Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Okej, men jag ska iaf fortsätta rida (ginnie verkade tycka att jag inte skulle göra det?) och försöka få bort att hon hänger i min hand. Jag själv måste räta upp mej och mina händer. Jag vill befästa halvhalterna bättre.

Verkade?

Läste du inte hela inlägget, fast det var så kort????

Läs då igen.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Men hur tänker du då?

Det är ju ingen bananresa att tävla aktivt och framgångsrikt i trav, och därtill lägga till utbildande ridning och försöka ändra på det som hon använder sig av-måste använda sig av i traven känns lite väl tufft, och hon är bara 4 år dessutom.

Säger verkligen inget om att rida för omväxling , men jag tror att din ridning i daxläget stjälper mer än hjälper, du får en överbelastning på frampartiet som hon inte har nytta av.

Att rida på hack i det läget är som att be om häng.



Detta tolkade jag som att du tycker att jag inte borde rida?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag tror o tycker av vad det framgår att du ridit helt fel, håller med T. ut i skogen, ha skoj,få henne vaken o upp i formen där,så du slipper framstupa dammsugarläge, jisses hästen arbetar trots sin ringa ålder utöver dressyrridning på bana hårt i sitt travarbete med sulky.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

ja i o m att vi inte har ridbana eller ridhus på gården så rider vi ju alltid ut. Förutom de ggr vi farit till ridhuset. Och nej, jag erkänner att jag inte brukar rida rakt ut i vildvuxen terräng. Nu är det dessutom 20 cm snö så jag vill inte ge mej ut i oländig terräng när man inte ser vad som döljer sig under.

Och jo, vi har skoj när vi är ute och rider, och ja hon är vaken och pigg. Jag kallar det dressyr när man inte flängrider och inte hoppar.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag förstår fortfarande att jag inte kan förvänta mej samma ridning som en högt dressyrutbildad häst. Men jag vill kunna få henne att lätta fram (räta upp mej och henne).
Få halvblod är ens lätta fram o din är dessutom 4 år o överbyggd.
Lugna dig.
Det bästa som du kan göra nu( tror jag) är att få en att bara vara avspänd o kunna variera traven lite. Galoppfattningar... om hon nu kan det är bra även själva galoppen. Träna ute på väg hem.

inte förväntar jag mig att ett halvblod med samma förutsättningar ska lätta fram. Det tar TID- många många år. Bra att du blev korrigerad i din handställning, för som regel hänger hästen för att man ger dem ngt att hänga på. rör på fingrarna.

njut av din häst som kanske t o m tjänar ihop sin brödföda.:love:Hur många promille gör det:banana:
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

med lätta fram menar jag att inte hänga i min hand lika mycket och ha huvudet så lågt neråt... så med burna och stängda händer så hoppas jag lyckas få henne att hänga lite mindre. Med nedvikta handleder och låg hand så har jag väl erbjudit henne att kunna hänga mer än nödvändigt.
Galoppskänkel kan hon, och galoppera. Dock brukar vi ha svårt att fatta vänster galopp på rakt spår, jag har inte lyckats få isär höger och vänster galoppskänkel för henne. Hon tror att båda betyder ungefär ta den galopp som känns bäst - dvs höger. På böjt spår så kan hon vänster men vi har inte befäst det på rakt spår.

Ikväll blir det tävling iallafall :) får se om vi tar oss över 50 000 insprunget i år, då ska hon få en ny träningvagn :D
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

hon klarade sin första start med startbil bra :) Inga krångel, min fina häst.

Blev en 6e plats, får vara nöjd då hon vilat och ridits och körts lite lugnt i två månader efter en halsinfektion. 2000 la hon till på sitt sparkonto också :)

Nu blir det tävlingar dec och januari. Sedan dags för lugnare period igen och vila och rida mer än köra.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Kul!
Men du får nog träna på paddlandet bak lite mer;) så hon vinner o hon kan köpa dig en ridhäst:banana:
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

äh, hon ska ju vara min allroundhäst :) sen så har hon redan vinst som bedrift :) hennes placeringar senast ser ut som så att 1 , 2, 3 , 2, 6, så hon kan paddla ganska bra med bakbenen :P
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Vad kul att se att det e flera som ridtränar sina travare :)

Vi har åxå tävlingstravare i stallet som ridtränas, visserligen mest galoppintervaller, men även en och annan lugn mystur i skogen och nått litet dressyrpass och tömkörning.

Vi hade en fransman innan som var så jävla rolig att rida. Hoppade outstanding! Jag red en hubertusjakt på honom också, travade hela vägen när dom andra galopperade, mycket enklare för mig än vad det var för dom andra att hålla sina hästar i galopp ;)

Var/vilket lopp startade hon igår?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Och kolla på Quarcio du chene, han kan också paddla på rätt bra och ridtränas nästan bara :D
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Vad kul :)
Ska hålla koll efter henne sen ;)
(har en ATG butik så har hyfsad koll på pollarna ;))
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Quarcio-du-Chene-1tip.jpg

Quarcio-du-Chene-4.jpg


Quarcio du chene, vilken snygging! :O Den skulle jag vilja se under ryttare, och prova rida!
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Mmm, han e fin!
Det e roligt att se honom i värmningarna under ryttare :) Ser faktiskt riktigt välriden ut!
Nu har han ju en annan exteriör än din, han är ju byggd med halsen "rakt upp" (även om det kan vara svårt att rida en sån också för det är lätt att missa ryggen)
Du får hålla utkik i morgon, han startar ju på Åby :angel:
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Den hästen har någon nog lagt ner ett väldans jobb med för minns när de var så här

Hästen som ingen kan bestämma över:
Kräver munkorg och helstängd box
Quarcio du Chene är hästen som ingen kan bestämma över.
Loppen är en kamp mellan kusk och häst, när han ska ridas är det rodeo och för att leda ut honom krävs det en munkorg.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article11728206.ab
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

ojdå, ja det syns nästan på hans utstrålning att han är något speciellt :)
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

KL
Bara allmänt nyfiken och lite oftopic nu men, är denna Quarcio du chene kastrerad? Och om han inte är kastrerad, vad kan det vara för anledning till att den inte är det? Med tanke på humöret.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag är rätt säker på att han är hingst.
Han har varit så bra att man inte vill kastrera skulle jag tro.
Och med bra menar jag a la löphäst/prestationshäst.

Jag jobbade för väldigt länge sedan på travet, mer än 15 år sedan. Men jag vet att många av samma tränare är verksamma. Bla hingsten i frågas tränare/delägare.
Och åsikterna kring kastration är ganska lika fortf enligt de jag känner som är kvar i branchen.

Vi hade ett par hästar som i mina och även tränarens ögon inte mådde bra av att vara hingstar. Det kunde vara konstant stress, slog sönder sig i boxen etc etc.. Vi gjorde vad vi kunde i form av att försöka placera dem enskilt eller brevid valack om de trivdes bäst så,mkt att se/inget att se, vi rastade dem rejält, de hade mat, leksaker etc etc.. Men i vissa fall tyckte vi de skulle må bäst av kastration. Dock bestämmer ju ägarna det. Även om man tjatar. Och måna tränare var av samma åsikt. Att om de tjänade pengar ville man inte mixtra med vad de tyckte var ett vinnande koncept. Många var rädda för att förlora gnista och vilja.
Är hästen SÅ bra som denna så är det nog extra känsligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp