Bärighet, form mm (från annan tråd)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR - HELT prestigelöst?

Vad gäller vetenskapen inom biomekaniken på häst så är den inte på något vis allsmäktig, vad jag menar med det är att det mesta som kan bevisas även kan motbevisas - men så är det tyvärr i vetenskapens värld :) Om du inte håller med mig så kom gärna med en vetenskapligt bevisad teori så ska jag se vad jag kan skaka fram för motbevis.

Tja tynglagen tex - kan du motbevisa den?

Jag tror du blandar ihop saker och ting för biomekanik handlar om fysikens lagar - och lagar är inte samma sak som teorier...

Fysikens lagar är något som finns och reglerar oss alla - de kan studeras och mätas

Och hästens skelett är noga uppmätt så man vet vilken muskel som gör vad och vilken led som påverkar vilken annan och hur - och man vet en himla massa om hästens förutsättningar för att prestera och hålla sig frisk och sund

så det där är bara dribblerier från din sida

Gärna konst hur man vill - men inte om det går ut över en levande varelse

Sv: Bärighet, form mm (från annan tråd)

Jag har inte pratat om att springa ikapp framdelen, tvärtom. Så länge man försöker springa ikapp framdelen med bakbenen får man inte nån självbärighet, balans eller samling. Jag vill att hästen ska balansera upp sig, vinkla bäckenet mer och lyfta bröstbenet. På det sättet kan jag rida framåt-neråt utan att rida på bogarna.

Insving är inte lika med schwung. Med insving menar jag bakbenens rörelse mot tyngdpunkten. Ibland behövs stort insving, ibland kortare. Beroende på formen.

Jag har inte heller sagt att jag tycker man ska rida enbart på känsla.

Jag vet inte hur väl mitt ordval stämmer överens med biomekanikens. Och jag har redan erkänt att jag rider mer på känsla än teknik. ;) Vill du komma med vetenskapliga belägg (citerade) för att jag har "fel" (som du så gärna påstår :)) i mina påståenden så är jag helt öppen för det. Men just nu tar jag inte dina personliga ord som "sanning" med tanke på den attityd du har.

Hur upprörd du än blir, får det stå för dig. Om du är så irriterad på tex KW så kan du väl skriva ett mejl till henne och be henne förklara. Jag har inte skrivit nånstans att min åsikt är en "sanning".

Senast ändrad:

Jag vill ha skriver du, precis som om man kan hitta på det själv :confused:

och det du skriver är bra ord

balansera upp sig - hurdå?
Hur får man den vinkla om bäckenet?
och hur och med vad lyfter den bröstbenet?
Och hur får du ihop det med det du kallar insving? :confused:

Varför vill du ha bakbenens rörelse mot tyngdpunkten - varför flyttar du inte tungdpunkten istället

Man kan förklara det med en gungbräda
om du har en gungbräda i relativ jämnvikt - och sedan placerar en människa på ena sidan så måste en motkraft kompensera - det har du inte i din förklaringsmodell. på vilket sätt skulle hästens ben under magen ändra något?

Jag tror det största problemet är att man inte ens begriper grundläggande fysiska principer. Jag har försökt förklara det här förut.
Men det spelar ingen roll för man tycker annorlunda

Senast ändrad:

Visst kan det tyckas platt med vetenskap.

Men ridning är otroligt komplext, så man bör nog ha något att hänga upp det på?

För mig personligen, får folk givetvis rida som de vill, men ridKONST borde vara minst lika "bra" så att säga som tävlingsdressyr, helst bättre. ;)

Ordet ridKONST förpliktigar enligt mig. Jag skulle aldrig hävda att jag ägnar mig åt ridkonst. Jag är mer som en apa med en pensel i hand i jämförelse med Kandinsky.
:rofl:

Ridkonsten och tävlingsdressyren går ju också att kombinera, man måste inte välja det ena och utesluta det andra. Ridkonst för mig är ju inte att enbart rida på känsla, på samma sätt som tävlingsdressyr inte enbart ska handla om teknik.
Hur ordet konst klingar får stå för var och en. Jag kan tycka att ordet TÄVLINGSdressyr förpliktigar mer, men det är ju jag. :) Det härliga med konsten är att man kan vara konstnär utan att vara en Picasso och ingen har rätt att bedöma vad som är "bra" eller "dåligt". Att vissa konstverk kallas konst även om det är målat av en apa eller bara är en hög med bajs på ett papper är ju en annan sak, men vart gränsen går för vad som är konst eller inte är ju en ständig fråga, precis som ridkonsten vara/icke, och kommer nog alltid förbli just en fråga med olika svar men inget facit. :D

Visst kan det tyckas platt med vetenskap.

Men ridning är otroligt komplext, så man bör nog ha något att hänga upp det på?

För mig personligen, får folk givetvis rida som de vill, men ridKONST borde vara minst lika "bra" så att säga som tävlingsdressyr, helst bättre. ;)

Ordet ridKONST förpliktigar enligt mig. Jag skulle aldrig hävda att jag ägnar mig åt ridkonst. Jag är mer som en apa med en pensel i hand i jämförelse med Kandinsky.

Det är ju helt befängt. Konst blir det ju först när ngt korrekt uppnås med lätthet.
Klinka på piano som man vill är ju inte konst

Men igen - det finns en levande varelse i det hela

Det som hela den här vågen gjort är att inbilla nybörjare att de är konstnärer, när de inte ens behärskar det mest grundläggande.

rent oförskämt

Jag vill ha skriver du, precis som om man kan hitta på det själv :confused:
Jag kan bara berätta vad JAG eftersträvar, eller hur? Det skulle vara märkligt att skriva "alla vill ha", för sen när fick jag rätten att hålla hela mänsklighetens talan? ;)

och det du skriver är bra ord

balansera upp sig - hurdå? Placera bak tyngdpunkten och lätta upp från framdelen
Hur får man den vinkla om bäckenet? Med hjälp av sitsen framförallt om du menar rent rid-praktiskt.
och hur och med vad lyfter den bröstbenet?Bra fråga. Men det hör ihop med hur den placerar resten av kroppen. vinklat bäcken-omplacerad tyndpunkt-lyft bröstben
Och hur får du ihop det med det du kallar insving? :confused:Vad kallar du bakbenens rörelse då?

Varför vill du ha bakbenens rörelse mot tyngdpunkten - varför flyttar du inte tungdpunkten iställetockså intressant tankeställning som jag inte frågat mig själv förut. Man kan ju flytta tyngdpunkten också som jag skrev ovan. Men vart skulle bakbenens rörelse ta vägen om inte mot tyngdpunkten? Tyngdpunkten är ju för det mesta inte precis på bakbenen. Jag vill inte heller att hästen ska trampa förbi sin tyngdpunkt.

Man kan förklara det med en gungbräda
om du har en gungbräda i relativ jämnvikt - och sedan placerar en människa på ena sidan så måste en motkraft kompensera - det har du inte i din förklaringsmodell. på vilket sätt skulle hästens ben under magen ändra något?

Ja berätta för mig. :) Som sagt jag har inga tekniska helt vetenskapligt korrekta påståenden, jag kan bara tala om hur jag rider. Orden kommer från mina tränare. Känslan kommer från mig själv. Och än så länge har det tänket fungerat för mig och min häst. Hon är mitt kvitto. Sen jag började med AR (inte alltför länge sen) har hon blivit smidigare, mer liksidig, arbetat bort underhalsen, stärkt hela överlinjesmuskulaturen, hon har fått mer energi och vågat visa att hon kan och vill. Hon har faktiskt förvånat mig med hur mycket hon faktiskt klarar av. :D

Men igen - det finns en levande varelse i det hela

Det som hela den här vågen gjort är att inbilla nybörjare att de är konstnärer, när de inte ens behärskar det mest grundläggande.

rent oförskämt

Konsten var en liknelse. Det är inte exakt samma som ridkonst/ridning, långt ifrån, men det finns liknelser.

Det låter som att AR skulle vara ett nytt påfund och en sekt! :rofl: Det hoppas jag att du inte tror! :D

För mig är det väldigt viktigt med att lära sig rida hästen fyiologiskt rätt och med en systematiskt upplagd utbildning anpassad till hästens anatomiska förmåga. Det är inte så att man har rivit ur det kapitlet ur boken bara för att man väljer att rida akademiskt. ;) Kanske i vissa fall, men inte i allmänhet. Och jag lär mig fortfarande, är ju inte fullärd än på ett tag hehe... ;)

Bärigt är det när hästen börjar använda sin bakre hävarm Bäckenet för att avlasta framdelen - då sträcks halsen framåt - och förutsatt att den är avspänd så kan den också börja röra ryggen i tre plan

Hur ser man att det är bärigt - den sätter ned sina fossingar rent dvs och har ett svävmoment

skritt på bild är svårt att avgöra men så fort du har en bild i trav eller galopp och det inte är helknasigt moment så tar det en halv sekund att avgöra hur den låter - dvs om den är taktmäsisig/rytmisk.

Jag tycker det är otroligt intressant att dina beskrivningar så klockrent stämmer överens med det jag upplever och det tränaren brukar prata om. Kanske inte exakt samma ord men med känslan att "det där är något som jag hade kunnat skriva". Och ändå är vi så icke-överens med jämna mellanrum om man tittar på bilder :)

Det kan förstås vara så att "vi" (alltså, läs: många) är på sån basic-nivå att man fortfarande arbetar med delar som skapar förutsättningar för takt, som skapar förutsättningar för hävarm.
Att takt egentligen blir en viktig grund som växer fram i takt med grunderna/helheten, men inte något man kan kräva alla gånger förrän man redan förbättrat några snäpp om man börjat från minusläge.

Att tonus är höjt tycker jag man ser tydligt om det är eller inte är. Framförallt genom att se en häst live och genom att se starten = dvs inte höjt tonus och genom att se samma häst som kommit igång eller utför mer krävande övning/rörelse och höjer tonus- är ju utifrån hästen det räknas.
Även tycker jag det är lätt att se om hävarmseffekten i bäckenet finns, eller som tränaren pratar om - känslan av att hästen bär sig bakifrån med en hals som växer upp/fram utifrån manken till handen. Men det läget är det såklart inte heller alla som är i. Eller att ekipaget kan nå dit vissa bra glimtar men inte hela vägen ut eller hela pass.

Sen detta med takten, den eviga diskussionen. Personligen är det något jag tycker man får räkna med - att få brister i takten nu och då, särskilt om man ligger och tränar maxstyrkan ett fåtal steg i taget och ligger och balanserar kvar hästen i det läget samtidigt som man (såklart) försöker att inte störa eller pressa för mycket - kanske är något man får räkna med? Min personliga gissning är alltså att vill man ta sig framåt får man inte vara rädd att tappa takten ibland, även om det såklart är tecken på en brist är det ju inte konstigt att man ser brister när man försöker gå ett steg till? Eller att man har problem med takten om man har problem med grunderna, och/eller att hästen har grova problem med tekniken i en gångart? (Tänker t ex på islandshästar med för mycket lateral rörelse som har svårt att trava, eller travare som ännu inte lärt sig bäckentekniken för en bra galopp.)

Å andra sidan tycker jag det är en stor skillnad mellan att se något för vad det är -just nu- och kunna se förbättringar och se skillnad på att gå åt rätt håll eller fel håll utifrån just det ekipaget även om det helt klart krävs mer i grunderna innan det rent allmänt ska kunna klassas som "bra".

En annan grej som jag tycker är intressant är hur mycket det verkar kunna skilja i en sån här diskussion beroende på vilken typ av häst en person främst är inriktad på. (Tänker inte på er i tråden. :))
För helt klart är taktproblematik något som uttrycker sig tydligare bland vissa hästtyper. Och - kanske det viktigaste? Väldigt olika beroende på vilka svagheter/styrkor man vanligast kommer i kontakt med som grund till taktproblematiken?
Helt klart kan olika lösningar vara olika lämpliga för olika ekipage. Även om det teoretiska "korrekta målet" stämmer överens på ett ungefär iaf, individer emellan.

Senast ändrad:

Absolut - jag håller med - jag tror att många tänker äntligen - kan jag påverka min häst på ett enkelt sätt, den krånglar mindre alltså är den mer harmonisk

Men precis som du själv skriver det beror helt på vad man själv sett och upplevt, och utifrån mina upplevelser så ser det rent neandertalmässigt ut - därmed inte sagt Att TävlingsDressyr är tvärtom. Eller att min egen ridning inte hamnar där ibland också dvs vilja men inte kunna...

-Utan att det finns grader i allt, vissa verkar inte ens ha sett ridning där även hästen anser att det är poesi

:bow: till detta! Mycket klokt skrivet! :)

Sen kanske det beror lite på hur man är som person. Eller på vilket humör man är när man skriver! ;)
Var och en måste ju få lära sig i sin takt, det är inget som är gjort i en handvändning. Tyvärr så kommer det gå ut över hästarna, men så länge vi är otaligt antal fritidsryttare som rider för vårt nöjes skull så kommer det vara så om och om igen för varje ny person som upptäcker nöjet med att rida. Vi kommer slita på hästarna tills man lär sig slita mindre och mindre (kanske betydligt mer och i olika grader på resan dit).

Kanske är det som stör folk att AR är väldigt anspråksfullt som koncept?
Att vi som personer egentligen är väldigt nöjda (och mao anspråkslösa) så länge vi litar på att det är på väg åt rätt håll. Medans disciplinen i sig i folkmun sprids som en konstform och en "snällare väg", och så mycket skonsammare för hästen.
Kanske hamnar kulturkrocken där? När de anspråkslösa (hmm, kanske inte alla! :p ) ska få stå till svars för ett "uppkäftigt" (haha i andras ögon tänker jag då!) koncept? :rofl:

Det är ju helt befängt. Konst blir det ju först när ngt korrekt uppnås med lätthet.
Klinka på piano som man vill är ju inte konst

Vad är konst? Jo, konst är det som betraktaren upplever är konst...eller hur...? När min son vid sju års ålder "klinkade" på pianot så var det i alla fall konst för mig...:D Idag är han "musiker" och duktig på en väldig massa insturment, tror inte han skulle ha blivit det om nån hade "bestämt" att detta inte kunde vara "konst" ens för mig...

*kl*

Angående vetenskap, så sa alltid min gamla fysiklärare "all vetenskap är relativt något".

Naturlagar i alla ära, men dom är alla konstruerade utifrån det relativa perspektivet..... det är ju ingen som egentligen vet vad som styr dem. Lika lite som någon faktiskt kan bevisa att materia består av atomer, som är uppbyggda av neutroner, protoner och elektroner.....ändå bygger vetenskapen på just dessa antaganden...

Ridning är för mig inte särskilt vetenskapligt heller, jag håller med Ellyne, ridning är mycket mer känsla, ridning är först och främst kommunikation mellan två levande kännande varelser. Tekniken finns där, precis som med pianospelandet, men utan känslan är det helt dött. Tekniken kan man lära sig, känslan måster upplevas. Känslan kan inte mätas, inte förklaras eller bevisas, den hör till upplevelsen och den som upplever, både för häst och människa. Orden jag sätter på upplevelsen kan missuppfattas, beroende på mottagarens egen upplevelse av orden....hästen kan inte ens sätta ord på sin upplevelse....och det händer mig ofta...jag upplever en sak, min tränare ser en annan...sedan när han "sitter upp"....så säger han..."aaahh, nu förstår jag vad du menar"....

Det som skrämmer mig när jag läser här inne är den arrogans, dömande och hårda attityd som råder bland sk "icke AR-inriktade". I "min värld" är ödmjukhet den absolut viktigaste egenskapen hos en duktig hästtränare, borde ju vara en ledstjärna för dessa även i mänskliga relationer och i det perspektivet är det väldigt lätt att "skilja agnarna från vetet" här inne i alla fall..:angel:

Jag är intresserad av vetenskapen och den kan säkert bidra till massa bra insikter, men det blir så... platt ... hittar inget bättre ord, när man börjar enbart tala om biomekaniskt korrekt ridning. För visst, är det något alla bör ta hänsyn till och följa, men vi måste ändå nämna orden: samarbete, känsla, stolthet, glädje, passion... För det är också något jag tycker man ska ta hänsyn till. Just för att det är ett djur vi pysslar med. En rörelse kan vara biomekaniskt helt korrekt, men den är inte vacker om något av de där orden saknas. Om vi tar till hänsyn båda de aspekterna tror jag vi får den ultimata, mest hållbara ridhästen.

Bra inlägg i diskussionen! :bow:
Om man går tillbaka till det mackan skrev (för det håller jag helt och hållet med om) att ridningen är för oss ryttare (den initiala diskussionen var dock om "dressyr", inte om "ridning" därav invändningen) - ryttare är människor.
Människor uppskattar inte alltid samma saker.

För att översätta på ett ungefär:
Vissa ser hästen som en kompanjon - för att utföra ett arbete eller för att lyckas på tävlingsbanorna.
Vissa ser hästen som en lärare och en möjlighet att djupare komma i kontakt med sig själv = mer på ett filosofiskt plan än bara ett tekniskt.
(Vissa ser hästen som ett redskap - men det är en annan femma...)
Vissa söker upplevelsen, drömmer om kentaurkänslan och skulle ge bra mycket mer för att få uppleva den medans nästa person kanske fantiserar om samma sak bara med den lilla skillnaden att man upplever full kontroll över en stor levande varelse.
Vi är olika! :) Därför har vi också lite olika mål.

Men just att det känns "fattigt" utan känslan och upplevelsen tycker jag är huvudet på spiken. Visst måste man blanda in hjärnkontoret för att lära sig, inget snack om saken. Men nu pratade vi ju om just när det blir ensidigt.
Förutom att det känns som en smaksak hur hög fokus man lägger på det ena resp. det andra så tror jag huvudsaken är att man utvecklar känslan OCH kunnandet parallellt. Översatt: att man utvecklar känslan! :)

Det är ingen KONST att rida? Bara att hoppa upp och köra? :rofl:

Jo, det är absolut en konst att rida.

Men i ärlighetens namn, de sekunder jag Rider - så som det är tänkt att dressyr ska vara - är inte lika många som de sekunder då jag INTE Rider. :D

Haha, jag lever fortfarande på de 15 sekunder perfekt trav jag fick till på en kurs för två år sedan. :D

Haha, det blir liksom att märka på ord!

Jag kallar mig på sin höjd konstnärslärling med ambitionen att utöva konst. Det gör nog de flesta AR-ryttare? Trots att det kallas "Akademisk ridkonst". :)

Sen tror jag lite det har att göra med vilka ögon man tittar med. En riktig konstnärssjäl kan säkert se konst överallt, i olika former. Som tränaren som pratar om "musiken i hästen" som förändras i takt med utvecklingen! :)

Jag tycker det är otroligt intressant att dina beskrivningar så klockrent stämmer överens med det jag upplever och det tränaren brukar prata om. Kanske inte exakt samma ord men med känslan att "det där är något som jag hade kunnat skriva". Och ändå är vi så icke-överens med jämna mellanrum om man tittar på bilder :)

Mm och vad beror det på månne?

Det kan förstås vara så att "vi" (alltså, läs: många) är på sån basic-nivå att man fortfarande arbetar med delar som skapar förutsättningar för takt, som skapar förutsättningar för hävarm.
Att takt egentligen blir en viktig grund som växer fram i takt med grunderna/helheten, men inte något man kan kräva alla gånger förrän man redan förbättrat några snäpp om man börjat från minusläge.

Men det här är ju en tränarfråga vad är det för tränare som aldrig får sina elever att komma till skott. Vad är det för tränare som inte ens behärskar det grundläggande - det som endast existerar som en grund för att hästen skall kunan bära oss utan obehag - hur i hela friden kan man säga/tänka/resonera sig runt bort från grundförutsättningen. Som är A och O innan man ens börjar. Vilket villospår är man inne på då. och jag pratar utifrån hästhälsa så det är inte diskuterbart och jag kan förklara exakt hur och varför som är rena självklartheter inom fysiologin.

Även tycker jag det är lätt att se om hävarmseffekten i bäckenet finns, eller som tränaren pratar om - känslan av att hästen bär sig bakifrån med en hals som växer upp/fram utifrån manken till handen. Men det läget är det såklart inte heller alla som är i. Eller att ekipaget kan nå dit vissa bra glimtar men inte hela vägen ut eller hela pass.
Men jag tycker du läser in det i bilder där det inte finns och i gångarter där det inte är möjligt. helt enkelt för att det inte krävs samma stabilisering i tex Skritt då den inte har ett svävmoment, FÅ kan skritta med hävarm om vi talar om nickens nivå.
Sedan tycker jag ursäkta att det är väldigt konstigt att man så utgår från sin egen expertis. Varje nick här har sin egen definition på rätt och de tecken de tycker sig SE, och de flesta verkar luta sig på sin egen tränare som auktoritet.

Och du säger Det är lätt att se om bäckenomvinkling har skett
Ja bäckenet vinklar i varje steg hästen tar -men det handlar om att inte släppa ut bäckenet igen bakåt i den andra fasen: och du verkar tro att bara för att ngt har hänt med bäckenet så är det klart - vad med de 5+18+7 andra lederna fram till öronen då?

Jag erkänner jag trodde också det var såhär enkelt förut, man skulle fixa det och det ochså var det OK. men problemet med enkla förklaringsmodeller är att de invaggar en i en falsk förvillning om att det är några knappar att trycka på sedan är det klart. Hela hjälpgivningsystemet i alternativen beskriver hästen som en maskin med vissa knappar att trycka på - öppna knappen, slutaknappen osv

Det är insiktslöst och respektlöst precis som en tävlingsdansare skulle ha en tangoknapp

Så är dock de flesta ridläror skrivna - de beskriver idealförhållandet - men - hästen är ingen manick den slingrar sig som en orm - hittar på alla möjliga undanmanöver för att slippa det jobbigaste sättet, för rätt är jobbigt för muskulaturen - och det var ju den som man skulle träna:idea:

Det som är tragiskt med alla nya metoder är att the big chief inom varje inte inser att denne sitter och rider runt i en undanmanöver :o och tror att den är framme :o

Vilket givetvis vissa Tävlingsryttare gör också, så det är fortfarande inte emot specifik ridgren, utan mot okunskap

Senast ändrad:

ja men den som har musiköra - blir förtvivlad när hästen skorrar falskt

Men eftersom hästen är levande - så är det i hjärtat det svider

Senast ändrad:

Vem är det som är arrogant här egentligen - de som kliar varandra på ryggen skiter i hästens fysiologiska förutsättningar och åsamkar den obehag med motiveringen det är konst, och man skall vara snäll mot varandra

Eller den som sätter ridkonsten över sitt eget välbefinnande????? Den som anpassar sig till de begränsingar som hästens skelett ochmuskler utgör och anpassar sitt agerande där efter

Frågan är skall man vara ödmjuk mot människor - eller hästen? Ska man offra hästen för husfridens skull?

det är den stora frågan

Jag blir också upprörd.

Så då är vi två.

Och sen hävda att allt är individuellt och att det ligger i betraktarens ögon.

Sommarsmurf> jag vet inte ens hur jag ska svara ditt inlägg. Du hävdar alltså att all vetenskap kan du motbevisa? Då måtte du vara universalgeni?

Nej, det menar jag inte! Jag ska på barnkalas om en pytteliten stund så jag ska återkomma med en adekvat förklaring vid senare tillfälle, men det enda som är helt säkert vad det gäller vetenskap är att det någon gång kommer att motbevisas - så har det alltid varit och kommer antagligen att förbli en lång tid framöver...

Det finns ingenting som heter en vetenskap utan vetenskap är något som ständigt är under utveckling. (Jag kan starta en tråd angående vetenskap, vad det är och hur det kommer sig att det blir till rön - det kanske vore intressant i det här forumet?)

Det är alltså inte jag som motbevisar all vetenskap - även om jag ibland ägnar mig åt att göra det :) Det jag säger är att det mesta som är vetenskapligt bevisat går även vetenskapligt att motbevisa.

Jag ska även kommentera Susans inlägg angående tyngdlagen tror jag att det var :)

Hoppas ni har det bra ute i solen - nu barnkalas

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Ridning Jag vet inte riktigt var den här tråden ska vara, men jag lägger upp den här så får moderatern flytta den om den kommit fel. Iallafall...
2
Svar
23
· Visningar
2 235
Senast: Kivina
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 580
Senast: Immer
·
C
Ridning Nu ska jag provocera lite: Varför handlar så många trådar om utrustning och så få om ridning? Jag hör era svar eka i huvudet och...
2
Svar
22
· Visningar
2 539
Senast: Curtis
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!