Bärighet, form mm (från annan tråd)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR - HELT prestigelöst?

Var och en måste ju få lära sig i sin takt, det är inget som är gjort i en handvändning. Tyvärr så kommer det gå ut över hästarna, men så länge vi är otaligt antal fritidsryttare som rider för vårt nöjes skull så kommer det vara så om och om igen för varje ny person som upptäcker nöjet med att rida. Vi kommer slita på hästarna tills man lär sig slita mindre och mindre (kanske betydligt mer och i olika grader på resan dit).

Ja här skriver du ju det rent ut - samtidigt som man högtravande säger att det är Dressyr för hästens skull

Visst är det det som får folk att flyga i taket

Sv: Bärighet, form mm (från annan tråd)

ja för visst är den akademiska diskussionen viktigare, att ha en kvasidiskussion är ju långt viktigare
- än att det gör ont i hästen, att vi skadar hästen om vi inte tar hänsyn till vad som låter sig göras?

För att det är ett annat djur med i bilden. Som vi måste SAMARBETA med. Jag utövar inte ridning som en sport även om det kan kallas det om man vill. Vem är den ultimata domaren i ridsport om inte hästen? Och hästen kan inte prata i ord. Den kan försöka förklara med sitt språk och vi kan försöka lyssna.

...............
Jag är intresserad av vetenskapen och den kan säkert bidra till massa bra insikter, men det blir så... platt ... hittar inget bättre ord, när man börjar enbart tala om biomekaniskt korrekt ridning.
Men det är ju bara ett annat ord för de förutsättningar som vi måste ta hänsyn till

För visst, är det något alla bör ta hänsyn till och följa, men vi måste ändå nämna orden: samarbete, känsla, stolthet, glädje, passion...
Men hur kan man ens prata om känsla, stolthet glädje och passion, om man inte tar hänsyn till dessa förutsättningar och kör över hästen. Då blir det igen att den som sitter på, inte lyssnar på hästen utan TYCKER den är glad och stolt, fast den hyperventilerar och är spänd som en planka i ryggen. Och att ryggen är spänd är inget estetiskt problem utan fysiologiskt, mjölksyra gör ont

För det är också något jag tycker man ska ta hänsyn till. Just för att det är ett djur vi pysslar med. En rörelse kan vara biomekaniskt helt korrekt, men den är inte vacker om något av de där orden saknas. Om vi tar till hänsyn båda de aspekterna tror jag vi får den ultimata, mest hållbara ridhästen.

Men här tror jag inte du förstår... att hästen måste röra sig biomekniskst korrekt för att inte känna obehag

Egentligen vill vi samma sak, men jag försöker gå en objektiv väg istället för en subjektiv

För vad som är en Happy athlete i den enas ögon är i den andras någon som man tycker väldigt synd om

Du ifrågasätter domare som då faktiskt har utbildning, men tycker det är okey att en privatperson avgör huruvida hästen är glad stolt eller whatever?

Den stora skillnaden som jag ser det är att jag förespråker ett yttre mätbart facit - istället för privatpersoners godtycke

Senast ändrad:

Eftersom denna tråd kommer att bli låst, eftersom den spårar ur, då folk tar illa upp då de inte blri strukna medhårs, så vill jag försöka styra tillbaka

Vad är bärighet? Bara ett annat ord för balans.

Hur kan det urarta till detta?

Borde det inte vara självklart för oss alla att inte vilja utsätta våra hästar för att vi får dem ur balans så de måste börja spänna sig på på fel sätt?

Borde vi inte istället diskutera hur man ser om hästen är i balans? Och vilka tecken ser vi på att den inte är det?

Ja här skriver du ju det rent ut - samtidigt som man högtravande säger att det är Dressyr för hästens skull

Visst är det det som får folk att flyga i taket

Du är alltså fortfarande inte med på skillnaden?
Att inte anse ridning orsaka slitage på hästen skulle vara att leva i förnekelse.
Jämför med buddhismen "livet är ett lidande" - iom att de inser/anser det kan de försöka minimera lidandet.

Dressyren är till för att lindra slitaget från ridningen så mycket och så snart som möjligt.
Ergo - dressyren är för hästen, för att människan vill rida den.
Ser du skillnaden mellan "ridning" och "dressyr"? :)

Nu menar jag absolut inte att AR skulle ha ensamrätt på det på något vis.
Däremot att det är ett genomgående tankesätt bland många utövare.

Det finns helt klart andra synsätt men det ena behöver inte utesluta det andra. För att någon väljer att lägga fokuset på "dressyr för dressyrens skull" (tävlingsgrenen tänker jag då) behöver ju inte betyda att man inte tänker på att dressyren också ska göra ridningen mer skonsam för hästen.

