo än undertempo, blir ibland het eller busig och blir aldrig trött och slö. Jag antar att det är därför jag/hon blir hängande i tygeln. Jag vill att det ska gå saktare och att hon lättar fram ist för att bara driva på med sina långa bakben.

I skritt så är hon reglerbar, hon gör framdelsvändningar, ställningar, svaga öppnor och flyttar undan skänkel. Bakdelsvändningar har vi inte övat så mkt på, någon enstaka gång för att se att jag kan flytta den kroppsdel jag vill och en i taget. Jag har senaste tiden försökt mig på att rida med tagen bakdel/svag sluta men där har jag inte lyckats få henne att förstå. Så har lite smått försökt flytta rumpan separat, utan att ha ställningen så som i en sluta.

Jag tänker att får jag halterna att fungera på korrekt sätt så går jag vidare därifrån och tar det till att bara göra en halvhalt, gör hon rätt i halten så borde hon ju ha lättare att reagera rätt på en halvhalt. Med korrekt halt tänker jag att hon inte ska bromsa sig på frambenen i obalans. Jag vill med halvhalter få samma känsla som när de rids in i en halt och bromsar upp och liksom vinklar in bakbenen, inte bromsar sig på frambenen. Varken i halter eller i halvhalter.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

ska kika när jag har tid :) men kändes lite tungt att se informations dvd på engelska av fransmän :P
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag brukar också göra skänkelvikningar, ställa, böja, svag öppna, smyga in i halter genom att använda sitsen och inte ta i tyglarna så mkt - hon stannar så hastigt och är så känslig om jag råkar göra ett för stort halt-kommando, försöker smyga igång igångsättning till skritt igen - här är hon också för att starta från halten för bråttom och med ett ryck om man inte har koll på alla delar ;) Men sedan i trav så blir hon tyngre i handen och man får försöka minska och hålla om vartannat för att försöka få henne att bära sitt huvud själv.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Är det ett varmblod?

börja inte att konstra o lyssna på folk som menar att du ska rida sakta, rygga etc för att få "bärkraft".
Det funkar inte så, om man inte har en häst som redan är stark o sen har svårt med sin balans. Oftast beror även detta på att den inte får rätt uppbackning/ hjälp av sin ryttare.

Den behöver bygga upp styrka. Den har ej vuxit färdigt o blir nog jämn nästa år- lugna sig lite....

Rid omväxlande ( cantra, hoppa, busa lite)o tänk att det är viktigare att hästen bjuder framåt än är tvärlydig med att stanna snabbt, ställa upp rätt o en massa annat.
Det är ett STO som du lätt kan komma på kant med. håll henne glad o vaken så kommer allt med tiden med vettig träning.
Försök att inte lägga dig framåt även du- behåll din balans- korta stiglädrena ngt hål så du inte står på tå- framåtlutad.

Ginnies:bow::bow::bow:
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Nästan ingen fransman kan rida sina hästar på träns, medans ryttare från andra länder kan rida de franska hästarna.

P K är oxå den som myntat begreppet "skola munnen" på hästen. Tja gissa varför han anser att det skulle behövas när ingen annan har känt det nödvändigt med rätt ridning. Inte Klimke, Balkenhol eller de nya brittiska stjärnorna. INGEN annan!!!!
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jean-Claude Racinet använder en mycket lättfattlig engelska. Det är naturligtvis enklare att fråga i det här forumet. Tyvärr får du då en massa dåligt underbyggda tyckanden till svar och inte så mycket fakta.

Philippe Karl har elever i Sverige som kan lära ut på svenska. De flesta bor i Mälardalen men reser till Göteborg, Åland, Piteå mm.

Jag har tränat flera hästar enligt de här fransmännens metoder. Hästarna blir fantastiska att rida.

Det finns en amerikan, Craig Stevens, som har samma grunduppfattning om ridning. Jag nämnde inte hans namn för jag har inte hittat någon bok som han har skrivit. Han kommer till Eskilstuna ett par gånger per år.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag har sett flera av de där eleverna. Och deras elever regelbundet. Det blir inte direkt stora framsteg. Och få av dem kan något annat än handjoxandet i för hög form för att handen ska kunna ge rätt effekt.

Jag tror också på att använda handen mer än många andra. Jag tror på ett signalsystem som är mer avancerat än de vanliga tygeltagen. För att formge framdelen. MEN det görs genom att lära hästen påverka sin balans på annat vis än att spänna underhalsen och balansera sig mha huvudet ut/upp. Och lära dem att runda sig med halsen ut ur manken.
Samtliga PK, CS och JCRs elever och de som lär ut a la det som jag sett har varit avknäppta med hängrygg. Man kan inte få med ryggen i den höga formen på en oskolad och för svag häst som de försöker. Det tar oändligt lång tid att komma ens till halvdant resultat. Och där stannar det för dem. Hästarna blir aldrig runda och bäriga i ihopkoppling.
Jag blir lite ledsen då jag ser eleverna harva runt och aldrig komma någonstans. Det är mycket mer invecklat snack än bland de strömsholmsutbildade tränarna etc. Men inte fasen är det bättre resultat. Ett annat resultat kanske.. Men ihopkopplingen kommer liksom aldrig. Visst får de en känsla av lätthet. Men där stannar det.

Jag är inte så impad av dem själva heller. Det är lite spännande att en del av dem aldrig kan visa på god ridning själva och avsaknaden av elever som rider på högre nivå är stor om inte hundraprocentig för en del av dem. Om systemen är så bra, varför är det då så?

Jag tror absolut på de gamla franska lärorna med tygeltag för att formge fram utöver att rida resten av kroppen. Men jag tolkar dem lite annorlunda. Jag vvill ju att det ska verka ihopkopplande. Och det gör det om man börjar i en annan ände och sen gör lite annorlunda öht.

Jag tror dock att en väl skolad traditionell ryttare kan ha nytta av att få lära sig lossa nacken a la JCR tex. Men en hel del annat måste man hitta annorstädes.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp