Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Kosta på dig att rida för tränare åtminstone varannan vecka och "gör läxan" du får av henne däremellan så är jag säker på att du kommer att märka stor skillnad på form, balans och bärighet på ett par månader.

Ridläraren på ridskolan på bilden ;) har ju stor erfarenhet av unghästar och fick ju fina procent på tävlingen förra helgen när hon debuterade med en femåring. :)

/Keb
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag tror att hon har hittat ett gött läge, där hon kan lägga sig i tygelhammock eller på bogarna och bara paddla på. Det jag skulle göra med henne är att lätta på handen, det ska finnas kontakt och stöd för henne men det är du som bestämmer hur många gram du vill ha i handen, skyfflar hon på och lägger hon sig framåt så ta en -halvhalt-, bakbenen ska inte driva mera utan du ska fånga upp den befintliga drivningen och -återställa balansen-. En bra halvhalt känns som om hästen trampar vatten två steg.

Rid gärna henne lång och låg emellan varven, men se till att du verkligen får ut vad du tänkt så att hon inte bara kommer halvvägs och lägger sig framlänges i handen/på bogarna, utan när du stretchar så gör det ordentligt, se till att hon verkligen sträcker ut och töjer sig. näsan mot knäna. När hon töjer sig ordentligt kan hon inte heller paddla på hur mycket som helst, så om hon lugnar tempot när hon sänker sig så har hon hittat ett tempo med bättre balans. Utgå sedan från detta tempot när du plockar upp henne och se till att du är lätt i handen så hon fortsätter att vara lätt i framänden och halvhalt så hon inte springer ifrån dig.

Hitta halvhalten genom att rida små tempoväxlingar på volten, fortsätt sedan med övergångarna och lägg fokus på -vänta-. I övergångarna upp får hon inte fara ut eller iväg utan ska kunna mjukstarta och då menar jag inte att hon ska söla, hon ska vara redo för vad som helst, hon ska bara vänta på din signal och se vad du vill ha först. (Hade du velat så hade ni kunnat göra en rivstart, vilket du kan behöva göra om hon inte bjuder tillräckligt, så du väcker upp henne). Dom första tre stegen i nästa gångart ska vara precis så samlade som du vill ha dom, du ska sedan bara kunna släppa 'kopplingen', lämna dragläget och komma iväg i den växel och fart du valt. Så det är jätteviktigt att hästen är vaken, med och är taggad, så att den verkligen kommer -iväg- när du släpper kopplingen och inte hostar och dör : P Hellre för mycket gas än för lite!

Glöm för all del inte att rida emellan övergångarna! Bara för att övergången blev bra så släpp inte allt du nu fått utan rid på det och ta hellre många pauser där ni skrittar på lång tygel. Du får mycket mer resultat av 5 min stenhårt fokus än 10 min halvfokus : )

Övergångarna ner ska du rida som en minimini slidestop - rumpan ska in och ner. Du ska ha så mycket energi att du ska kunna minska traven tills det går lika fort att skritta typ och bara kunna byta takt och få skritt. Vänta vänta vänta - relax. Samma i galoppen, minska minska minska till piruettgalopp och först när du har lagom 'fart' för trav så växlar du från tretakt till tvåtakt och går över direkt in i en kontrollerad fin trav. (Omväxla med att istället för att använda energin till att växla ner också växla upp, så istället för att bryta av till trav rid iväg i mellangalopp, hästen måste vara lika ihop och förbered för att det ska bli bra och genom att bränna iväg några steg emellan så håller du henne 'taggad'). På så sätt kan hon inte stå på näsan och häva sig in i nästa gångart, in i slängtrav ex. utan måste använda bakkärran, så det är jätteviktigt att handen inte är motsägande och erbjuder hästen att stå på näsan utan hela tiden är lätt!

Syftet är att få henne att lära sig att bära och balansera sig själv och när hon kan det så kan hon gå i fri form utan att gå på bogarna. Detta är inlärning och då får det gärna vara överdrivet så att syftet blir klart och tydligt. Du ska inte behöva rida så här övertydligt sen utan att hon vet vad du förväntar dig och gör det. Nu visar du hur du vill ha det och så att hon sen kan göra det.

Sedan är det bäst att träna henne på stora böjda spår så du verkligen känner när hon spårar och håller ihop, förutom att det är svårare för henne att skjuta iväg på böjda spår än på raka. Tänk på att övergångarna är väldigt jobbiga när hon gör dom rätt så gör inte för många så du kör slut på henne, utan håll koll på när bensinen börjar ta slut, gör något roligt typ rejsa en liten bit, KLAPP o BERÖM, lägg ner, stretcha och skritta av (det kan alltså bli rätt korta pass). Beröm MASSOR under passet när hon gör rätt, för som sagt så är träningen krävande, du lär henne ett nytt sätt att använda sin kropp och det måste vara mer lönsamt än det andra sättet.

Lycka till!
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Men vad käckt! En hel ridguide på pränt...:) men säg mig, hur tror du TS ska komma ihåg alla dina råd när hon väl sitter på hästryggen???:confused:

TS försök följa de korta råden du fick av ginnies, det lär ta dig långt.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Övergångarna ner ska du rida som en minimini slidestop - rumpan ska in och ner. Du ska ha så mycket energi att du ska kunna minska traven tills det går lika fort att skritta typ och bara kunna byta takt och få skritt. Vänta vänta vänta - relax. Samma i galoppen, minska minska minska till piruettgalopp och först när du har lagom 'fart' för trav så växlar du från tretakt till tvåtakt och går över direkt in i en kontrollerad fin trav. (Omväxla med att istället för att använda energin till att växla ner också växla upp, så istället för att bryta av till trav rid iväg i mellangalopp, hästen måste vara lika ihop och förbered för att det ska bli bra och genom att bränna iväg några steg emellan så håller du henne 'taggad'). På så sätt kan hon inte stå på näsan och häva sig in i nästa gångart, in i slängtrav ex. utan måste använda bakkärran, så det är jätteviktigt att handen inte är motsägande och erbjuder hästen att stå på näsan utan hela tiden är lätt!


Jag tycker faktiskt ditt råd ovan är rätt dåligt. Piruettgalopp??, minska traven till skrittfart?
Nej, enklast möjliga tills styrkan o balansen samt formen blir bättre.

Det är mitt råd och tydligen Novalis också.:D
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Ja visst är det?? Bara att skriva ut mina inlägg så har man nya ridhandboken! :idea: Är du på krigsstigen nu bara för att jag kommenterade 1 av alla dina inlägg med annat än socker? Visst hade jag kunnat skriva det kortare, men vad spelar det dig för roll om jag hellre skriver en hel roman? Du måste inte sitta och störa dig på folk, du kan hitta på mer glädjande saker. Det är inte så blodigt allvar och det är definitivt inte personligt.

KOM IHÅG: HALVHALTER och övergångar med ENERGI utan att hästen häver sig på framdelen. Jobbigt att komma ihåg?

Ginnies: Det är ju knappast så att TS kommer att rida piruettgalopp eller trav som går i 1 km/h, det är heller inte planen att utföra det som det står i skolboken. det räcker att ha det i tanken för att få rätt känsla. Att bara rida upp ner upp ner ger inget om man inte gör det rätt, snarare hamnar den än mer framlänges och den går snart sönder.

Jag valde att skriva långt tråkigt, krångligt och rörigt och utförligt och det står var och en fritt att läsa inlägget, sucka, stöna, grymta, svära ELLER, hör på den här, bara skrolla förbi det och ha en bra dag! :D
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Ginnies: Det är ju knappast så att TS kommer att rida piruettgalopp eller trav som går i 1 km/h, det är heller inte planen att utföra det som det står i skolboken. det räcker att ha det i tanken för att få rätt känsla. Att bara rida upp ner upp ner ger inget om man inte gör det rätt, snarare hamnar den än mer framlänges och den går snart sönder.

Menar du att jag skrivit att TS bara ska rida upp och ner?

Och varför skriver du dit det som förslag till hur det ska ridas om hon sedan inte ska rida det?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Hur gammal är din häst?

Hästen är fyra år, snart fem.

Man bör vara lite försiktig med att joxa för mycket med handen på en ung häst. Nu vet jag ju inte hur länge din är riden, om den går fram etc. Men börjar man för tidigt försöka fixa formen kan man få problem med en häst som backar av fram. Antingen kan de börja undvika handen och rulla ihop sig eller så slutar de gå fram om man ser gå fram som tempo eller så rent av reagerar de i större reflexer som att resa sig etc(då får det oftast gå rätt långt).

Hon är riden sedan hon var tre år gammal, snart två år alltså. Hon går framåt och har framåtbjudning

Men är din häst riden ett bra tag, svarar ALLTID villigt fram i form av tempo och i form av att söka sig till handen och länga ut halsen ur manken kan man börja laborera med formen. Det får dock aldrig bli så att hästen drar in halsen i manken eller tappar tempo. Då får man backa bandet iom att man tagit det för långt och lite fel.

På unghästar skiter jag i formen. De ska lära sig gå fram, svvänga och stanna och backa utan formkrav. När det sitter så börjar jag laborera mer med formen.
Men jag lär in ett signalsystem för hur jag vill att de ska forma halsen. Med hjälp av det kan jag be dem runda sig i olika delar av halsen och länga ut den ur manken. Jag lär dem också "hur mkt" kontakt jag vill ha, dvs hur stort tryck jag vill behöva ha i handen(det ska redan vara gjort i form av att man talar om att man ska stanna för små hjälper och detsamma gå fram för lätta hjälper). Man talar om hur mkt de kan "luta sig i handen" för det är ju det de gör. Och jag är ingen rullator! Nu bör de lära sig vinkla sig i lederna i bakdelen och därmed kunna balansera sig själva.

Det är väl här jag är nu, att försöka få henne att inte hänga för mycket i tygeln och vill lära henne att kunna vinkla in bakbenen ist för att bara skjuta på. Hon släpar inga ben eller segar på, hon trampar på framåt och taktfast! Men vill kunna samla upp traven ist för att bara kunna länga...

För hästar byggda i nedförsbacke kan det vara lite svårare. Det får man ta hänsyn till. Men i takt med att de först och främst förstår att de ska vinkla lederna och sedan blir starkare och mer balanserade kommer få mer och mer elevation fram, först under små stunder i ridpasset, sen mer och mer och till slut även utan ryttare.

Hur får jag henne att förstå det?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Kosta på dig att rida för tränare åtminstone varannan vecka och "gör läxan" du får av henne däremellan så är jag säker på att du kommer att märka stor skillnad på form, balans och bärighet på ett par månader.

Ridläraren på ridskolan på bilden ;) har ju stor erfarenhet av unghästar och fick ju fina procent på tävlingen förra helgen när hon debuterade med en femåring. :)

/Keb

bilden? :)
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Blir hästen för tung i handen och faller för mycket framåt så gör en halvhalt, få hästen lite mera bärig. Fiffla inte med händerna utan lugn och stilla och stabil hand.

Angående det här om man kan få hästen lite högre så ja, rider man en häst i korrekt form så blir dom också resligare och lite högre.

Sen tror jag också att du bör räta upp dig lite, få en lite stoltare hållning när du rider. Nu ser det ut som att du sjunker ihop lite och så gör även hästen. Om man ska gå efter bilderna.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

joo det var ju det jag menade med bilderna, vi drar liksom ner varann... Hon skjuter på med bakbenen och faller lite framåt, - Jag far framåt med hela hästen - när jag farit framåt kan hon ju inte räta upp sig.

SÅ hela ekipaget skulle behöva rätas upp
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Blir hästen för tung i handen och faller för mycket framåt så gör en halvhalt, få hästen lite mera bärig. Fiffla inte med händerna utan lugn och stilla och stabil hand.

Men hur får man en häst som denna bort från handen om den är lugn o stilla o stabil?? Som jag ser det så är det just en sådan hand som möjliggör detta hängande.

Jag skulle välja en kvick och väl avstämmande hand, i huvudsak utan att förlora kontakten.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

En häst blir inte tung i handen om den bär sig korrekt. Jag tror inte på ridning med handen på det sättet. Det kan förstöra en hästens förtroende för handen, speciellt när det gäller unghästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Forts.
Jag är nämligen rätt säker på att om man driver till den stilla handen så hänger sig hästen än mer, jag är också rätt säker på att hästen för dagen inte kan halvhalter, då skulle den inte gå som den gör, men det kommer den lära sig om man nöter mina förslagna övergångar.

Innan dess, ingen ide att trixa med en massa annat.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

En häst blir inte tung i handen om den bär sig korrekt. Jag tror inte på ridning med handen på det sättet. Det kan förstöra en hästens förtroende för handen, speciellt när det gäller unghästar.

Men här är det ju just det, en häst som inte bär sig korrekt som måste bort från att hänga i handen.

En stilla och stabil hand kan ge problem som TS har även på unghästar och en kvick hand behöver verkligen inte vara meckande o skapa förtroendeförstörning.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Forts.
Jag är nämligen rätt säker på att om man driver till den stilla handen så hänger sig hästen än mer, jag är också rätt säker på att hästen för dagen inte kan halvhalter, då skulle den inte gå som den gör, men det kommer den lära sig om man nöter mina förslagna övergångar.

Innan dess, ingen ide att trixa med en massa annat.

Då är det hög tid att hästen lär sig halvhaler isåfall. Och är det så att ryttaren inte kan göra halvhalter, då är det hög tid för en tränare som kan hjälpa ryttaren att få in känslan för halvhalterna.

En häst blir inte bekväm och tung i handen pga en stabil och lugn hand. Dom blir tunga pga bristande bärighet, en halvhalt hjälper hästen, rätar upp hästen och förflyttar vikten mera bakåt. Man rider med sätet och sitsen, inte med tygeln och det gäller även unghästar.

Om det är så att hästen biter sig fast osv så kan det också vara en ide att kolla över bettet och munnen på hästen, kolla om det finns bett som hästen kan trivas bättre med och som passar munnen bättre. Det här att uppleva det här tunga och "för stabila" kan vara ett försvar från hästens sida när det är obehagligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Då är det hög tid att hästen lär sig halvhaler isåfall. Och är det så att ryttaren inte kan göra halvhalter, då är det hög tid för en tränare som kan hjälpa till att förflytta vikten lite mera bakåt.

En häst blir inte bekväm och tung i handen pga en stabil och lugn hand. Dom blir tunga pga bristande bärighet, en halvhalt hjälper hästen, rätar upp hästen och förflyttar vikten mera bakåt. Man rider med sätet och sitsen, inte med tygeln och det gäller även unghästar.

Att handen ska vara kvick så hästen kommer från bettet är ingen nyhet.

Det betyder inte att den kvickheten syns för ögat.

Och ja, jag är övertygad om att hästen inte kan halvhalter, om det beror på brist i utbildningen eller om den har extra svårighet eller kanske istället fallenhet för att hänga låter jag vara osagt-hursomhaver så har halvhalterna inte gått igenom och fått verkan- då skulle den inte gå som den gör.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Och jag anser att denna form om den är som TS påstår, måste ändras nu, att ta uppresande måste göras ihop med drivning , det är aoch o och då backar hästen inte av.
Man börjar med drivning och får man inte det svar som behövs så kan man inte ta uppresande.
Om hästen är på bogarna, springer ifrån ryttaren och faller framåt och hänger sig i handen, driver man bara i det läget framåt så springer ju hästen ännu mera bara iväg utan bärighet i nerförsbacke, ska man ta uppresande tygeltag samtidigt då sänks bara ryggen ännu mera och hästen springer troligen ännu mera. Hästen får ingen bärighet med ett uppresande tygeltag.
Att handen ska vara kvick så hästen kommer från bettet är ingen nyhet.

Det betyder inte att den kvickheten syns för ögat.
När jag skriver lugn och stadig så menar inte jag låst och stum, det är inte vad lugn och stadig hand är. Man ska inte rida med stum hand oavsett häst man rider.
Och ja, jag är övertygad om att hästen inte kan halvhalter, om det beror på brist i utbildningen eller om den har extra svårighet eller kanske istället fallenhet för att hänga låter jag vara osagt-hursomhaver så har halvhalterna inte gått igenom och fått verkan- då skulle den inte gå som den gör.
Då anser jag att det är bättre att råda att ta till en tränare som kan lära ryttaren halvhalter isåfall. För det är en otroligt viktig grund i ridningen och är viktigt att kunna.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Om hästen är på bogarna, springer ifrån ryttaren och faller framåt och hänger sig i handen, driver man bara i det läget framåt så springer ju hästen ännu mera bara iväg utan bärighet i nerförsbacke, ska man ta uppresande tygeltag samtidigt då sänks bara ryggen ännu mera och hästen springer troligen ännu mera. Hästen får ingen bärighet med ett uppresande tygeltag.

Ett uppresande tygeltag måste föregås av drivning.

Och jag håller inte med dig att det uppresande tygeltaget sänker ryggen än mer och att hästen nödvändigtvis behöver bli springig, man får såklart måtta det uppresande rätt och därefter stämma av.Och inte rida med uppresande helatiden, måtta, lägga rätt, inte mer.

Och jag har inte sagt att det är det uppresande tygeltaget som ger bärigheten, däremot möjliggör den form hästen då får att bak kan komma mer med, bli mer aktiverade- att man därifrån går vidare är självklart men så är det ju med allt.

Att börja med "halvhalter" i den form som är nu ser jag som en omväg o väldigt svårt då bakdelen inte kan komma med då det låga frampartiet stoppar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp