Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag brukar också göra skänkelvikningar, ställa, böja, svag öppna, smyga in i halter genom att använda sitsen och inte ta i tyglarna så mkt - hon stannar så hastigt och är så känslig om jag råkar göra ett för stort halt-kommando, försöker smyga igång igångsättning till skritt igen - här är hon också för att starta från halten för bråttom och med ett ryck om man inte har koll på alla delar ;) Men sedan i trav så blir hon tyngre i handen och man får försöka minska och hålla om vartannat för att försöka få henne att bära sitt huvud själv.

Det är inte huvudet hon ska bära själv, det är hela sig.

Men du verkar ha ett varmblod, och då ligger mina råd ÄNNU mer fast då det hela är extriört,ex därav paddling.
Dessutom tar extriöra ofördelaktigheter längre att rätta till än "bara" ridfel gjorda.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Eleverna blir inte så bra att de syns bland andra ryttare med stor RIDskicklighet.

Bara i sin egen sekt.
håller med Thua.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Det är inte huvudet hon ska bära själv, det är hela sig.

Men du verkar ha ett varmblod, och då ligger mina råd ÄNNU mer fast då det hela är extriört,ex därav paddling.
Dessutom tar extriöra ofördelaktigheter längre att rätta till än "bara" ridfel gjorda.
Nä det är klart att hon ska bära hela sig själv, men jag antar att du förstår vad jag menar med att jag inte vill ha hennes huvuds tyngd i handen.

Ja hon är ett varmblod.

Idag red jag ut, tog på tredelat tränsbett istället för raka novabettet jag brukar ha (använder rakt, hackamore och lite olika utöver det) Provade även min nya hoppsadel. Jag försökte hålla händerna mer burna och räta upp mig själv. Hon blev inte lika låg och tung idag.

Hon har inte tyckt om delade bett förut, men idag fungerade det bättre än vad det gjort tidigare gånger. Hon var lite stum i munnen, men hängde inte som på novabettet. Mellan förhållningar och halvhalter så kunde jag ha minimalt med stöd i tygeln. Red även i en öppnare form.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Är det ett varmblod?

börja inte att konstra o lyssna på folk som menar att du ska rida sakta, rygga etc för att få "bärkraft".
Det funkar inte så, om man inte har en häst som redan är stark o sen har svårt med sin balans. Oftast beror även detta på att den inte får rätt uppbackning/ hjälp av sin ryttare.

Den behöver bygga upp styrka. Den har ej vuxit färdigt o blir nog jämn nästa år- lugna sig lite....

Rid omväxlande ( cantra, hoppa, busa lite)o tänk att det är viktigare att hästen bjuder framåt än är tvärlydig med att stanna snabbt, ställa upp rätt o en massa annat.
Det är ett STO som du lätt kan komma på kant med. håll henne glad o vaken så kommer allt med tiden med vettig träning.
Försök att inte lägga dig framåt även du- behåll din balans- korta stiglädrena ngt hål så du inte står på tå- framåtlutad.

Ginnies:bow::bow::bow:

Okej, jaa jag kanske blev lite väl stressad när jag fick höra att det går att fixa överbyggdheten genom träning. Jag tog det som en direkt tolkning att jag ridit min häst till att bli överbyggd. Men det är alltid bra att börja reflektera.

Redan nu första ridturen efter den här insikten om hur jag vill rida henne, och hur jag egentligen rider henne, gjorde att dagens tur innebar häst som inte hängde i handen neråt och ryttare som red med burna händer och med upprätad kropp och blicken framåt.

:)
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Alltid när man tränar hästar tycker jag man ska försöka se till ved de har för exteröra och fysiska svagheter och styrkor. Har man svårt för sånt på individnivå kan man fundera lie kring rasen. Vad är hästen avlad för? Och ålder.. Hur gammal är hästen? Och vilken utbildningsgrad hästen har hästen?

Därefter börjar man planera hur man ska träna individen. Och det gör man steg för steg. Man kan aldrig kräva slutresultat av en oskolad/ung/svag/sjuk individ.

Då måste man också fråga sig vad är slutresultat och vad är det man bör börja med?
Har man inte rutin av att utbilda flera hästar och dessutom av den sortens exteriör, mentalitet och det ev psykiska bagage en häst har får man ta tränarhjälp. En bra tränare har ett system. Det har inte de flesta amatörer.

Med en häst som är varmblodig travare måste man tänka på att den är inte avlad för ridning. Den är avlad för att i högt tempo dra en vagn.
Hur drar man? Man lutar sig fram och häver sig fram på framdelen med bakben som skjuter på.
Hur ska en färdig dressyrhäst bära sig i? På bakdelen med bakben som kliver in inder hästen och tar sig fram geno at bakbenen just går in under hästen och griper tag och "drar" hästen fram inunder hästen.
I aveln fokuserar an alltså på olika saker. Och du kan av detta förstå att travhästen av naturen har vinklar i bakdelen som lättare tillåter att bakbenen är bakom själva kroppsklumpen. En dressyrhäst vill man ha bakbenen i annan vinkel, som av naturen gör så att de står längre in under hästen och tillåter den att vinkla ihop dem mer så att hästen i jobb sätter sig och av det lättar fram.

Det man måste göra med hästar i träningen är att ge dem rimliga uppgifter att klara av. annars hamnar man i konflikt och ingen blir glad.
En varmblodig travare har svårare att bära sig än en häst avlad för samling, tex PRE etc. Därför kan de kräva mer hjälp och längre tid på sig.
Man vill inte sas "sätta dem i skiten".
Nu är din häst så ung, den har svårt för sig och du är inte Edvard Gal, precis som de flesta av oss andra. ;)
Då får man inte ge sig på för mkt meckande i fram eller rygga för mycket. Jag tror absolut du kan introducera lite ryggning avsuttet för att stärka hästen. Men gör det i grimma tex. Och inte för mkt.. Någon gång per dag först.
Jag skulle undvika att hålla på att rygga i "samlande" syfte på en unghäst som dessutom är vb-travis(på vuxna hästar som redan är inridna och lite skolade förespråkar jag annars en del ryggning.. Så jag är inte emot det). Den måste först lära sig annat. Att den stoppar ibland visar att den inte alltid går fram tex. Det kan bero på för höga krav. Försök märka då den tjurar till och se vad som föregick det. Finns något mönster? Är det så att den gör det inne? Ute? När du gör ngt spec?

Det är inte du som ridit din häst överbyggd! Men när den blir äldre, mer utbildad och starkare kan den komma att lätta ngt. Unghästar växer ju också lite ojämt ibland av naturen.
Och som tröst över sitsmissar du gör(och alla vi andra) kan jag säga att det är svårare att sitta på en häst som dels är i nedförsbacke med som också ligger på. En häst som är på hjälperna och i uppförsbacke är otroligt mkt enklare att sitta balanserat på.
Men för att hjälpa din häst tycker jag kommentarer om att försöka räta på dig är bra. Försök lite grann förskjuta din vikt dit du vill ha hästens, dvs upp och bak. Det är en svår konst att hitta ett lagom läge där man är lagom i driv balans etc för att få hästen just ngt framför sig och inte hamna själv bakom eller framför hästen. Just nu är du lite för långt fram själv och puschar då ner och bak hästen. Rätar du på dig kan du få med dig hästen, du bjuder in den. Kommer du för långt bak kan du ist trycka ner ryggen och hamna efter så att du trycker ner den. Men jag tror att när man tycker man sitter rak och är framåtlutad ganska tydligt kan man räta på sig så pass att man nästan tycker man lutar bak eller tom tycker det(när man inte ser, utan bara känslan). För man är inte van vid att rida så. Be någon på backen kolla om du kan sitta lodrät och försök hitta känslan i den "nya" sitsen.

Varblodstravare är inte på något vis sämre som individer för att de har svårt för vissa saker. Ofta har de en betydligt större arbetsvilja än halvblod tex. Men de är individer värda rätt hjälp, precis som en annan häst av annan ras kan behöva hjälp med något annat(eller samma för den delen).

Lycka till med din fina häst!
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

ja alltså, det är såklart att hon inte har förutsättningar att kunna gå som en toppdressyrhäst. Det är jag ju helt medveten om. Men jag skulle ändå vilja ha en välriden och utbildad häst, eller dvs, det är mitt mål med min häst :)

Jag köpte henne som ettåring för att tävla i trav med henne, men även för att ha som framtida ridhäst. Just nu tävlar hon aktivt och framgångsrikt på travet, men parallellt vill jag få henne att utvecklas i ridningen. Både för att få varierat arbete, träna annan styrka och balans och kanske främst för att jag ville börja rida tidigt så att jag inte sedan är i det stadiet att jag befinner mig i "omskolning" av travare. Hon ska inte behöva skolas om, utan ska vara skolad i både ridning och trav. Det har gått super hittills :)

När jag försökt lyfta upp henne fram och räta upp mej själv/luta mej bakåt så är det precis rädslan för att trycka ner ryggen på henne jag har haft. (Har känts som att när jag rätar upp mej så trycker bakvalvet på sadeln fram mej och som att jag sitter och motarbetar hennes rörelser med rygg och bakben) Men det var ju innan jag verkligen blivit medveten om hur jag rider. Jag red med hoppsadeln igår och med den så kändes det inte lika mycket som att jag tryckte ner ryggen på henne när jag satte mej tillbaka och rätade upp mej.

Ang det att hon tjurat ihop en gång så har det bara och endast hänt en gång. I ridhuset när det blev jobbigt och hon inte riktigt förstod. Det löste vi med att sänka alla krav till att bara gå fram på skänkel och sedan få beröm.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Du kan aldrig ändra på exteriören via ridningen, däremot göra det bästa som går. Inte förvärra det. Att den inte UPPLEVS som överbyggd med ryttare på under själva ridningen.När sadel tas av så ser man.

På en travare måste man som regel hjälpa med takten, då de har en snigel-otaktmässig trav, en halvfart o en supersnabb.

Då många travare som löper får problem med ryggen p g a "arbetsformen" o uppkäket är det bra att rida henne så du känner att ryggen kommer upp- i en låg form men balanserat tempo där DU sätter takten. igångsättningar, klättring o en massa omväxlande arbete kommer att göra den mer hållbar som travhäst o troligen mer framgångsrik..

Nu är det en del som börjat "dressyrridträna" o märkt att det ger resultat.

Tror att han rödtotten...Vad heter den där som var så omskriven i somras pga att den inte vann det andra storloppet????? Commander crowe. var en hel del riden.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag har sett flera av de där eleverna. Och deras elever regelbundet. Det blir inte direkt stora framsteg. Och få av dem kan något annat än handjoxandet i för hög form för att handen ska kunna ge rätt effekt.
... MEN det görs genom att lära hästen påverka sin balans på annat vis än att spänna underhalsen och balansera sig mha huvudet ut/upp. Och lära dem att runda sig med halsen ut ur manken.
Samtliga PK, CS och JCRs elever och de som lär ut a la det som jag sett har varit avknäppta med hängrygg. Man kan inte få med ryggen i den höga formen på en oskolad och för svag häst som de försöker. Det tar oändligt lång tid att komma ens till halvdant resultat. Och där stannar det för dem. Hästarna blir aldrig runda och bäriga i ihopkoppling.
Jag blir lite ledsen då jag ser eleverna harva runt och aldrig komma någonstans. ... Jag är inte så impad av dem själva heller. Det är lite spännande att en del av dem aldrig kan visa på god ridning själva och avsaknaden av elever som rider på högre nivå är stor om inte hundraprocentig för en del av dem.

Väldigt hårda omdömen från någon som uppenbarligen inte förstått varken de här mästarna eller hästens biomekanik. Någon vet uppenbarligen inte heller vilka eleverna är eller vad de åstadkommit.

Påståendena om ryttarnas utveckling och prestationer är dessutom fullständigt uppåt väggarna.

Det är lätt att tycka, betydligt svårare att redovisa fakta.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Nästan ingen fransman kan rida sina hästar på träns, medans ryttare från andra länder kan rida de franska hästarna.

P K är oxå den som myntat begreppet "skola munnen" på hästen. Tja gissa varför han anser att det skulle behövas när ingen annan har känt det nödvändigt med rätt ridning. Inte Klimke, Balkenhol eller de nya brittiska stjärnorna. INGEN annan!!!!

Du kanske tror att kandar är detsamma som en förstärkt broms. Det kanske bara är fransmän som vet hur man använder ett kandar; som vet vad bridongen skall användas till och vad stången skall användas till.

Så du tror att hästen förstår vad ryttaren vill utan att någon har lärt hästen det.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Det är fransmännen själva som påstår att deras hästar är ovanligt "hårda" i munnen o måste sätta på stänger.

Bridongen eller tränsbett funkar inte innan munnen "är skolad".

Det funkar om man inte är hård i handen.
Man kan inte rida med finlir om man höjer armarna rätt upp i luften eller den ena. Det handlar om sitsen mest, men med en kombination av alla hjälper- DET som är svårt.

Det kanske bara är fransmän som vet hur man använder ett kandar; som vet vad bridongen skall användas till och vad stången skall användas till.
Hur hävdar sig Frankrike i dressyr?

Sen är PK endast bedömd av sina elever- ej tävlingsryttare- därav beundran.
Han kan piaffa på iberier- DET kan jag ge honom, men i övrigt... nej.

Jag ser faktiskt inget bra alls. Handridning kallar jag det för. De elever som jag har sett skulle inte ens kunna rida en Kvalitetstävlan skapligt på en flerårigt PK-"utbildad" häst. Basics. Alldeles för mkt skrittande, "böjande"o oengagerat voltarbete. Kanske finns de någonstans?
Kan du visa ngt exempel på y tube?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Ursäkta delcitatet, men jag brukar inte orka läsa hela dina inlägg:D

Ursprungligen postat av tuaphua
Jag har sett flera av de där eleverna. Och deras elever regelbundet. Det blir inte direkt stora framsteg. Och få av dem kan något annat än handjoxandet i för hög form för att handen ska kunna ge rätt effekt.
... MEN det görs genom att lära hästen påverka sin balans på annat vis än att spänna underhalsen och balansera sig mha huvudet ut/upp. Och lära dem att runda sig med halsen ut ur manken.
Samtliga PK, CS och JCRs elever och de som lär ut a la det som jag sett har varit avknäppta med hängrygg. Man kan inte få med ryggen i den höga formen på en oskolad och för svag häst som de försöker. Det tar oändligt lång tid att komma ens till halvdant resultat. Och där stannar det för dem. Hästarna blir aldrig runda och bäriga i ihopkoppling.
Jag blir lite ledsen då jag ser eleverna harva runt och aldrig komma någonstans. ... Jag är inte så impad av dem själva heller. Det är lite spännande att en del av dem aldrig kan visa på god ridning själva och avsaknaden av elever som rider på högre nivå är stor om inte hundraprocentig för en del av dem.
Man undrar ju när jättefina gångartshästar med egen balans ska börjas göras om:confused:

När hästarna rör sig bättre i hagen än med ryttare trots en hel del "utbildning", så rimmar ju dina erfarenheter med mina.
Det rimmar även med min köra barnvagnliknelse.Raka armar till det höga huvudet o därmed ingen som helst påverkan på övriga kroppen. Den ska först blir stark o jobba igenom kroppen med "skjuten rygg". Jag trodde att man ville att hästen ska få förutsättningar att bära upp sin ryttare just med ryggen.:crazy:
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Det går att använda den höga handen till att få dem att runda sig och söka framåt/nedåt. Men då måste man ha en annan mekanik och känsla i handen.
Handen förs då fram och upp så tygeln håller samma sträckning, inte mer. Effekten av annan anläggningsyta i munnen kan göra en stor skillnad.

Även gångartshästar upplever jag kunna ha balansproblem om än av annan natur. Så även de kan gynnas av att lära sig hålla balansen i olika former där de inte uppmuntras köra ut eller upp huvud alt spänna till i underhalsen i i stort sett samma form men med statisk underhals som är nedtryckt/rak istället för uppsugen och välvd upp.
De brukar också mentalt uppleva balansmissar hos sig själva på ett betydligt känsligare sätt än de med kass exteriör och markbunden gång.
Har man fötterna nära backen kan man snabbt stötta upp sig själv. Samma med kort steg.
Så man brukar kunna få fram mycket mer gång i hästar genom lite franska tygeltag gjort på annat vis än ovanstående namn. Just för att man kan påverka hållningsmuskulatur och få dem i balans och därmed kan de bli loss.
Men fokus måste ligga på att justera om balans som prio ett, därefter lossa delar man inte kan lossa med tyglar i det traditionella handsystemet.
Är hästarna i balans och mjuka/inte låsta av ryttare eller sin egen kropp kan de lyfta benen utan att bli oroliga.

Och först ska en unghäst ridas in. Den måste kunna grunder och ha iaf vana att röra på kroppen=vilja att röra sig.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Ja, det är väl kanske lite hårt sagt. Men är man offentlig person som frivilligt figurerar i press och försöker frälsa världen med sin metod får man nog ta att folk inte håller med.
Om man dessutom som en av herrarna ofta pratar om sin egen förträfflighet och alla andras brister kan man nog ta det, får man hoppas.

Vad du tycker om mig får stå för dig. Vi delar uppenbart inte åsikt om deras förträfflighet. De gamla mästarnas system håller jag högt. Men jag tolkar det lite annorlunda. Det finns nog lika många olika tolkningar som läsare.

Kanske har jag haft otur med det jag sett. Isf får du gärna visa filmer där det är bra. För jag blir gladeligen överbevisad!:)
Idag är jag inte impad.

Jag tycker det är bra att man påtalar att det finns annat sätt att rida än a la strömsholm/flyinge. Men tyvärr skrämmer nog munskrammlandet i hög form bort en hel del. Och folk får bekräftat att all annan ridning där man använder tygeln till något mer är awful. Det gör att folk stannar kvar i det traditionella. När man eg skulle vilja att fler breddade sig och plockade saker.
Synd!
Och de där som larvar runt varv efter varv inte ens på tygeln i år efter år... De drar ju inte heller in en i att vilja veta mer, prova på.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag köpte henne som ettåring för att tävla i trav med henne, men även för att ha som framtida ridhäst. Just nu tävlar hon aktivt och framgångsrikt på travet, men parallellt vill jag få henne att utvecklas i ridningen.


Men hur tänker du då?

Det är ju ingen bananresa att tävla aktivt och framgångsrikt i trav, och därtill lägga till utbildande ridning och försöka ändra på det som hon använder sig av-måste använda sig av i traven känns lite väl tufft, och hon är bara 4 år dessutom.

Säger verkligen inget om att rida för omväxling , men jag tror att din ridning i daxläget stjälper mer än hjälper, du får en överbelastning på frampartiet som hon inte har nytta av.

Att rida på hack i det läget är som att be om häng.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Men hur tänker du då?

Det är ju ingen bananresa att tävla aktivt och framgångsrikt i trav, och därtill lägga till utbildande ridning och försöka ändra på det som hon använder sig av-måste använda sig av i traven känns lite väl tufft, och hon är bara 4 år dessutom.

Säger verkligen inget om att rida för omväxling , men jag tror att din ridning i daxläget stjälper mer än hjälper, du får en överbelastning på frampartiet som hon inte har nytta av.

Att rida på hack i det läget är som att be om häng.


Eh, ja men varför tror du jag försöker få bukt med att hon hänger i handen? (sen så verkar du ha fått för dej att det är extremt, jag skulle snarare säga att det inte är så lätt i handen som jag skulle vilja. )
Jag tror att det stjälper mer än hjälper att "travhästflängrida" runt ist för att försöka lägga ordentliga grunder inom ridningen! Hack har jag använt mej av för att hon varit orolig i munnen tidigare.

När jag kör så vill jag ju inte heller att hon hela tiden ligger på och skjuter på med bakbenen med all kraft. Jag kör henne varierat i lång och låg form med lösa tömmar som uppvärmning. Kortar upp eftersom. Ibland är vi ute på joggingtur, ibland högre tempo, ibland intervaller, banjobb, provlopp,(i högre tempon så ska hon ju ta ordentligt stöd på bettet och lägga sig framåt och skjuta på med bakbenen) som avslutning så vill jag att hon går i lugn trav, samlar sig lite, ska gå att ställa åt båda håll och vara avslappnad. Sista hundra meterna vi travar eller när hon är redo så släpper jag ner henne i formen igen och försöker behålla den lugna takten men få henne att sträcka nosen framåt nedåt.

Jag rider ca 1-2 ggr i veckan och varför skulle det vara negativt om jag jobbar på att försöka räta upp både henne och mej så vi inte rider i nerförsbacke?
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Nu är jag inget proffs på trav. Men jag har jobbat på travet och ridtränade under en del år omkring det deras starthästar.
Visst red vi lite dressyraktigt på dem, inte bara "monte-lopp"-stil. ;)

Men man får lite grann se till vad hästen ska prestera i. Nu ska den kunna vara starthäst. Man får lite grann ara försiktig då med att få dem att svara så som man vill att en riktig dressyrhäst ska svara. Det blir för vingligt framför vagn då man inte kan påverka på samma sätt som uppsuttet.

Sen om du rider 1-2 ggr i veckan och din häst är så ung och däremellan arbetar framför vagn så får du nog se att den inte än är fullt inriden så som en dressyrhäst anses vara inriden. Tiden är för kort och ridpassen du kan ha hunnit med för få helt enkelt. Plus att den där emellan arbetat på annat vis, vilket gör att inridningen inte är "konsekent" för arbetet skiftar.
Jag är helt med på att man inte kör på samma sätt hela tiden. Jag har ju själv gjort det. Men det är fortfarande en helt annat jobb än det man gör i dressyren. Om man tänker sig påskjut och vikt på fram i en 100-gradig skala där man på lopp kanske ligger långt upp på skalan så är man med en körhäst oavsett lång och låg form och balansen som max tillbaks i vagn aldrig nära 0 som i tex levad. Och en dressyrhäst vill man oftast ha mer på arslet än de kan vara i vagn.

Det går att ridträna varblodstravare som startar till att lägga mer vikt bak under ridning. Men det tar längre tid än på en vb-travare som helt bara rids med fokus på just bara ridning.
Och unghästar behöver ridas in.
Din är ju iom att den är körd ett par år(minns ej om den var 4 eller 5) van att röra sig. De har lärt sig skjuta på och bjuda. MEN inte med ryttare. Då ändras balansen i dem.

Du har dock en stor fördel i att hästen är van att arbeta och ta i. För unga hästar som direkt rids in har inte den vanan och kan mentalt tycka det är vidrigt om man går för fort fram. De fattar ju inte varför vi ska "tvinga dem" göra jobigheter.
Så det är inte bara skit för en ridhäst att ha startats. ;)
Dessutom är de oftast väl rastade och då fogliga och lugna och balanserade mentalt om de är i startträning.
Enklare att rida in mentalt än orastade saker.

Jag skulle nog fokusera på inridning av din häst. Rida i skogen i rejääääl terräng. Över stockar, klättra, svänga runt träd och runda kring dem. I sån terräng måste hästen själv balansera sig utan att du inverkar och riskerar att påverka en ung och okunnig häst för mycket.
Ge hästen tid så du inte får den emot dig.
Tänk på att de flesta ridtränare inte har erfarenhet av hästar som kombinerat körs trav för att tävla i det.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Jag förstår fortfarande att jag inte kan förvänta mej samma ridning som en högt dressyrutbildad häst. Men jag vill kunna få henne att lätta fram (räta upp mej och henne).

Här har vi superbra rid och körvägar. Man har flera alternativ att välja mellan. Man kanske har lite olika definitioner på inridning. Jag anser att hon är inriden, att det är mängdträning och utbildning kvar. Grundriden är hon enligt mej :) skritt, trav, galopp, bommar, små hinder, början på dressyrövningar, flytta för skänkel, ställa, böja osv.

Hon är fyra år, snart fem alltså. Kördes in som 1,5 åring. Började sittas in vid 2,5 år och reds in som treåring. Hon är riden ca 2 år snart. Ibland har jag perioder där vi rider mest, ibland kör mer beroende på hur tävlingarna är planerade. Som det ser ut nu att hon rids 1-2ggr i veckan och körs 2-max3 ggr i veckan är ganska standard för oss.
 
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

Nej, jag tror vi har lite olika syn på vad inridning är. Och framför allt på jobbet som kommer direkt därefter.
Förr sa man tex att en häst inte var inriden förrän den gick motsvarande GP.
Dvs de flesta ridhästar idag skulle ej kvala.

Iom att man av en dressyrhäst vill ha en annan respons för hjälperna så ser jag den inte som inriden förrän den responsen finns.

Det din häst idag inte gör och därmed hamnar i bogar/nedförsbacke är att vinkla sig i lederna bak och håller ihop genom kroppen med buk och rygg så att framdelen lättar som av en lyftkran verkande från bakdelen.

För att den ska börja lätta bak måste man kunna få viss respons av hjäperna. Och alla dessa är inte helt lämpliga att lära in på starthäst. Därför får man välja en del av dem och då också få långsammare resultat.

En häst måste ju svänga och balansera sig helt annorlunda i vagn. Och då också spänna "fel" muskulatur sas för dressyr. Dvs motarbeta allt dressyrjobbet.
Det man gör för att lära dem lätta i fram genom dressyr är att lära in respons för vissa signaler. Det tar tid. Och för hästar som exteriört ser ut som din får man ta ännu mer tid, för det kräver mer styrka av dem att lyfta fram, då den ska lyftas så mycket mer dvs bak vinklas så mycket mer och buk/bål orka hålla ihop så mycket mer. Och dessutom i sämre vinkel.
Däremot med vb-travare ofta en bra arbetsvilja som underlättar.

Ska man lära in den responsen och få dem att lätta just genom dressyr tycker jag tränare behövs på plats. Det handlar så mycket om timeing. Inte bara att ryttaren ska ge hjälpen i rätt ögonblick. men också att hästen svarar korrekt innan man upphör med hjälpen. De flesta upphör utan att ha fått respons. Då utvecklas man väldigt sakta och det blir lite mer lotto av det. Oftast funkar det, men inte alltid.

Ska man lära dem att balansera om själva genom att använda sig av yttre saker, ej hjälper, så kan man själv testa på.
Men ridstigar är sällan terräng. De är ofta rätt enkla att gå på. Terräng är offroad rakt ut i buschen och cirkla runt träd, kliva över ris, buskar, stenar, rötter, träd, diken etc.

Vi rider sällan bara på väg/stig då vi rider ut. Framför allt inte på unghästar! De ska gå i buschen för att hitta egen balans. Det ger betydligt bättre resultat!

Unghästar anser jag inte vara redo för den komplexa rospensträning som krävs för elevation av front. De får man balansera upp med hjälp av yttre åverkan sås.. De får lära sig hitta balans enligt ovan.
Är man proffs kan man starta tidigare med dem. Men inte som hobbyryttare. Och spec inte på en häst med svår exteriör, oavsett hur arbetsvillig och rar.

Vanlig ridning a la att försöka att rida i lagom tempo, inte svänga för skarpt, inte gasa/bromsa för fort eller liknande är dock ok.
Men börja formlaborera som detta är frågan om hade jag velat vänta med och sen tagit ihop med tränare på plats om man inte är van hästutbildare.:laugh:

Och hänga i handen kan de göra om de erbjuds stöd. Erbjuder man det inte kan de inte det. Man kan säga till dem att man vill ha en viss tygellängd och att de inte får trycka ut den ramen. men man får inte bli fast hållande/dragande där. Då kan de luta sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?

ja ser man så är inte min häst inriden ;) Vi kommer väl som max ta oss till LA nivå även om vi satsar helhjärtat efter travkarriären.

Okej, men jag ska iaf fortsätta rida (ginnie verkade tycka att jag inte skulle göra det?) och försöka få bort att hon hänger i min hand. Jag själv måste räta upp mej och mina händer. Jag vill befästa halvhalterna bättre.

Jag red en dressyrlektion i måndags på femårigt halvblod, ååh så mycket lättare det vara att sitta upprätt, men skillnaden var här att jag var tvungen att rida fram den till handen och försöka få upp framåtbjudningen. Jobbigt när jag har en mer självgående häst :P

Räta upp handlederna, stänga handen och vrida benet så tårna pekar framåt och inte snett utåt fick jag som kommentarer. Så allt kom ju inte gratis på en annan ras så att säga ;) Men nu försöker jag intala mej själv "buren hand, stäng handen, raka handleder", så med den ridningen borde jag underlätta för mitt nerförsbacke-sto också...

Men ang. att vinkla benet så att tårna pekar framåt, det var ngt nytt! Har aldrig fått den kommentaren av ngn tränare förut. Så nu undrar jag om jag alltid sitter ned tårna snett utåt eller om det blev så i denna sadeln och med den här hästen..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp