Sv: Bärighet, lätta fram - överbyggd häst?
Alltid när man tränar hästar tycker jag man ska försöka se till ved de har för exteröra och fysiska svagheter och styrkor. Har man svårt för sånt på individnivå kan man fundera lie kring rasen. Vad är hästen avlad för? Och ålder.. Hur gammal är hästen? Och vilken utbildningsgrad hästen har hästen?
Därefter börjar man planera hur man ska träna individen. Och det gör man steg för steg. Man kan aldrig kräva slutresultat av en oskolad/ung/svag/sjuk individ.
Då måste man också fråga sig vad är slutresultat och vad är det man bör börja med?
Har man inte rutin av att utbilda flera hästar och dessutom av den sortens exteriör, mentalitet och det ev psykiska bagage en häst har får man ta tränarhjälp. En bra tränare har ett system. Det har inte de flesta amatörer.
Med en häst som är varmblodig travare måste man tänka på att den är inte avlad för ridning. Den är avlad för att i högt tempo dra en vagn.
Hur drar man? Man lutar sig fram och häver sig fram på framdelen med bakben som skjuter på.
Hur ska en färdig dressyrhäst bära sig i? På bakdelen med bakben som kliver in inder hästen och tar sig fram geno at bakbenen just går in under hästen och griper tag och "drar" hästen fram inunder hästen.
I aveln fokuserar an alltså på olika saker. Och du kan av detta förstå att travhästen av naturen har vinklar i bakdelen som lättare tillåter att bakbenen är bakom själva kroppsklumpen. En dressyrhäst vill man ha bakbenen i annan vinkel, som av naturen gör så att de står längre in under hästen och tillåter den att vinkla ihop dem mer så att hästen i jobb sätter sig och av det lättar fram.
Det man måste göra med hästar i träningen är att ge dem rimliga uppgifter att klara av. annars hamnar man i konflikt och ingen blir glad.
En varmblodig travare har svårare att bära sig än en häst avlad för samling, tex PRE etc. Därför kan de kräva mer hjälp och längre tid på sig.
Man vill inte sas "sätta dem i skiten".
Nu är din häst så ung, den har svårt för sig och du är inte Edvard Gal, precis som de flesta av oss andra.
Då får man inte ge sig på för mkt meckande i fram eller rygga för mycket. Jag tror absolut du kan introducera lite ryggning avsuttet för att stärka hästen. Men gör det i grimma tex. Och inte för mkt.. Någon gång per dag först.
Jag skulle undvika att hålla på att rygga i "samlande" syfte på en unghäst som dessutom är vb-travis(på vuxna hästar som redan är inridna och lite skolade förespråkar jag annars en del ryggning.. Så jag är inte emot det). Den måste först lära sig annat. Att den stoppar ibland visar att den inte alltid går fram tex. Det kan bero på för höga krav. Försök märka då den tjurar till och se vad som föregick det. Finns något mönster? Är det så att den gör det inne? Ute? När du gör ngt spec?
Det är inte du som ridit din häst överbyggd! Men när den blir äldre, mer utbildad och starkare kan den komma att lätta ngt. Unghästar växer ju också lite ojämt ibland av naturen.
Och som tröst över sitsmissar du gör(och alla vi andra) kan jag säga att det är svårare att sitta på en häst som dels är i nedförsbacke med som också ligger på. En häst som är på hjälperna och i uppförsbacke är otroligt mkt enklare att sitta balanserat på.
Men för att hjälpa din häst tycker jag kommentarer om att försöka räta på dig är bra. Försök lite grann förskjuta din vikt dit du vill ha hästens, dvs upp och bak. Det är en svår konst att hitta ett lagom läge där man är lagom i driv balans etc för att få hästen just ngt framför sig och inte hamna själv bakom eller framför hästen. Just nu är du lite för långt fram själv och puschar då ner och bak hästen. Rätar du på dig kan du få med dig hästen, du bjuder in den. Kommer du för långt bak kan du ist trycka ner ryggen och hamna efter så att du trycker ner den. Men jag tror att när man tycker man sitter rak och är framåtlutad ganska tydligt kan man räta på sig så pass att man nästan tycker man lutar bak eller tom tycker det(när man inte ser, utan bara känslan). För man är inte van vid att rida så. Be någon på backen kolla om du kan sitta lodrät och försök hitta känslan i den "nya" sitsen.
Varblodstravare är inte på något vis sämre som individer för att de har svårt för vissa saker. Ofta har de en betydligt större arbetsvilja än halvblod tex. Men de är individer värda rätt hjälp, precis som en annan häst av annan ras kan behöva hjälp med något annat(eller samma för den delen).
Lycka till med din fina häst!