Jag upplever det som att du mer reagerar på uttryck och egna defenitioner än vad det egentligen handlar om innebörden.
För att kunna reagera på innebörden skulle det betyda att man faktiskt förstår varandra. Och jag tror det krockar där! ;)
Vare sig det beror på kunskapsnivå eller bara på vilket sätt man uttrycker sig.

Huvudsaken är väl det som händer i praktiken?
Du anser att det är skandal att det händer långsamt. Men i vilken utopi har alla tränare med både ett enormt kunnande, ett skickligt öga och ett stort pedagogiskt kunnande och förmåga att anpassa sig till alla individer?
I vilken utopi kan man proppa på folk information och tro att det ska gå in? :) Både människor och hästar behöver tålamod, att få lära sig i sin takt.
Sen finns det såklart ändå mer eller mindre krokiga vägar fram till målet. Och även där måste man få misslyckas och hamna i en återvändsgränd för att till slut efter att ha backat tillbaka ett antal gånger kanske hamna på ett bra spår. Inte heller där kan det vara spikrakt framåt alla gånger, så fungerar inte inlärning! ;)

Ta exemplet med beskrivningen att "bakbenet svingar framåt mot tyngdpunkten".
Du tycker att det är ett felaktigt begrepp. Men det är ju helt enkelt ett begrepp som en tränare använder för att förklara en del i en stor helhet.
Skulle man fylla på med flera tränares kommentarer om egentligen samma moment, då kanske man skulle närma sig att förstå. Eller helt enkelt få det demonstrerat IRL och se med egna ögon om det ger något - om man nu kan avgöra det.

Att hästen ska lära sig pendla på rakt framåt med bakbenen som ett utgångsläge trodde jag var ganska allmänt vedertaget?
Inget specifikt för AR, tvärtom något som ibland missas som första steg tycker jag bland AR-tränare (alltså - att man gör en annan prioritering helt enkelt). Det är knappast någon slump att man har fri skritt som ett tidigt steg i utbildningen och att man - tyvärr felaktigt tolkat - tittar på bakbenens förmåga att pendla framåt.
Som ett första steg - innan det blir fråga om samling. :)
Jag tror det är ett typexempel på att om man skulle titta på EN förklaring, EN enkel beskrivning då är det ingen garanti alls för att man förstått helheten. Men iaf en början. Med hjälp av fler källor så kan man få en större helhetsbild, men också förståelse för vad den där första kommentaren syftade till.

samtidigt som man högtravande säger att det är Dressyr för hästens skull

Nu skriver jag igen - för vilken gång i ordningen vet jag inte:

Dressyren är för hästeninnebär att man tar den häst man har och rider dressyr på den för att göra den behaglig att rida, för att göra den hållbar. Man gör det bästa av det material man har och jobbar utefter just den hästens förutsättningar

inte hästen för dressyren innebär att man skaffar inte en häst för att man ska rida dressyr.

Lånar knappen

Vill och orkar inte lägga mig i den större diskussionen, men ville åter påpeka:

Ju mer bakbenen svingar in mot tyngdpunkten, desto svagare form och sämre bärighet, i alla grader, nivåer och hastigheter.

Hästen släpper då i LS - Övergången och med det faktum försvagas hela överlinjen och hästen faller framåt.

Det torde alltså ej, och aldrig vara önskvärt med långa bakben in, eller förbi framhovarnas tramp.

Dressyren är för hästeninnebär att man tar den häst man har och rider dressyr på den för att göra den behaglig att rida, för att göra den hållbar. Man gör det bästa av det material man har och jobbar utefter just den hästens förutsättningar

inte hästen för dressyren innebär att man skaffar inte en häst för att man ska rida dressyr.

Dressyr är väl mer för människan att skolas och regelrätt kunna leda hästens rörelser för byggnad av en hållbar häst med funktionella rörelser.

I det vill jag påstå att hästen inte behöver dressyr men vi, ryttare, kan, med kunskap, stärka hästens rörelser, förbättra funktionaliteten, med tillräcklig insikt ödmjukhet och konsekvent arbete bygga en för oss hållbar häst att njuta dess naturliga rörelsemönster så att de i längden håller för vår belastning.

Det ligger ju i ryttarens intresse att lära sig HUR leda rörelserna för att förbättra det som naturen redan gjort bra (Snacka om högtravande)
Och i detta skaffa sig en häst som för detta passar ändamålet så bra som möjligt, dvs, mig som ryttare med mina rörelsemönster, nervsystem, ambition..

:)

Så att det blir rättvist..typ..

Se där kunde jag inte hålla mig. Nu ska jag undervisa lite istället :D

Och de som är historiskt intresserade kan läsa samma i Ehrengranats skrift "Om hasleden och hästars rörelser". (Bl a).

Det är ju helt befängt. Konst blir det ju först när ngt korrekt uppnås med lätthet.
Klinka på piano som man vill är ju inte konst

Hej!

Jag vet inte om du sett en konstnär "in action"- det brukar inte vara särskilt lätt eller ens vackert alla gånger.. Vad som är konst är ju faktiskt helt individuellt.

Jag tror egentligen inte man ska dela upp ridning i konst och teknik- för det krävs teknik även för att få ridkonsten att fungera. Med rätt teknik funkar ridningen, utan den rätta tekniken blir det bara pannkaka. Men i båda fall krävs också känsla för att kunna känna när det känns rätt och då någon som lärt en hur rätt känns.

Sen att olika tränare (och ryttare) har olika vägar mot samma mål, det tror jag vi får acceptera. Jag, personligen, har gått från något jag tyckte kändes fel, nämligen att oavsett hur illa jag sitter ska hästen följa mina spända och klumpiga hjälper, till att nu koncentrera mej på att min sits ska vara så pass bra och följsam att mina hjälper kan vara smidiga och avslappnade, så hästen kan följa och med glädje gör det jag ber den om.

/Lavinia, AR-ryttare med andra influenser också

Jag, personligen, har gått från något jag tyckte kändes fel, nämligen att oavsett hur illa jag sitter ska hästen följa mina spända och klumpiga hjälper, till att nu koncentrera mej på att min sits ska vara så pass bra och följsam att mina hjälper kan vara smidiga och avslappnade, så hästen kan följa och med glädje gör det jag ber den om.

Men var kommer AR in i det:confused: Det är väl en utveckling som många går igenom, men att för den skull välja en väg som bortser helt ifrån hur en häst behöver arbeta för att använda sin kropp bäst under ryttare:confused:
Dvs bortser från den klassiska utbildningsskalan. Att tala om konst i sammanhanget förstår jag inte öht. Det känns rätt avlägset.

I mitt bibliotek! :D Jag har fått den av en vän, vet faktiskt inte var hon hittade den - men du får gärna låna mitt ex om du vill.

Men han skriver också att ryggen sänks...

Tar en tur till dig när jag kommer hem, mutar dig med ett svenskt ex av min text :laugh:

Åh, det vore jättekul att träffas! Säg till i god tid så jag hinner baka något kaloririkt bara! (Och jag kan alltid skicka den annars)

Åh vad kul att den kommit till användning :D.

Jag har köpt den i Lund. Antikvariatet på gågatan är numera nedlagt, men de finns på nätet, http://www.akarpsantikvariat.se/, och har en lokal i utkanten av stan. Boken verkar fortfarande finnas i lager. Sök på Ehrengranat, "Hasledens byggnad, fel och fullkomligheter".

Senast ändrad:

Nu talar du rätt nedlåtande till mig

Du är alltså fortfarande inte med på skillnaden?
Att inte anse ridning orsaka slitage på hästen skulle vara att leva i förnekelse. Jag förstår hur du tänker, Och Visst orsakar människan slitage och lidande - det är därför man säger inom den klassiska ridningen. Den skicklige förstör minst
Jämför med buddhismen "livet är ett lidande" - iom att de inser/anser det kan de försöka minimera lidandet.

Dressyren är till för att lindra slitaget från ridningen så mycket och så snart som möjligt. Men precis, men för att kunna ta sig an denna stora uppgift så måste man ju besitta kunskap och inte bara luta sig på vad den närmaste människan tror eller tycker.
Oavsett vad man vill åstadkomma så måste man ju ha en bred kunskapsbas. Man kan ju inte läsa ! bok - eller ha 1 tränare och tro att detta fixsar man - Det är ju att ha väldigt hög atnakar om sig själv.
Hela ridningen är jätteslö på detta att bygga sitt agerande på verklig kunskap istället för att bara göra.
Det finns ju en massa kunskap på humansidan hur man minskar slitage -det heter ergonomi. och det finns översatt till häst - nej men det skiter ma ni utan hittar på eget :confused:

Vi har ju en hästbehandlare här hon har utbildning, och hon pratar om det första stället där sambandet mellan bäcken och resten av hästen kan "gå av". Varför är man helt ointresserad av medicin om man säger sig vilja minimera slitage? Jag fattar inte :eek:

Ergo - dressyren är för hästen, för att människan vill rida den.
Ser du skillnaden mellan "ridning" och "dressyr"? :)

jag ser skillnad på en massa saker, framförallt ser jag skillnad på att var fast i ett väldigt smalt tänkande och bara rapa upp andras ord istället för att ha en bred kunskapsbas. för har man kunskap då kan man bemöta det jag skriver utan att vara nedlåtande, eller påstå sig vara illa behandlad

Man kan smattra upp en massa belägg för varför man inte ske be hästen trampa in mot tyngdpunkten, biomekaniska medicinska - och ni kan inte svara - bara upprepa ord - för ni har inget som helst belägg för det ni påstår annat än att er tränare säger det. det är bara floskler om det inte är förankrat i något reellt.
Och du är inte kapabel att svara på min grundfråga. Varför man skall harva runt i 18 år utan att komma till hälsosam ridning för hästen?

Nu menar jag absolut inte att AR skulle ha ensamrätt på det på något vis.
Däremot att det är ett genomgående tankesätt bland många utövare. Jamen tänka är inte samma sak som att verkligen göra

Det finns helt klart andra synsätt men det ena behöver inte utesluta det andra. För att någon väljer att lägga fokuset på "dressyr för dressyrens skull" (tävlingsgrenen tänker jag då) behöver ju inte betyda att man inte tänker på att dressyren också ska göra ridningen mer skonsam för hästen.

Nu blir det ju bara en massa ord från din sida
Men ja jag respekterar viljan att göra rätt - men det måste ju vara förankrat i verkligheten

Det spelar ju ingen roll vad du skriver - när dina ord inte har någon bäring

Du har ju ingen seriös källa att hänvisa till :idea:

Senast ändrad:

men det där är ju Dressyrens grundmål sedan anitken. Sedan att vissa har mer kunskap och förmåga att träna och inte slita än andra. Det som sliter mest på hästen är att arbeta i spänning. Vill man verkligen leva upp till att göra den hållbar - då ser man till att aldrig rida den i spänning. Visst man hamnar där - men om man verkligen vill att den ska hålla då lättar man ur. Man väljer en sadel om är ergonomiusk för hästen, man fokuserar på ryttaren och rider med snälla bett eller inte tills man sjäv har sådan kroppskontroll att man inte genom sin sits försätter hästen i spänning. Jag har settmassor galoppfilmer där hästen inte kan galoppera i balans för sadel och ryttare inte släpper igenom galopprörelsen. Att i det läget slänga på en stång - gör visserligen hästen bekvämare men motarbetar deffinitiv dess hållbarhet

Egentligen är väl det schystare om man siktar på svår Dressyr och vill göra Piff och Puff. Att välja en häst som har lätt för det och inte svarar med att gå in i spänning så lätt.......................

It's easy talk the talk - not so esy to walk the walk

Jag måste protestera när man säger sig vilja hästens bästa och så uppenbart gör motsatsen

Jag accepterar att det finns många vägar till Rom - det finns lika många idéer som det finns hästmänniskor. Men när det påstås rena felaktigheter som faktiskt är skadliga för hästen

Då måste ju någon tala för hästen - den kan ju inte försvara sig

Detta är ett offentligt forum där många hämtar kunskap, någon måste protestera, när hästarnas signaler på att "detta är inte skönt" missas av deras ägare tränare och kompisar, utan istället hejas det på...

Klart alla är barn i början - det har jag redan skrivit - men hallå - hur kan man tala om konst om man inte kan läsa hästens signaler?

Då blir det våld för man kör över hästen - man lyssnar inte på den.

Någon sa hästen har svaret

Rör den sig som den själv upplever i balans så ser den nöjd ut?

Om den går och tjaffsar om den inte följer ryttaren så är den inte i balans och bärig - oavsett hur många ryggdunkare man har.

Detta forum heter Klassisk Ridkonst - definitionen på Klassisk Dressyr är att man har hästen i en sådan balans att den litk en rund boll går att rulla i önksad riktning

Med de uppenbara problem som beskrivs här - så har man inte ens snuddat vid balans/bärighet

Och det beror inte på dåliga ryttare - utan inkompetent undervisning

Och det borde du vara den första att skriva under på... Du har ju själv beskrivit uppenbarelsen att gå från mindre fungerande - till hoppsan vad lätt det blev

Visst man kan slösa bort sin och hästens liv med att ta omvägen runt LA till ROM men inte så stor chans att man då hinner fram till Rom.

det lär gå åt rätt många hästar under färden

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Ridning Jag vet inte riktigt var den här tråden ska vara, men jag lägger upp den här så får moderatern flytta den om den kommit fel. Iallafall...
2
Svar
23
· Visningar
2 235
Senast: Kivina
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 580
Senast: Immer
·
C
Ridning Nu ska jag provocera lite: Varför handlar så många trådar om utrustning och så få om ridning? Jag hör era svar eka i huvudet och...
2
Svar
22
· Visningar
2 539
Senast: Curtis
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter